Jag hade en f d kollega som älskade att prata om "problemet" med värmen i elbilar på vintern. Och så kom han med de vildaste idéerna hur man skulle lösa detta. Det var allt från pelletspanna till gasolspis. Han fullständigt ignorerade mina invändningar att värme i en elbil inte är ett problem. Och om det har varit ett problem så har man löst det ganska bra. Den här artikeln ger mig lite samma vibbar. Fel lösning på ett problem som man i teorin redan har löst. Battery-swap har testats av Tesla. Det gick inte.Bjelke skrev:Ja precis! Det var en salig soppa av myter/fördomar/konservatism/elbilshat mm, även om en liten del av tankenNicke Nyfiken skrev:Bjelke skrev:Det är skönt att få sig ett gott skratt ibland...
https://www.nyteknik.se/opinion/hyrbatt ... st-6884640
Här försöker man råda bot på elbilsproblem som bara existerar för dem som aldrig haft någon elbil.
Snacka om att vara fast i fossilbilstänket. -Bort med alla laddstolpar, vi åker till batterimacken och byter batteri istället.
med standardiserade batterier vore riktigt bra på lite olika sätt...
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Det var nåt TV-program för en del år sen om "nya" uppfinningar.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Artikel i media
I dagens GP får Kungsbacka en välförtjänt(?) skopa...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Artikel i media
Känga när de faktiskt gör något? Att kräva ladduttag vid nybyggnation är ju riktigt bra så borde flera kommuner göra.
I övrigt en välinformerad artikel... hur gick det till?
I övrigt en välinformerad artikel... hur gick det till?
Re: Artikel i media
Här är en artikel om priset på tesla semi
https://electrek.co/2017/11/22/tesla-se ... ric-truck/
intressant verkligen
https://electrek.co/2017/11/22/tesla-se ... ric-truck/
intressant verkligen
Re: Artikel i media
LarsL skrev:Känga när de faktiskt gör något? Att kräva ladduttag vid nybyggnation är ju riktigt bra så borde flera kommuner göra.
I övrigt en välinformerad artikel... hur gick det till?
Japp, grymt förvånad!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Artikel i media
Faktaruta i GP artikeln, upp till 7,4kw, är inte det ett udda fall i Sverige? Upp till 11kw borde det vara
ms 76132 "Eleamore"
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Artikel i media
Det är väldigt många offentliga laddpunkter som har 32A enfas.12man skrev:Faktaruta i GP artikeln, upp till 7,4kw, är inte det ett udda fall i Sverige? Upp till 11kw borde det vara
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Artikel i media
Undrar lite hur de tanker med de dar laddarna med låg effekt? Ok vid en pendlarparkering eller nattparkering där man ska stå hela dagen eller natten men annars känns det inte ens värt besväret att koppla in.Det är väldigt många offentliga laddpunkter som har 32A enfas.12man skrev:
Faktaruta i GP artikeln, upp till 7,4kw, är inte det ett udda fall i Sverige? Upp till 11kw borde det vara
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Re: Artikel i media
Det är många hybrider som inte har mer, och Chademobilarna har väl bara hälften i sitt 1-fasintag?perkabolo skrev:Undrar lite hur de tanker med de dar laddarna med låg effekt? Ok vid en pendlarparkering eller nattparkering där man ska stå hela dagen eller natten men annars känns det inte ens värt besväret att koppla in.Det är väldigt många offentliga laddpunkter som har 32A enfas.12man skrev:
Faktaruta i GP artikeln, upp till 7,4kw, är inte det ett udda fall i Sverige? Upp till 11kw borde det vara
Re: Artikel i media
Lånade en Hyundai ioniq för en kvällskörande, bl.a. till Ikea, en tripp på 12mil tur och retur. Pluggade in den på ikeas laddare, men gav väldigt lite, 3,7 kW eller så, kändes ganska meningslöst faktiskt. Men visst, en halv dags snurrande inne på varuhuset hade gett lite i batteriet. Men vi som bara var där och snabbhandlade hade väldigt lite ut av det.perkabolo skrev:Undrar lite hur de tanker med de dar laddarna med låg effekt? Ok vid en pendlarparkering eller nattparkering där man ska stå hela dagen eller natten men annars känns det inte ens värt besväret att koppla in.Det är väldigt många offentliga laddpunkter som har 32A enfas.12man skrev:
Faktaruta i GP artikeln, upp till 7,4kw, är inte det ett udda fall i Sverige? Upp till 11kw borde det vara
Men ser snyggt ut för Ikea att visa att de minsan har laddare vid sitt varuhus.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Artikel i media
Ioniq kan bara ladda enfas via typ2. Även om Ikeas laddstolpar skulle kunna leverera 22kW trefas (antagligen är de på 11kW, dvs 3x 3,7) så blir det inte så mycket av det i en Ioniq i alla fall. Det är en av anledningarna varför vi bestämde oss mot en Ioniq och för en E-Golf. Den laddar åtminstone på två faser.frippe skrev:...
Men ser snyggt ut för Ikea att visa att de minsan har laddare vid sitt varuhus.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Destinations eller hemma laddare ska användas ööh hemma och på destinationer där man stannar lite längre tid. 3,7kW är helt okej om man bara kan stå inkopplad hela dagen eller natten.
Att som i Kungsbacka tidsbegränsa laddningen till några timmar på de här vägguttagen är ju helt fel och visar att den som bestämmer inte fattat något. De hör uttagen ska man plugga in i på morgonen och sedan kunna sätta sig och jobba i 8-9 timmar tills man ska hem. Har man brottom att ladda eller är på resa då är det snabbladdare som gäller.
Att som i Kungsbacka tidsbegränsa laddningen till några timmar på de här vägguttagen är ju helt fel och visar att den som bestämmer inte fattat något. De hör uttagen ska man plugga in i på morgonen och sedan kunna sätta sig och jobba i 8-9 timmar tills man ska hem. Har man brottom att ladda eller är på resa då är det snabbladdare som gäller.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Artikel i media
Många IKEA-varuhus har 11 eller 22 kW Typ2 uttag. Att bilen inte kan ta emot det kan man inte skylla på IKEA.frippe skrev:Men ser snyggt ut för Ikea att visa att de minsan har laddare vid sitt varuhus.
Jag tycker IKEA är de sista man ska hacka på. De var bland de första stora företagen att erbjuda sina kunder elbilsladdning. Och det är inte några sketna Schuko-uttag de har, utan ofta Typ2-uttag med ganska bra effekt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Artikel i media
Ikea kungens kurva har 4st 3.7kW typ2 men dom delad i par så man får feta 8A 230V om man delar. Orka sätta i sladden?
P85D svart/svart med gratis SuC
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Artikel i media
Det var uselt.Remuz skrev:Ikea kungens kurva har 4st 3.7kW typ2 men dom delad i par så man får feta 8A 230V om man delar. Orka sätta i sladden?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Artikel i media
Man kan typ väljande att stå på IKEA i 5 timmar då eller stanna till på Sillekrog på vägen hem i 3,5 minuter hmmmmm.. viket väljer man?Nicke Nyfiken skrev:Det var uselt.Remuz skrev:Ikea kungens kurva har 4st 3.7kW typ2 men dom delad i par så man får feta 8A 230V om man delar. Orka sätta i sladden?
Re: Artikel i media
IKEA nå ha varit tidiga men deras tidigare uttag var väl trasiga i närmare två år om jag minns rätt.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Artikel i media
Något strul var det med laddarna på Ikea, för rullade över till Willys bredvid, där var det mer kräm i laddaren än från Ikeas.Nicke Nyfiken skrev:Många IKEA-varuhus har 11 eller 22 kW Typ2 uttag. Att bilen inte kan ta emot det kan man inte skylla på IKEA.frippe skrev:Men ser snyggt ut för Ikea att visa att de minsan har laddare vid sitt varuhus.
Jag tycker IKEA är de sista man ska hacka på. De var bland de första stora företagen att erbjuda sina kunder elbilsladdning. Och det är inte några sketna Schuko-uttag de har, utan ofta Typ2-uttag med ganska bra effekt.
Kan vara ett lokalt fel på laddaren visserligen, tog uppgiften på 3,7 kw från uppladdning.nu.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Artikel i media
Ikea i jönköping eller hela köpcentret där har nada
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Artikel i media
Det kanske blir något nytt när de är klara med ombyggnationen som pågår just nue5m1r skrev:Ikea i jönköping eller hela köpcentret där har nada
Re: Artikel i media
Ja vi är väl ganska offtopic men jag fortsätter ändå
De där med laddare på köpcentra tyckte jag var väldigt bra innan jag hade elbil men nu när man har en och har använt den ett tag så inser jag att nja de är väl såklart ok de finns där men de göra egentligen väldigt lite nytta i de flesta fall. Har men en Leaf (läs huvudsakligen bilar med små batterier) som vi har så har vi faktiskt vid ett tillfälle haft nytta av IKEA laddaren eftersom vi hade inte nått hem om vi inte hade laddat där men samtidigt hade vi kunnat stanna vid en chademo i 5 minuter också.
Jag tycker att laddare på 11kw och under ska finnas i på de platser där man behöver "nattladda" och då måste man såklart få stå där hela natten och ladda i övrigt så är de snabbladdare som bör finnas lite här och var men hellre några stycken på varje plats (minst 2 men gärna fler) och färre platser än att sprida ut på många platser med en på varje plats.
De där med laddare på köpcentra tyckte jag var väldigt bra innan jag hade elbil men nu när man har en och har använt den ett tag så inser jag att nja de är väl såklart ok de finns där men de göra egentligen väldigt lite nytta i de flesta fall. Har men en Leaf (läs huvudsakligen bilar med små batterier) som vi har så har vi faktiskt vid ett tillfälle haft nytta av IKEA laddaren eftersom vi hade inte nått hem om vi inte hade laddat där men samtidigt hade vi kunnat stanna vid en chademo i 5 minuter också.
Jag tycker att laddare på 11kw och under ska finnas i på de platser där man behöver "nattladda" och då måste man såklart få stå där hela natten och ladda i övrigt så är de snabbladdare som bör finnas lite här och var men hellre några stycken på varje plats (minst 2 men gärna fler) och färre platser än att sprida ut på många platser med en på varje plats.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
11kW trefas är inte dåligt alls tvärtom! Problemet är att alldeles för få biltillverkare har insett hur bra det är med trefasladdning. Stort tack till S, X, Zoe, i3, B.
Re: Artikel i media
I Östra Östergötland finns en livsmedelskedja, Östenssons, med butiker bl.a. i Skänninge och Borensberg där de har 22 kW-laddare. Det är utmärkt! I Vadstena har Konsum en 22 kW-laddare. Sånt gillar vi!