Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Dessutom servar Tesla själv, samt har egna butiker
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Artikel i media
Det första du borde göra när du läser en sån här artikel är att fundera på om siffrorna stämmer. De gör ju sällan det...chaffis75 skrev:https://www.idg.se/2.1085/1.707392/tidi ... yrkogarden
Bob är på krigsstigen igen...
Men artikeln tände en lite tanke hos mig... I artikeln står de att Tesla har 9000 anställda för att bygga 150.000 bilar om året och att detta gör bilen för dyr att tillverka.
Min fråga är ju då hur många anställda brukar en biltillverkare ha för samma volym?
Tesla taktar ungefär 300.000 bilar per år nu. Så hur det såg ut när de taktade 150k är ju inte särskilt intressant.
Nästa år bör de klara minst 400-500.000 bilar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Artikel i media
Det är ju synd om honom, karln är ju bitter. ”Varför går det bra för en sprätt som Elon, när det gick käpprätt åt andra hållet för mig?”Elbilisten skrev:Bob Lutz verkar ha glömt varför General Motors fick öknamnet Government Motors.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Artikel i media
Hur många anställda det krävs för en viss volym kan vara svårt att jämföra, beror ju på hur mycket som görs in-house i monteringsfabriken och hur mycket som görs av leverantörer osv, och komplexiteten på bilarna. Men ja, 9000 pers för att bygga 150 000 bilar om året låter ganska mycket. Volvos Torslandafabrik har drygt 6000 anställda och taktar ca 300 000 bilar om året (fördelat på fem olika modeller på samma lina, så hög komplexitet).chaffis75 skrev:https://www.idg.se/2.1085/1.707392/tidi ... yrkogarden
Bob är på krigsstigen igen...
Men artikeln tände en lite tanke hos mig... I artikeln står de att Tesla har 9000 anställda för att bygga 150.000 bilar om året och att detta gör bilen för dyr att tillverka.
Min fråga är ju då hur många anställda brukar en biltillverkare ha för samma volym?
Tesla pratade om att modell 3 skulle bygga nästan helt av robotar, vi vet alla att Musk har fått backa en del på den punkten men har han backat så mycket så att Telsla nu har mindre automatiserat än vad andra tillverkare har?
Denna fråga är ju som sagt sjukt svårt att svara på eftersom mycket också beror på hur man räknar, Tesla kan ju ha både mer eller mindre (tror dock inte mindre i teslas fall) inhouse vilket såklart påverkar antalet anställda.
Jag tycker frågan är intressant oavsett om man nu tror på Bob att Tesla ska gå i konkurs eller ej.
Re: Artikel i media
Kanske börjar hända något i framtiden eller ligger de för långt bort?
https://www.nyteknik.se/fordon/vw-utlov ... en-6931146
https://www.nyteknik.se/fordon/vw-utlov ... en-6931146
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
De kommer knäcka hela branschen då de redan är så involverade i så många underleverantörer och service-led som tuffat på som vanligt?leiflodde skrev:Kanske börjar hända något i framtiden eller ligger de för långt bort?
https://www.nyteknik.se/fordon/vw-utlov ... en-6931146
Ställer mig frågande till om de klarar så mycket på en enda gång??
Hepp!
Re: Artikel i media
Spännnade, ja de känns som de börjar hända lite nu både med de bilar som visats upp nyligen men de verkar också finnas en del i pipen på ganska nära avstånd.. Spännande. Men att knäcka tesla, nja de tror jag inte för efterfrågan av elbilar är så stor idag så de handlar mest om att klara av att bygga bilar i den takt som efterfrågas.leiflodde skrev:Kanske börjar hända något i framtiden eller ligger de för långt bort?
https://www.nyteknik.se/fordon/vw-utlov ... en-6931146
Har BMW VW och Mercedes kunnat leva sida vid sida så många år som konkurrerande fossil tillverkare varför skulle de då inte finnas plats för Tesla även om traditionelle tillverkare går helt över till el men visst måste man ha rätt bilar och rätt pris för att sälja, men just nu ser de inte ut att vara ett problem för Tesla.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i media
Ja, föreställningen att Tesla skulle konkurreras ut är märklig. Hade det varit en krympande marknad skulle det kanske kunna ligga något i det, men knappast när problemet med elbilsmarknaden är att efterfrågan är större än produktionskapaciteten.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Artikel i media
Det är nog så att många likställer krympande marknadsandelar med att man blir utkonkurrerad, och det är ju bara delvis sant. 2% av en marknad på 50 miljoner bilar är bättre än 30% av en marknad på 1 miljon bilar liksom.Niklas Z skrev:Ja, föreställningen att Tesla skulle konkurreras ut är märklig. Hade det varit en krympande marknad skulle det kanske kunna ligga något i det, men knappast när problemet med elbilsmarknaden är att efterfrågan är större än produktionskapaciteten.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i media
Ja exakt.Geni87 skrev:Det är nog så att många likställer krympande marknadsandelar med att man blir utkonkurrerad, och det är ju bara delvis sant. 2% av en marknad på 50 miljoner bilar är bättre än 30% av en marknad på 1 miljon bilar liksom.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Artikel i media
https://www.dn.se/ekonomi/motor/trogt-s ... opularast/
Det går trögt Men någonstans måste det ju börja!
Det går trögt Men någonstans måste det ju börja!
Multicoat Red Model X P100D
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Yxel skrev:https://www.dn.se/ekonomi/motor/trogt-s ... opularast/
Det går trögt Men någonstans måste det ju börja!
Citerar ur artikeln:
Kanske kan elbilarna få ett uppsving 2019, då fler modeller lanseras. Ytterligare några år senare kommer en lång rad nyheter. Då väntas också batterier som inte bara ger längre räckvidd utan också kan laddas snabbare och är billigare att tillverka. Kombinerat med kraftiga stöd och förmåner kan det kanske tända marknaden - förutsatt att utbyggnaden av laddstolpar håller jämna steg.
Jag förstår hur han menar, det är bara det marknaden redan är tänd.
Jag tror de flesta, både privatpersoner och företag önskar att de hade möjlighet skaffa elfordon.
Orsaken är till stor del bränslepriserna, som en del i bekantskapskretsen kallar ”skenande”. När man då nämner elbilar, så klagar de om att de är för dyra, när kan de leverera etc.
Så visst är marknaden redo.
Hepp!
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i media
Märklig rubrik. Det är ju inte trögt att sälja elbilar. Man kunde ha hävdat det om det funnits stora lager av osålda elbilar. Men så är det ju inte. Däremot går produktionen av elbilar alltför trögt.Yxel skrev:https://www.dn.se/ekonomi/motor/trogt-s ... opularast/
Det går trögt Men någonstans måste det ju börja!
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Artikel i media
Lasse Swärd hatar ju elbilar så jag är inte förvånad över hans "analys".Yxel skrev:https://www.dn.se/ekonomi/motor/trogt-s ... opularast/
Det går trögt Men någonstans måste det ju börja!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
När precis, den mannen är inte helt frisk i huvet på nåt sätt, var ett tag sedan jag ens orkade läsa skiten hanVerdi skrev:Lasse Swärd hatar ju elbilar så jag är inte förvånad över hans "analys".Yxel skrev:https://www.dn.se/ekonomi/motor/trogt-s ... opularast/
Det går trögt Men någonstans måste det ju börja!
spytt upp...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Jag var tvungen att slänga en liten kommentar under artikeln utan att orka läsa allt.Bjelke skrev:När precis, den mannen är inte helt frisk i huvet på nåt sätt, var ett tag sedan jag ens orkade läsa skiten hanVerdi skrev:Lasse Swärd hatar ju elbilar så jag är inte förvånad över hans "analys".Yxel skrev:https://www.dn.se/ekonomi/motor/trogt-s ... opularast/
Det går trögt Men någonstans måste det ju börja!
spytt upp...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Du fick orden i lite fel ordning,mati skrev:Jag var tvungen att slänga en liten kommentar under artikeln utan att orka läsa allt.Bjelke skrev:När precis, den mannen är inte helt frisk i huvet på nåt sätt, var ett tag sedan jag ens orkade läsa skiten hanVerdi skrev:Lasse Swärd hatar ju elbilar så jag är inte förvånad över hans "analys".Yxel skrev:https://www.dn.se/ekonomi/motor/trogt-s ... opularast/
Det går trögt Men någonstans måste det ju börja!
spytt upp...
Bättre att slänga artikeln utan att läsa den och orka en liten kommentar lixom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Inte direkt oväntat att försäljningen inte växte under H1 i Sverige. Dels med tanke på bonusen som ju blev 60.000:- vid halvårsskiftet, dels pga att många säkert väntar på Model 3.Yxel skrev:https://www.dn.se/ekonomi/motor/trogt-s ... opularast/
Det går trögt Men någonstans måste det ju börja!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Artikel i media
Ja men även tillgången till bilar, de är ju knappast bara att gå in i vilken butik som och köpa en elbil, långa leveranstider på de flesta modeller. Detta påverkar garanterat försäljningen, dvs man orkar inte vänta på elbilen så då blir de en ny fossil istället.Legato skrev:Inte direkt oväntat att försäljningen inte växte under H1 i Sverige. Dels med tanke på bonusen som ju blev 60.000:- vid halvårsskiftet, dels pga att många säkert väntar på Model 3.Yxel skrev:https://www.dn.se/ekonomi/motor/trogt-s ... opularast/
Det går trögt Men någonstans måste det ju börja!
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Han som sitter bredvid mig här skulle köpa en elbil (Ionic) men det blev en bensinare istället, just pgav av lev.-tidenchaffis75 skrev:Ja men även tillgången till bilar, de är ju knappast bara att gå in i vilken butik som och köpa en elbil, långa leveranstider på de flesta modeller. Detta påverkar garanterat försäljningen, dvs man orkar inte vänta på elbilen så då blir de en ny fossil istället.Legato skrev:Inte direkt oväntat att försäljningen inte växte under H1 i Sverige. Dels med tanke på bonusen som ju blev 60.000:- vid halvårsskiftet, dels pga att många säkert väntar på Model 3.Yxel skrev:https://www.dn.se/ekonomi/motor/trogt-s ... opularast/
Det går trögt Men någonstans måste det ju börja!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Kom inte på var jag skall lägga detta, men kan inte omedelbart tolka det.
Det saknas referens-länk till nyheten som refereras till Bloomberg news.
Tesla säkrar litiumleveranser med kinesiskt bolag
https://www.di.se/nyheter/tesla-sakrar- ... skt-bolag/
Hepp!
Det saknas referens-länk till nyheten som refereras till Bloomberg news.
Tesla säkrar litiumleveranser med kinesiskt bolag
https://www.di.se/nyheter/tesla-sakrar- ... skt-bolag/
Hepp!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Bjelke skrev:Inför produktionen i Kina kanske?
Just det. Intressant
Dessutom LG Chem.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... northvolt/
https://insideevs.com/lg-chem-future-ba ... roduction/
Hepp!