Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bullen »

mati skrev:
Laban skrev:
Läser i senaste illustrerad vetenskap om fotosyntes och hur man försöker nyttja den tekniken för att producera vätgas. Fördelen med vätgas jämfört med el är att den kan lagras utan energiförluster till skillnad från el som då lider av just det problemet, dvs stora energiförluster vid lagring. Vätgasen kan då sedan användas i vätgasbilar.

Full koll på läget även i illustrerad vetenskap..
Låter som om de har förväxlat nånting lite grann. Vätgas utan energiförluster? Jajamän, och snart kommer jultomten. Bild
O han är full av vätgas. Därför han är så rund. Snacka om gaser i magen
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 657
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Artikel i media

Inlägg av HerrNilsson »

I senaste avsnittet av Vetenskapens värld på SVT har man ett långt inslag om självkörande bilar. Tesla är med i ett segment där reportern testar AP i en Model S han visas
hos SC i Upplands-Väsby. Man nämner inget om märken på bilar och så men det är iaf underförstått i hela inslaget att framtidens (autonoma) bilar är eldrivna.

https://www.svtplay.se/video/15025768/v ... start=auto


Artikeln om inslaget:
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fo ... a-nagra-ar
Senast redigerad av HerrNilsson, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Och som vanligt gör de misstaget att tro att antalet bilar i trafiken ska minska!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Och som vanligt gör de misstaget att tro att antalet bilar i trafiken ska minska!
Jag tror inte att det är helt otroligt. Men det bygger på att vi ska börja betrakta bilägande på ett helt nytt sätt. Och jag tror att det har bäst förutsättningar att fungera i städer. Redan idag finns en stor potentiell målgrupp i stora städer som bara tycker att det är besvärligt att äga sin egen bil.

Men för oss lantisar kommer det inte att vara lika enkelt. Och om man ser på hur helgtrafiken ser ut till och från Sthlm så inser man ju att ett problem kommer att vara att ta hand om peakar i bilanvändandet. Att vardagstrafiken inne i städer och dess kransområden kan lösas med bildelning tror jag till viss del på, även om rusningstrafiken också har sina peakar och bilar kommer att behöva stå parkerade och outnyttjade däremellan.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Undrar om de hade nåt skal att sätta över den där forskningsbilen på KHT? Annars är de väldigt begränsade i när de kan testköra den.
KTH.PNG
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Och som vanligt gör de misstaget att tro att antalet bilar i trafiken ska minska!
Jag tror inte att det är helt otroligt. Men det bygger på att vi ska börja betrakta bilägande på ett helt nytt sätt. Och jag tror att det har bäst förutsättningar att fungera i städer. Redan idag finns en stor potentiell målgrupp i stora städer som bara tycker att det är besvärligt att äga sin egen bil.

Men för oss lantisar kommer det inte att vara lika enkelt. Och om man ser på hur helgtrafiken ser ut till och från Sthlm så inser man ju att ett problem kommer att vara att ta hand om peakar i bilanvändandet. Att vardagstrafiken inne i städer och dess kransområden kan lösas med bildelning tror jag till viss del på, även om rusningstrafiken också har sina peakar och bilar kommer att behöva stå parkerade och outnyttjade däremellan.
Jag håller med Lars, den där stora målgruppen som tycker det besvärligt med egen bil saknar idag ofta just egen bil (eller har en men skulle vilja ha två) och många av dom tror jag kommer att
välja bil (autonom då om det nu kommer medans jag lever) istället för kollektivt/cykla/gå osv, dvs fler bilar... Även flera som kan ta bil för ärenden som annars undvikits eller samplanerats med
annat just för omaket med att ta bilen (man åker till systemet när man ändå ska till affären samtidigt som man hälsar på mormor samtidigt som man....osv) dvs man åker till mormor en sväng
för att senare åka till systemet i separata turer eftersom det är smidigare i autonoma bilar osv osv...
Ta ett tanke-exempel, om Taxi vore helt gratis och med mycket korta väntetider och skitenkelt att boka, hur skulle det se ut då? ;) Hejdå SL med sina bussar, tunnelbanor och pendeltåg...typ... och
skulle så många ta cykel till jobbet då? (när det är kallt, regnar och blåser satan).

Däremot blir det med elbilar (autonoma eller ej) tystare och bättre luft på alla ställen dom används :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Jerker skrev:
Jag tror inte att det är helt otroligt. Men det bygger på att vi ska börja betrakta bilägande på ett helt nytt sätt. Och jag tror att det har bäst förutsättningar att fungera i städer. Redan idag finns en stor potentiell målgrupp i stora städer som bara tycker att det är besvärligt att äga sin egen bil.

Men för oss lantisar kommer det inte att vara lika enkelt...
I senaste teslapodden pratade man om Uber och hur deras samåknings variant (uberpool) hade gjort att måna ställde sina bilar, tror San Fransisco var exemplet där. Hittade också detta: https://thecollegeinvestor.com/19174/ub ... wning-car/

Enligt hans beräkningar blev det alltså billigare med Uber än att köra egen bil. Detta med en redan betald bil.

Vad som händer med priset när förararen tas bort ur bilden kan man förstås enkelt räkna ut, samt förstås eldrift. Tror att även lantisar kommer haka på det ganska fort. Kanske inte att förstabilen åker direkt men andrabilen är nog i fara. Vi har 5 mil tur och retur och behöver en andrabil sporadiskt, den åker direkt då det finns andra alternativ som är billigare.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Fortsätter med diskution om vetenskapens värld i egen tråd.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =27&t=9824
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Artikel i media

Inlägg av ochso »

Rubrik: Scotland to 'phase out' new petrol and diesel cars by 2032
The Scottish government has pledged to phase out new petrol and diesel cars and vans across Scotland by 2032, eight years ahead of the UK Government target.
Länk:
http://www.independent.co.uk/news/uk/po ... 30781.html
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Hoppsan. Undrar hur de förklarar det nu? De kanske kastar iväg en studie som visar att elbilar släpper ut ännu mer kväveoxider eller nåt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Hoppsan. Undrar hur de förklarar det nu? De kanske kastar iväg en studie som visar att elbilar släpper ut ännu mer kväveoxider eller nåt?
Kanske dags för Volvo att inte bara sluta utveckla dieseln utan avveckla den, och det hyfsat omgående.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

mati skrev:
Hoppsan. Undrar hur de förklarar det nu? De kanske kastar iväg en studie som visar att elbilar släpper ut ännu mer kväveoxider eller nåt?
Nä, det var säkert något fel på just den bilden vilket ledde till orimligt höga utsläpp...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
mati skrev:
Hoppsan. Undrar hur de förklarar det nu? De kanske kastar iväg en studie som visar att elbilar släpper ut ännu mer kväveoxider eller nåt?
Nä, det var säkert något fel på just den bilden vilket ledde till orimligt höga utsläpp...
Ja precis, ungefär som A-Mercan som inte välte :lol:

Edit: det VAR faktiskt ett fel på den bilen.... Det satt under huven tydligen....
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

Vänta lite nu, säger inte Volvo i en av deras senaste reklamer att de inte bara tänker på de i bilen utan även de utanför? De rimmar ju knappast väl med detta resultatet...
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Artikel i media

Inlägg av Swede1 »

Volvlo D5, dödar långsamt djur i städer med 800 mg Nox istället för 80. Men tvärbromsar för fotgängare, så ingen dör snabbt. Volvlo, tänker på mänskligheten, dö långsamt! Kan se ironi reklamen framför mig.

Kan inte Tesla eller nån politruk på svt göra negativ reklam där de rackar ner på fossil tillverkarna? Kanske finns på youtube redan? Tips!

Kul reklam förut med oljebrännare till dator, brödrost, etc.

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Först bromsar en Volvo för människor och djur för att sedan kunna förgifta dem på ett effektivare sätt. Om en bil bara blåser förbi kan man ju hålla andan ett tag (jag brukar göra det ibland när en NOx-maskin hostar förbi), men när bilen står still och spyr ut tonvis med avgaser måste man förr eller senare ta ett andetag. Och då dör man. Tack Volvo.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Swede1 skrev:
Volvlo D5, dödar långsamt djur i städer med 800 mg Nox istället för 80. Men tvärbromsar för fotgängare, så ingen dör snabbt. Volvlo, tänker på mänskligheten, dö långsamt! Kan se ironi reklamen framför mig.

Kan inte Tesla eller nån politruk på svt göra negativ reklam där de rackar ner på fossil tillverkarna? Kanske finns på youtube redan? Tips!

Kul reklam förut med oljebrännare till dator, brödrost, etc.

Ahh, den har jag inte sett förut. Klockren som argument för elbilar !
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

Swede1 skrev:
Volvlo D5, dödar långsamt djur i städer med 800 mg Nox istället för 80. Men tvärbromsar för fotgängare, så ingen dör snabbt. Volvlo, tänker på mänskligheten, dö långsamt! Kan se ironi reklamen framför mig.

Kan inte Tesla eller nån politruk på svt göra negativ reklam där de rackar ner på fossil tillverkarna? Kanske finns på youtube redan? Tips!

Kul reklam förut med oljebrännare till dator, brödrost, etc.

:lol:
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 657
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Artikel i media

Inlägg av HerrNilsson »

Apropå Volvobilars utsläpp....

Lasse Swärd: Siffrorna Volvo inte vill tala om
http://www.dn.se/ekonomi/motor/lasse-sw ... l-tala-om/
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Det är ganska intressant ändå. Diskussionerna som har förts de senaste månaderna i samband med dieselförbud i städerna osv har alltid handlat om att gamla dieslar är skitiga, men de som uppfyller Euro6 sägs vara hur rena som helst. Jag har hela tiden undrat varför de senaste motorerna plötsligt skulle uppfylla alla hårda mijökrav när alla numera vet att det har fuskats med utsläppsifforna sedan många år. På vilket sätt skulle det plötsligt vara annorlunda?
Ja, och så detta nu. Hur rena är Euro6 dieslar nu då? Bort med skiten säger jag bara.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Ren diesel är samma skrot och lögn som ren kolkraft. Väck med alltihop!
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Wilson »

Gustafsson skrev:
Swede1 skrev:
Volvlo D5, dödar långsamt djur i städer med 800 mg Nox istället för 80. Men tvärbromsar för fotgängare, så ingen dör snabbt. Volvlo, tänker på mänskligheten, dö långsamt! Kan se ironi reklamen framför mig.

Kan inte Tesla eller nån politruk på svt göra negativ reklam där de rackar ner på fossil tillverkarna? Kanske finns på youtube redan? Tips!

Kul reklam förut med oljebrännare till dator, brödrost, etc.

Ahh, den har jag inte sett förut. Klockren som argument för elbilar !
Den där filmen gjordes som en del av en kampanj för Nissan Leaf (och sedan även Renault Zoe). En riktigt smart idé med ett budskap som får många att tänka till. Lite synd bara att den inte fick någon större spridning här i Sverige.

Nissan-versionen ser ni här


En kul detalj är att man gav en känga åt GM när man visade en Chevrolet Volt som tankades med bensin. Inte så uppskattat i Detroit :)
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

Wilson skrev:
Gustafsson skrev:
Swede1 skrev:
Volvlo D5, dödar långsamt djur i städer med 800 mg Nox istället för 80. Men tvärbromsar för fotgängare, så ingen dör snabbt. Volvlo, tänker på mänskligheten, dö långsamt! Kan se ironi reklamen framför mig.

Kan inte Tesla eller nån politruk på svt göra negativ reklam där de rackar ner på fossil tillverkarna? Kanske finns på youtube redan? Tips!

Kul reklam förut med oljebrännare till dator, brödrost, etc.

Ahh, den har jag inte sett förut. Klockren som argument för elbilar !
Den där filmen gjordes som en del av en kampanj för Nissan Leaf (och sedan även Renault Zoe). En riktigt smart idé med ett budskap som får många att tänka till. Lite synd bara att den inte fick någon större spridning här i Sverige.

Nissan-versionen ser ni här


En kul detalj är att man gav en känga åt GM när man visade en Chevrolet Volt som tankades med bensin. Inte så uppskattat i Detroit :)
:lol:
Reagerade Chevrolet på filmen eller är det bara du som antar det?
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Wilson »

vigge50 skrev:
Wilson skrev:
Gustafsson skrev:
Swede1 skrev:
Volvlo D5, dödar långsamt djur i städer med 800 mg Nox istället för 80. Men tvärbromsar för fotgängare, så ingen dör snabbt. Volvlo, tänker på mänskligheten, dö långsamt! Kan se ironi reklamen framför mig.

Kan inte Tesla eller nån politruk på svt göra negativ reklam där de rackar ner på fossil tillverkarna? Kanske finns på youtube redan? Tips!

Kul reklam förut med oljebrännare till dator, brödrost, etc.

Ahh, den har jag inte sett förut. Klockren som argument för elbilar !
Den där filmen gjordes som en del av en kampanj för Nissan Leaf (och sedan även Renault Zoe). En riktigt smart idé med ett budskap som får många att tänka till. Lite synd bara att den inte fick någon större spridning här i Sverige.

Nissan-versionen ser ni här


En kul detalj är att man gav en känga åt GM när man visade en Chevrolet Volt som tankades med bensin. Inte så uppskattat i Detroit :)
:lol:
Reagerade Chevrolet på filmen eller är det bara du som antar det?
Jo, lite sura blev de allt...
http://gas2.org/2011/06/01/video-nissan ... -response/

Att det inte var helt glömt 2015 kan man också ana när man ser denna reklam för den nya Volten.


Undrar hur diskussionerna gick inför den här filmen? Vi gör en elbil, men vi trycker på möjligheten att tanka den med bensin som den största fördelen med bilen. Helt sanslöst. Typiskt exempel på en fossiltillverkare som inte fattat någonting.
Skriv svar