Elbussar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Elbussar

Inlägg av GreenMachine »

zyax skrev:
GreenMachine skrev:
Elbilisten skrev:
Kan bussar bli den första fordonstypen som helt går över till eldrift? Förutsägbara körsträckor i kollektivtrafik gör det lätt att optimera storlek på batteripack och var man ska ladda. Bussgarager brukar ha tak med gott om plats för solceller. Bussdepåer ligger ofta i industriområden som redan god tillgång på el. I tätorter är låg bullernivå och ren luft extra viktigt. Krav i upphandlingar och strikt ekonomiskt tänkande styr val av drivmedel. Med avgasfria bussar kan man även ha hållplatser inomhus, t ex vid lasarett, köpcentra, färjeterminaler mm utan luftslussar och enorma fläktsystem.

På vintern drar en el-buss lika mycket diesel som el eftersom det går åt i princip lika mycket energi att värma en buss som det går åt att driva den framåt så det lär nog dröja innan vi ser 100% elbussar i detta land året om. Däremot så fungerar de numera rätt bara på "bara el " under den del av året som man inte behöver värma upp dom men den stora utmanignen med el-bussar är just att laddning och körsträcka varierar så mycket beroende på temperaturen.
Här i Växjö verkar det luta åt att nästa bussbyte innebär enbart stadsbussar på el och att landsvägsbussarna blir de som får ta emot den gas som stadsbussarna nu går på.
Ja i synnerhet stadstrafik så kommer elbussar nu på bred front men det är långt ifrån enkelt att få det att fungera i praktiken. Vädret är något som påverkar en hel del och bussar då i mycket högre uträckning än bilar så därför måste man köra dieselvärmare när det är kallt. Annars skulle det inte fungera.

Det som gör att det i praktiken är omöjligt att köra en "elbuss" på 100% el året runt är dock kanske inte så mycket att det är kallt på vintern, utan snarare att det helt enkelt inte går att planera utifrån körtider och lagar för förare och i sin tur få det att klaffa ihop med en tidtabeller, räckvidd och laddtider etc. om bussen då plutslugt bara har 50% räckvidd.
Senast redigerad av GreenMachine, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Elbussar

Inlägg av Jeppe_E »

För övrigt (kanske är så i många delar av landet) så har Region Skånes regionbussar sedan många år tillbaka gått på förnyelsebart bränsle. Rapsolja t.ex. Luktade pommes efter bussen :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Elbussar

Inlägg av GreenMachine »

Jeppe_E skrev:
För övrigt (kanske är så i många delar av landet) så har Region Skånes regionbussar sedan många år tillbaka gått på förnyelsebart bränsle. Rapsolja t.ex. Luktade pommes efter bussen :lol:
Dom flesta försöker att numera att endast köra på HVO i sina bussar och inte RME eftersom det fungerar bättre i de flesta motorer men givetvis kommer det finnas kvar en dek pommesfrites-monster..
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Elbussar

Inlägg av Geni87 »

GreenMachine skrev:
zyax skrev:
GreenMachine skrev:
Elbilisten skrev:
Kan bussar bli den första fordonstypen som helt går över till eldrift? Förutsägbara körsträckor i kollektivtrafik gör det lätt att optimera storlek på batteripack och var man ska ladda. Bussgarager brukar ha tak med gott om plats för solceller. Bussdepåer ligger ofta i industriområden som redan god tillgång på el. I tätorter är låg bullernivå och ren luft extra viktigt. Krav i upphandlingar och strikt ekonomiskt tänkande styr val av drivmedel. Med avgasfria bussar kan man även ha hållplatser inomhus, t ex vid lasarett, köpcentra, färjeterminaler mm utan luftslussar och enorma fläktsystem.

På vintern drar en el-buss lika mycket diesel som el eftersom det går åt i princip lika mycket energi att värma en buss som det går åt att driva den framåt så det lär nog dröja innan vi ser 100% elbussar i detta land året om. Däremot så fungerar de numera rätt bara på "bara el " under den del av året som man inte behöver värma upp dom men den stora utmanignen med el-bussar är just att laddning och körsträcka varierar så mycket beroende på temperaturen.
Här i Växjö verkar det luta åt att nästa bussbyte innebär enbart stadsbussar på el och att landsvägsbussarna blir de som får ta emot den gas som stadsbussarna nu går på.
Ja i synnerhet stadstrafik så kommer elbussar nu på bred front men det är långt ifrån enkelt att få det att fungera i praktiken. Vädret är något som påverkar en hel del och bussar då i mycket högre uträckning än bilar så därför måste man köra dieselvärmare när det är kallt. Annars skulle det inte fungera.

Det som gör att det i praktiken är omöjligt att köra en "elbuss" på 100% el året runt är dock kanske inte så mycket att det är kallt på vintern, utan snarare att det helt enkelt inte går att planera utifrån körtider och lagar för förare och i sin tur få det att klaffa ihop med en tidtabeller, räckvidd och laddtider etc. om bussen då plutslugt bara har 50% räckvidd.
Fast kör man framdrivning och lättare värmning med el och stöttar med mer värme från diesel/hvo (när det behövs) är ändå mycket vunnet. Man slipper oväsendet från dieselmotorn och utsläppen blir totalt sätt lägre. Såg att Volvo 7900 electric har en elektrisk värmare på 7 kW och en diesel/hvo-värmare på 16 kW, och de verkar ju rulla på bra.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Elbussar

Inlägg av Laban »

GreenMachine skrev:
Det som gör att det i praktiken är omöjligt att köra en "elbuss" på 100% el året runt är dock kanske inte så mycket att det är kallt på vintern, utan snarare att det helt enkelt inte går att planera utifrån körtider och lagar för förare och i sin tur få det att klaffa ihop med en tidtabeller, räckvidd och laddtider etc. om bussen då plutslugt bara har 50% räckvidd.
Det handlar väl inte så mycket som att det inte är möjligt (sätt in ett större batteri) utan att det kanske inte är ekonomiskt försvarbart i dagsläget. Dvs, mindre batteri + dieselvärmare kanske blir billigare än stort batteri utan dieselvärmare om dieselvärmaren endast behövs då det är låt säga -20C eller kallare.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Elbussar

Inlägg av Geni87 »

Volvo släpper nu ledbussvarianten av deras elbussar. Byggd på de prototyper som har rullat på linje 16 i Göteborg i ett år.

https://electrek.co/2019/06/10/volvo-el ... lated-bus/

https://www.volvobuses.com/en-en/news/2 ... -uitp.html

Jag åker 16 flera gånger i veckan och det är en fröjd varje gång det är en elbuss som kommer, så tysta och goa att åka med. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Elbussar

Inlägg av Wahll »

JFAH skrev:
”Dessa utmärkta resultat visar att tekniken för elektrifierad bussverksamhet är mogen för en bredare introduktion.
Fort! Informera kineserna om att det först nu är dags att göra en bredare introduktion!
Bild
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Elbussar

Inlägg av JFAH »

Wahll skrev:
JFAH skrev:
”Dessa utmärkta resultat visar att tekniken för elektrifierad bussverksamhet är mogen för en bredare introduktion.
Fort! Informera kineserna om att det först nu är dags att göra en bredare introduktion!
Bild
Tycker det där bara är sorgligt. Elbussar har inte varit experimentellt på åtminstone 5 år nu... Att volvo ligger gravt efter är ingen nyhet... Det är knappast som de med entusiasm omfamnar den nya marknaden...
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Elbussar

Inlägg av 12man »

Har Volvo bussen batterierna i taket?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Elbussar

Inlägg av PoloPrinsen »

Skulle säkert gå att lösa om man vill detta med värme och kyla till/i bussen utan att bussen måste ha gigantiska batterier.

För,att både iaf då och då "gratis" kunna värma eller kyla bussen så ser man till att den dels alltid startar sitt pass uppvärmd/kyld.

Verkar som om flesta linjedragningarna ser liknande ut, dvs fram o tillbaka mellan 2 ändhållplatser med mellanlandning i centrum.
Låt bussarna stå inne i en sval/varm bussvänthall i centrum, även folket trivs därinne. Ingen inkoppling behövs.

På de 2 vändplatserna KAN förmodligen alla bussar vänta en stund utan att det eg gör något. Få passagerare åker runt ändhållplatserna. Där KAN man enkelt låta varje buss på just den linjen vara inkopplad på laddstolpe i 5-20 minuter ca beroende på att sen kommer nästa buss och då vill den koppla in sig på laddningen .

På ändhållplatsernas laddningar kan man då efter behov ladda batterierna, värma/kyla bussen mha el som får verka direkt och eller indirekt.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Elbussar

Inlägg av Geni87 »

JFAH skrev:
Wahll skrev:
JFAH skrev:
”Dessa utmärkta resultat visar att tekniken för elektrifierad bussverksamhet är mogen för en bredare introduktion.
Fort! Informera kineserna om att det först nu är dags att göra en bredare introduktion!
Bild
Tycker det där bara är sorgligt. Elbussar har inte varit experimentellt på åtminstone 5 år nu... Att volvo ligger gravt efter är ingen nyhet... Det är knappast som de med entusiasm omfamnar den nya marknaden...
Det är ju knappast tekniken i bussarna som har varit det största hindren de senaste åren, snarare viljan från bussbolag, kommuner osv att i investera i den. Till skillnad från i Kina så brukar staten i Sverige inte skjuta till X antal miljarder till "privata aktörer" och sen peka med hela handen på vad som ska köpas, iaf inte när det gäller sånt här. Volvo har haft elbussar i reguljär trafik i ett antal år nu.
Senast redigerad av Geni87, redigerad totalt 1 gånger.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Elbussar

Inlägg av Geni87 »

12man skrev:
Har Volvo bussen batterierna i taket?
Japp.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbussar

Inlägg av LarsL »

Varför? Det måste ju göra att bussarna väldigt mycket lättare för att välta. Det var väl en buss (prototyp) med batterier på taket som välte i USA?
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Elbussar

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
Varför? Det måste ju göra att bussarna väldigt mycket lättare för att välta. Det var väl en buss (prototyp) med batterier på taket som välte i USA?
De passade väl bra där, har inte sett nån välta i Göteborg iaf. :) Men det borde ju finnas fördelar att ha dem där, t.ex. närheten till pantografladdaren, närhet till kylsystemet som brukar sitta på taket på stadsbussar osv. Det finns iaf många busstillverkare som stoppar batterierna i taket, speciellt på stadsbussar som ju måste ha låga golv.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Elbussar

Inlägg av GreenMachine »

Geni87 skrev:
Volvo släpper nu ledbussvarianten av deras elbussar. Byggd på de prototyper som har rullat på linje 16 i Göteborg i ett år.

https://electrek.co/2019/06/10/volvo-el ... lated-bus/

https://www.volvobuses.com/en-en/news/2 ... -uitp.html

Jag åker 16 flera gånger i veckan och det är en fröjd varje gång det är en elbuss som kommer, så tysta och goa att åka med. :)
:D Av vad jag hört så är det många bussoperatörer som också tycker att det är en fröjd om de får en Volvo-buss att rulla ;)
Dessvärre så har Volvo tydligen (gäller inte bara elbussar) jättestora kvalitetsproblem så man väljer andra tillverkare i stället och när det kommer till el så ligger de väldigt långt efter tyvärr.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Elbussar

Inlägg av Geni87 »

GreenMachine skrev:
Geni87 skrev:
Volvo släpper nu ledbussvarianten av deras elbussar. Byggd på de prototyper som har rullat på linje 16 i Göteborg i ett år.

https://electrek.co/2019/06/10/volvo-el ... lated-bus/

https://www.volvobuses.com/en-en/news/2 ... -uitp.html

Jag åker 16 flera gånger i veckan och det är en fröjd varje gång det är en elbuss som kommer, så tysta och goa att åka med. :)
:D Av vad jag hört så är det många bussoperatörer som också tycker att det är en fröjd om de får en Volvo-buss att rulla ;)
Dessvärre så har Volvo tydligen (gäller inte bara elbussar) jättestora kvalitetsproblem så man väljer andra tillverkare i stället och när det kommer till el så ligger de väldigt långt efter tyvärr.
"Man väljer andra tillverkare istället". Vilka är "man"? Det är inget som verkar synas på försäljningen iaf, tvärtom så har deras försäljning ökat kraftigt den senaste tiden. Ta det inte personligt men jag har lite svårt att ta din påstådda djungeltelegraffakta på fullt allvar.

Jag kommenterade med min personliga upplevelse av att det är en fröjd att åka elbussar jämfört med vanliga bussar, något jag faktiskt gör titt som tätt. Jag tycker att utvecklingen är positiv. Och det har fungerat väldigt bra hittills, trots att bussarna är från Volvo och egentligen borde stå i verkstaden enligt säkra källor. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Elbussar

Inlägg av GreenMachine »

Geni87 skrev:
GreenMachine skrev:
Geni87 skrev:
Volvo släpper nu ledbussvarianten av deras elbussar. Byggd på de prototyper som har rullat på linje 16 i Göteborg i ett år.

https://electrek.co/2019/06/10/volvo-el ... lated-bus/

https://www.volvobuses.com/en-en/news/2 ... -uitp.html

Jag åker 16 flera gånger i veckan och det är en fröjd varje gång det är en elbuss som kommer, så tysta och goa att åka med. :)
:D Av vad jag hört så är det många bussoperatörer som också tycker att det är en fröjd om de får en Volvo-buss att rulla ;)
Dessvärre så har Volvo tydligen (gäller inte bara elbussar) jättestora kvalitetsproblem så man väljer andra tillverkare i stället och när det kommer till el så ligger de väldigt långt efter tyvärr.
"Man väljer andra tillverkare istället". Vilka är "man"? Det är inget som verkar synas på försäljningen iaf, tvärtom så har deras försäljning ökat kraftigt den senaste tiden. Ta det inte personligt men jag har lite svårt att ta din påstådda djungeltelegraffakta på fullt allvar.

Jag kommenterade med min personliga upplevelse av att det är en fröjd att åka elbussar jämfört med vanliga bussar, något jag faktiskt gör titt som tätt. Jag tycker att utvecklingen är positiv. Och det har fungerat väldigt bra hittills, trots att bussarna är från Volvo och egentligen borde stå i verkstaden enligt säkra källor. :)

Vet inte om mina ” påstådda djungeltelegraffakta” är mer relevanta än en göteborgares reflexmässiga antagande att Volvo är gåva till fordonsindustrin ;) :D men om vi nu diskuterar bussbranschen så måste vi först titta lite på hur bussbranschen fungerar.

Till skillnad från personbilsbranschen så köps/sälj bussar uteslutande B2B. Det finns kanske någon idiot som köper en buss privat men av de drygt 1000 bussar som köps/säljs i Sverige varje år så är det i princip Arriva, Keolis, Nobina, Transdev och Bergkvara (kanske missat någon) som köper bussar och dessa företag står för kanske 80%-90% av ordnarna.

Blickar man tillbaka i ”djungeltelegrafen” ;) och tittar på registreringsstatistiken så kan man givetvis se att Volvo och Scania varit dominerande i Sverige under lång tid. Men så är inte längre fallet sedan en tid tillbaka.

Nu orkar jag inte rota fram ännu äldre siffror, men om vi nu bara tar ett exempel så registrerades det 2014 1364 bussar i Sverige. 311 Volvo (Scania 67, MAN 242 och Mercedes 310). Under de senaste 12 månaderna (2018-2019) så registrerades det 1128 bussar varav 125 var Volvo (Scania 155, MAN 234 och Mercedes 409).

Med så få aktörer som köper bussar, samt att talen är förhållandevis låga, så kan givetvis siffrorna kortsiktigt svänga ganska kraftigt. Men det betyder inte den ”går bra” för den leverantör som just en månad eller under ett kvartal levererat ut 100 bussar och därför toppar statistiken.

Nu är det bara ett exempel, men tittar på siffrorna över tid kan man ganska klart se att siffrorna inte pekar åt rätt håll för Volvo i Sverige och att det idag är andra europeiska tillverkare som MAN och Mercedes som är störst pg av att de levererar bättre produkter till ett lägre pris och med mindre problem för beställarna.

Ser vi det globalt blir det givetvis lite mer komplext men det går givetvis att hitta ljusglimtar på en del marknader. Deras hybridbussar har ex. gått hyffsat bra i Europa och man lyckas fortfarande att kränga iväg en hel volymer av sotlok till marknader som Sydamerika, Australien och Dubai, men Volvo har och får det allt tuffare med lönsamheten. Man lyckas hålla antalen uppe men tappar marginaler vilket är farlig combo för premiumtillverkare.

När det gäller Elbussar så ser det helt annorlunda ut. Om vi fortfarande håller oss kvar i Sverige så finns det till att börja med inte särskilt många el-bussar ute på vägarna över huvud taget.

Nu vet jag inte exakt siffra idag, men totalt så rör det sig kanske inte om mer än ca 200-250 fordon. Scania är helt borta här eftersom de inte ens har en elbuss. När det kommer till Volvo så har de visserigen både hybrider och rena el-bussar men det är i princip inte fler än just de specifika bussar som du åker med till jobbet som rullar ute. Dvs ca 30 st i Göteborg, och så tror jag att det rullar 10-15 också i Malmö. Av dryga 200-250 bussar är med andra ord inte mer än 40-50 som är Volvo. Inte direkt marknadsledande, och på sin hemmamarknad dessutom.

Resten är i princip samtliga bussar från kinesiska BYD som idag är både störst och ledande inom el-bussar och det ser dessutom inte ut att förändras på ett bra tag.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Elbussar

Inlägg av Geni87 »

GreenMachine skrev:
Vet inte om mina ” påstådda djungeltelegraffakta” är mer relevanta än en göteborgares reflexmässiga antagande att Volvo är gåva till fordonsindustrin ;) :D men om vi nu diskuterar bussbranschen så måste vi först titta lite på hur bussbranschen fungerar.

Till skillnad från personbilsbranschen så köps/sälj bussar uteslutande B2B. Det finns kanske någon idiot som köper en buss privat men av de drygt 1000 bussar som köps/säljs i Sverige varje år så är det i princip Arriva, Keolis, Nobina, Transdev och Bergkvara (kanske missat någon) som köper bussar och dessa företag står för kanske 80%-90% av ordnarna.

Blickar man tillbaka i ”djungeltelegrafen” ;) och tittar på registreringsstatistiken så kan man givetvis se att Volvo och Scania varit dominerande i Sverige under lång tid. Men så är inte längre fallet sedan en tid tillbaka.

Nu orkar jag inte rota fram ännu äldre siffror, men om vi nu bara tar ett exempel så registrerades det 2014 1364 bussar i Sverige. 311 Volvo (Scania 67, MAN 242 och Mercedes 310). Under de senaste 12 månaderna (2018-2019) så registrerades det 1128 bussar varav 125 var Volvo (Scania 155, MAN 234 och Mercedes 409).

Med så få aktörer som köper bussar, samt att talen är förhållandevis låga, så kan givetvis siffrorna kortsiktigt svänga ganska kraftigt. Men det betyder inte den ”går bra” för den leverantör som just en månad eller under ett kvartal levererat ut 100 bussar och därför toppar statistiken.

Nu är det bara ett exempel, men tittar på siffrorna över tid kan man ganska klart se att siffrorna inte pekar åt rätt håll för Volvo i Sverige och att det idag är andra europeiska tillverkare som MAN och Mercedes som är störst pg av att de levererar bättre produkter till ett lägre pris och med mindre problem för beställarna.

Ser vi det globalt blir det givetvis lite mer komplext men det går givetvis att hitta ljusglimtar på en del marknader. Deras hybridbussar har ex. gått hyffsat bra i Europa och man lyckas fortfarande att kränga iväg en hel volymer av sotlok till marknader som Sydamerika, Australien och Dubai, men Volvo har och får det allt tuffare med lönsamheten. Man lyckas hålla antalen uppe men tappar marginaler vilket är farlig combo för premiumtillverkare.

När det gäller Elbussar så ser det helt annorlunda ut. Om vi fortfarande håller oss kvar i Sverige så finns det till att börja med inte särskilt många el-bussar ute på vägarna över huvud taget.

Nu vet jag inte exakt siffra idag, men totalt så rör det sig kanske inte om mer än ca 200-250 fordon. Scania är helt borta här eftersom de inte ens har en elbuss. När det kommer till Volvo så har de visserigen både hybrider och rena el-bussar men det är i princip inte fler än just de specifika bussar som du åker med till jobbet som rullar ute. Dvs ca 30 st i Göteborg, och så tror jag att det rullar 10-15 också i Malmö. Av dryga 200-250 bussar är med andra ord inte mer än 40-50 som är Volvo. Inte direkt marknadsledande, och på sin hemmamarknad dessutom.

Resten är i princip samtliga bussar från kinesiska BYD som idag är både störst och ledande inom el-bussar och det ser dessutom inte ut att förändras på ett bra tag.
Hehe, skulle inte kalla mig Göteborgare då jag inte har bott här speciellt länge, jag ifrågasatte bara dina påståenden helt enkelt. Det betyder inte per automatik att jag försöker glorifiera Volvos bussar. Om jag hade varit en äkta Göteborgare hade jag förmodligen framhävt spårvagnarnas överlägsenhet jämfört med bussarnas istället. ;)

Jag tittade på de globala siffrorna, inte för en liten enskild marknad som Sverige. Här kan siffrorna som du säger variera kraftigt om man jämför tidsperioder eftersom om en av få stora aktörer lägger en stororder på bussar får det så stort genomslag på statistiken då totalförsäljningen är så liten. Att Volvo har ökat både försäljningen och vinstmarginalen på global nivå måste betyda att de gör något rätt, och att de iaf hinner köra en liiiten stund mellan alla verkstadsbesök. ;)

Att BYD är störst på elbussar är ganska uppenbart, något som de andra busstillverkarna lär ha noterat och förhoppningsvis agerar på. Ju fler elbussar desto bättre, men inte minst för klimatets skull hade det varit fint att inte förlita sig på långväga import (även om nu BYD har viss lokal produktion i Europa).
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Elbussar

Inlägg av GreenMachine »

Geni87 skrev:
GreenMachine skrev:
Vet inte om mina ” påstådda djungeltelegraffakta” är mer relevanta än en göteborgares reflexmässiga antagande att Volvo är gåva till fordonsindustrin ;) :D men om vi nu diskuterar bussbranschen så måste vi först titta lite på hur bussbranschen fungerar.

Till skillnad från personbilsbranschen så köps/sälj bussar uteslutande B2B. Det finns kanske någon idiot som köper en buss privat men av de drygt 1000 bussar som köps/säljs i Sverige varje år så är det i princip Arriva, Keolis, Nobina, Transdev och Bergkvara (kanske missat någon) som köper bussar och dessa företag står för kanske 80%-90% av ordnarna.

Blickar man tillbaka i ”djungeltelegrafen” ;) och tittar på registreringsstatistiken så kan man givetvis se att Volvo och Scania varit dominerande i Sverige under lång tid. Men så är inte längre fallet sedan en tid tillbaka.

Nu orkar jag inte rota fram ännu äldre siffror, men om vi nu bara tar ett exempel så registrerades det 2014 1364 bussar i Sverige. 311 Volvo (Scania 67, MAN 242 och Mercedes 310). Under de senaste 12 månaderna (2018-2019) så registrerades det 1128 bussar varav 125 var Volvo (Scania 155, MAN 234 och Mercedes 409).

Med så få aktörer som köper bussar, samt att talen är förhållandevis låga, så kan givetvis siffrorna kortsiktigt svänga ganska kraftigt. Men det betyder inte den ”går bra” för den leverantör som just en månad eller under ett kvartal levererat ut 100 bussar och därför toppar statistiken.

Nu är det bara ett exempel, men tittar på siffrorna över tid kan man ganska klart se att siffrorna inte pekar åt rätt håll för Volvo i Sverige och att det idag är andra europeiska tillverkare som MAN och Mercedes som är störst pg av att de levererar bättre produkter till ett lägre pris och med mindre problem för beställarna.

Ser vi det globalt blir det givetvis lite mer komplext men det går givetvis att hitta ljusglimtar på en del marknader. Deras hybridbussar har ex. gått hyffsat bra i Europa och man lyckas fortfarande att kränga iväg en hel volymer av sotlok till marknader som Sydamerika, Australien och Dubai, men Volvo har och får det allt tuffare med lönsamheten. Man lyckas hålla antalen uppe men tappar marginaler vilket är farlig combo för premiumtillverkare.

När det gäller Elbussar så ser det helt annorlunda ut. Om vi fortfarande håller oss kvar i Sverige så finns det till att börja med inte särskilt många el-bussar ute på vägarna över huvud taget.

Nu vet jag inte exakt siffra idag, men totalt så rör det sig kanske inte om mer än ca 200-250 fordon. Scania är helt borta här eftersom de inte ens har en elbuss. När det kommer till Volvo så har de visserigen både hybrider och rena el-bussar men det är i princip inte fler än just de specifika bussar som du åker med till jobbet som rullar ute. Dvs ca 30 st i Göteborg, och så tror jag att det rullar 10-15 också i Malmö. Av dryga 200-250 bussar är med andra ord inte mer än 40-50 som är Volvo. Inte direkt marknadsledande, och på sin hemmamarknad dessutom.

Resten är i princip samtliga bussar från kinesiska BYD som idag är både störst och ledande inom el-bussar och det ser dessutom inte ut att förändras på ett bra tag.
Hehe, skulle inte kalla mig Göteborgare då jag inte har bott här speciellt länge, jag ifrågasatte bara dina påståenden helt enkelt. Det betyder inte per automatik att jag försöker glorifiera Volvos bussar. Om jag hade varit en äkta Göteborgare hade jag förmodligen framhävt spårvagnarnas överlägsenhet jämfört med bussarnas istället. ;)

Jag tittade på de globala siffrorna, inte för en liten enskild marknad som Sverige. Här kan siffrorna som du säger variera kraftigt om man jämför tidsperioder eftersom om en av få stora aktörer lägger en stororder på bussar får det så stort genomslag på statistiken då totalförsäljningen är så liten. Att Volvo har ökat både försäljningen och vinstmarginalen på global nivå måste betyda att de gör något rätt, och att de iaf hinner köra en liiiten stund mellan alla verkstadsbesök. ;)

Att BYD är störst på elbussar är ganska uppenbart, något som de andra busstillverkarna lär ha noterat och förhoppningsvis agerar på. Ju fler elbussar desto bättre, men inte minst för klimatets skull hade det varit fint att inte förlita sig på långväga import (även om nu BYD har viss lokal produktion i Europa).

Ha ha :D ;) Läste kanske fel då. Trodde att du skrev (måste läsas med Göteborgsdialekt) - När jö sietter i en sån goo Volvooböss på väg te Torslanda oppanpå Älvsbörgsbron å ser makrillarna höppa så glatt i vattnet. .. . . :D

Skämt och sido. Menade inte att Volvos bussar skulle vara skräp utan vad jag hört så handlar det snarare om på vilket sätt man hanterar (eller snarare inte hanterar) problemen. Till skillnad från Scania så är de i i alla fall med på banan även om de inte spelar i samma liga än.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Elbussar

Inlägg av Geni87 »

GreenMachine skrev:
Geni87 skrev:
GreenMachine skrev:
Vet inte om mina ” påstådda djungeltelegraffakta” är mer relevanta än en göteborgares reflexmässiga antagande att Volvo är gåva till fordonsindustrin ;) :D men om vi nu diskuterar bussbranschen så måste vi först titta lite på hur bussbranschen fungerar.

Till skillnad från personbilsbranschen så köps/sälj bussar uteslutande B2B. Det finns kanske någon idiot som köper en buss privat men av de drygt 1000 bussar som köps/säljs i Sverige varje år så är det i princip Arriva, Keolis, Nobina, Transdev och Bergkvara (kanske missat någon) som köper bussar och dessa företag står för kanske 80%-90% av ordnarna.

Blickar man tillbaka i ”djungeltelegrafen” ;) och tittar på registreringsstatistiken så kan man givetvis se att Volvo och Scania varit dominerande i Sverige under lång tid. Men så är inte längre fallet sedan en tid tillbaka.

Nu orkar jag inte rota fram ännu äldre siffror, men om vi nu bara tar ett exempel så registrerades det 2014 1364 bussar i Sverige. 311 Volvo (Scania 67, MAN 242 och Mercedes 310). Under de senaste 12 månaderna (2018-2019) så registrerades det 1128 bussar varav 125 var Volvo (Scania 155, MAN 234 och Mercedes 409).

Med så få aktörer som köper bussar, samt att talen är förhållandevis låga, så kan givetvis siffrorna kortsiktigt svänga ganska kraftigt. Men det betyder inte den ”går bra” för den leverantör som just en månad eller under ett kvartal levererat ut 100 bussar och därför toppar statistiken.

Nu är det bara ett exempel, men tittar på siffrorna över tid kan man ganska klart se att siffrorna inte pekar åt rätt håll för Volvo i Sverige och att det idag är andra europeiska tillverkare som MAN och Mercedes som är störst pg av att de levererar bättre produkter till ett lägre pris och med mindre problem för beställarna.

Ser vi det globalt blir det givetvis lite mer komplext men det går givetvis att hitta ljusglimtar på en del marknader. Deras hybridbussar har ex. gått hyffsat bra i Europa och man lyckas fortfarande att kränga iväg en hel volymer av sotlok till marknader som Sydamerika, Australien och Dubai, men Volvo har och får det allt tuffare med lönsamheten. Man lyckas hålla antalen uppe men tappar marginaler vilket är farlig combo för premiumtillverkare.

När det gäller Elbussar så ser det helt annorlunda ut. Om vi fortfarande håller oss kvar i Sverige så finns det till att börja med inte särskilt många el-bussar ute på vägarna över huvud taget.

Nu vet jag inte exakt siffra idag, men totalt så rör det sig kanske inte om mer än ca 200-250 fordon. Scania är helt borta här eftersom de inte ens har en elbuss. När det kommer till Volvo så har de visserigen både hybrider och rena el-bussar men det är i princip inte fler än just de specifika bussar som du åker med till jobbet som rullar ute. Dvs ca 30 st i Göteborg, och så tror jag att det rullar 10-15 också i Malmö. Av dryga 200-250 bussar är med andra ord inte mer än 40-50 som är Volvo. Inte direkt marknadsledande, och på sin hemmamarknad dessutom.

Resten är i princip samtliga bussar från kinesiska BYD som idag är både störst och ledande inom el-bussar och det ser dessutom inte ut att förändras på ett bra tag.
Hehe, skulle inte kalla mig Göteborgare då jag inte har bott här speciellt länge, jag ifrågasatte bara dina påståenden helt enkelt. Det betyder inte per automatik att jag försöker glorifiera Volvos bussar. Om jag hade varit en äkta Göteborgare hade jag förmodligen framhävt spårvagnarnas överlägsenhet jämfört med bussarnas istället. ;)

Jag tittade på de globala siffrorna, inte för en liten enskild marknad som Sverige. Här kan siffrorna som du säger variera kraftigt om man jämför tidsperioder eftersom om en av få stora aktörer lägger en stororder på bussar får det så stort genomslag på statistiken då totalförsäljningen är så liten. Att Volvo har ökat både försäljningen och vinstmarginalen på global nivå måste betyda att de gör något rätt, och att de iaf hinner köra en liiiten stund mellan alla verkstadsbesök. ;)

Att BYD är störst på elbussar är ganska uppenbart, något som de andra busstillverkarna lär ha noterat och förhoppningsvis agerar på. Ju fler elbussar desto bättre, men inte minst för klimatets skull hade det varit fint att inte förlita sig på långväga import (även om nu BYD har viss lokal produktion i Europa).

Ha ha :D ;) Läste kanske fel då. Trodde att du skrev (måste läsas med Göteborgsdialekt) - När jö sietter i en sån goo Volvooböss på väg te Torslanda oppanpå Älvsbörgsbron å ser makrillarna höppa så glatt i vattnet. .. . . :D

Skämt och sido. Menade inte att Volvos bussar skulle vara skräp utan vad jag hört så handlar det snarare om på vilket sätt man hanterar (eller snarare inte hanterar) problemen. Till skillnad från Scania så är de i i alla fall med på banan även om de inte spelar i samma liga än.
Haha, riktigt på den nivån är jag inte än, får nog ge det 20 år. :D

Ok ja så kan det säkert vara, saknar insikt i det. :) Ja Scania ligger ganska mycket efter, deras avtal med Northvolt tyder väl dock på att de har ambitioner och grejer på G, men att det säkerligen kommer dröja.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Elbussar

Inlägg av Geni87 »

220 elbussar i Göteborg under nästa år. Det rullar ju redan ett antal idag och vid slutet av året ska de vara 60, och 220 nästa år. Det är tydligen Transdev som tillsammans med Volvo ett antal elektriska ledbussar på linje 16 idag. Återstår att se vilket fabrikat det blir på resten av bussarna. Transdev kör idag elbussar från Volvo, Holländska VDL, Kinesiska BYD och Hybricon från Umeå vad jag kan se. Blir säkert en mix även i GBG.

https://www.vasttrafik.se/om-vasttrafik ... torsatsar/
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Elbussar

Inlägg av FredrikR »

Geni87 skrev:
220 elbussar i Göteborg under nästa år. Det rullar ju redan ett antal idag och vid slutet av året ska de vara 60, och 220 nästa år. Det är tydligen Transdev som tillsammans med Volvo ett antal elektriska ledbussar på linje 16 idag. Återstår att se vilket fabrikat det blir på resten av bussarna. Transdev kör idag elbussar från Volvo, Holländska VDL, Kinesiska BYD och Hybricon från Umeå vad jag kan se. Blir säkert en mix även i GBG.

https://www.vasttrafik.se/om-vasttrafik ... torsatsar/
Låter som en väldigt bra satsning. Hoppas att Hybricon lyckas få en liten bit av flottan, även om det är i Göteborg :D
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Elbussar

Inlägg av Geni87 »

FredrikR skrev:
Geni87 skrev:
220 elbussar i Göteborg under nästa år. Det rullar ju redan ett antal idag och vid slutet av året ska de vara 60, och 220 nästa år. Det är tydligen Transdev som tillsammans med Volvo ett antal elektriska ledbussar på linje 16 idag. Återstår att se vilket fabrikat det blir på resten av bussarna. Transdev kör idag elbussar från Volvo, Holländska VDL, Kinesiska BYD och Hybricon från Umeå vad jag kan se. Blir säkert en mix även i GBG.

https://www.vasttrafik.se/om-vasttrafik ... torsatsar/
Låter som en väldigt bra satsning. Hoppas att Hybricon lyckas få en liten bit av flottan, även om det är i Göteborg :D
Verkligen, Hybricon är en kul satsning! En kombination av Volvo och Hybricon hade suttit fint. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Elbussar

Inlägg av Elbilisten »

Inför en busskonferens i höst har den internationella kollektivtrafikunionen (UITP) gjort en kartläggning av världens bussar. Elbussarnas andel är nästan 18 procent, till stor del tack vare Kinas påbörjade omställning. Dock är hybrider och trådbussar inkluderade i talet.

https://www.bussmagasinet.se/2019/07/al ... kartlagda/
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Elbussar

Inlägg av bylund »

Så faktiska elbussar är 9,3 % - batteribussar 6,3 % och trådbussar 3 %.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar