Volvo är på G med två elbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av Laban »

joel80 skrev:
Nog bör man komma längre än 10 mil åt gången om man kör Ioniq, speciellt på sommaren eftersom det inte verkar svårt att komma runt 16 mil i vintertemperatur.
Om förbrukningen på en Ioniq på motorväg ligger på kring 1.5kwh/mil kommer man på en "vanlig" snabbladdare idag kunna få ut ca 15 mil på en halvtimme.
Som redan nämnts så ska det passa in med avståndet mellan snabbladdarna. Samt att de flesta nog inte vill ha några få mils räckvidd kvar varje gång det är dags att ladda.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av joel80 »

lator skrev:
Det är nog som med en Leaf, kör du sakta så går det bra. Model X är STOR! Att tro att den ska ta sig genom luften som en S är absurt. 20" hjul och 90 km/h så ska du se att det går bra.
Så är det såklart med många elbilar.. Model S är dock den elbil fram till idag som verkar haft minst problem med motorvägsfart och hög förbrukning. Den har gjorts med grymt lågt luftmotstånd, vilket verkar gälla Ioniq också.

Om man kör en Ioniq i 90km/h gissar jag att siffrorna blir bra mycket bättre än 20 mil per laddning. Den har ju klarat över sina 28 mil i tester i stadsmiljö och infartsleder...

Är det nån här med en Model X som har skapligt låg förbrukning i motorvägsfart? Alltså typ under 250wh/km?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av apkungen »

I 120 drar model x runt 260 Wh/km verkar det som och ioniq nästan 180 Wh/km.

En model x som laddas på en SuC maxar på knappt 115kW tror jag så om man inte laddar jättelänge är det nog möjligt att snitta 100kW och en ioniq snittar cirka 40 kW via en 50 kW laddare vilket beror på att spänningen i batteriet inte är lika högt som stationen klarar av att skicka ut.

x laddas med 6,4 km/min
Ioniq laddas med 4 km/min
Ioniq laddas med 5,2 km/min på en 100kW laddare

Inte lika stor skillnad som effektskillnaden men det är ändå en väsentlig skillnad.
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av joel80 »

Har sett i flera videos med norska Björn och reagerat på att det inte är speciellt ofta hans X laddar med över 100kw.. Ofta får han kring 90-95kw som mest, sen går det ner när SoC ökar. Kanske är nån vintrrgrej och har med temperatur i batteriet att göra? (Han har t.o.m gjort nån video där han själv reflekterar över att han sällan får över 100kw.)
Senast redigerad av joel80, redigerad totalt 1 gånger.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av apkungen »

joel80 skrev:
lator skrev:
Det är nog som med en Leaf, kör du sakta så går det bra. Model X är STOR! Att tro att den ska ta sig genom luften som en S är absurt. 20" hjul och 90 km/h så ska du se att det går bra.
Så är det såklart med många elbilar.. Model S är dock den elbil fram till idag som verkar haft minst problem med motorvägsfart och hög förbrukning. Den har gjorts med grymt lågt luftmotstånd, vilket verkar gälla Ioniq också.

Om man kör en Ioniq i 90km/h gissar jag att siffrorna blir bra mycket bättre än 20 mil per laddning. Den har ju klarat över sina 28 mil i tester i stadsmiljö och infartsleder...

Är det nån här med en Model X som har skapligt låg förbrukning i motorvägsfart? Alltså typ under 250wh/km?
Jag tror på strax över 20 mil i 90 nu på vintern om underlag är ok och inte allt för kallt. Under sommaren kanske 24 mil. Har kört den 30 mil så har ganska bra känsla för dess förbrukning.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av apkungen »

joel80 skrev:
Har sett i flera videos med norska Björn och reagerat på att det inte är speciellt ofta hans X laddar med över 100kw.. Ofta får han kring 90-95kw som mest, sen går det ner när Sov ökar. Kanske är nån vintrrgrej och har med temperatur i batteriet att göra? (Han har t.o.m gjort nån video där han själv reflekterar över att han sällan får över 100kw.)
Tror att han har något fel på sin x...
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av vigge50 »

Nu har Volvo släppt lite mer information om sina första elbil som kommer 2019. Räckvidd ska vara minst 250 miles(antar EPA då det är CEO för Volvo cars USA) och den ska kosta $35-40 000. De har tidigare sagt att de ska erbjuda upp till 100 kWh men de antar jag kommer vara en dyrare modell.

https://electrek.co/2017/03/13/volvo-electric-vehicle/
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Volvo är på G med två elbilar

Inlägg av joel80 »

Ja det verkar som att dom kommer att göra lite som Tesla vad gäller batteristorlekar.. Alltså erbjuda flera olika till samma bilmodell så att kunden själv kan välja om den vill betala för extra räckvidd.

Så här säger utvecklingschefen Henrik Green:
Vi vill ha ett brett utbud av elektrifierade bilar, bland annat med olika kapacitet på batterierna som ger olika räckvidd.
Står också
Volvo har tidigare bekräftat att utvecklingen är igång för att ta fram en flexibel elbilsplattform för att snabba på omställningen. Den får stöd för batteripaket på upp till 100 kWh.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -rackvidd/

Det kan ju tolkas lite som att det kanske inte blir så många val på första modellen? Alltså att den flexibla elbilsplattformen kommer först senare? Eller är det den dom utvecklar nu till de som ska kolla 2019 tro?

Vilket fall som helst är det väldigt positiva besked om kostnad! Allt under 500k för en ren elbil av Volvo som klarar 35-40 mil tror jag blir rätt populär som tjänstebil.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar