Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.
Moderator: Redaktion
Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.
Även om det inte skulle gå hela vägen fram till kommersiell produkt,vilket det ändå verkar kunna göra, är det bra att man lägger tid och pengar på att forska kring batterier och ny teknik för framställning. Läste om nån svensk "batteriexpert" som också höll på med grafen-batterier... var väl samma tjej som pratade om en 70% effektivisering av nuvarnade li-ion. Alltså tätheten och så.
Kan man ha grafen istället för nästan vilken annan metall som helst kan ju det vara en fördel då man kan tillverka grafen, och grundmaterialet är väldigt lätt att få tag på.
Kan man ha grafen istället för nästan vilken annan metall som helst kan ju det vara en fördel då man kan tillverka grafen, och grundmaterialet är väldigt lätt att få tag på.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.
Har inte dom betydligt sämre täthet? Läste nånstans om 20ggr högre vikt per wh. (runt 10wh/kg!)Gretsch skrev:Hej! Jag har med intresse följt utvecklingen av batterier sedan jag skaffade min Tesla och läst om olika batterier lösningar som ska vara bättre en den andra. men så stötte jag på något som var främmande för mig och om det är någon här på forumet som kanske kan förklara, nämligen Ultracapacitor, och varför inte det kan användas i Tesla bilar?
Eller det var nog supercapacitor... kanske inte är samma sak?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.
Hastighet är något som ärviktigt för telefoner och skruvdragare, tänk att kunna ladda dem med 11kW.
Men en bil är ju inte alls lika intressant eftersom det är svårt/dyrt att leverera de effekterna som skulle behövas. Det går ju redan idag att ladda en Tesla med 130kW vilket är ganska mycket om du ska dra fram servicen.
Viktigare är kostnad, vikt och volym per kWh för att inte tala om livslängd och driftsäkerhet.
Men en bil är ju inte alls lika intressant eftersom det är svårt/dyrt att leverera de effekterna som skulle behövas. Det går ju redan idag att ladda en Tesla med 130kW vilket är ganska mycket om du ska dra fram servicen.
Viktigare är kostnad, vikt och volym per kWh för att inte tala om livslängd och driftsäkerhet.
Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.
Nu tror jag inte att man kommer att ersätta anoden med enbart grafen. Litium lär med stor sannolikhet fortfarande vara en komponent i batterierna när väl tekniken utvecklas så att massproduktion av battericeller är möjlig. Litium är inte heller något som vi kommer att få brist på även när vi skalar upp produktionen med 10 gånger fler Gigafactory.joel80 skrev:Kan man ha grafen istället för nästan vilken annan metall som helst kan ju det vara en fördel då man kan tillverka grafen, och grundmaterialet är väldigt lätt att få tag på.
Jo, det är väl samma sak. Hade en länk om superkondensatorer i andra posten och här är en illustrativ bild:joel80 skrev:Har inte dom betydligt sämre täthet? Läste nånstans om 20ggr högre vikt per wh. (runt 10wh/kg!)Gretsch skrev:Hej! Jag har med intresse följt utvecklingen av batterier sedan jag skaffade min Tesla och läst om olika batterier lösningar som ska vara bättre en den andra. men så stötte jag på något som var främmande för mig och om det är någon här på forumet som kanske kan förklara, nämligen Ultracapacitor, och varför inte det kan användas i Tesla bilar?
Eller det var nog supercapacitor... kanske inte är samma sak?
När Tesla väljer batterikemi är det en mängd variabler som de får försöka pussla ihop. Vikt per kWh, volym per kWh, laddhastighet, urladdningshastighet, laddcykler, värmealstring, tålighet för värme+kyla, kostnad och så vidare. Bara för att en cell kanske är bäst på en eller två variabler kan det vara helt odugligt för andra variabler vilket gör att det inte passar. Om ett batteri kanske inte tål minusgrader så är det ju meningslöst att ha i en bil även ifall det skulle vara absolut bäst i andra kategorier.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.
Någon pratade om att battericeller inte gillar att vända hela tiden. Att använda kondensatorer för regenerering och toppeffekt är en möjlig lösning. som låter cellerna förbli i urladdningsläge hela tiden mellan laddningarna och slipper vända varje gång det bromsas. Om det behövs vet jag inte, hörde bara något om det som lät rimligt.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.
Vilken parameter gör att Ultracapacitor inte är lämpade för elbilar, det kanske gick att avläsa från din tabell, men jag kunde inte, så du får gärna förklara .
Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.
De är bättre på snabb upp- och urladdning än på att lagra energi tätt. D v s man måste släppa runt på tyngre energilager för att få samma räckvidd.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7392
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.
Apropå supercapacitors är det kanske inte alla som känner till att Elon Musk höll på att ta doktorsexamen om just supercapacitors på Stanford innan han började med sin Internet karriär (Paypal och sånt).
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... citors.51/
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... citors.51/
Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.
Han berättade nyligen (kommer inte ihåg var nånstans, årsstämman kanske?) att han forskade på superkondensatorer just för drift av elbilar, men i och med utvecklingen av Li-jon-batterier blev det ganska ointressant att fortsätta med det. Han vet nog vad han pratar om.TiborBlomhall skrev:Apropå supercapacitors är det kanske inte alla som känner till att Elon Musk höll på att ta doktorsexamen om just supercapacitors på Stanford innan han började med sin Internet karriär (Paypal och sånt).
...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.
Det är ju ganska lätt att raljera över forskning på nya batterityper, men jag tror att man ska ha ett öppet sinne och vänta och se. Det är väl bara bra med alla initiativ för att uppfinna bättre batterier! Rätt vad det är så lyckas nån. Det är ju så det har skett med all utveckling. Ofta verkar det inte heller så bra i början, men med förbättringar och nya upptäckter så kan en produkt som till en början inte såg så bra ut till slut komma ut som vinnare. Vi, som sitter här och är förståsigpåare på ett webbforum, tar ju inga risker utan skördar bara frukterna när nån till slut lyckas, så jag tycker bara att vi ska heja på!
Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.
Det var väl exakt så det gick till med Litiumbatterierna, de lovade mycket i testbänken men man var långt från att realisera dessa siffror i en reell produkt. Det har tagit lite tid men nu finns det inget på marknaden som slår dem "all things considered".Jerker skrev:Det är ju ganska lätt att raljera över forskning på nya batterityper, men jag tror att man ska ha ett öppet sinne och vänta och se. Det är väl bara bra med alla initiativ för att uppfinna bättre batterier! Rätt vad det är så lyckas nån. Det är ju så det har skett med all utveckling. Ofta verkar det inte heller så bra i början, men med förbättringar och nya upptäckter så kan en produkt som till en början inte såg så bra ut till slut komma ut som vinnare. Vi, som sitter här och är förståsigpåare på ett webbforum, tar ju inga risker utan skördar bara frukterna när nån till slut lyckas, så jag tycker bara att vi ska heja på!
Jag tror absolut att det kommer komma nya typer av batterier som kommer slå dagens batterier på fingrarna men det kommer inte gå över en natt.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.
Nu pratas det igen om grafenbatterier.
https://www.google.com/amp/s/amp.busine ... ing-2019-8Samsung may release a smartphone with new battery technology that can fully charge less than 30 minutes
https://www.sweclockers.com/nyhet/28006 ... under-2021Grafen ska öka laddningskapaciteten jämfört med litiumjon-batterier, men kostnaden är en utmaning som hittills varit ett hinder för materialet i allt från batterier till processortillverkning där det ses som ett alternativ till kisel. Forskare från Samsungs forskningscenter Advanced Institute of Technology har tidigare presenterat grafenbaserad batteriteknik som kan ladda batterier fem gånger snabbare än ett litiumjon-batteri, vilket ger påståendet stärkt trovärdighet.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... 0-minuter/Nya elbilsbatteriet från Samsung SDI ger räckvidd på 60 mil och snabbladdning på 20 minuter
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.
Ska vi återkomma till denna tråd om ytterligare 3 år då kanske batterierna börjar komma ut på marknaden?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Grafen-batterier, kan laddas 20x snabbare än Li-ion.
Å ena sidan kommer massor av lovande batteritekniker inte att lyckas kommersiellt.Svenssons skrev:Ska vi återkomma till denna tråd om ytterligare 3 år då kanske batterierna börjar komma ut på marknaden?
Fast det räcker ju med att en lyckas.
Och det kommer garanterat att hända massor med saker på batterisidan de närmsta åren.
Och även om det tekniskt inte händer så mycket så sjunker priset bara av att volymerna kommer att öka.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension