Jag tror att Renault kommer att kunna uppgradera bilar som tas in efter privatleasing för att göra dem mer attraktiva på eftermarknaden. Frågan är om det kommer att finnas nån vilja från ägare att bekosta en uppgradering om det erbjuds.Elbilspappan skrev:Såg den officiella informationen idag även på Renault.se Men ingen info till nuvarande Zoe ägare...
Mina frågor är dock..
1. 41kW batteriet passar iallafall rent fysiskt så det är ju en bra början.
2. Kommer det fungera till båda R210 och R240 modellerna av Zoe?
3. Vill ens Renault erbjuda gamla kunder någon uppgradering? i så fall borde det tillkomma en engångskostnad för själva bytet och vad kommer det kosta i så fall? 25000 kr + fortsätta hyra (samma hyra)
Renault Zoe 41 kWh
Moderator: Redaktion
Re: Renault Zoe 41 kWh
Re: Renault Zoe 41 kWh
Är inte det ett av deras argument till batterihyran? Att kunna uppgradera enkelt?Jerker skrev:Jag tror att Renault kommer att kunna uppgradera bilar som tas in efter privatleasing för att göra dem mer attraktiva på eftermarknaden. Frågan är om det kommer att finnas nån vilja från ägare att bekosta en uppgradering om det erbjuds.Elbilspappan skrev:Såg den officiella informationen idag även på Renault.se Men ingen info till nuvarande Zoe ägare...
Mina frågor är dock..
1. 41kW batteriet passar iallafall rent fysiskt så det är ju en bra början.
2. Kommer det fungera till båda R210 och R240 modellerna av Zoe?
3. Vill ens Renault erbjuda gamla kunder någon uppgradering? i så fall borde det tillkomma en engångskostnad för själva bytet och vad kommer det kosta i så fall? 25000 kr + fortsätta hyra (samma hyra)
-
- Inlägg: 37
- Blev medlem: 23 maj 2016 13:40
- Ort: YSTAD
Re: Renault Zoe 41 kWh
Det beror på vad engångskostnaden blir, eftersom man ändå betalar en månadshyra kan man lika bra köra runt med ett 41 kWh batteriJerker skrev:Elbilspappan skrev:- Frågan är om det kommer att finnas nån vilja från ägare att bekosta en uppgradering om det erbjuds.
Engångskostanad för byte:
10000kr ok
25000kr ok
Men mer än 25000kr är nog inte alls intressant för dagens Zoe ägare då det är bättre att vänta in t ex Model 3 eller liknande. Zoe har för många nackdelar jämfört med E-Golf, BMW i3, osv så endast ett 41kWh batteri kan rädda Zoe just nu. Finns ju en del Zoe på blocket kan man ju lugnt säga. Visst är det en trevlig bil och ser lite bättre ut än Nissan Leaf men saknar rattvärme, stolsvärme och har inte samma värme styrka på kupéfläkten som övriga elbilar bilar tyvärr pga luftvärmeväxlare principen.
Renault Zoe -14, White, Intens
Att köra elbil är som att segla....
- Man vet aldrig när man kommer fram!
http://www.elbilspappan.se - http://www.laddaelbilen.se
Att köra elbil är som att segla....
- Man vet aldrig när man kommer fram!
http://www.elbilspappan.se - http://www.laddaelbilen.se
Re: Renault Zoe 41 kWh
Zoe ska komma 21mil i nedc. Jag åkte i 90km/h, alltså rätt långsamt, och kom bara, med lite fulräkning, 75km och de var inte ens speciellt kallt ute. Det är typ 1/3 av uppgiven nedc räckvidd. 35/48 är typ 80% av uppgiven räckvidd. En tesla hade nog för övrigt under samma förhållanden kommit typ 40mil.dstr skrev:Ang räckvidd så kommer jag 35 mil i dåliga fall, långt från de "utlovade" 48.apkungen skrev:Problemet idag är att alla elbilar känns oseriösa i jämförelse med Tesla. Men en Tesla kan man ladda väldigt fort och det finns massor med olika sätt att ladda. Ladda via röd o blå o schuko plugg. Man kan få massor med info om förbrukning och laddstationer och laddhastigheten syns direkt i bilen! Bara en sån sak. Och infon är pålitlig till skillnad från många andra bilar där förbrukningen på skärmen inte alls stämmer o laddhastighet kan man itne heller se. Batteriet är vätskekylt/värmt på tesla och bilen har en mycket bra aerodynamik som gör att den får längre räckvidd i lugn fart på motorvägen än i stan! och det är ju i högre farter som räckvidden är intressant
Jag är fortfarande väldigt tveksam till Zoen. Jag tappade (som ni säkert sett mig skriva förut :p) 40% SoC mellan Västerås o Enköping (30km), dvs motsvarande 75km räckvidd på en fulladdning. Jag vet att det inte funkar så till 100%, speciellt inte i opålitliga Zoen men det är ett ungefär iaf. jag åkte i typ 90km/h liksom med lite värme på fuktig vägbana, troligen i lite motvind.
Om förra Zoen kunde komma så kort som 70km på en laddning kan alltså den "nya" Zoen komma 140km på en laddning i riktigt dåliga fall. Och det räcker verkligen inte...
Anledningen att jag vågade betala 10k o ställa mig i en kö till en bil jag inte sett är just pga att företaget heter Tesla. De andra bilarna vill jag verkligen grundligt prova innan ett eventuellt köp.
Nya zoe'n får en app med laddstationer och reseplanering. I mina ögon växer den. Jag har dock inte hittat någon info om adaptiv farthållare ännu. Har den det så kommer jag hänga på låset på lördag för att beställa en.
Re: Renault Zoe 41 kWh
Fast körde du enligt NEDC och med tejpade glipor?apkungen skrev:Zoe ska komma 21mil i nedc. Jag åkte i 90km/h, alltså rätt långsamt, och kom bara, med lite fulräkning, 75km och de var inte ens speciellt kallt ute. Det är typ 1/3 av uppgiven nedc räckvidd. 35/48 är typ 80% av uppgiven räckvidd. En tesla hade nog för övrigt under samma förhållanden kommit typ 40mil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Renault Zoe 41 kWh
Renault Zoe 41kWh kostar från 229.400NOK, när du köper bil utan batterihyra.
229.400x1.37=314.000kr om du importerar den till Sverige.
Lite jämförelsepriser.
Renault Zoe 2015, 3000mil per år, ladda gratis på jobbet, IKEA mm.
11kr per mil.
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... 2015-77180
Ny Renault Zoe 2016, 3000mil per år, ladda gratis på jobbet, IKEA mm. OBS, före 40.000kr i bidrag.
22kr per mil.
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... 2016-94025
Ny 2016, VW UP 1,0, pris 129.000kr, 3000mil
22kr per mil.
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... 2016-92541
229.400x1.37=314.000kr om du importerar den till Sverige.
Lite jämförelsepriser.
Renault Zoe 2015, 3000mil per år, ladda gratis på jobbet, IKEA mm.
11kr per mil.
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... 2015-77180
Ny Renault Zoe 2016, 3000mil per år, ladda gratis på jobbet, IKEA mm. OBS, före 40.000kr i bidrag.
22kr per mil.
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... 2016-94025
Ny 2016, VW UP 1,0, pris 129.000kr, 3000mil
22kr per mil.
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... 2016-92541
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Renault Zoe 41 kWh
Nu finns de svenska priserna på 43 kWh versionerna på hemsidan:
Life 244 900
Intense 259 900
Bose 279 900
Måste säga att det är en högst moderat prishöjning med tanke på att man får ett dubbelt så stort batteri!
Life 244 900
Intense 259 900
Bose 279 900
Måste säga att det är en högst moderat prishöjning med tanke på att man får ett dubbelt så stort batteri!
Re: Renault Zoe 41 kWh
Fast batteriet ligger ju helt utanför det priset.Jerker skrev:Nu finns de svenska priserna på 43 kWh versionerna på hemsidan:
Life 244 900
Intense 259 900
Bose 279 900
Måste säga att det är en högst moderat prishöjning med tanke på att man får ett dubbelt så stort batteri!
edit: och den verkar inte fått adaptiv farthållare. Nu håller jag tummarna för att Ampera-e får det.
Re: Renault Zoe 41 kWh
Ja, det verkar som att det inte kommer gå att få köpa batterierna i Sverige i fortsättningen heller.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Renault Zoe 41 kWh
Ampera-e sägs få kollisionsvarnare, den ser att du kommer köra in i bilen framför och piper för att varna dig, men den saktar inte ner av sig självdstr skrev:edit: och den verkar inte fått adaptiv farthållare. Nu håller jag tummarna för att Ampera-e får det.
Re: Renault Zoe 41 kWh
Nästan samma som Model S/X då. Den kommer bara att försöka bromsa om den är säker på att du är körd och kommer krocka. Då bromsar den för att minska skadan.TiborBlomhall skrev:Ampera-e sägs få kollisionsvarnare, den ser att du kommer köra in i bilen framför och piper för att varna dig, men den saktar inte ner av sig självdstr skrev:edit: och den verkar inte fått adaptiv farthållare. Nu håller jag tummarna för att Ampera-e får det.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Renault Zoe 41 kWh
Inte alls samma.
Model S/X har adaptiv farthållare, Bolt/Ampera-e sägs inte få det.
Och den sägs inte försöka bromsa heller när den håller på att krocka. Som sagt var den sägs enbart pipa men inte bromsa. Radarn styr inte bromsarna.
Jag vet det låter konstigt och jag tycker också det är konstigt, men så har det stått på sajter som har testkört Bolt och pratat med dess utvecklare. Vi får se detaljerna närmare bilens släpp.
Model S/X har adaptiv farthållare, Bolt/Ampera-e sägs inte få det.
Och den sägs inte försöka bromsa heller när den håller på att krocka. Som sagt var den sägs enbart pipa men inte bromsa. Radarn styr inte bromsarna.
Jag vet det låter konstigt och jag tycker också det är konstigt, men så har det stått på sajter som har testkört Bolt och pratat med dess utvecklare. Vi får se detaljerna närmare bilens släpp.
Re: Renault Zoe 41 kWh
Lite rörigt på Renaults svenska hemsida nu. I eftermiddags fanns det en ny prislista med de nya modellerna, men den är borta och ersatt med den gamla igen.
Men hur som helst, man erbjuder inte 43 kW-laddaren i Sverige, verkar det som... Riktigt dåligt, Renault...
Men hur som helst, man erbjuder inte 43 kW-laddaren i Sverige, verkar det som... Riktigt dåligt, Renault...
Re: Renault Zoe 41 kWh
Nä, jag gick fel väg. Den nya ligger under Nyheter, inte under Elbilar->Zoe.Jerker skrev:Lite rörigt på Renaults svenska hemsida nu. I eftermiddags fanns det en ny prislista med de nya modellerna, men den är borta och ersatt med den gamla igen.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Renault Zoe 41 kWh
Vad jag förstått erbjuds inte 43 kW laddaren i något land - Zoe tillverkas helt enkelt inte längre med 43 kW laddare. Varken dagens eller nästa modell.Jerker skrev:Men hur som helst, man erbjuder inte 43 kW-laddaren i Sverige, verkar det som... Riktigt dåligt, Renault...
Re: Renault Zoe 41 kWh
Den finns med i en Holländsk prislista:TiborBlomhall skrev:Vad jag förstått erbjuds inte 43 kW laddaren i något land - Zoe tillverkas helt enkelt inte längre med 43 kW laddare. Varken dagens eller nästa modell.Jerker skrev:Men hur som helst, man erbjuder inte 43 kW-laddaren i Sverige, verkar det som... Riktigt dåligt, Renault...
Re: Renault Zoe 41 kWh
43 kw laddaren är tillbaka för vissa länder. Inte Sverige vad det verkar som. De ansåg väl att 30km extra i NEDC räckvidd var viktigare än att kunna ladda dubbelt så snabbt när du är ute och reser.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Renault Zoe 41 kWh
Helt makalöst idiotiskt av svenska Renault i så fall!
Tragiskt om de inte fattar sitt eget bästa. Zoen är ju bara sk*t utan snabbladdning - speciellt nya med stora batteriet!
Konsumenterna måste kräva att Quickcharge-modellen också tas in i Sverige!
Tragiskt om de inte fattar sitt eget bästa. Zoen är ju bara sk*t utan snabbladdning - speciellt nya med stora batteriet!
Konsumenterna måste kräva att Quickcharge-modellen också tas in i Sverige!
Re: Renault Zoe 41 kWh
Det är synd, Clever har 43 kW typ2 på nästan alla sina snabbladdare så det hade kunnat funka istället för CCS eller Chadmoe men nu får vi väll vara utan.Vasp skrev:43 kw laddaren är tillbaka för vissa länder. Inte Sverige vad det verkar som. De ansåg väl att 30km extra i NEDC räckvidd var viktigare än att kunna ladda dubbelt så snabbt när du är ute och reser.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Renault Zoe 41 kWh
Jag har ställt frågan till Renaults svenska presskontakt, vi får se om de bemödar sig svara.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Renault Zoe 41 kWh
Bra Tibor!TiborBlomhall skrev:Jag har ställt frågan till Renaults svenska presskontakt, vi får se om de bemödar sig svara.
Skickat från min puckophone med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Renault Zoe 41 kWh
Bra, med snabbladdning så är den intressant att leasa men inte utan snabbladdning.TiborBlomhall skrev:Jag har ställt frågan till Renaults svenska presskontakt, vi får se om de bemödar sig svara.
Re: Renault Zoe 41 kWh
Jag tycker att Renault Sverige har hål i huvvet!!! Det är verkligen som att de inte vill att denna bil ska sälja! Och varför kan man inte ha takräcke eller dragkrok på bilen??
Re: Renault Zoe 41 kWh
Jag skulle kunna tänka köpa en om det inte var leasing på batteriet och den saknade snabbladding på den
Som sättuppen på den är nu, så är den inte attraktiv alls att en fundera på, det är billigare att köra fossilbil
Som sättuppen på den är nu, så är den inte attraktiv alls att en fundera på, det är billigare att köra fossilbil
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021