Undrar hur det går med krocktest med kolfiber? Personligen skulle jag alldrig köpa i3 pga deras misslyckande i stolptestet
Kolfiber är enormt bra på att hantera krockar, så där ser jag inget som helst problem.
Stämmer det verkligen? I andra sammanhang så tas ofta kolfiberns största nackdel nämligen upp som sjukt dåligt
mot slag och stötar då det spricker och tappar sin integritet totalt osv, jag tänker främst då på cykelbranchen mest
eftersom jag följer den noga i egenskap av cyklist
Titta på en F1-bil. Den har enormt god krocksäkerhet och det åstadkoms med kolfiber.
Visst, men en F1-bil är designad för att i princip hela bilen är en deformationszon (med undantag för själva sittbrunnen såklart) och således går sönder i smulor väldigt lätt. Väldigt bra när det konstant går i 200-300 km/h på helt slät asfalt, mindre smidigt för en gropig grusväg ute på landet.
Jag förstår inte vad du menar med gropig grusväg i detta sammanhang. Vad har det med krocksäkerhet att göra?
Eller tror du att F1-monocoquen inte skulle hålla för körning på en grusväg?
Att göra en krocksäker bil handlar om att absorbera energin i krocken så bra som möjligt. När kolfibern bryts sönder så absorberas energin i krocken och skyddar därmed passageraren mot höga G-krafter.
Det var en revolution i F1 när de gick in i kolfibereran i början av 80-talet. Innan dess var bilarna byggda i aluminium och förarna dog som flugor, bara under 70-talet dog 10 förare i F1. Under åren från mitten av 80-talet, då kolfiber blev etablerat tills idag har endast 3 förare omkommit. Så ja, kolfiber fungerar och räddar liv.
Det är säkert så att extrapoängen för aktiva säkerhetssystem hade bumpat upp dem, men Tesla klarade å andra sidan fem stjärnor utan aktiva säkerhetssystem när Model S testades (vilket var pre-autopilot).
Vad gäller stolpar så kan man väl tänka sig att man vintertid tappar kontroll över bilen och glider in sidledes i en lyktstolpe.
Pre autopilot men med autopilothårdvara. Den hade t ex varning för att man körde för snabbt och autobroms(?), vilket gjorde att man fick några poäng i den kategorin.
Där står, under "Förarstödsystem"
- "Informationsfunktion hastighetsgräns: Camera & Map"
- "Körfältshjälp".
Menar du att det skulle finnas på bilar utan AP-hårdvara?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Där står, under "Förarstödsystem"
- "Informationsfunktion hastighetsgräns: Camera & Map"
- "Körfältshjälp".
Menar du att det skulle finnas på bilar utan AP-hårdvara?
Intressant. Det står ju också att "AEB City" och "AEB Inter-urban", dvs nödbroms, inte finns på fordonet vilket det tappar rätt många poäng på. Däremot står det att det finns "Lane Assist-stöd". När jag letar vidare hittar jag följande citat på Teslas blogg:
"While the features already pushed to the Model S fleet – Lane Departure Warning and Speed Limit Warning – have proven sufficient to merit a 5-star NCAP rating, we will go much further with active safety systems. Features coming soon include Forward and Side Collision Warning and Avoidance, Blind Spot Warning, and Automatic Emergency Braking."
Med andra ord är det en bil med AP-hårdvara men de enda funktionerna den hade hunnit få var skyltigenkänning och LDW, dvs en ganska blygsam uppsättning.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Nu har denna tråden spårat ut lite vilket är normalt på detta forumet men låt oss återgå till trådämnet.
Under de två första månaderna så har BMW sålt över 10 000 laddbara bilar vilket är en ökning mer 110,1% jämför med samma period förra året och en andel på BMWs totala försäljning på 3,4%. BMW räknar med fortsatt ökning då 530e ska börja säljas nu i mars och plug-in hybrid av Mini kommer i Juni.
Nu har denna tråden spårat ut lite vilket är normalt på detta forumet men låt oss återgå till trådämnet.
Under de två första månaderna så har BMW sålt över 10 000 laddbara bilar vilket är en ökning mer 110,1% jämför med samma period förra året och en andel på BMWs totala försäljning på 3,4%. BMW räknar med fortsatt ökning då 550e ska börja säljas nu i mars och plug-in hybrid av Mini kommer i Juni.
BMW gör nåt NU. Troligen leder BMW utvecklingen av laddhybrider, kul. Återförsäljarna har snygga rejäla 4-6 st chargé now platser för bilarna och storsäljarna 3 och 5 serien har nu laddhybrider som går 3-5 mil på el. Bra BMW, nu väntar vi bara på alla andra biltillverkare, ska ni lyssna på kunderna, eller....
Nu har denna tråden spårat ut lite vilket är normalt på detta forumet men låt oss återgå till trådämnet.
Under de två första månaderna så har BMW sålt över 10 000 laddbara bilar vilket är en ökning mer 110,1% jämför med samma period förra året och en andel på BMWs totala försäljning på 3,4%. BMW räknar med fortsatt ökning då 550e ska börja säljas nu i mars och plug-in hybrid av Mini kommer i Juni.
Nu har denna tråden spårat ut lite vilket är normalt på detta forumet men låt oss återgå till trådämnet.
Under de två första månaderna så har BMW sålt över 10 000 laddbara bilar vilket är en ökning mer 110,1% jämför med samma period förra året och en andel på BMWs totala försäljning på 3,4%. BMW räknar med fortsatt ökning då 550e ska börja säljas nu i mars och plug-in hybrid av Mini kommer i Juni.
BMW har rapporterade att de första kvartalet sålde nästan 20 000 laddbara bilar vilket ger en total andel på nästan 3.4%. Nu är detta förvisso medräknat plug-in hybrider men jag hade inte haft något emot att samma siffra gällde andelen i hela världen för alla tillverkare.