E-Golf 2017

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: E-Golf 2017

Inläggav Teslaägare Mats » 19 jan 2017 08:03

Att begränsa CCS till 40kw är självklart ett problem men jag tror inte skillnaden blir inte så dramatiskt. Att kunna köra 20mil, sen pausa 60min istället för 40 minuter för lunch och laddning, och sen fortsätta 20 mil Fungerar för de flesta.

Min gamla hade bra marginal i toppen av batteriet som gjorde att den laddade med relativ hög fast även upp mot 90-95%

Äh, jag tror på golfen. Byggkvaliteten och golfens populäritet kommer speglas i andrahandsvärdet vilket jag tror kommer göra skillnaderna i total ägarkostnad mindre än skillnaderna i inköpspris. Man kan inte bara kolla på inköpspris.
Model S 75 grå
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
 
Inlägg: 328
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: E-Golf 2017

Inläggav Teslaägare mans71 » 19 jan 2017 08:19

Bjelke skrev:Förresten, jag skulle vilja sitta med i det där hemliga rådet som hela bilbranschen verkar ha, där man bestämmer om vilka saker som INTE ska vara med på
en elbilsmodell från varje företag...
Typ,

"Ok ni får inte ha 3-fas-laddning men däremot värmepump,
och ni får inte ha snabbladdning (ni får hitta på en bra förklaring själva för det finns ingen),
ni får inte sätta in större batteri (prata med det andra gänget om bra förklaringar för det har vi inte till det här heller),
ni får inte ha en snygg bil, helst riktigt ful,
ni får inte ha laddning alls (Prius har fått dispens på det på slutet, men dom fick svarte Petter i rådet istället = vätgas),
ni får inte ha CCS så ni får hitta på nåt eget skit,
har vi nåt företag som inte fått nej på nåt än? Jasså ni, ok ni får inte ha en app i bilen! HA! Men bara för att retas kan ni ha det i ett land hehe,
Ok är vi klara här nu? Nähe, ja just det ja, hur fan får vi med Tesla i rådet? Vaddå dom vägrar? Testa med några knäppa regler då, det kanske funkar, som tex
beloppsgräns på elbilsbidrag, då jäklar får dom se på andra bullar! (What, ska dom ta fram en billigare bil? Skit oxo...)

To be continued...


Skulle tro dom gör så gott dom kan med eGolfen - det är ju trots allt en konverterad bränslebil. ID-konceptet däremot tycks ju vara copy-paste på Teslas bottenplatta och då blir det lite andra förutsättningar.
Vit X90D AP2, VW e-Golf, model 3 reserverad 2016-03-31.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
 
Inlägg: 943
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38
Ort: Vadstena

Re: E-Golf 2017

Inläggav Teslaägare Leo » 19 jan 2017 10:31

Har kört 3 olika e-Golf i ca 4600mil.

Mitt snitt vintertid ligger på ca 1,75kWh/mil. Sommartid neremot 14kWh/mil. E-Golfen har värmepump och vi bor i Stockholmstrakten. Omräknat till räckvidd är det ungefär 12 mil vintertid och 15 mil sommartid i snitt.

Mest kortkörning 0-3mil. Sällan längre än 7mil i sträck. Förvärmer oftast vintertid när det är planerade resor.

(MinP85 i princip bara långresor, fullastad och mycket motorväg 19" och luftjädring. Snitt 2,18kWh/mil. På drygt 2000mil. Både sommar och vinter. Hastighet tja ungefär det som står på skyltarna.)

Så räknar man om min förbrukning till räckvidd och jämför med nya e-Golfs utökade batteri.

Så skulle jag få ca 18 mil vintertid och närmare 23 mil sommartid i snitt. Skulle man snålköra lite så skulle man nog komma uppemot 27-28mil sommartid.

Har för mig att jag läst att den har ungefär 32,5 användbart.

Min erfarenhet av CCS sommartid som ger 43kW till e-Golf är 0-80% tar 30min. 80-95% tar 15min och de sista 95-100% tar också 15min!

Så därför undviker man de sista 5-10% också. De ger ju också knappt en mil i räckvidd.

Tror inte den praktiska användningen av CCS/laddtid skiljer så mycket oavsett CCS 40kW eller 70kW. Det handlar om fåååå minuter i slutändan.

Gillar verklugen byggkvaliten och handhavandet på e-Golf :P
Använd min referallänk och få 1000kr i kredit för laddning på Tesla Supercharger! http://ts.la/erik9108
X100D-17
e-Golf-18
Reserverad Model 3
Tidigare P85-14 3000mil
Tidigare 3st e-Golf, tot 6000mil
Tidigare e-up, 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
 
Inlägg: 2230
Blev medlem: 15 feb 2015 19:58
Ort: Södertälje

Re: E-Golf 2017

Inläggav FredrikR » 19 jan 2017 10:53

Leo skrev:Har kört 3 olika e-Golf i ca 4600mil.

Mitt snitt vintertid ligger på ca 1,75kWh/mil. Sommartid neremot 14kWh/mil. E-Golfen har värmepump och vi bor i Stockholmstrakten. Omräknat till räckvidd är det ungefär 12 mil vintertid och 15 mil sommartid i snitt.

Mest kortkörning 0-3mil. Sällan längre än 7mil i sträck. Förvärmer oftast vintertid när det är planerade resor.

(MinP85 i princip bara långresor, fullastad och mycket motorväg 19" och luftjädring. Snitt 2,18kWh/mil. På drygt 2000mil. Både sommar och vinter. Hastighet tja ungefär det som står på skyltarna.)

Så räknar man om min förbrukning till räckvidd och jämför med nya e-Golfs utökade batteri.

Så skulle jag få ca 18 mil vintertid och närmare 23 mil sommartid i snitt. Skulle man snålköra lite så skulle man nog komma uppemot 27-28mil sommartid.

Har för mig att jag läst att den har ungefär 32,5 användbart.

Min erfarenhet av CCS sommartid som ger 43kW till e-Golf är 0-80% tar 30min. 80-95% tar 15min och de sista 95-100% tar också 15min!

Så därför undviker man de sista 5-10% också. De ger ju också knappt en mil i räckvidd.

Tror inte den praktiska användningen av CCS/laddtid skiljer så mycket oavsett CCS 40kW eller 70kW. Det handlar om fåååå minuter i slutändan.

Gillar verklugen byggkvaliten och handhavandet på e-Golf :P


Hur långt klarade du dig på motorväg 110km/h på vintern?
FredrikR
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: E-Golf 2017

Inläggav Teslaägare mans71 » 19 jan 2017 13:24

Leo skrev:Har kört 3 olika e-Golf i ca 4600mil.

Mitt snitt vintertid ligger på ca 1,75kWh/mil. Sommartid neremot 14kWh/mil. E-Golfen har värmepump och vi bor i Stockholmstrakten. Omräknat till räckvidd är det ungefär 12 mil vintertid och 15 mil sommartid i snitt.

Mest kortkörning 0-3mil. Sällan längre än 7mil i sträck. Förvärmer oftast vintertid när det är planerade resor.

(MinP85 i princip bara långresor, fullastad och mycket motorväg 19" och luftjädring. Snitt 2,18kWh/mil. På drygt 2000mil. Både sommar och vinter. Hastighet tja ungefär det som står på skyltarna.)

Så räknar man om min förbrukning till räckvidd och jämför med nya e-Golfs utökade batteri.

Så skulle jag få ca 18 mil vintertid och närmare 23 mil sommartid i snitt. Skulle man snålköra lite så skulle man nog komma uppemot 27-28mil sommartid.

Har för mig att jag läst att den har ungefär 32,5 användbart.

Min erfarenhet av CCS sommartid som ger 43kW till e-Golf är 0-80% tar 30min. 80-95% tar 15min och de sista 95-100% tar också 15min!

Så därför undviker man de sista 5-10% också. De ger ju också knappt en mil i räckvidd.

Tror inte den praktiska användningen av CCS/laddtid skiljer så mycket oavsett CCS 40kW eller 70kW. Det handlar om fåååå minuter i slutändan.

Gillar verklugen byggkvaliten och handhavandet på e-Golf :P


Stämmer bra med våra erfarenheter också. Motorväg vintertid är när det blir som sämst; runt 10 mil.
Vit X90D AP2, VW e-Golf, model 3 reserverad 2016-03-31.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
 
Inlägg: 943
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38
Ort: Vadstena

Re: E-Golf 2017

Inläggav DayEagle » 19 jan 2017 13:30

Jag har fått preliminära uppgifter från VW-säljare i Göteborg att inbyggda laddaren i uppdaterade e-Golfen skall vara på 7,2 kW på 2 faser (inte 3-fas...)
Någon mer som hört något om detta?
DayEagle
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 feb 2016 21:08

Re: E-Golf 2017

Inläggav Teslaägare Leo » 19 jan 2017 14:06

Ja vad jag förstått är det 2-fas 7,2kW. 3-fas ute hos hushållen är ju inte så vanligt i världen.

Ett exempel. Körde häromdagen 6,5mil säg 4,5mil av de är motorväg då jag höll 105 på farthållaren och 2 mil 80-90väg. Värmen avstängd i bilen, -7gr utomhus. Bilen smutsig, snö på taket osv. Förvärmde 10min vilket inte är mycket. Då hade jag en räckvidd på ca 11mil. (Ville se om jag kunde åka 6,5+6,5 tillbaka utan att ladda.)
Använd min referallänk och få 1000kr i kredit för laddning på Tesla Supercharger! http://ts.la/erik9108
X100D-17
e-Golf-18
Reserverad Model 3
Tidigare P85-14 3000mil
Tidigare 3st e-Golf, tot 6000mil
Tidigare e-up, 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
 
Inlägg: 2230
Blev medlem: 15 feb 2015 19:58
Ort: Södertälje

Re: E-Golf 2017

Inläggav vigge50 » 27 dec 2017 12:51

Nu har Volkswagen bestämt sig som en följd av den höga efterfrågan att dubbla produktionen från 35 eGolf per dag till 70 genom att lägga till ett extra skift. Ökningen kommer påbörjas i mars och sen ske stegvis. De borde gjort detta tidigare men bättre sent än aldrig.

https://electrek.co/2017/12/27/vw-doubl ... ng-demand/
vigge50
 
Inlägg: 4971
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Höllviken

Re: E-Golf 2017

Inläggav Teslaägare HelectriC » 03 apr 2018 14:30

Äntligen går det att få eGolfen från fabrik med något annat än de fula 16" Astanafälgarna. Än så länge bara ett annat alternativ, 17" Madridfälgar, men de är betydligt snyggare än Astana, tycker iaf jag. Särskillt dyrt är det inte heller att uppgradera, 4200kr i Norge. I den svenska konfiguratorn verkar de faktiskt inte gå att välja till :o
Lite kul är det att Madrid ser ut som en inverterad Astana, dvs det som är luft på Astana är fälg på Madrid och vice versa :)

Astana:
astana.jpg


Madrid:
madrid.jpg
Model S P75D -17
eGolf 300km -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Jaguar I-Pace (leverans nov. -18)
Hyundai Kona EV (leverans dec. -18)
Köplats Model 3, VW I.D., Byton, Audi eTron, BMW iX3, Kia Niro Electric
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 6607
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23
Ort: Bergen, Norge

Re: E-Golf 2017

Inläggav Teslaägare mati » 16 apr 2018 08:07

Vi har i helgen gjort vår första längre tur med nya e-Golfen. Karlstad t o r, totalt 31 mil. Det var mest för att testa långsfärdsegenskaperna och för att se hur de fina nya 17" fälgar (tack för tipset Helectric) påverkar förbrukningen. Vi var två personer i bilen samt en schäferhona på 36kg i skuffen. Golfen är förvånansvärt stor. Vovven hade gott om plats. Men för att ta med båda jyckarna hade vi behövt fälla ner baksätet.
Det var soligt, runt 15 grader, men kraftig vind från NO. Vi laddade fullt hemma och körde hela vägen enligt skyltarna, dvs 80-90-100-110. Jag gjorde några omkörningar och kom då tillfälligt upp i 120 kanske. Jag körde lungt, hela tiden med farthållaren påslagen, men jag snålkörde inte. Jag använde inte heller någon av E-Golfens eko-funktioner.
Vid ankomst, efter en liten felkörning genom stan, hade vi 18% soc kvar (enligt laddaren). Snittförbrukningen låg då på 1,65kWh/mil. Ganska mycket, men det var troligen blåsten som ställde till det.
Vi laddade bilen till 83% på Clever-laddaren. Det tog knappt en halvtimme. Under tiden tog en vi en hundpromenad och skrämde några änder och ett antal småhundar. :mrgreen:
Sen åkte vi till Sandgrund och ställde oss på elbilsparkeringen. E-Golfen kan ladda tvåfas 7,2kW. Jag hade räknat ut att vi borde få batteriet fulladdat om vi tar en timmes lunchrast. Men jag visste inte hur mycket ACn drar. Och eftersom hunden satt kvar i bilen var vi tvungna att ha ACn på fullt blås hela tiden. Efter 50 minuter indikerade appen att batteriet var fullt. ACn verkar inte vara så elektrontörstig som i Teslan. Laddtiden påverkas uppenbarligen bara marginellt.
Och så åkte vi hem.
Jag följde samma körmönster, lungt och enligt skyltarna, men inte medvetet snålt. Vid ankomst hemma hade vi över 30% soc kvar. Förbrukningen blev 1,53kW/mil, alltså mindre denna gången.
Det är svårt att säga hur mycket däcken och fälgarna påverkar, men jag skulle gissa mellan 5 och 10%.
Annars då? E-Golfen är en fantastisk bil att köra långt med. Den är extremt tyst och man liksom svävar fram. Farthållaren är väldigt välbalanserad, inte så ryckig som den i Teslan, och filassistenten gör sitt jobb så att man inte behöver hålla i ratten så hårt. Väldigt avkopplande. Ibland plingar det till en kaffekopp i displayen som påstår att föraren är trött. ;)
Räckvidden verkar ligga på 23 mil under de rådande omständigheterna. Med originalfälgarna hade man kanske kommit 25 mil. Jag tycker det är helt okej, mer än så behöver vi inte.
Jämförelsevis hade Teslan haft en räckvidd på 35-40 mil under samma förutsättningar.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 7382
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: heron, Walker och 8 gäster