E-Golf 2017

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: E-Golf 2017

Inläggav lobbin » 17 apr 2018 07:47

Skulle den klara 13-14 mil i skånsk vinter? Delar med motorvägsfart.
lobbin

Inläggav Walker » 17 apr 2018 08:39

2020... :roll:
Walker

Inläggav Teslaägare Verdi » 17 apr 2018 08:55

lobbin skrev:Skulle den klara 13-14 mil i skånsk vinter? Delar med motorvägsfart.

Det är nog inga problem skulle jag tro om jag utgår från vad Mati skrev tidigare.
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mati » 17 apr 2018 09:11

lobbin skrev:Skulle den klara 13-14 mil i skånsk vinter? Delar med motorvägsfart.

Det finns en räckviddskalkylator för e-Golf.
http://golf.volkswagen.com/se/sv/integr ... ool.html#/
Jag tycker att den är rätt bra, kanske aningen pessimistisk, men det är ju bara en fördel i så fall. Landsvägskörning enligt deras definition inkluderar hastigheter upp till 130km/h. Tysk "landsväg" då. ;)
Vi uppnår utan problem de angivna räckviddssiffrorna, trots att vi kör på de större 17"-fälgarna.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare

Inläggav Teslaägare frippe » 17 apr 2018 09:21

E-golfen är nog den elbilen jag gillat bäst när jag provkört elbilar, då inklusive provkörning av Tesla.
Synd att E-golfen inte finns i deras kombiutförande, det hade varit en storsäljare tror jag. Förutsatt att de kunnat behålla nuvarande räckvidd förstås och att priset inte sprungit iväg allt för mycket.
Även här finns en kod: https://ts.la/fredrik73366
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mati » 17 apr 2018 10:31

frippe skrev:E-golfen är nog den elbilen jag gillat bäst när jag provkört elbilar, då inklusive provkörning av Tesla.
Synd att E-golfen inte finns i deras kombiutförande, det hade varit en storsäljare tror jag. Förutsatt att de kunnat behålla nuvarande räckvidd förstås och att priset inte sprungit iväg allt för mycket.

Håller med. Eller en e-Passat med dragkrok. Tänk vilken kanonbil det hade varit. Hade den funnits så hade jag köpt den rakt av. Ändå så får jag säga att vanliga Golfen är större än man tror. En stor vovve får plats utan bekymmer, klart över förväntan. Däremot så blir det svårt att få in båda våra hundar.
E-Golfens köregenskaper är underbara. Den är otroligt lättkörd, man har bra sikt runtom, lagom prestanda osv. En väldigt balanserad bil. Jag kan spontant inte komma på nåt som är direkt dåligt eller som jag skulle vilja ändra på. Det finns säkert förbättringspotential, som med allt, men inget som sticker ut negativt. Bortsett från att den inte heller går att få med drag, men det verkar ju ligga i systemet.
Man märker ju helt klart att VW har byggt Golfen sedan 1974. Den har mognat genom åren. Genom många, oftast ganska försiktiga, iterationer har man skapat en bil som är lagom bra på allt. Att den har fått en finfin elektrisk drivlina är bara grädde på moset. :)
Om man jämför med Tesla, som du gör ovan, så är det den vansinniga prestandan som gör att Tesla sticker ut. Det kan en e-Golf naturligtvis inte konkurrera med. Men det vill den inte heller. Och den har inte heller samma räckvidd och laddmöjligheter som en Tesla, vilket kan vara en nackdel om man vill ha en e-Golf som enda bil. Och så är Golfen såklart mindre.
Man skulle kunna säga såhär: En (e-)Golf är en mogen 44-åring med erfarenhet och pondus.
En Tesla är en omogen tonåring som har för mycket kraft och som tror sig vara bäst på allt, samtidigt som det istället för en hjärna bara finns en stor skylt "under construction" bakom pannbenet. ;)
e-Golf 2018
Model S som andrabil
mati
Teslaägare

Inläggav Jerker » 17 apr 2018 10:57

mati skrev:Man skulle kunna säga såhär: En (e-)Golf är en mogen 44-åring med erfarenhet och pondus.
En Tesla är en omogen tonåring som har för mycket kraft och som tror sig vara bäst på allt, samtidigt som det istället för en hjärna bara finns en stor skylt "under construction" bakom pannbenet. ;)

:lol: :lol: :lol:
Så sant! Men samtidigt är det tonåringarna som till slut har förändrat världen, det måste man säga. Det är det där bristande omdömet, tron på att man kan och vet allt, som ändå gör att man vågar pröva något nytt och det gör avtryck i historien.

Välkommen tillbaka till forumet! Jag ska rapportera till min bror som är intresserad av e-Golfen. Han jobbar i Karlstad kommun som har avtal med VAG och därför kan de anställda köpa VW till bruttolöneavdrag.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker

Inläggav Teslaägare Fredric83 » 17 apr 2018 12:27

Jerker skrev:
mati skrev:Man skulle kunna säga såhär: En (e-)Golf är en mogen 44-åring med erfarenhet och pondus.

:lol: :lol: :lol:
Så sant! Men samtidigt är det tonåringarna som till slut har förändrat världen, det måste man säga. Det är det där bristande omdömet, tron på att man kan och vet allt, som ändå gör att man vågar pröva något nytt och det gör avtryck i historien.

Välkommen tillbaka till forumet! Jag ska rapportera till min bror som är intresserad av e-Golfen. Han jobbar i Karlstad kommun som har avtal med VAG och därför kan de anställda köpa VW till bruttolöneavdrag.

Som någon filosof en gång uttryckte det. Galenskapen driver utvecklingen framåt visheten förvaltar den :lol:
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare

Inläggav Teslaägare HelectriC » 17 apr 2018 18:04

för att återgå lite till temat i tråden ;)
Mati: har du active info display? Går det att konfigurera den i "e-Golf"-mode eller följer alla varianter fossilerna? Jag hade hoppats att man kunde bli av med den enorma "varvräknaren" som är i gamla e-Golfen.
Model S P75D -17
eGolf 300km -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Jaguar I-Pace (leverans nov. -18)
Hyundai Kona EV (leverans dec. -18)
Köplats Model 3, VW I.D., Byton, Audi eTron, BMW iX3, Kia Niro Electric
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mati » 17 apr 2018 19:00

HelectriC skrev:för att återgå lite till temat i tråden ;)
Mati: har du active info display? Går det att konfigurera den i "e-Golf"-mode eller följer alla varianter fossilerna? Jag hade hoppats att man kunde bli av med den enorma "varvräknaren" som är i gamla e-Golfen.

Ja såklart. Analoga instrument går ju inte. Active info display är ju ett måste.
Jo, den visar en massa saker, och går att konfigurera på olika sätt, men ärligt talat så har jag inte fått grepp om allt som visas. Det finns ett klassiskt läge också, och det är väl fossilversionen. Jag har bara scrollat igenom och konstaterat att jag inte vill ha det.
I e-Golf mode är det en visare till vänster som indikerar energiåtgång och regenerering i kilowatt (eller i procent kanske, samma sak i det här fallet). Sen är det en liten triangel på samma skala som visar hur mycket kräm man kan få ut ur batteriet. Det tror jag iaf att det är det den visar. Laddningsnivå visas tyvärr inte i procent utan bara som en stapel som visserligen är steglös, alltså inte en massa pluppar som i Leaf till exempel. Sen är det nåt som det står e-power på och jag har inte den blekaste vad det är. Nån som vet?
I mitten på den vänstra visaren kan man ställa in vad man vill se, tror jag. Den står på snittförbrukning just nu.
Till höger är det främst hastigheten som visas. I mitten kan man välja mellan karta eller en massa annan info. I kartläge går även visarna att minska ner så att kartan tar en större del av skärmen.
Active info displayen är helt klart gjord av ingenjörer för ingenjörer. Det är överkonfigurerbart och en vanlig människa (dvs icke-nörd) ändrar förmodligen aldrig nånting.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
mati
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon