E-Golf 2017
Moderator: Redaktion
Re: E-Golf 2017
I Norge har säljarna sagt att den ska kosta 10-15k mer än den gamla, dvs ca 260k. Det hade varit nåt det va?
Dessutom har dom försökt med en "Tesla" att låta kunder reservera en köplats för 5000kr. Känns ju lite B.
Dessutom har dom försökt med en "Tesla" att låta kunder reservera en köplats för 5000kr. Känns ju lite B.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: E-Golf 2017
Nej, 1fas 16A. 32A finns inte att välja i SverigeFeddan skrev:Har den inte det idag via Mode3 Typ2?N H skrev:Hoppas de petar i 3-fasladdning.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: E-Golf 2017
Ja och även om de klarar 32 amp 1 fas så är de ju inte direkt vanligt att man har de hemma... Över 25 amp huvudsäkring är nog ganska ovanligt för ett vanligt hushåll.18650 skrev:Nej, 1fas 16A. 32A finns inte att välja i SverigeFeddan skrev:Har den inte det idag via Mode3 Typ2?N H skrev:Hoppas de petar i 3-fasladdning.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: E-Golf 2017
Men det är ju bättre med 32A än 16 man kan ju ladda tex 24A med 25A säkring
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Re: E-Golf 2017
Tja bor man i villa så kanske man vill ha lite ström över till att värma husetStefan T skrev:Men det är ju bättre med 32A än 16 man kan ju ladda tex 24A med 25A säkring
Har man en 25 amp huvudsäkring så är de troligen för man har tex eluppvärmda villa eller annat som drar mycket ström.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: E-Golf 2017
I Norge (som ju bekant är en ganska mogen elbilsmarknad), så är 32A 1-fas vanligt. Till Tesla är det då blå kontakt. Det är vad jag ska sätta upp till min bil. Huset är säkrat till 63A 1-fas 240V.chaffis75 skrev:Ja och även om de klarar 32 amp 1 fas så är de ju inte direkt vanligt att man har de hemma... Över 25 amp huvudsäkring är nog ganska ovanligt för ett vanligt hushåll.18650 skrev:Nej, 1fas 16A. 32A finns inte att välja i SverigeFeddan skrev:Har den inte det idag via Mode3 Typ2?N H skrev:Hoppas de petar i 3-fasladdning.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: E-Golf 2017
32A 1 fas är ju sämre än 16A 3 fas, särskilt om man bara kan ladda 24A på enfasen. Att bara ha enfasladdning i bilen begränsar hastigheten som det går att ladda med på de flesta laddarna rätt mycket.Stefan T skrev:Men det är ju bättre med 32A än 16 man kan ju ladda tex 24A med 25A säkring
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: E-Golf 2017
Jag tror och hoppas att 3-fasladdning kommer att bli standard, det skulle som många säger göra det betydligt enklare och billigare att ladda en skvätt här och där. Det skulle minska behovet av snabbladdare. Upplever själv med vår Leaf att småladdning när man gör ärenden som tar 1-2 timmar löser många av mina räckviddsproblem. Med 3-fas 16A skulle det bli ännu billigare.
Det som talar emot att 3-fasladdning blir standard tror jag är att många länder till skillnad från oss i Sverige har enfassystem. Nån "norsk" skrev tex här att hen hade 63A enfas till huset. Tror japanerna har liknande system. Vet inte hur det ser ut i Europa. Jänkarna har väl inte heller 3-fas. Det som talar för är typ 2 som laddstandard i Europa.
Borde inte en ombordladdare på säg 11 kW kunna byggas så att den kan matas med tillgänglig strömstyrka med antingen 3 fas eller 1 fas ? Då skulle det bli betydligt enklare för biltillverkarna. Nån som kan något om sånt?
Det som talar emot att 3-fasladdning blir standard tror jag är att många länder till skillnad från oss i Sverige har enfassystem. Nån "norsk" skrev tex här att hen hade 63A enfas till huset. Tror japanerna har liknande system. Vet inte hur det ser ut i Europa. Jänkarna har väl inte heller 3-fas. Det som talar för är typ 2 som laddstandard i Europa.
Borde inte en ombordladdare på säg 11 kW kunna byggas så att den kan matas med tillgänglig strömstyrka med antingen 3 fas eller 1 fas ? Då skulle det bli betydligt enklare för biltillverkarna. Nån som kan något om sånt?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: E-Golf 2017
I princip så skulle det funka att göra själva laddaren så att den funkar både för 3-fas och 1-fas, men lite lurigt då strömkapaciteten blir mkt högre på den 1-fas-linan sas.N H skrev:Jag tror och hoppas att 3-fasladdning kommer att bli standard, det skulle som många säger göra det betydligt enklare och billigare att ladda en skvätt här och där. Det skulle minska behovet av snabbladdare. Upplever själv med vår Leaf att småladdning när man gör ärenden som tar 1-2 timmar löser många av mina räckviddsproblem. Med 3-fas 16A skulle det bli ännu billigare.
Det som talar emot att 3-fasladdning blir standard tror jag är att många länder till skillnad från oss i Sverige har enfassystem. Nån "norsk" skrev tex här att hen hade 63A enfas till huset. Tror japanerna har liknande system. Vet inte hur det ser ut i Europa. Jänkarna har väl inte heller 3-fas. Det som talar för är typ 2 som laddstandard i Europa.
Borde inte en ombordladdare på säg 11 kW kunna byggas så att den kan matas med tillgänglig strömstyrka med antingen 3 fas eller 1 fas ? Då skulle det bli betydligt enklare för biltillverkarna. Nån som kan något om sånt?
men visst skulle det gå...
Sen så är ju det vanliga att man har olika kontakter för 3 resp 1-fas men det är inget bra skäl till skillnaden...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: E-Golf 2017
Sammas om Insideevs sa för ett halvår sen:
http://insideevs.com/2017-volkswagen-e- ... rld-range/
http://insideevs.com/2017-volkswagen-e- ... rld-range/
Re: E-Golf 2017
Helt santSvenssons skrev:32A 1 fas är ju sämre än 16A 3 fas, särskilt om man bara kan ladda 24A på enfasen. Att bara ha enfasladdning i bilen begränsar hastigheten som det går att ladda med på de flesta laddarna rätt mycket.Stefan T skrev:Men det är ju bättre med 32A än 16 man kan ju ladda tex 24A med 25A säkring
Det motsvarar effekt mässigt 48A en fas
Jag hade önskat att jag hade 3 fas på min roadster många gånger men kan bara ladda en fas, dock kan jag ladda 60A på 43kw laddare
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: E-Golf 2017
Och jag hade önskat att jag hade en roadsterStefan T skrev:Helt santSvenssons skrev:32A 1 fas är ju sämre än 16A 3 fas, särskilt om man bara kan ladda 24A på enfasen. Att bara ha enfasladdning i bilen begränsar hastigheten som det går att ladda med på de flesta laddarna rätt mycket.Stefan T skrev:Men det är ju bättre med 32A än 16 man kan ju ladda tex 24A med 25A säkring
Det motsvarar effekt mässigt 48A en fas
Jag hade önskat att jag hade 3 fas på min roadster många gånger men kan bara ladda en fas, dock kan jag ladda 60A på 43kw laddare
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: E-Golf 2017
Det är väl mest Norge och Storbritannien som kör med enfas och höga amperetal? Resten av Europa har civiliserade elnät.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: E-Golf 2017
Hehe, ja hen skrev det två inlägg uppN H skrev:Jag tror och hoppas att 3-fasladdning kommer att bli standard, det skulle som många säger göra det betydligt enklare och billigare att ladda en skvätt här och där. Det skulle minska behovet av snabbladdare. Upplever själv med vår Leaf att småladdning när man gör ärenden som tar 1-2 timmar löser många av mina räckviddsproblem. Med 3-fas 16A skulle det bli ännu billigare.
Det som talar emot att 3-fasladdning blir standard tror jag är att många länder till skillnad från oss i Sverige har enfassystem. Nån "norsk" skrev tex här att hen hade 63A enfas till huset. Tror japanerna har liknande system. Vet inte hur det ser ut i Europa. Jänkarna har väl inte heller 3-fas. Det som talar för är typ 2 som laddstandard i Europa.
Borde inte en ombordladdare på säg 11 kW kunna byggas så att den kan matas med tillgänglig strömstyrka med antingen 3 fas eller 1 fas ? Då skulle det bli betydligt enklare för biltillverkarna. Nån som kan något om sånt?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: E-Golf 2017
Ibland så vill man vara Norsk alltså. I Norge blir den nya e-Golfen både bättre och billigare än förra versionen.
http://pushevs.com/2016/12/08/2017-volk ... -unveiled/
ps. Informationen blev ändrad stämmer inte verkar det som. Sänker priset på lagerbilarna så att de inte står kvar när 2017 rullar in.
http://pushevs.com/2016/12/08/2017-volk ... -unveiled/
ps. Informationen blev ändrad stämmer inte verkar det som. Sänker priset på lagerbilarna så att de inte står kvar när 2017 rullar in.
Senast redigerad av Vasp, redigerad totalt 1 gånger.
Re: E-Golf 2017
Aj då! Det gjorde ju inte direkt underverk med begpriset på vår eGolfVasp skrev:Ibland så vill man vara Norsk alltså. I Norge blir den nya e-Golfen både bättre och billigare än förra versionen.
http://pushevs.com/2016/12/08/2017-volk ... -unveiled/
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: E-Golf 2017
Artikelförfattaren har ändrat texten till att priset gäller fullutrustade lagerbilar.
Re: E-Golf 2017
Kan det vara utförsäljning av nuvarande 19mils modellen?
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: E-Golf 2017
Tydligen ska den nya eGolfen med 35,8 kWh batteri kosta 392 000 kr i Sverige. Det är 20 000 kr mer än Ioniq men då får du också större batteri. Hur räckvidden skiljer mellan dessa i olika hastigheter skulle vara intressant, eGolfen borde ha fördel i stadskörning men är inte säker på om den skulle ha längre räckvidd på motorvägen.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... nskt-pris/
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... nskt-pris/
Re: E-Golf 2017
35,8kwh kan ju alltså betyda typ 32kwh som användbart?vigge50 skrev:Tydligen ska den nya eGolfen med 35,8 kWh batteri kosta 392 000 kr i Sverige. Det är 20 000 kr mer än Ioniq men då får du också större batteri. Hur räckvidden skiljer mellan dessa i olika hastigheter skulle vara intressant, eGolfen borde ha fördel i stadskörning men är inte säker på om den skulle ha längre räckvidd på motorvägen.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... nskt-pris/
Eller brukar Volkswagen köra med verkliga siffror så att 35,8 är det man verkligen kan utnyttja?
Re: E-Golf 2017
Körde 3500 mil med gamla e-golf innan jag bytte till Teslan och tycker jag den var väldigt snål på motorväg så länge man ligger på Max 100-105km/h. Sjukt snål jämfört med Teslan. Iof kör man lite snabbare med Teslan. Men vad jag hört och sett känns egolfen snålast av leaf, i3 osv på motorväg. Oavsett vad testerna säger.
vigge50 skrev:Tydligen ska den nya eGolfen med 35,8 kWh batteri kosta 392 000 kr i Sverige. Det är 20 000 kr mer än Ioniq men då får du också större batteri. Hur räckvidden skiljer mellan dessa i olika hastigheter skulle vara intressant, eGolfen borde ha fördel i stadskörning men är inte säker på om den skulle ha längre räckvidd på motorvägen.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... nskt-pris/
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: E-Golf 2017
Skulle tro att ioniq kommer något längre i alla fall, både stad och motorväg, men har inte kört e golf så kan inte säga med säkerhet. Men en ioniq kan man få 20 mil räckvidd om man håller sig något under 100 och inne i stan även på vintern. Tveksam till att även om 35,8 skulle vara helt användbart att golfen drar under 180wh/km på vintern men det kanske den gör?
Re: E-Golf 2017
Hm, ja jag tror nog (dock en gissning) att golfen kommer komma längre. Den gamla som jag hade stod det 19 mil på och det gick att köra på sommaren när jag pendlade stad och landsväg. 17-18 mil om man låg på motorväg.apkungen skrev:Skulle tro att ioniq kommer något längre i alla fall, både stad och motorväg, men har inte kört e golf så kan inte säga med säkerhet. Men en ioniq kan man få 20 mil räckvidd om man håller sig något under 100 och inne i stan även på vintern. Tveksam till att även om 35,8 skulle vara helt användbart att golfen drar under 180wh/km på vintern men det kanske den gör?
På vintern 12-16 mil så länge man förvärmde bilen med sladd i och det inte var sjukt kallt.
Men vi får se...... jag har stora förväntningar på nya egolfen då den gamla var så väldigt effektiv och snål. Har ingen kunskap om ioniq så jag kanske ska testa den innan jag säger mer
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: E-Golf 2017
De eGolf har en räckvidd på 300 km enligt NEDC och Ioniq har en räckvidd på 280 km så finns det tydligen vissa tillfällen där de större batteriet har sin inverkan men skulle gärna se tester i olika hastigheter.apkungen skrev:Skulle tro att ioniq kommer något längre i alla fall, både stad och motorväg, men har inte kört e golf så kan inte säga med säkerhet. Men en ioniq kan man få 20 mil räckvidd om man håller sig något under 100 och inne i stan även på vintern. Tveksam till att även om 35,8 skulle vara helt användbart att golfen drar under 180wh/km på vintern men det kanske den gör?
Re: E-Golf 2017
Sen tycker jag allmänt att räckvidd nästan bara är intressant om vi snackar motorväg. Kan säga att min vardag, pendling i stan mellan 5-15mil per dag ser i princip likadan ut nu med Teslan som med gamla egolfen. Vinter möjligen att man vissa dagar var tvungen att köra en 10min CCS på golfen men det var sällan.
Skillnaden är på långfärder, motorväg. Det är där räckvidden är intressant, tycker i alla fall jag.
Skillnaden är på långfärder, motorväg. Det är där räckvidden är intressant, tycker i alla fall jag.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019