Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
Nu börjar det närma sig produktionsmodeller av Ipace. Fick precis inbjudan till förhandsvisning av produktionsbilen den 22 feb. Jag hade ju tänkt rapportera lite här med bilder och sånt, men när jag läser instruktionerna som man måste acceptera så blir det nog inte så många bilder
”Da dette er en eksklusiv mulighet til å se produksjonsmodellen før selve verdenslanseringen i mars, vil det være høye sikkerhetskrav og du vil bli bedt om å signere en konfidensialitetserklæring. Det vil være film/foto forbud på visningen og vi vil ha sikkerhetsvakter som opprettholder dette tiltaket. Derfor anbefaler vi å ikke ta med mobilen din inn i visningslokalet, eller så vil vi be deg levere denne ved registrering. ”
”Da dette er en eksklusiv mulighet til å se produksjonsmodellen før selve verdenslanseringen i mars, vil det være høye sikkerhetskrav og du vil bli bedt om å signere en konfidensialitetserklæring. Det vil være film/foto forbud på visningen og vi vil ha sikkerhetsvakter som opprettholder dette tiltaket. Derfor anbefaler vi å ikke ta med mobilen din inn i visningslokalet, eller så vil vi be deg levere denne ved registrering. ”
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Om det är några speciella önskemål som jag borde undersöka/fråga så kan jag ta med mig det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Jaguar I-Pace
Spionkamera sökes för kortare uppdrag! Kontakta "hemlig i Norge"...HelectriC skrev:Nu börjar det närma sig produktionsmodeller av Ipace. Fick precis inbjudan till förhandsvisning av produktionsbilen den 22 feb. Jag hade ju tänkt rapportera lite här med bilder och sånt, men när jag läser instruktionerna som man måste acceptera så blir det nog inte så många bilder
”Da dette er en eksklusiv mulighet til å se produksjonsmodellen før selve verdenslanseringen i mars, vil det være høye sikkerhetskrav og du vil bli bedt om å signere en konfidensialitetserklæring. Det vil være film/foto forbud på visningen og vi vil ha sikkerhetsvakter som opprettholder dette tiltaket. Derfor anbefaler vi å ikke ta med mobilen din inn i visningslokalet, eller så vil vi be deg levere denne ved registrering. ”
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Jaguar I-Pace
Google glass är kanske inte så uppskattade just därlator skrev:Spionkamera sökes för kortare uppdrag! Kontakta "hemlig i Norge"...HelectriC skrev:Nu börjar det närma sig produktionsmodeller av Ipace. Fick precis inbjudan till förhandsvisning av produktionsbilen den 22 feb. Jag hade ju tänkt rapportera lite här med bilder och sånt, men när jag läser instruktionerna som man måste acceptera så blir det nog inte så många bilder
”Da dette er en eksklusiv mulighet til å se produksjonsmodellen før selve verdenslanseringen i mars, vil det være høye sikkerhetskrav og du vil bli bedt om å signere en konfidensialitetserklæring. Det vil være film/foto forbud på visningen og vi vil ha sikkerhetsvakter som opprettholder dette tiltaket. Derfor anbefaler vi å ikke ta med mobilen din inn i visningslokalet, eller så vil vi be deg levere denne ved registrering. ”
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Men vad är det som är så hemligt och exklusivt? Känns ytterligare att de vill hålla marknaden på vänt så man kan klämma ut några fler fossiler.
Ska bilen börja levereras så visa upp den då, eller som sagt. de vill inte sälja den egentligen.
Ska bilen börja levereras så visa upp den då, eller som sagt. de vill inte sälja den egentligen.
MYLR-24
Re: Jaguar I-Pace
Det är ju så klart lite av ett PR-stunt. Alla vet ju att det kommer ut några bilder ändå och det finns inga konkurrenter som på 1vecka skulle hinna omsätta Jaguars idéer till en bil att ha på Genevemässan. Ofta är det ju t.o.m. tillverkaren själv som läcker bilder och så blir det ett jäkla hallabalu, men det är precis vad de vill._TonyV skrev:Men vad är det som är så hemligt och exklusivt? Känns ytterligare att de vill hålla marknaden på vänt så man kan klämma ut några fler fossiler.
Ska bilen börja levereras så visa upp den då, eller som sagt. de vill inte sälja den egentligen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Jag vill veta om det blir 3-fas laddning, hemmaladdning. I norge kanske detta inte är aktuellt. Men att ladda med 7kW hemma verkar ohållbart på ett så stort batteri. Kanske en likströmladdbox medföljer som löser problemet?
Dragkrok ?
Appen:
Kan man schemalägga laddning och värmning till avresetid?
Ljuset:
Är det bra ljus på bilen hel och halvljus
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Dragkrok ?
Appen:
Kan man schemalägga laddning och värmning till avresetid?
Ljuset:
Är det bra ljus på bilen hel och halvljus
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Jaguar I-Pace
3-fas är viktigt även här även om det då oftast är 230V, det går ju lika långsamt med 1-fas i Norge som i Sverigejonas skrev:Jag vill veta om det blir 3-fas laddning, hemmaladdning. I norge kanske detta inte är aktuellt. Men att ladda med 7kW hemma verkar ohållbart på ett så stort batteri. Kanske en likströmladdbox medföljer som löser problemet?
Dragkrok ?
Appen:
Kan man schemalägga laddning och värmning till avresetid?
Ljuset:
Är det bra ljus på bilen hel och halvljus
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Dragkrok är bekräftat, kostar 19000kr extra. Dock enbart för 750kg. Appen ska jag fråga om. Ljuset blir nog lite svårt att kolla i hallen, men jag ska hålla utkik efter strålkastarspolarna, det visar iaf om de är på teslanivå eller inte LED Matrix är iaf standard på HSE och FE. HUD är standard på FE och kan väljas till HSE för 5000kr.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
7kW är inte så illa som det låter. Vi laddar 3-fas 10A hemma och har sällan problem att inte hinna ladda upp.
Re: Jaguar I-Pace
Ja, fast 7 kW åstadkoms med enfas 32A. Inte många svenskar som har sån avsäkring i hemmet! Normal svensk villa kan ge max 3,6 kW till jaggan och det är på tok för dåligt!lobbin skrev:7kW är inte så illa som det låter. Vi laddar 3-fas 10A hemma och har sällan problem att inte hinna ladda upp.
Re: Jaguar I-Pace
Nu svarade jag jonas lite mer generella påstående som skrev att ladda med 7kW är klent med ett så stort batteri. Att I-Pace är helklass i Sverige utan någon begåvad laddstation håller jag dock med på.erbo73 skrev:Ja, fast 7 kW åstadkoms med enfas 32A. Inte många svenskar som har sån avsäkring i hemmet! Normal svensk villa kan ge max 3,6 kW till jaggan och det är på tok för dåligt!lobbin skrev:7kW är inte så illa som det låter. Vi laddar 3-fas 10A hemma och har sällan problem att inte hinna ladda upp.
Re: Jaguar I-Pace
mitt körmönster ger att jag varje dag laddar minst 30kWh och några ggr per vecka 50kWh. 4-7h är ju acceptabelt men om man nu bara kan ladda 1 fas så blir det ju i praktiken 1x15A. Det blir inte lätt. två dagar per v är jag hemma 21 och åker hemifrån kl 6.
Jag är annars riktigt sugen på jaggan nu när det verkar som model 3 inte blir av i tid och min Model S är snart 4år 16 000 mil.
Hoppas de får till en riktig laddning och köper in sig i Teslas system. Drömma kan man ju få göra men knappast troligt.
Jag är annars riktigt sugen på jaggan nu när det verkar som model 3 inte blir av i tid och min Model S är snart 4år 16 000 mil.
Hoppas de får till en riktig laddning och köper in sig i Teslas system. Drömma kan man ju få göra men knappast troligt.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Jaguar I-Pace
Lyckas Ionity bygga sina 400 laddstationer under 2 år så är det absolut ett alternativ till SuC. Men det är mycket om och men innan dess.jonas skrev:mitt körmönster ger att jag varje dag laddar minst 30kWh och några ggr per vecka 50kWh. 4-7h är ju acceptabelt men om man nu bara kan ladda 1 fas så blir det ju i praktiken 1x15A. Det blir inte lätt. två dagar per v är jag hemma 21 och åker hemifrån kl 6.
Jag är annars riktigt sugen på jaggan nu när det verkar som model 3 inte blir av i tid och min Model S är snart 4år 16 000 mil.
Hoppas de får till en riktig laddning och köper in sig i Teslas system. Drömma kan man ju få göra men knappast troligt.
Re: Jaguar I-Pace
Skulle Jaguar vara med på deras nät ? Kanske mer troligt än Teslas...
https://electrek.co/2018/02/06/map-ioni ... g-network/
https://electrek.co/2018/02/06/map-ioni ... g-network/
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Jaguar I-Pace
Antar att alla med CCS ska kunna ladda där.jonas skrev:Skulle Jaguar vara med på deras nät ? Kanske mer troligt än Teslas...
https://electrek.co/2018/02/06/map-ioni ... g-network/
Re: Jaguar I-Pace
Nu har jag varit på förhandsvisning. Väldigt massa hysch hysch, hela den delen där bilen stod var inramad av stora svarta skynken för fönster, dörrar och allt. Man var tvungen att lägga mobilen i en påse som förseglades och förhindrade fotografering. Fyra engelskmän gick runt och kontrollerade att ingen fotograferade. För övrigt fick man öppna, trycka, sitta, ställa in och göra allt man ville. Bilen håller hög upplevd kvalitet, helt annat än Tesla. Kändes faktiskt lite trist i Teslan på väg hem
Inredningen är väldigt lik RR Velar med flera skärmar. Tyvärr verkade alla skärmar vara i nåt slags demomode, så där kunde man inte leka runt nåt. Jag fick undersökt en hel del och listar det jag kommer ihåg:
3års service ingår
Samma däck- och fälgdimension som till F-pace, om man vill det.
Spegling av mobilen genom Jaguars eget system, tex för Spotify
GPS kommer få samma realtidsvisning av laddstationer och var man behöver stanna som vi känner igen från Tesla.
OTA för diverse bilfunktioner tex infotainmentsystemet. Oklart om bilen får fler funktioner som Tesla dock eller enbart förbättringar av det som redan är där.
Dragkrok kan eftermonteras, behöver inte köpas med bil
Sannolikt kommer det gå att köpa till aktivitetsband (ersättning av nyckel vid sporter etc) till SE och HSE (standard på FE vid leverans)
Hittade instruktionsboken i handskfacket och hittade där lite spännande grejer som säljarna inte berättade; det kommer även en 320hk version i tillägg till nuvarande 400hk. 400hk version väger 2160kg och har 90kWh batteri med 84kWh tillgängligt för körning
WLTP 480km, NEDC 545km
360 surround view
App kan ställa in tex avgångstider, öppna fönster mm
Bagaget såg mindre ut än Model S och man har inte utrymme under golvet bortsett från det klassiska lilla utrymmet för varningstriangel etc. Frunk var extremt liten, tror knappt man får plats med laddkabeln ens
Inredningen är väldigt lik RR Velar med flera skärmar. Tyvärr verkade alla skärmar vara i nåt slags demomode, så där kunde man inte leka runt nåt. Jag fick undersökt en hel del och listar det jag kommer ihåg:
3års service ingår
Samma däck- och fälgdimension som till F-pace, om man vill det.
Spegling av mobilen genom Jaguars eget system, tex för Spotify
GPS kommer få samma realtidsvisning av laddstationer och var man behöver stanna som vi känner igen från Tesla.
OTA för diverse bilfunktioner tex infotainmentsystemet. Oklart om bilen får fler funktioner som Tesla dock eller enbart förbättringar av det som redan är där.
Dragkrok kan eftermonteras, behöver inte köpas med bil
Sannolikt kommer det gå att köpa till aktivitetsband (ersättning av nyckel vid sporter etc) till SE och HSE (standard på FE vid leverans)
Hittade instruktionsboken i handskfacket och hittade där lite spännande grejer som säljarna inte berättade; det kommer även en 320hk version i tillägg till nuvarande 400hk. 400hk version väger 2160kg och har 90kWh batteri med 84kWh tillgängligt för körning
WLTP 480km, NEDC 545km
360 surround view
App kan ställa in tex avgångstider, öppna fönster mm
Bagaget såg mindre ut än Model S och man har inte utrymme under golvet bortsett från det klassiska lilla utrymmet för varningstriangel etc. Frunk var extremt liten, tror knappt man får plats med laddkabeln ens
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Hur såg den ut då? I verkligheten?
Bilderna på hemsidan skapar inget ha-begär hos mig. Tycker den ser ut som en förvuxen Honda Civic på utsidan.
Inuti ser det bättre ut.
Snabbare laddning och möjlighet till takbox så kan den duga för mig.
Fri service i tre år gör kalkylen bättre som tjänstebil också.
Bilderna på hemsidan skapar inget ha-begär hos mig. Tycker den ser ut som en förvuxen Honda Civic på utsidan.
Inuti ser det bättre ut.
Snabbare laddning och möjlighet till takbox så kan den duga för mig.
Fri service i tre år gör kalkylen bättre som tjänstebil också.
Re: Jaguar I-Pace
Hur var det med laddning då ? 1fas 3 fas ?
CCS uttag?
5 Personer fick gott om plats i bilen väl?
Det är en ganska hög bil är det rimligt att kunna köra på under 2kWh/mil?
CCS uttag?
5 Personer fick gott om plats i bilen väl?
Det är en ganska hög bil är det rimligt att kunna köra på under 2kWh/mil?
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Jaguar I-Pace
utsidan var väl egentligen identisk med det man sett tidigare, jag kunde inte se några direkta skillnader. Den ser solid och tuff ut tycker jag. Inte LEAF-annorlunda, men ändå nåt som skiljer den mot vanliga fossil-Jaguarer. Insidan var schysst, stolarna var helt annorlunda än konceptet, mer som vanliga stolar och inte konceptspaciga. Det gick att ställa in bredden på sittdynan och bredden på ryggen, det gillade jag och saknar lite hos Tesla. riktigt bra med benplats i baksätet faktiskt, dock lite smalare än Model S. Tre vuxna i baksätet kan nog vara aningen trångt. Takhöjden var det inget fel på heller.
De sa inte så mycket om laddning annat än minst 100kW CCS, men samtidigt sa dom att det skulle komma några överaskningar på mässan i mars. Dom hade tydligen laddat bilen med upp mot 600kW och det klarade den utan problem, så jag antar då att den inte kommer vara begränsad till 100kW.
Och den får fotsparkaröppning av bagaget
De sa inte så mycket om laddning annat än minst 100kW CCS, men samtidigt sa dom att det skulle komma några överaskningar på mässan i mars. Dom hade tydligen laddat bilen med upp mot 600kW och det klarade den utan problem, så jag antar då att den inte kommer vara begränsad till 100kW.
Och den får fotsparkaröppning av bagaget
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
nej, den är faktiskt inte så hög. Betydligt lägre än den E-pace som stod en bit bort.jonas skrev:Hur var det med laddning då ? 1fas 3 fas ?
CCS uttag?
5 Personer fick gott om plats i bilen väl?
Det är en ganska hög bil är det rimligt att kunna köra på under 2kWh/mil?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Ladda med 600kW "utan problem" lär nog bero på hur man definierar "problem", för med den effekten har jag mkt svårt att tro att batterierna skulle hålla
speciellt länge.. inte ens 600kW under en kort stund vid perfekt SoC tror jag några batterier med dagens kända teknik klarar av (om vi utgår från storlek
på typ max 100kWh eller därikring för med typ några hundra kWh blir det ju annat såklart)...
Men kan man köra på 100kW så är det ju jäkligt bra ändå
speciellt länge.. inte ens 600kW under en kort stund vid perfekt SoC tror jag några batterier med dagens kända teknik klarar av (om vi utgår från storlek
på typ max 100kWh eller därikring för med typ några hundra kWh blir det ju annat såklart)...
Men kan man köra på 100kW så är det ju jäkligt bra ändå
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jaguar I-Pace
slutsatsen jag drar från att den har bekräftade 100kW, de har testat upp mot 600 och de kommer med några "överaskningar" så tror jag iaf man kan utgå från minst 150kW eftersom det snart är mer eller mindre standard på nya Ionitynätet etc.Bjelke skrev:Ladda med 600kW "utan problem" lär nog bero på hur man definierar "problem", för med den effekten har jag mkt svårt att tro att batterierna skulle hålla
speciellt länge.. inte ens 600kW under en kort stund vid perfekt SoC tror jag några batterier med dagens kända teknik klarar av (om vi utgår från storlek
på typ max 100kWh eller därikring för med typ några hundra kWh blir det ju annat såklart)...
Men kan man köra på 100kW så är det ju jäkligt bra ändå
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Tror också man kan utgå ifrån att den kommer klara 150 kW. Problemet är väl bara att det inte finns några sådana laddare i praktiken. Ionity har ju som ambition att ha lika många laddare på plats i Europa 2020 som Tesla har idag. Så om i-pacen får tillgång till det nätverket så känns den som ett vettigt alternativ nån gång då. Frågan är ju vilka övriga bilar som finns på marknaden då bara...HelectriC skrev:slutsatsen jag drar från att den har bekräftade 100kW, de har testat upp mot 600 och de kommer med några "överaskningar" så tror jag iaf man kan utgå från minst 150kW eftersom det snart är mer eller mindre standard på nya Ionitynätet etc.Bjelke skrev:Ladda med 600kW "utan problem" lär nog bero på hur man definierar "problem", för med den effekten har jag mkt svårt att tro att batterierna skulle hålla
speciellt länge.. inte ens 600kW under en kort stund vid perfekt SoC tror jag några batterier med dagens kända teknik klarar av (om vi utgår från storlek
på typ max 100kWh eller därikring för med typ några hundra kWh blir det ju annat såklart)...
Men kan man köra på 100kW så är det ju jäkligt bra ändå
Personligen tycker jag den är riktigt snygg, långt snyggare än Model X. Dock är laddningen en total deal-breaker för mig och jag tycker också priset är orimligt för en "Model Y konkurrent".
Om någon undrar så kan jag upplysa om att det tog ungefär en månad att få tillbaka depositen förresten
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
"Rimligt" är ju en rätt stor definitionsfråga, men jag utgår ifrån att den kommer dra mer ström än Model S iaf. Den är ju aningen tyngre, har avsevärt sämre CW samt är högre (hur mycket högre har jag ingen aning om dock...).jonas skrev:Det är en ganska hög bil är det rimligt att kunna köra på under 2kWh/mil?
Om man pratar "blandad körning" på sommaren så skulle jag gissa på 2,3-2,4 kWh/mil.
Viktigt att notera är ju att instegsmodellen i USA har 18" fälgar... Jag gissar att NEDC mm är beräknat med dem på? I Sverige har ju instegsmodellen 20" fälg och personligen skulle jag nog vilja ha ännu större i de gigantiska hjulhusen (om de blev lika stora på produktionsbilen?). Det påverkar ju som vi vet räckvidden avsevärt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
När det gäller Ionitynätverket så är det inte en fråga OM iPace får tillgång eftersom det kommer vara öppet för alla elbilar som kan ladda CCS. Men sen är det ju några fler större nätverkssatsningar på gång, så det borde finnas ett gäng laddare om inte så lång tid (tror inte vi behöver vänta till 2020) och då sannolikt med minst 150kW. Men jag hålle rmed om att just laddning på långresor är en av de stora abren med att köpa något annat än Tesla.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14