Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
Ja eller räkna åt andra hållet, hur mycket behöver du?
Tex
22mil x 2,4kWh = 52,8kWh.
Säg att du kan ladda i 10 timmar (förmodligen mer)
så får du 52,8kWh / 10h =5,28kW.
5,28kW / 240V = 22A,
vilket borde bli 11A per fas (om jag fattat rätt).
Tex
22mil x 2,4kWh = 52,8kWh.
Säg att du kan ladda i 10 timmar (förmodligen mer)
så får du 52,8kWh / 10h =5,28kW.
5,28kW / 240V = 22A,
vilket borde bli 11A per fas (om jag fattat rätt).
Re: Jaguar I-Pace
Går ju även att sätta laddboxen bakom en belastningsskador om man vill. Då stänger laddningen ner om elpatronen i värmepumpen går igång samtidigt som man steker en falukorv.
https://www.elbutik.se/product.html/bel ... eldon-vasa
https://www.elbutik.se/product.html/bel ... eldon-vasa
Re: Jaguar I-Pace
Personligen hade jag valt en WC om det är möjligt den andra lösningen känns overkill
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
Det verkar som modellen från PureElectric också höjer spänningen, så den levererar 250V till bilen, vilket förändrar kalkylen något. Men med den lösningen så hinner jag ladda ifatt under natten utan problem.LarsL skrev:Ja eller räkna åt andra hållet, hur mycket behöver du?
Tex
22mil x 2,4kWh = 52,8kWh.
Säg att du kan ladda i 10 timmar (förmodligen mer)
så får du 52,8kWh / 10h =5,28kW.
5,28kW / 240V = 22A,
vilket borde bli 11A per fas (om jag fattat rätt).
Så det jag behöver räkna på är mer hur jag skall säkerställa fördelningen mellan faserna, så jag har de 11A tillgängligt på de två faserna som behövs.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Re: Jaguar I-Pace
Det verkar som rätt sätt att tänka, tack! (förutom att en belastningsvakt verkar bättre än belastningsskador! )LarsL skrev:Går ju även att sätta laddboxen bakom en belastningsskador om man vill. Då stänger laddningen ner om elpatronen i värmepumpen går igång samtidigt som man steker en falukorv.
https://www.elbutik.se/product.html/bel ... eldon-vasa
redigerat: När jag läser på PureElectric-modellen så säger dom:
Betyder det att belastnignsvakten är inbyggd, eller att den är förberedd för kopplas till en sådan? Om någon råkar veta svaret här så är jag tacksam, annars tar jag det vid kontakt med bolaget!Laddboxen har en lastavkännare det vill säga när hushållet förbrukar mycket el (te.x bastun, värmepump, köks ugnen os.v är påslagna) så känner boxen av den högre belastningen på ditt hushåll och ser då till att inte säkringen går.
Senast redigerad av jak, redigerad totalt 1 gånger.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Re: Jaguar I-Pace
Nu har jag nog varit här på forumet för lite för att hänga med! WC= Wall Charger? Är det alltså det jag länkade till i mitt första inlägg - en DC-laddare som man har på väggen (och inte i bilen)?Smutt skrev:Personligen hade jag valt en WC om det är möjligt den andra lösningen känns overkill
Till skillnad då från en laddbox (?) som "bara" levererar ström/spänning till bilens inbyggda laddare?
Fast nu när jag läser på sida från Pureelectric så kallas den både för "laddbox" och "laddare".
/Förvirrad
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Re: Jaguar I-Pace
En WC, WallCharger, är bara ett glorifierat vägguttag. Det ger alltså AC och bilen kommer använda den inbyggda laddaren.
Samma gäller för de här transformatorerna, de använder också den inbyggda laddaren i bilen. Fast de möjliggör att använda två faser istället för en.
Samma gäller för de här transformatorerna, de använder också den inbyggda laddaren i bilen. Fast de möjliggör att använda två faser istället för en.
Re: Jaguar I-Pace
Tack, då är jag med på banan igen!LarsL skrev:En WC, WallCharger, är bara ett glorifierat vägguttag. Det ger alltså AC och bilen kommer använda den inbyggda laddaren.
Samma gäller för de här transformatorerna, de använder också den inbyggda laddaren i bilen. Fast de möjliggör att använda två faser istället för en.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Som texten är formulerad där så ska den vara inbyggd (eller följa med leveransen även om den fysiskt sitter utanför)...jak skrev:Det verkar som rätt sätt att tänka, tack! (förutom att en belastningsvakt verkar bättre än belastningsskador! )LarsL skrev:Går ju även att sätta laddboxen bakom en belastningsskador om man vill. Då stänger laddningen ner om elpatronen i värmepumpen går igång samtidigt som man steker en falukorv.
https://www.elbutik.se/product.html/bel ... eldon-vasa
redigerat: När jag läser på PureElectric-modellen så säger dom:
Betyder det att belastnignsvakten är inbyggd, eller att den är förberedd för kopplas till en sådan? Om någon råkar veta svaret här så är jag tacksam, annars tar jag det vid kontakt med bolaget!Laddboxen har en lastavkännare det vill säga när hushållet förbrukar mycket el (te.x bastun, värmepump, köks ugnen os.v är påslagna) så känner boxen av den högre belastningen på ditt hushåll och ser då till att inte säkringen går.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jaguar I-Pace
Är det inte smartare att ha lastbakten vid inkommande ledning? Det är ju liksom den som ska mätas och det är nära till proppen som leder ut strömmen till laddaren.
Men det är klart vill man inte bara stänga ner utan justera laddnivån då är det smartare att ha den i laddboxen.
Men det är klart vill man inte bara stänga ner utan justera laddnivån då är det smartare att ha den i laddboxen.
Re: Jaguar I-Pace
På tillverkaren sida skriver dom:LarsL skrev:Är det inte smartare att ha lastbakten vid inkommande ledning? Det är ju liksom den som ska mätas och det är nära till proppen som leder ut strömmen till laddaren.
Men det är klart vill man inte bara stänga ner utan justera laddnivån då är det smartare att ha den i laddboxen.
Det verkar vara en annan lösning än den från Eldon. Jag vet inte vilken lösning som är bättre. Jag förstår det som att laddboxen sänker tills spänningen är normal, medan Eldon helt kopplar bort laddboxen.Dynamic current control – how does it work?
Oh, this is simple – it monitors voltage. As voltage drop against load is a common known process, Accelev reduces charging speed within some limits, when it detects voltage drop at any phase. This means Accelev tries to avoid overloading phases, when you start something energy-consuming at same phase(s), that Accelev uses. Not perfect, but good to avoid fuses punch and blackout, when your wife starts their MegaWatt Rocket Hair Dryer while you charge your EV car to commute next day.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Re: Jaguar I-Pace
Wall Connector om man ska vara noga. Det är ingen laddare för den sitter i bilen, där av namnen Wall Connector (WC) och Universal Mobile Connector (UMC) för den kopplar bilens laddare till eluttaget.LarsL skrev:En WC, WallCharger, är bara ett glorifierat vägguttag. Det ger alltså AC och bilen kommer använda den inbyggda laddaren.
Samma gäller för de här transformatorerna, de använder också den inbyggda laddaren i bilen. Fast de möjliggör att använda två faser istället för en.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Jaguar I-Pace
Tack, då blev det än mer logiskt!Svenssons skrev:Wall Connector om man ska vara noga. Det är ingen laddare för den sitter i bilen, där av namnen Wall Connector (WC) och Universal Mobile Connector (UMC) för den kopplar bilens laddare till eluttaget.
Jag har varit i kontakt med Thomas på Vtech (konstruktören/tillverkaren av Accelev) och han bekräftade att 6kW-versionen skulle fungera bra för en I-Pace, och den skulle då dra ungefär 14A från två faser. Han har även en 8kW-version på gång, men den kommer att dra 18A från två faser.
För mig skulle 6kW-versionen ge tillräckligt för att klara av att ladda ifatt efter min dagliga pendling, och det med en relativt modest förbrukning per fas som jag tror att jag kan lösa med hjälp av elektrikern.
Så tack för hjälper med tips och utbildning här i tråden!
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Re: Jaguar I-Pace
Vad kostade den?jak skrev:Tack, då blev det än mer logiskt!Svenssons skrev:Wall Connector om man ska vara noga. Det är ingen laddare för den sitter i bilen, där av namnen Wall Connector (WC) och Universal Mobile Connector (UMC) för den kopplar bilens laddare till eluttaget.
Jag har varit i kontakt med Thomas på Vtech (konstruktören/tillverkaren av Accelev) och han bekräftade att 6kW-versionen skulle fungera bra för en I-Pace, och den skulle då dra ungefär 14A från två faser. Han har även en 8kW-version på gång, men den kommer att dra 18A från två faser.
För mig skulle 6kW-versionen ge tillräckligt för att klara av att ladda ifatt efter min dagliga pendling, och det med en relativt modest förbrukning per fas som jag tror att jag kan lösa med hjälp av elektrikern.
Så tack för hjälper med tips och utbildning här i tråden!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
http://pureelectric.se/laddbox/Smutt skrev:Vad kostade den?
15000:- inkl moms och frakt. Sedan säger dom att man kan få 50% tillbaka, men det har jag inte satt mig in i.
Laddaren är berättigad till 50 % stöd via Naturvårdsverket från 1.2.2018, ansök nu och få stödet.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Re: Jaguar I-Pace
Fick en inbjudan till provkörning på bana alldeles nyss. Även om jag med största sannolikhet inte kommer köpa bilen pga brister i laddinfra så ska det bli väldigt spännande att testa dess prestanda och väghållning
Exklusiv provkörning av nya Jaguar I-PACE på Trosta Park! Onsdag 6 juni 8.30-13.00
Upplägg:
Teorigenomgång
Instruktörsledd körning på teknikbana och landsväg.
Lunch
Exklusiv provkörning av nya Jaguar I-PACE på Trosta Park! Onsdag 6 juni 8.30-13.00
Upplägg:
Teorigenomgång
Instruktörsledd körning på teknikbana och landsväg.
Lunch
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Coolt att dom har tider även på nationaldagen, fast tyvärr så ska jag antagligen jobba dåLegato skrev:Fick en inbjudan till provkörning på bana alldeles nyss. Även om jag med största sannolikhet inte kommer köpa bilen pga brister i laddinfra så ska det bli väldigt spännande att testa dess prestanda och väghållning
Exklusiv provkörning av nya Jaguar I-PACE på Trosta Park! Onsdag 6 juni 8.30-13.00
Upplägg:
Teorigenomgång
Instruktörsledd körning på teknikbana och landsväg.
Lunch
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jaguar I-Pace
Jag har bokat tors fm 7/6Bjelke skrev:Coolt att dom har tider även på nationaldagen, fast tyvärr så ska jag antagligen jobba dåLegato skrev:Fick en inbjudan till provkörning på bana alldeles nyss. Även om jag med största sannolikhet inte kommer köpa bilen pga brister i laddinfra så ska det bli väldigt spännande att testa dess prestanda och väghållning
Exklusiv provkörning av nya Jaguar I-PACE på Trosta Park! Onsdag 6 juni 8.30-13.00
Upplägg:
Teorigenomgång
Instruktörsledd körning på teknikbana och landsväg.
Lunch
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Jaguar I-Pace
Då kanske vi ses. Ska oxå ditLegato skrev:Fick en inbjudan till provkörning på bana alldeles nyss. Även om jag med största sannolikhet inte kommer köpa bilen pga brister i laddinfra så ska det bli väldigt spännande att testa dess prestanda och väghållning
Exklusiv provkörning av nya Jaguar I-PACE på Trosta Park! Onsdag 6 juni 8.30-13.00
Upplägg:
Teorigenomgång
Instruktörsledd körning på teknikbana och landsväg.
Lunch
Re: Jaguar I-Pace
Nu påstår en att den planerar en prestanda version som kan göra 0-100 på 1.8 sekunder.
Men de tvekar eftersom de inte tror att någon kommer efterfråga det, eller närmare sagt använde det mer än några gånger. (folk skiter väl på sig eller liknande kanske de tror) Det alltså på en familjebil (typ suv) cross over.
vad kommer model x att svara? Även om det är möjligt, är det önskvärt?
Men de tvekar eftersom de inte tror att någon kommer efterfråga det, eller närmare sagt använde det mer än några gånger. (folk skiter väl på sig eller liknande kanske de tror) Det alltså på en familjebil (typ suv) cross over.
vad kommer model x att svara? Även om det är möjligt, är det önskvärt?
Re: Jaguar I-Pace
Clickbait / Mycket snack och lite verkstad säger jag. "Vi kan absolut bygga en som är 0,1 sek snabbare än Teslas nya Roadster, vi vill bara inte". Jo pyttsan.Mickep skrev:Nu påstår en att den planerar en prestanda version som kan göra 0-100 på 1.8 sekunder.
Men de tvekar eftersom de inte tror att någon kommer efterfråga det, eller närmare sagt använde det mer än några gånger. (folk skiter väl på sig eller liknande kanske de tror) Det alltså på en familjebil (typ suv) cross over.
vad kommer model x att svara? Även om det är möjligt, är det önskvärt?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Det är ju inte omöjligt. men vill göra se bevis på det då snacka är alltid billigt.
Re: Jaguar I-Pace
Legato skrev:Clickbait / Mycket snack och lite verkstad säger jag. "Vi kan absolut bygga en som är 0,1 sek snabbare än Teslas nya Roadster, vi vill bara inte". Jo pyttsan.Mickep skrev:Nu påstår en att den planerar en prestanda version som kan göra 0-100 på 1.8 sekunder.
Men de tvekar eftersom de inte tror att någon kommer efterfråga det, eller närmare sagt använde det mer än några gånger. (folk skiter väl på sig eller liknande kanske de tror) Det alltså på en familjebil (typ suv) cross over.
vad kommer model x att svara? Även om det är möjligt, är det önskvärt?
Det är klart de kan. Varför skulle de inte kunna det? Tror du ingenjörerna på Tesla är genier som saknar motstycke? Det svåra är ju att få lönsamhet i det. Vill tillräckligt många köpa till ett pris som täcker kostnaderna?
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
Jag tror att ingenjörerna på Tesla har ett enormt försprång i och med deras arbete på befintliga bilar, Ludicrous Mode, osv. Siffrorna de uppgett för Tesla Roadster är helt otroliga, de är definitivt och frestar på fysikens gränser. Det finns biltillverkare som säljer bilar för 10-30 miljoner styck som inte lyckats. Att Jaguar skulle få en högbyggd, stor och tung SUV att accelerera på samma sätt, det vet jag inte om jag tycker det är så troligt. Framförallt är ju hela grejen med "vi kan men vi vill faktiskt inte sådeså na-nana-na-naaa-naaaa spegel spegel dubbelspegel!" ren lågstadienivå. Särskilt som de inte hänvisar till kostnader eller problem med lönsamhet, utan säger att "det kan faktiskt vara farligt för oerfarna förare, och faktiskt så tröttnar man rätt fort på att accelerera så fort så man får ont i ögonen". Ja, på allvar, snubben från Jaguar sa i stort sett så.Verdi skrev:Legato skrev:Clickbait / Mycket snack och lite verkstad säger jag. "Vi kan absolut bygga en som är 0,1 sek snabbare än Teslas nya Roadster, vi vill bara inte". Jo pyttsan.Mickep skrev:Nu påstår en att den planerar en prestanda version som kan göra 0-100 på 1.8 sekunder.
Men de tvekar eftersom de inte tror att någon kommer efterfråga det, eller närmare sagt använde det mer än några gånger. (folk skiter väl på sig eller liknande kanske de tror) Det alltså på en familjebil (typ suv) cross over.
vad kommer model x att svara? Även om det är möjligt, är det önskvärt?
Det är klart de kan. Varför skulle de inte kunna det? Tror du ingenjörerna på Tesla är genier som saknar motstycke? Det svåra är ju att få lönsamhet i det. Vill tillräckligt många köpa till ett pris som täcker kostnaderna?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com