På bolagsidan är det såklart knepigare så egenföretagare har det alltid svårare.
Jag har svårt att fatta bitterheten mot bankerna. Det finns andra att gå till ju.
Fast bitterheten har nog grundats hos mig och många andra under alla år det inte fanns andra att gå till...
Frustrerande också att se hur inkompetenta man varit trots storlek på bolag och vinster. Detta kombinerat med att skattebetalarna ofta fått bära risken i praktiken...
Hade jag varit en generation äldre hade jag nog startat en egen
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jag har inga som helst belägg, mer än att det inte är hållbart utan att dom får teckning för sin obligation, vilket dom ännu inte fått. Att agregera lån är ju inget nytt annars, men det blir knepigt för dom att fortsätta låna på 0.6% utan kapitaltäckning.
Idag omvandlas det till rörligt efter 36mån, då blir det 1.7-1.8% vad jag kan se. Jag ska testa och se om dom erbjuder 0.95 till mig vid tillfälle.
Vad gäller banker ska man ha en sak klar för sig: De månar aldrig om kundernas väl och ve, endast om sin egen säkra inkomst.
Att många kreditgivare sen gör felaktiga analyser av hur kreditvärdig en kund är, är en annan diskussion. Jag vet inte hur det är nuförtiden, men när jag gick på gymnasiet var det ju inte direkt lådans vassaste knivar som gick ekonomlinjerna, och det är de som idag sitter på ledande poster i banker...
Vad gäller banker ska man ha en sak klar för sig: De månar aldrig om kundernas väl och ve, endast om sin egen säkra inkomst.
Att många kreditgivare sen gör felaktiga analyser av hur kreditvärdig en kund är, är en annan diskussion. Jag vet inte hur det är nuförtiden, men när jag gick på gymnasiet var det ju inte direkt lådans vassaste knivar som gick ekonomlinjerna, och det är de som idag sitter på ledande poster i banker...
Varför är det en annan diskussion?
Jag tycker det är bankernas skyldighet att vinstmaximera så länge de är på börsen, det tycker jag inte de kan kritiseras för.
Att de är usla på kredithanteringen drabbar ju dock både vinsten och i förlängningen skattebetalarna, det är inte ok. Jag tror dock den snabbt ökande konkurrensen kommer göra att de skärper sig.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Som alla andra vinstdrivande bolag handlar det om att göra vinst
Du som kan lite om detta. Kan du kanske förklara för mig varför jag kan 2% ränta på ett billåna och aldrig lägre än 3% på ett huslån här i USA? Dessutom säger dom att det blir lite högre ränta ju mindre jag lånar på huset. Samt att jag borde inte betalat så mycket cash på bilen som jag gjorde utan lånat mer men betalat av en stor del av lånet snabbt, då skulle min credit score blivit gynnad.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Som alla andra vinstdrivande bolag handlar det om att göra vinst
Du som kan lite om detta. Kan du kanske förklara för mig varför jag kan 2% ränta på ett billåna och aldrig lägre än 3% på ett huslån här i USA? Dessutom säger dom att det blir lite högre ränta ju mindre jag lånar på huset. Samt att jag borde inte betalat så mycket cash på bilen som jag gjorde utan lånat mer men betalat av en stor del av lånet snabbt, då skulle min credit score blivit gynnad.
Anledningen att räntan på huslån är högre i USA är ganska klar (och samma sak gäller för övrigt många länder i EU), nämligen att banken tar en större risk. Lånet är nämligen knutet till bostaden, inte personen.
Exempel: Säg att du lånat 6 miljoner på ett hus värt 10 miljoner i Sverige respektive USA. Anta att värdet på huset rasar till 4 miljoner. I USA övertar banken ägandet av huset och åker på en kreditförlust på 2 miljoner. I Sverige kommer du personligen bli skyldig banken 2 miljoner...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Som alla andra vinstdrivande bolag handlar det om att göra vinst
Du som kan lite om detta. Kan du kanske förklara för mig varför jag kan 2% ränta på ett billåna och aldrig lägre än 3% på ett huslån här i USA? Dessutom säger dom att det blir lite högre ränta ju mindre jag lånar på huset. Samt att jag borde inte betalat så mycket cash på bilen som jag gjorde utan lånat mer men betalat av en stor del av lånet snabbt, då skulle min credit score blivit gynnad.
Anledningen att räntan på huslån är högre i USA är ganska klar (och samma sak gäller för övrigt många länder i EU), nämligen att banken tar en större risk. Lånet är nämligen knutet till bostaden, inte personen.
Exempel: Säg att du lånat 6 miljoner på ett hus värt 10 miljoner i Sverige respektive USA. Anta att värdet på huset rasar till 4 miljoner. I USA övertar banken ägandet av huset och åker på en kreditförlust på 2 miljoner. I Sverige kommer du personligen bli skyldig banken 2 miljoner...
Låter rimligt men hur får dom ihop det där med lägre ränta ju mer man lånar?
Kan man ta lån med hus som säkerhet och var personligt ansvarig här i USA? Precis som jag antar att man gör med de billigare billånen?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nån får öppna en bank-tråd för att rädda I-place annars förstör bankerna den också som så mycket annat
Ta inte slutet på denna för allvarligt.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Jag höll på i drygt 2 år att övertyga min bank om min solcellspark, 63A. De trodde inte alls på min kalkyl, det slutade med att jag fick ta ett blankolån 3 år. De jag talat med visste knappt vad solceller var, och det var något helt nytt för dem att satsa på solceller som företag. Man är väldigt konservativ och ser ofta bara på traditionella nyckeltal. Nu med de höga priserna på el verkar kalkylen jag gjorde bli slagen så återbetalningstiden blir 2 år kortare.
Jag är en sån där utan lön men med bolag som går hyfsat bra och sparar undan allt jag kan i bolaget, på Avanza, alltså inte i banken jag ville låna hos.
Samma sak upplevde jag på 90-talet när värmepumpar var på uppsving med statligt bidrag. Fick som svar från bankmannen att om det nu var så bra som jag påstod skulle ju alla ha värmepump.
Banker måste ju vara lite mer ajour med samtiden, bra att man nu fått tillskott av en civ. ingenjör teknisk fysik, du är behövd tror jag, borde resa runt på kontoren och undervisa R&D.
Jaguar borde anställa någon som kör elbil också så man får in trefasladdning i en annars mycket lyckosam bil, tror jag utan att ha fått provköra.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Ganska bra skrivet och väldigt positiva saker dom skriver om Tesla i jämförelserna
Jag hoppas ff lite på 3-fas-laddning på den så att det är ett bra alternativ till en Tesla, även om
dom inte har ett Superchargernätverk förstås...
Genesis tog hem förstaplatsen och koreanerna har verkligen petat ner japanerna i år.
Många placeringar som överraskar. Toyota, Mazda, Subaru, alla ligger sämre än snittet. Samtidgt som Ford ligger i topp tillsammans med några andra jänkare. Jag är lite skeptisk faktiskt. Det enda som kanske inte är konstigt är att koreanerna toppar listan.
Det hade varit intressant att veta var Tesla placerar sig på listan, bara för att få lite perspektiv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag fattar inte varför Ipace fortfarande blir jämförd med Model X? Den är ju mycket mer som en Model S både invändigt och funktionsmässigt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag fattar inte varför Ipace fortfarande blir jämförd med Model X? Den är ju mycket mer som en Model S både invändigt och funktionsmässigt.
Jag kan tycka att den borde jämföras med Model 3 (eller ännu hellre Model Y) men det är ju svårt att hitta nån sån för jämförelser på den här sidan av Atlanten...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.