HelectriC skrev:Legato skrev:HelectriC skrev:
Fast priset vet vi ungefär eftersom Jaguar gått ut med att den kommer kosta 10-15% mer än motsvarande F-Pace (effektmässigt), dvs 380hk varianten som startar på 760k ger då ca 836-874k.
Har faktiskt missat att de pratat om
effektmässigt, var har du läst detta? De enda jämförelser jag sett har varit med 10-15% över 340-hästars F-pacen. S-en som du jämför med har ju en ganska hög utrustningsstandard vilket "motiverar" 760k för den, vs 594k för den enklaste 340 hästarsvarianten.
Min gissning är att i-Pace kommer starta runt 750.
Ipace ska få ca 400hk, antar att de då syftar på F pace S
Intressant, hade inte sett att svenska Jaguar uttryckte det så förut. Dock fortfarande svårt att veta vad de anser är "likvärdig utrustning". Effektmässigt är den ju precis som du säger helt klart närmast S:en! När man däremot skriver "performance"/"prestanda" blir ju jämförelsen svårare, gissar att topphastigheten på bensinarna är klart högre tex.
Verkar finnas många som dragit slutsatsen att priset ska hamna betydligt lägre (än båda våra respektive gissningar):
" men Jaguar ger åtminstone en fingervisning om priset. Jaguar I-Pace väntas kosta 10-15 procent mer än F-Pace med motsvarande prestanda, vilket skulle innebära ungefär 600.000 kronor."
"Norsk Jaguar-forhandler skriver om prisspekulasjon ned mot 550.000 kroner for I-Pace."
"Anerkjente bilmagasiner som britiske CAR Magazine og tyske Auto Motor und Sport antyder imidlertid begge en pris fra ca. kr. 550.000,- (hensyntatt dagens valuta-kurs og dagens avgiftsfritak i Norge)."
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021