Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare Verdi » 27 mar 2018 20:23

Legato skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
vigge50 skrev:Nu planerar Waymo att köpa in 20 000 I Pace under de kommande åren till sin flotta av självkörande taxibilar. Även om jag tycker det är bra att just taxibilar som kör långt och att man kombinerar ny teknik som självkörande med elbilar så har jag en känsla av att det kommer bli långa väntetider på I Pace och då är kanske en beställning av 20 000 inte det bästa för de som vill köpa en I Pace.

https://electrek.co/2018/03/27/waymo-ja ... ic-i-pace/


Väldigt bra nyhet tycker jag! Varje taxi som konverterar är ju värd 3-4 "vanliga" konverteringar sett till utsläpp. Dessutom syns de ju mer på vägarna!



Tyvärr laddar taxibilar en hel del publikt på snabbladdare och det förstör för oss privatpersoner. 1 Tesla taxibil laddar säkert lika mycket på SuC som 50 privata bilar. Privata bilar laddas ju oftast hemma och på jobbet till vardags. En taxi laddar på SuC kanske 2-3 ggr om dygnet, 7 dgr i veckan.


Nu tror jag iofs långt ifrån alla taxi laddar på SUC. I Stockholmsregionen är det väldigt mycket absolut, men tror det ser väldigt olika ut i olika delar av världen.

För miljöns skull spelar det ju dock mindre roll var bilen laddas (Tesla ska ju använda förnyelsebar el i SUCs) det viktiga är ju att antalet mil som avklaras i elbilar och det blir väl runt 4 gånger högre i en taxi än i en personbil.


Kan ju vara dåligt för miljön också om en massa privatpersoner drar sig från att köpa elbil då laddarna är upptagna med taxibilar.

London ska förresten börja med eltaxi. Förstår faktiskt inte varför inte fler storstäder använder sig av "Londontaxi"-modellen på bilarna. Varför envisas med vanliga personbilar?
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 4173
Blev medlem: 06 dec 2016 16:30
Ort: Uppsala

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare Legato » 27 mar 2018 20:59

Verdi skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
vigge50 skrev:Nu planerar Waymo att köpa in 20 000 I Pace under de kommande åren till sin flotta av självkörande taxibilar. Även om jag tycker det är bra att just taxibilar som kör långt och att man kombinerar ny teknik som självkörande med elbilar så har jag en känsla av att det kommer bli långa väntetider på I Pace och då är kanske en beställning av 20 000 inte det bästa för de som vill köpa en I Pace.

https://electrek.co/2018/03/27/waymo-ja ... ic-i-pace/


Väldigt bra nyhet tycker jag! Varje taxi som konverterar är ju värd 3-4 "vanliga" konverteringar sett till utsläpp. Dessutom syns de ju mer på vägarna!



Tyvärr laddar taxibilar en hel del publikt på snabbladdare och det förstör för oss privatpersoner. 1 Tesla taxibil laddar säkert lika mycket på SuC som 50 privata bilar. Privata bilar laddas ju oftast hemma och på jobbet till vardags. En taxi laddar på SuC kanske 2-3 ggr om dygnet, 7 dgr i veckan.


Nu tror jag iofs långt ifrån alla taxi laddar på SUC. I Stockholmsregionen är det väldigt mycket absolut, men tror det ser väldigt olika ut i olika delar av världen.

För miljöns skull spelar det ju dock mindre roll var bilen laddas (Tesla ska ju använda förnyelsebar el i SUCs) det viktiga är ju att antalet mil som avklaras i elbilar och det blir väl runt 4 gånger högre i en taxi än i en personbil.


Kan ju vara dåligt för miljön också om en massa privatpersoner drar sig från att köpa elbil då laddarna är upptagna med taxibilar.

London ska förresten börja med eltaxi. Förstår faktiskt inte varför inte fler storstäder använder sig av "Londontaxi"-modellen på bilarna. Varför envisas med vanliga personbilar?


Tror inte att det är något problem. Problemet med SUC är ju att de är gratis. Tror det är väldigt osannolikt att Jaguarerna skulle stå och ladda dyrt publikt. Tror inte heller SUC-problematiken är särskilt utbredd internationellt, Tesla verkar ju vara ganska ställda inför problematiken med UV.

Varför skulle man använda London-taxi menar du? Att de går över till el är suveränt, men bilarna i övrigt finns väl mest för att de är en symbol för London. I övriga engelska städer är de väl ganska ovanliga. Personligen tycker jag det suger att ha bagaget i kupén och CW-värdet måste vara uselt, men framförallt så är de ju otroligt oekonomiska. De enda riktiga fördelarna är väl att de är handikappvänliga samt har liten vändcirkel?
No2Gas - Röd X75D (fd X60d) 2016
No2Oil - Svart (blacked out) S75D 2017
2 reservationer på Tesla Model 3
-------------------------------------------------------
Få obegränsad fri Supercharging! Använd min
referral: https://www.tesla.com/referral/bo2814
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 2553
Blev medlem: 10 dec 2016 22:33

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Geni87 » 27 mar 2018 21:41

Legato skrev:Varför skulle man använda London-taxi menar du? Att de går över till el är suveränt, men bilarna i övrigt finns väl mest för att de är en symbol för London. I övriga engelska städer är de väl ganska ovanliga. Personligen tycker jag det suger att ha bagaget i kupén och CW-värdet måste vara uselt, men framförallt så är de ju otroligt oekonomiska. De enda riktiga fördelarna är väl att de är handikappvänliga samt har liten vändcirkel?


Även om man bortser från eldriften så tycker jag att Londontaxin är suverän som taxi i stadsmiljö. Extremt liten vänddiameter på 8 m, högt till tak, enkelt insteg med stora dörrar som öppnar mer eller mindre 90 grader, plats för sex personer och handikapsanpassad. CW-värdet känns nästan försumbart i de låga hastigheter som taxibilar i städer mestadels färdas i. Med Svenska ögon är det ju även lite kul med mycket Volvoteknik i den nya. :) http://www.theelectrictaxi.co.uk/the-taxi/

Den verkar ju även komma i en variant för lättare godstransporter :) https://www.autoblog.com/2018/03/13/lon ... py-photos/
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 19 nov 2017 14:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare Legato » 27 mar 2018 22:03

Geni87 skrev:
Legato skrev:Varför skulle man använda London-taxi menar du? Att de går över till el är suveränt, men bilarna i övrigt finns väl mest för att de är en symbol för London. I övriga engelska städer är de väl ganska ovanliga. Personligen tycker jag det suger att ha bagaget i kupén och CW-värdet måste vara uselt, men framförallt så är de ju otroligt oekonomiska. De enda riktiga fördelarna är väl att de är handikappvänliga samt har liten vändcirkel?


Även om man bortser från eldriften så tycker jag att Londontaxin är suverän som taxi i stadsmiljö. Extremt liten vänddiameter på 8 m, högt till tak, enkelt insteg med stora dörrar som öppnar mer eller mindre 90 grader, plats för sex personer och handikapsanpassad. CW-värdet känns nästan försumbart i de låga hastigheter som taxibilar i städer mestadels färdas i. Med Svenska ögon är det ju även lite kul med mycket Volvoteknik i den nya. :) http://www.theelectrictaxi.co.uk/the-taxi/

Den verkar ju även komma i en variant för lättare godstransporter :) https://www.autoblog.com/2018/03/13/lon ... py-photos/


Nja... Plats för sex personer om man åker i princip utan bagage. Det finns ju inget bagageutrymme.

Jag förstår som sagt handikappanpassningen, men personligen åker jag mycket hellre i en riktig bil. Jag gillar som sagt inte att sitta med bagaget i kupén, dessutom bullrar de mycket och sätena är inte särskilt bekväma.

Men återigen, det viktigaste skälet till att ingen vill ha dem utanför London (där de ju är tvungna att köpa dem) är såklart att de är fruktansvärt oekonomiska. Elvarianten bör bli betydligt bättre men de gamla bilarna var snordyra och drog mycket soppa.
No2Gas - Röd X75D (fd X60d) 2016
No2Oil - Svart (blacked out) S75D 2017
2 reservationer på Tesla Model 3
-------------------------------------------------------
Få obegränsad fri Supercharging! Använd min
referral: https://www.tesla.com/referral/bo2814
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 2553
Blev medlem: 10 dec 2016 22:33

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare Verdi » 27 mar 2018 22:30

Nej de är inte tvungna. Tror jag. Vi fick åka Mercedes Vito en gång. Iofs inredd som en London-taxi invändigt men ändå.
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 4173
Blev medlem: 06 dec 2016 16:30
Ort: Uppsala

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Geni87 » 27 mar 2018 23:02

Verdi skrev:Nej de är inte tvungna. Tror jag. Vi fick åka Mercedes Vito en gång. Iofs inredd som en London-taxi invändigt men ändå.


Precis, det är inte tvungna - men få bilar uppfyller ju kraven på t.ex. vänddiametern. Jag fick också åka Merca en gång sist jag var i London, och den har modifierad styrning för att uppfylla kraven.
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 19 nov 2017 14:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare Legato » 27 mar 2018 23:09

Verdi skrev:Nej de är inte tvungna. Tror jag. Vi fick åka Mercedes Vito en gång. Iofs inredd som en London-taxi invändigt men ändå.


Jo de är tvungna... Det är endast de bilarna som klassas som taxi i London. Övriga bilar kallas "minicabs" och de kan bara förhandsbeställas (inklusive olika appar, ridesharing osv).

De enda bilar som får plocka upp passagerare på gatan är "riktiga" taxis, och de måste vara "black cabs".

Det stämmer nog att det finns ett gäng minibussar också, men du kan inte operera en "vanlig" bil som taxi i London.

Edit:
De tre enda varianter man kunnat välja mellan innan eltaxin kom verkar ha varit:
* Varianter av TX, dvs den vanliga svarta London-taxin.
* Den ännu omodernare "Metrocab": https://en.wikipedia.org/wiki/MCW_Metrocab.
* Mercedes Vito.
No2Gas - Röd X75D (fd X60d) 2016
No2Oil - Svart (blacked out) S75D 2017
2 reservationer på Tesla Model 3
-------------------------------------------------------
Få obegränsad fri Supercharging! Använd min
referral: https://www.tesla.com/referral/bo2814
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 2553
Blev medlem: 10 dec 2016 22:33

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare Legato » 27 mar 2018 23:21

Geni87 skrev:
Verdi skrev:Nej de är inte tvungna. Tror jag. Vi fick åka Mercedes Vito en gång. Iofs inredd som en London-taxi invändigt men ändå.


Precis, det är inte tvungna - men få bilar uppfyller ju kraven på t.ex. vänddiametern. Jag fick också åka Merca en gång sist jag var i London, och den har modifierad styrning för att uppfylla kraven.


Du får välja vilken färg du vill så länge den är svart...
No2Gas - Röd X75D (fd X60d) 2016
No2Oil - Svart (blacked out) S75D 2017
2 reservationer på Tesla Model 3
-------------------------------------------------------
Få obegränsad fri Supercharging! Använd min
referral: https://www.tesla.com/referral/bo2814
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 2553
Blev medlem: 10 dec 2016 22:33

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Geni87 » 27 mar 2018 23:29

Legato skrev:
Verdi skrev:Nej de är inte tvungna. Tror jag. Vi fick åka Mercedes Vito en gång. Iofs inredd som en London-taxi invändigt men ändå.


Jo de är tvungna... Det är endast de bilarna som klassas som taxi i London. Övriga bilar kallas "minicabs" och de kan bara förhandsbeställas (inklusive olika appar, ridesharing osv).

De enda bilar som får plocka upp passagerare på gatan är "riktiga" taxis, och de måste vara "black cabs".

Det stämmer nog att det finns ett gäng minibussar också, men du kan inte operera en "vanlig" bil som taxi i London.

Edit:
De tre enda varianter man kunnat välja mellan innan eltaxin kom verkar ha varit:
* Varianter av TX, dvs den vanliga svarta London-taxin.
* Den ännu omodernare "Metrocab": https://en.wikipedia.org/wiki/MCW_Metrocab.
* Mercedes Vito.


Ja precis. Eftersom det är de enda som uppfyller kraven, som jag sa. Blir svårt att handikappsanpassa en sedan, och Mercedes Vito har bakhjulsstyrning för att klara vänddiametern. Black cabs måste uppfylla Condition of fitness, https://en.wikipedia.org/wiki/Conditions_of_Fitness

Men även andra modeller än den klassiska Londontaxin som uppfyller kraven får gå som "riktiga" taxis i London, vilket Mercan bevisar.

Väldigt off-topic från I-pace dock. ;)
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 19 nov 2017 14:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare Legato » 28 mar 2018 00:21

Geni87 skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:Nej de är inte tvungna. Tror jag. Vi fick åka Mercedes Vito en gång. Iofs inredd som en London-taxi invändigt men ändå.


Jo de är tvungna... Det är endast de bilarna som klassas som taxi i London. Övriga bilar kallas "minicabs" och de kan bara förhandsbeställas (inklusive olika appar, ridesharing osv).

De enda bilar som får plocka upp passagerare på gatan är "riktiga" taxis, och de måste vara "black cabs".

Det stämmer nog att det finns ett gäng minibussar också, men du kan inte operera en "vanlig" bil som taxi i London.

Edit:
De tre enda varianter man kunnat välja mellan innan eltaxin kom verkar ha varit:
* Varianter av TX, dvs den vanliga svarta London-taxin.
* Den ännu omodernare "Metrocab": https://en.wikipedia.org/wiki/MCW_Metrocab.
* Mercedes Vito.


Ja precis. Eftersom det är de enda som uppfyller kraven, som jag sa. Blir svårt att handikappsanpassa en sedan, och Mercedes Vito har bakhjulsstyrning för att klara vänddiametern. Black cabs måste uppfylla Condition of fitness, https://en.wikipedia.org/wiki/Conditions_of_Fitness

Men även andra modeller än den klassiska Londontaxin som uppfyller kraven får gå som "riktiga" taxis i London, vilket Mercan bevisar.

Väldigt off-topic från I-pace dock. ;)


Jag tror du inser att detta enbart är en fråga om semantik.

Det jag skrev om att inga vanliga bilar får gå som taxi i London är ju korrekt... Om det beror på vändradie, handikappanpassning eller annat låter jag bara osagt men faktum kvarstår. Det är extremt få som väljer att köra Londontaxis istället för vanliga personbilar vilket lätt bevisas genom att besöka andra engelska städer där du har större frihet vid val av modell.
No2Gas - Röd X75D (fd X60d) 2016
No2Oil - Svart (blacked out) S75D 2017
2 reservationer på Tesla Model 3
-------------------------------------------------------
Få obegränsad fri Supercharging! Använd min
referral: https://www.tesla.com/referral/bo2814
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 2553
Blev medlem: 10 dec 2016 22:33

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bylund, frippan, G F, Google [Bot], Legato, Myran, Stefan T, Tenk, TeslaMartin och 12 gäster