Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Även om den kostar 750 tkr så är ju det klart billigare än en Model S/X och klart mer praktisk än Model 3..
Det som är sagt är 10-15% mer än motsvarande F-Pace. 380 hk versionen av F-Pace kostar 760k och i så fall kommer I-Pace kosta mellan 830-870k. Om man nu inte släpper modeller av I-Pace med lägre effekt än 400 hk förstås.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
bylund skrev:
Vi får väl se om tull tillkommer här också när den börjar levereras, om den vid det laget tillverkas utanför EU.
Är det tull på Tesla och andra amerikanska bilar?
Ja, 10% på färdigbyggda bilar och 5% på bilar som slutmonteras i EU, som t.ex. Tesla.
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Bjorn skrev:
mati skrev:
Interiören är så jäkla läcker alltså. Sorry Elon, men jag föredrar det här framför en enda central skärm. Avskalat och elegant. Inte en massa knappar, men ändå mycket mer än bara en enkel skärm. Model 3 måste komma med nåt exceptionellt om jag ska ändra min uppfattning.
Har jag fått nåt fel eller stämmer inte detta?
I-pace lägsta pris £ 55.000
Model S lägsta pris £ 63.980
Model 3 lägsta pris är väl c:a hälften av Model S lägsta pris = £32.000

I mitt fall skulle jag snarare säga att I-Pace får vara nåt exceptionellt om jag ska ta den före en Model 3 nästa gång.
Finns det anledning att tro att Jaguar är annorlunda än andra biltillverkares reklam? Specen och bilderna visar en maxad medan priset är för instegsmodellen utan "nåt".
En avskalad blir 750-800kkr och den på bilderna blir 1600-2000kkr

För övrigt... Jag gillar Model 3s koncept med en skärm. Så där tycker vi olika.
En Tesla Model S 90D kostar 1,2 miljoner. 90kWh-batteri, fyrhjulsdrift, 0-100 på 4 sek... Visst är I-Pace mindre men den kommer fungera som familjebil också för de flesta. Det tror jag inte Model 3 gör.

Att Jaguar skulle ha så dyra tillval har jag svårt att tro. Den borde väl ligga som en BMW ungefär. Vet att man redan nu får jättemycket utrustning för 120 tusen på nya 5-serien. Innovation Edition. Så en fullt tillräcklig utrustningsnivå utöver standard hamnar nog på 100-200 tusen på I-Pace. Dvs "på gatan priset" hamnar nog på 750-900 tusen färdigutrustad, prutad och klar.

Det är bara Tesla fan boys som köper bilar för uppåt 2 miljoner utan att få särskilt mycket för det jämfört med en bil för halva priset. Ja, jag betalar iaf inte uppåt en miljon för den där 0-100 gimmicken.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 751
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjorn »

Verdi skrev:
Laban skrev:
mati skrev:
Interiören är så jäkla läcker alltså. Sorry Elon, men jag föredrar det här framför en enda central skärm. Avskalat och elegant. Inte en massa knappar, men ändå mycket mer än bara en enkel skärm.
Jag föredrar Model 3. Stor skärm som kommer närmare föraren är mer användarvänligt när man ska scrolla i spellistor i Spotify, fippla med Gps och dylikt. Tycker faktiskt den är snyggare också om jag ska vara helt ärlig. Avskalat och elegant var ordet :-)
Pekskärmar i bilar är bedrövligt. Svårt att använda och samtidigt ha fokus på trafiken.
Jag tycker Tesla har gjort avkänningen i model S fantastiskt bra, lagom känslig så den oftast uppfattar rätt fast fingern hoppar en del i takt med väggupp. De har även placerat viktiga "knappar" bra så man kan nyttja kantstöd. Kan bara jämför med låne-mercan jag hade med nån slags märklig inmatningspad. Jag gav upp efter att ha stått stilla i 10 minuter för att mata in en adress i gpsen och körde på telefonen istället. Allt blir förstås bättre med tillvänjning och efter ytterligare några försök nästa dag så fick jag in en adress i Mercan, med reflexionen så här trassligt ska det väl inte behöva vara. Teslans skärm krävde avsevärt mindre tillvänjning för mig.

Jag hoppas att fokus på trafiken snart bara är ett minne.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 751
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjorn »

Verdi skrev:
Bjorn skrev:
mati skrev:
Interiören är så jäkla läcker alltså. Sorry Elon, men jag föredrar det här framför en enda central skärm. Avskalat och elegant. Inte en massa knappar, men ändå mycket mer än bara en enkel skärm. Model 3 måste komma med nåt exceptionellt om jag ska ändra min uppfattning.
Har jag fått nåt fel eller stämmer inte detta?
I-pace lägsta pris £ 55.000
Model S lägsta pris £ 63.980
Model 3 lägsta pris är väl c:a hälften av Model S lägsta pris = £32.000

I mitt fall skulle jag snarare säga att I-Pace får vara nåt exceptionellt om jag ska ta den före en Model 3 nästa gång.
Finns det anledning att tro att Jaguar är annorlunda än andra biltillverkares reklam? Specen och bilderna visar en maxad medan priset är för instegsmodellen utan "nåt".
En avskalad blir 750-800kkr och den på bilderna blir 1600-2000kkr

För övrigt... Jag gillar Model 3s koncept med en skärm. Så där tycker vi olika.
En Tesla Model S 90D kostar 1,2 miljoner. 90kWh-batteri, fyrhjulsdrift, 0-100 på 4 sek... Visst är I-Pace mindre men den kommer fungera som familjebil också för de flesta. Det tror jag inte Model 3 gör.

Att Jaguar skulle ha så dyra tillval har jag svårt att tro. Den borde väl ligga som en BMW ungefär. Vet att man redan nu får jättemycket utrustning för 120 tusen på nya 5-serien. Innovation Edition. Så en fullt tillräcklig utrustningsnivå utöver standard hamnar nog på 100-200 tusen på I-Pace. Dvs "på gatan priset" hamnar nog på 750-900 tusen färdigutrustad, prutad och klar.

Det är bara Tesla fan boys som köper bilar för uppåt 2 miljoner utan att få särskilt mycket för det jämfört med en bil för halva priset. Ja, jag betalar iaf inte uppåt en miljon för den där 0-100 gimmicken.
Jag tänker att det inte bara är småtillval. Finns det anledning att tro att "frånpriset" gäller 90kWh och fyrhjulsdrift och 400hk då kan det bli en rätt trevlig bil. Jag bara inte riktigt tror det än.

Sån Tesla fan boy har jag inte råd att vara. Jag har inte mycket optioner, inte ens läderklädsel.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Bjorn skrev:
Verdi skrev:
Laban skrev:
mati skrev:
Interiören är så jäkla läcker alltså. Sorry Elon, men jag föredrar det här framför en enda central skärm. Avskalat och elegant. Inte en massa knappar, men ändå mycket mer än bara en enkel skärm.
Jag föredrar Model 3. Stor skärm som kommer närmare föraren är mer användarvänligt när man ska scrolla i spellistor i Spotify, fippla med Gps och dylikt. Tycker faktiskt den är snyggare också om jag ska vara helt ärlig. Avskalat och elegant var ordet :-)
Pekskärmar i bilar är bedrövligt. Svårt att använda och samtidigt ha fokus på trafiken.
Jag tycker Tesla har gjort avkänningen i model S fantastiskt bra, lagom känslig så den oftast uppfattar rätt fast fingern hoppar en del i takt med väggupp. De har även placerat viktiga "knappar" bra så man kan nyttja kantstöd. Kan bara jämför med låne-mercan jag hade med nån slags märklig inmatningspad. Jag gav upp efter att ha stått stilla i 10 minuter för att mata in en adress i gpsen och körde på telefonen istället. Allt blir förstås bättre med tillvänjning och efter ytterligare några försök nästa dag så fick jag in en adress i Mercan, med reflexionen så här trassligt ska det väl inte behöva vara. Teslans skärm krävde avsevärt mindre tillvänjning för mig.

Jag hoppas att fokus på trafiken snart bara är ett minne.
Jag tycker iDrive i BMW fungerar bra.

Själv ÄLSKAR jag att köra bil. Långt som kort. Jag HATAR att sitta som passagerare även på tråkiga motorvägskörningar. Jag hamnar liksom i nåt slags meditativt tillstånd och kopplar av. Lite som när man löptränar och har bra flås. För mig är AP helt irrelevant. Jag vill helt enkelt inte ha det. Enda gången det skulle vara intressant är om man druckit alkohol men där sätter lagstiftningen säkert sätta käppar i hjulet i många år framåt. Inte heller vill jag sova och låta bilen köra själv. Även om det är en falsk trygghet att hålla lite koll själv så är det en upplevd trygghet.
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Bjorn skrev:
Jag tänker att det inte bara är småtillval. Finns det anledning att tro att "frånpriset" gäller 90kWh och fyrhjulsdrift och 400hk då kan det bli en rätt trevlig bil. Jag bara inte riktigt tror det än.

Sån Tesla fan boy har jag inte råd att vara. Jag har inte mycket optioner, inte ens läderklädsel.
De har ju inte nämnt att det ska finnas en svagare variant med mindre batteri nånstans. Ska det vara en betydligt dyrare bil så måste det ju vara nåt med batterierna eller drivlinan som skiljer. Inte "bara" skinnklädsel, navigation, HUD och den här vanliga utrustningslistan.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
... Inte heller vill jag sova och låta bilen köra själv. Även om det är en falsk trygghet att hålla lite koll själv så är det en upplevd trygghet.
Jag håller med dig, AP är ingenting man behöver, och avsaknaden av AP skulle aldrig styra mitt val av bil. Farthållare är mycket bra, men mer än så behöver jag inte.
Men meningen ovan förstår jag inte. Menar du att ger falsk trygghet när man kör själv? Det tycker jag inte. Jag tycker snarare att alla former av AP-funktionalitet ger en falsk trygghet. Åtminstone i dagsläget. Man är lätt benägen att koppla av när bilen håller hastigheten och håller sig själv i filen. Det är lätt att känna någon form av (falsk) trygghet då. I själva verket måste man ha stenkoll, minst lika mycket som när man kör själv. Men det glömmer man lätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:

Att Jaguar skulle ha så dyra tillval har jag svårt att tro. Den borde väl ligga som en BMW ungefär. Vet att man redan nu får jättemycket utrustning för 120 tusen på nya 5-serien. Innovation Edition. Så en fullt tillräcklig utrustningsnivå utöver standard hamnar nog på 100-200 tusen på I-Pace. Dvs "på gatan priset" hamnar nog på 750-900 tusen färdigutrustad, prutad och klar.

Det är bara Tesla fan boys som köper bilar för uppåt 2 miljoner utan att få särskilt mycket för det jämfört med en bil för halva priset. Ja, jag betalar iaf inte uppåt en miljon för den där 0-100 gimmicken.
På en BMW kan du också plocka på utrustning som dubblar ingångspriset. När jag köpte min Model X fanns ingen bil som ens med dubbla pengen mot det jag gav hade den utrustning som jag var ute efter. Den utrustning som jag främst var ute efter var "ren eldrift", "minst 30 mil räckvidd" och "möjlighet för 6 passagerare". Jag köpte inte alls bilen för accelerationen eller hästkrafterna. Min förra bil var en Kia Ceed och jag har aldrig haft en tanke på att köpa någon bil av de gamla premiummärkena eftersom jag tycker de kostar för mycket. Det finns ännu inget annat bilmärke än Tesla som kan erbjuda den utrustning som jag vill ha men jag hoppas att Jaguar, BMW, Audi, VW, Toyota, Volvo och alla de övriga bilmärkena kommer till skott snarast. Jag vill inte behöva betala 1 miljon till för nästa bil bara för att ingen annan tillverkare erbjuder den utrustning som jag är intresserad av.

För att nå topp-accelerationen för en produktionsbil finns det personer som kan ge v'äldigt mycket pengar för vilket visar sig i att Tesla och andra kan sälja detta för rätt mycket pengar.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
... Inte heller vill jag sova och låta bilen köra själv. Även om det är en falsk trygghet att hålla lite koll själv så är det en upplevd trygghet.
Jag håller med dig, AP är ingenting man behöver, och avsaknaden av AP skulle aldrig styra mitt val av bil. Farthållare är mycket bra, men mer än så behöver jag inte.
Men meningen ovan förstår jag inte. Menar du att ger falsk trygghet när man kör själv? Det tycker jag inte. Jag tycker snarare att alla former av AP-funktionalitet ger en falsk trygghet. Åtminstone i dagsläget. Man är lätt benägen att koppla av när bilen håller hastigheten och håller sig själv i filen. Det är lätt att känna någon form av (falsk) trygghet då. I själva verket måste man ha stenkoll, minst lika mycket som när man kör själv. Men det glömmer man lätt.
Det jag skrev förutsatte att AP är bevisat bättre än jag själv. Trodde konsensus här var att AP är framtiden. Jag ville helt enkelt inte framstå som fullt så negativ mot AP som jag kanske är. :)
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:

Att Jaguar skulle ha så dyra tillval har jag svårt att tro. Den borde väl ligga som en BMW ungefär. Vet att man redan nu får jättemycket utrustning för 120 tusen på nya 5-serien. Innovation Edition. Så en fullt tillräcklig utrustningsnivå utöver standard hamnar nog på 100-200 tusen på I-Pace. Dvs "på gatan priset" hamnar nog på 750-900 tusen färdigutrustad, prutad och klar.

Det är bara Tesla fan boys som köper bilar för uppåt 2 miljoner utan att få särskilt mycket för det jämfört med en bil för halva priset. Ja, jag betalar iaf inte uppåt en miljon för den där 0-100 gimmicken.
På en BMW kan du också plocka på utrustning som dubblar ingångspriset. När jag köpte min Model X fanns ingen bil som ens med dubbla pengen mot det jag gav hade den utrustning som jag var ute efter. Den utrustning som jag främst var ute efter var "ren eldrift", "minst 30 mil räckvidd" och "möjlighet för 6 passagerare". Jag köpte inte alls bilen för accelerationen eller hästkrafterna. Min förra bil var en Kia Ceed och jag har aldrig haft en tanke på att köpa någon bil av de gamla premiummärkena eftersom jag tycker de kostar för mycket. Det finns ännu inget annat bilmärke än Tesla som kan erbjuda den utrustning som jag vill ha men jag hoppas att Jaguar, BMW, Audi, VW, Toyota, Volvo och alla de övriga bilmärkena kommer till skott snarast. Jag vill inte behöva betala 1 miljon till för nästa bil bara för att ingen annan tillverkare erbjuder den utrustning som jag är intresserad av.
Möjligen om du maxar en "billig" bil som t ex 520d. Annars är det inte fråga om såna pengar.

Det jag främst tänker på är prisskillnaden mellan P100D och en vanlig 90D. För mig erbjuder P100D ett litet mervärde men redan 90D är mer än snabb nog.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:

Att Jaguar skulle ha så dyra tillval har jag svårt att tro. Den borde väl ligga som en BMW ungefär. Vet att man redan nu får jättemycket utrustning för 120 tusen på nya 5-serien. Innovation Edition. Så en fullt tillräcklig utrustningsnivå utöver standard hamnar nog på 100-200 tusen på I-Pace. Dvs "på gatan priset" hamnar nog på 750-900 tusen färdigutrustad, prutad och klar.

Det är bara Tesla fan boys som köper bilar för uppåt 2 miljoner utan att få särskilt mycket för det jämfört med en bil för halva priset. Ja, jag betalar iaf inte uppåt en miljon för den där 0-100 gimmicken.
På en BMW kan du också plocka på utrustning som dubblar ingångspriset. När jag köpte min Model X fanns ingen bil som ens med dubbla pengen mot det jag gav hade den utrustning som jag var ute efter. Den utrustning som jag främst var ute efter var "ren eldrift", "minst 30 mil räckvidd" och "möjlighet för 6 passagerare". Jag köpte inte alls bilen för accelerationen eller hästkrafterna. Min förra bil var en Kia Ceed och jag har aldrig haft en tanke på att köpa någon bil av de gamla premiummärkena eftersom jag tycker de kostar för mycket. Det finns ännu inget annat bilmärke än Tesla som kan erbjuda den utrustning som jag vill ha men jag hoppas att Jaguar, BMW, Audi, VW, Toyota, Volvo och alla de övriga bilmärkena kommer till skott snarast. Jag vill inte behöva betala 1 miljon till för nästa bil bara för att ingen annan tillverkare erbjuder den utrustning som jag är intresserad av.
Möjligen om du maxar en "billig" bil som t ex 520d. Annars är det inte fråga om såna pengar.

Det jag främst tänker på är prisskillnaden mellan P100D och en vanlig 90D. För mig erbjuder P100D ett litet mervärde men redan 90D är mer än snabb nog.
Håller med dig om att P och Ludicrous inte är något som jag skulle vilja betala 500tkr extra som är prisskillnaden mellan 100D och P100D med Ludicrous. Det finns garanterat fler som inte tycker att det är prisvärt men sedan finns det tillräckligt många som ändå tycker att det är OK att betala 500tkr för just P och Ludicrous vilket gör att Tesla kan ta dessa pengar för detta. Jag ser inget fel i detta, det är ju en löjligt lite om man jämför med de 6-7 miljoner kronor extra som Super Sport-versionen av Bugatti Veyron kostar jämfört med grundmodellen...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
Bjorn skrev:
mati skrev:
Interiören är så jäkla läcker alltså. Sorry Elon, men jag föredrar det här framför en enda central skärm. Avskalat och elegant. Inte en massa knappar, men ändå mycket mer än bara en enkel skärm. Model 3 måste komma med nåt exceptionellt om jag ska ändra min uppfattning.
Har jag fått nåt fel eller stämmer inte detta?
I-pace lägsta pris £ 55.000
Model S lägsta pris £ 63.980
Model 3 lägsta pris är väl c:a hälften av Model S lägsta pris = £32.000

I mitt fall skulle jag snarare säga att I-Pace får vara nåt exceptionellt om jag ska ta den före en Model 3 nästa gång.
Finns det anledning att tro att Jaguar är annorlunda än andra biltillverkares reklam? Specen och bilderna visar en maxad medan priset är för instegsmodellen utan "nåt".
En avskalad blir 750-800kkr och den på bilderna blir 1600-2000kkr

För övrigt... Jag gillar Model 3s koncept med en skärm. Så där tycker vi olika.
En Tesla Model S 90D kostar 1,2 miljoner. 90kWh-batteri, fyrhjulsdrift, 0-100 på 4 sek... Visst är I-Pace mindre men den kommer fungera som familjebil också för de flesta. Det tror jag inte Model 3 gör.

Att Jaguar skulle ha så dyra tillval har jag svårt att tro. Den borde väl ligga som en BMW ungefär. Vet att man redan nu får jättemycket utrustning för 120 tusen på nya 5-serien. Innovation Edition. Så en fullt tillräcklig utrustningsnivå utöver standard hamnar nog på 100-200 tusen på I-Pace. Dvs "på gatan priset" hamnar nog på 750-900 tusen färdigutrustad, prutad och klar.

Det är bara Tesla fan boys som köper bilar för uppåt 2 miljoner utan att få särskilt mycket för det jämfört med en bil för halva priset. Ja, jag betalar iaf inte uppåt en miljon för den där 0-100 gimmicken.
Efter att ha kollat igenom tillvalslistan till F-pace så skulle jag säga att priset kan sticka iväg ganska rejält, här är några av tillvalen.
Beroende på modell så kostar den 437900-785 900 kr, vilken ska I Pace jämföras med?
Upp till 28 000 för adoptiva led strålkastare
Uppvärmda framsäten, 4600 kr
Fyrzoners klimatkontroll 18 800 kr
Tidsinställd kliamfunktion med fjärkontroll 18 200 kr
Backkamera 5200 kr
avancera packet för parkeringshjälp, 25 800 kr

Jag vet att många av de tillbehören Jaguar erbjuder finns inte för Tesla men priset kan nog ganska lätt stiga rejält.

http://ipaper.ipapercms.dk/NicChristian ... ter/FPACE/
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Håller med dig om att P och Ludicrous inte är något som jag skulle vilja betala 500tkr extra som är prisskillnaden mellan 100D och P100D med Ludicrous. Det finns garanterat fler som inte tycker att det är prisvärt men sedan finns det tillräckligt många som ändå tycker att det är OK att betala 500tkr för just P och Ludicrous vilket gör att Tesla kan ta dessa pengar för detta. Jag ser inget fel i detta, det är ju en löjligt lite om man jämför med de 6-7 miljoner kronor extra som Super Sport-versionen av Bugatti Veyron kostar jämfört med grundmodellen...
Lite fjantigt att jämföra en Tesla med Veyron utifrån 0-100 tiden. Det är ju inte därför folk köper en Veyron. En Veyron är ju en statusbil för de snuskigt rika. Driftskostnaderna är löjliga. Oljebyte kostar väl typ 70 tusen och en uppsättning däck flera hundra tusen.

Vad gäller sportbilar allmänt så använder de sin prestanda till att köra på racingbana och/eller köra snuskigt fort på Autobahn. En Tesla kan inte göra nåt av det utan är en ren bruksbil. 0-100 är inte användbart till något utan har historiskt använt som en måttstock på hur snabb en bil är. Att Tesla är bra på den siffran är ju ballt men det betyder ju ingenting. Särskilt inte i Sverige om man ska vara i närheten av laglig.
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
Efter att ha kollat igenom tillvalslistan till F-pace så skulle jag säga att priset kan sticka iväg ganska rejält, här är några av tillvalen.
Beroende på modell så kostar den 437900-785 900 kr, vilken ska I Pace jämföras med?
Upp till 28 000 för adoptiva led strålkastare
Uppvärmda framsäten, 4600 kr
Fyrzoners klimatkontroll 18 800 kr
Tidsinställd kliamfunktion med fjärkontroll 18 200 kr
Backkamera 5200 kr
avancera packet för parkeringshjälp, 25 800 kr

Jag vet att många av de tillbehören Jaguar erbjuder finns inte för Tesla men priset kan nog ganska lätt stiga rejält.

http://ipaper.ipapercms.dk/NicChristian ... ter/FPACE/
Javisst, men det blir ju inte över en miljon... ;)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Håller med dig om att P och Ludicrous inte är något som jag skulle vilja betala 500tkr extra som är prisskillnaden mellan 100D och P100D med Ludicrous. Det finns garanterat fler som inte tycker att det är prisvärt men sedan finns det tillräckligt många som ändå tycker att det är OK att betala 500tkr för just P och Ludicrous vilket gör att Tesla kan ta dessa pengar för detta. Jag ser inget fel i detta, det är ju en löjligt lite om man jämför med de 6-7 miljoner kronor extra som Super Sport-versionen av Bugatti Veyron kostar jämfört med grundmodellen...
Lite fjantigt att jämföra en Tesla med Veyron utifrån 0-100 tiden. Det är ju inte därför folk köper en Veyron. En Veyron är ju en statusbil för de snuskigt rika. Driftskostnaderna är löjliga. Oljebyte kostar väl typ 70 tusen och en uppsättning däck flera hundra tusen.

Vad gäller sportbilar allmänt så använder de sin prestanda till att köra på racingbana och/eller köra snuskigt fort på Autobahn. En Tesla kan inte göra nåt av det utan är en ren bruksbil. 0-100 är inte användbart till något utan har historiskt använt som en måttstock på hur snabb en bil är. Att Tesla är bra på den siffran är ju ballt men det betyder ju ingenting. Särskilt inte i Sverige om man ska vara i närheten av laglig.
0-100 är det ENDA som betyder nåt för mig eftersom det är sjukt kul och helt lagligt, resten däremot hör hemma på banan vilket jag inte har tillgång häromkring ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
vigge50 skrev:
Efter att ha kollat igenom tillvalslistan till F-pace så skulle jag säga att priset kan sticka iväg ganska rejält, här är några av tillvalen.
Beroende på modell så kostar den 437900-785 900 kr, vilken ska I Pace jämföras med?
Upp till 28 000 för adoptiva led strålkastare
Uppvärmda framsäten, 4600 kr
Fyrzoners klimatkontroll 18 800 kr
Tidsinställd kliamfunktion med fjärkontroll 18 200 kr
Backkamera 5200 kr
avancera packet för parkeringshjälp, 25 800 kr

Jag vet att många av de tillbehören Jaguar erbjuder finns inte för Tesla men priset kan nog ganska lätt stiga rejält.

http://ipaper.ipapercms.dk/NicChristian ... ter/FPACE/
Javisst, men det blir ju inte över en miljon... ;)
Men I Pace ska bara ha plats för fyra personer och det är över ett år tills den kommer, vet du vad Tesla kommer erbjuda för batterier och till vilken kostnad dessa kommer vara om över ett år? Till hösten/vintern ska Tesla börja använda 2170 batterierna i Model S och Model X, vad kommer de ha för påverkan på batteristorlek och pris?
När Volkswagen ska släppa ID så ska den kosta som en Golf vilket är betydligt lägre än vad Model 3 kommer kosta, tycker du det är rättvist att jämföra eller går gränsen någonstans mellan 1,5 år och 3 år för dig?
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
Men I Pace ska bara ha plats för fyra personer och det är över ett år tills den kommer, vet du vad Tesla kommer erbjuda för batterier och till vilken kostnad dessa kommer vara om över ett år? Till hösten/vintern ska Tesla börja använda 2170 batterierna i Model S och Model X, vad kommer de ha för påverkan på batteristorlek och pris?
När Volkswagen ska släppa ID så ska den kosta som en Golf vilket är betydligt lägre än vad Model 3 kommer kosta, tycker du det är rättvist att jämföra eller går gränsen någonstans mellan 1,5 år och 3 år för dig?
Vet inte exakt vad du är ute efter här? 4 platser räcker för oss. Vi har två barn. Att ha en 7-sitsig bil för att man ska skjutsa runt halva fotbollslaget känns ju lite overkill.

Visst, utvecklingen kommer explodera de närmaste åren. Är bland annat därför som jag inte vågar köpa en Model S för en styv mille.

Det viktigaste för mig är dock inte längre räckvidd. 40 mil är fullt tillräckligt på en elbil som man kan ladda hemma 95% av tiden. Jag kör över 40 mil kanske 2-3 dagar per år. Så för min del är det viktigare med lägre pris och vikt.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:

0-100 är det ENDA som betyder nåt för mig eftersom det är sjukt kul och helt lagligt, resten däremot hör hemma på banan vilket jag inte har tillgång häromkring ;)
Absolut. Det är säkert kul i början. De första 10 gångerna. Sen kanske det är kul som "partytrick" att visa kompisar och så. Men det är ju knappast värt en halv miljon.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
vigge50 skrev:
Men I Pace ska bara ha plats för fyra personer och det är över ett år tills den kommer, vet du vad Tesla kommer erbjuda för batterier och till vilken kostnad dessa kommer vara om över ett år? Till hösten/vintern ska Tesla börja använda 2170 batterierna i Model S och Model X, vad kommer de ha för påverkan på batteristorlek och pris?
När Volkswagen ska släppa ID så ska den kosta som en Golf vilket är betydligt lägre än vad Model 3 kommer kosta, tycker du det är rättvist att jämföra eller går gränsen någonstans mellan 1,5 år och 3 år för dig?
Vet inte exakt vad du är ute efter här? 4 platser räcker för oss. Vi har två barn. Att ha en 7-sitsig bil för att man ska skjutsa runt halva fotbollslaget känns ju lite overkill.

Visst, utvecklingen kommer explodera de närmaste åren. Är bland annat därför som jag inte vågar köpa en Model S för en styv mille.

Det viktigaste för mig är dock inte längre räckvidd. 40 mil är fullt tillräckligt på en elbil som man kan ladda hemma 95% av tiden. Jag kör över 40 mil kanske 2-3 dagar per år. Så för min del är det viktigare med lägre pris och vikt.

Och ja. Jag har hellre en Jaguar än en Tesla. Har aldrig gillat de här väckelserörelserna och deras Jesusfigurer. Steve Jobs, Elon Musk... (Nej, jag har ingen iPhone heller...)
Det jag menar är att man bör jämföra två bilar med samma funktioner och som finns på marknaden samtidigt. Om fyra säten räcker för dig så är det bra men de betyder inte att jaguar I Pace och Model X är helt jämförbara allmänt, bara under dina önskemål. Man skulle kunna skriva lång inlägg om hur I Pace är alldeles för dyr och sen säga att Renault Zoe passar för en, det betyder dock inte att de är jämförbara och bör ha samma pris. Då jag varken vet pris, räckvidd, funktioner mm för I Pace eller Model S om ett och ett halvt år så kommer jag inte säga nu vilken som är mest prisvärd, den diskussionen kan vi ta om ett och ett halv år när vi har mer info.
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
Det jag menar är att man bör jämföra två bilar med samma funktioner och som finns på marknaden samtidigt. Om fyra säten räcker för dig så är det bra men de betyder inte att jaguar I Pace och Model X är helt jämförbara allmänt, bara under dina önskemål. Man skulle kunna skriva lång inlägg om hur I Pace är alldeles för dyr och sen säga att Renault Zoe passar för en, det betyder dock inte att de är jämförbara och bör ha samma pris. Då jag varken vet pris, räckvidd, funktioner mm för I Pace eller Model S om ett och ett halvt år så kommer jag inte säga nu vilken som är mest prisvärd, den diskussionen kan vi ta om ett och ett halv år när vi har mer info.
Absolut. Man är ju sig själv närmast. :)

Jag har en uppsättning krav och önskemål och allt utöver det är saker jag inte vill lägga alltför mycket pengar på. Så får jag en I-Pace för 800 tusen så är det bättre än en Model X för 1,3 miljoner även om den är har fler sittplatser. Att det inte alls funkar för 3-barnsfamiljen med en I-Pace är en annan sak.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Håller med dig om att P och Ludicrous inte är något som jag skulle vilja betala 500tkr extra som är prisskillnaden mellan 100D och P100D med Ludicrous. Det finns garanterat fler som inte tycker att det är prisvärt men sedan finns det tillräckligt många som ändå tycker att det är OK att betala 500tkr för just P och Ludicrous vilket gör att Tesla kan ta dessa pengar för detta. Jag ser inget fel i detta, det är ju en löjligt lite om man jämför med de 6-7 miljoner kronor extra som Super Sport-versionen av Bugatti Veyron kostar jämfört med grundmodellen...
Lite fjantigt att jämföra en Tesla med Veyron utifrån 0-100 tiden. Det är ju inte därför folk köper en Veyron. En Veyron är ju en statusbil för de snuskigt rika. Driftskostnaderna är löjliga. Oljebyte kostar väl typ 70 tusen och en uppsättning däck flera hundra tusen.

Vad gäller sportbilar allmänt så använder de sin prestanda till att köra på racingbana och/eller köra snuskigt fort på Autobahn. En Tesla kan inte göra nåt av det utan är en ren bruksbil. 0-100 är inte användbart till något utan har historiskt använt som en måttstock på hur snabb en bil är. Att Tesla är bra på den siffran är ju ballt men det betyder ju ingenting. Särskilt inte i Sverige om man ska vara i närheten av laglig.
Jag gjorde inte jämförelsen mellan bilarna. Det jag jämförde var att biltillverkarna (alltså inte enbart Tesla) har modellpaket som kan vara ruskigt dyra och inte alls prisvärt för att få toppmodellen med max prestanda. Tror att i princip alla större biltillverkare har det på sina premiumbilar. Ingen är tvingad att välja dyraste utrustningspaketet men tillverkarna kan ta ut dessa priser eftersom tillräckligt många ändå väljer att betala pengen det kostar.

Du kan ju fortsätta att sura över att P och Ludicrous kostar hutlösa pengar enligt mig men vad spelar det för roll? Det är ju upp till köparen att avgöra om det är värt pengarna precis som det är upp till köparen av en Veyron att välja att betala 6-7 miljoner extra för Super Sport-paketet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:

Att Jaguar skulle ha så dyra tillval har jag svårt att tro. Den borde väl ligga som en BMW ungefär. Vet att man redan nu får jättemycket utrustning för 120 tusen på nya 5-serien. Innovation Edition. Så en fullt tillräcklig utrustningsnivå utöver standard hamnar nog på 100-200 tusen på I-Pace. Dvs "på gatan priset" hamnar nog på 750-900 tusen färdigutrustad, prutad och klar.

Det är bara Tesla fan boys som köper bilar för uppåt 2 miljoner utan att få särskilt mycket för det jämfört med en bil för halva priset. Ja, jag betalar iaf inte uppåt en miljon för den där 0-100 gimmicken.
På en BMW kan du också plocka på utrustning som dubblar ingångspriset. När jag köpte min Model X fanns ingen bil som ens med dubbla pengen mot det jag gav hade den utrustning som jag var ute efter. Den utrustning som jag främst var ute efter var "ren eldrift", "minst 30 mil räckvidd" och "möjlighet för 6 passagerare". Jag köpte inte alls bilen för accelerationen eller hästkrafterna. Min förra bil var en Kia Ceed och jag har aldrig haft en tanke på att köpa någon bil av de gamla premiummärkena eftersom jag tycker de kostar för mycket. Det finns ännu inget annat bilmärke än Tesla som kan erbjuda den utrustning som jag vill ha men jag hoppas att Jaguar, BMW, Audi, VW, Toyota, Volvo och alla de övriga bilmärkena kommer till skott snarast. Jag vill inte behöva betala 1 miljon till för nästa bil bara för att ingen annan tillverkare erbjuder den utrustning som jag är intresserad av.
Möjligen om du maxar en "billig" bil som t ex 520d. Annars är det inte fråga om såna pengar.

Det jag främst tänker på är prisskillnaden mellan P100D och en vanlig 90D. För mig erbjuder P100D ett litet mervärde men redan 90D är mer än snabb nog.
Kolla på Jaguar F-pace, nu är det förvisso även lite skillnad i vilken utrustning som ingår men den dyraste modellen med stark motor kostar ungefär 350 000 kr mer än instegsvarianten så Tesla är inte själva om att ta extra betalt för mer prestanda.
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Seregon »

Det trevligaste vore helt klart om det kom en I-Pacemodell motsvarande deras billigaste F-Pace. Då skulle det bedömt landa på ungefär samma nivå som Model 3.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Seregon skrev:
Det trevligaste vore helt klart om det kom en I-Pacemodell motsvarande deras billigaste F-Pace. Då skulle det bedömt landa på ungefär samma nivå som Model 3.
Deras billigaste F-Pace med motsvarande prestanda ja. Räkna inte med samma pris som för snåldieseln, det lär inte ske.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar