Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
Ser jäkligt nice ut in motion! Lite som BMW i3 fast på ett bra sätt dvs en spacig variant av märkets vanliga bilar.
Springande punkten är fortfarande laddmöjligheter. Blir det max 50kW (antingen genom att begränsningen ligger i bilen eller att infrastrukturen inte finns), så funkar den helt enkelt inte.
Springande punkten är fortfarande laddmöjligheter. Blir det max 50kW (antingen genom att begränsningen ligger i bilen eller att infrastrukturen inte finns), så funkar den helt enkelt inte.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Den ligger fruktansvärt bra till i mina ögon oxo!
Jag hade hoppats på lite mer Jaguar-lyx-känsla i interiören men det är väl så här dom bilar ska se hut (ett tag) framöver, dock sjukt snygg iaf
Synd att man inte fick vara föst med att skriva att man bokat en, men en bokning bara måste det bli!
Måste kolla med Jaguarmeganörd-polaren (han har 3 st just nu) om vi kan åka och få lite mer info (och vart närmaste ligger från Bollnäs)
Jag hade hoppats på lite mer Jaguar-lyx-känsla i interiören men det är väl så här dom bilar ska se hut (ett tag) framöver, dock sjukt snygg iaf
Synd att man inte fick vara föst med att skriva att man bokat en, men en bokning bara måste det bli!
Måste kolla med Jaguarmeganörd-polaren (han har 3 st just nu) om vi kan åka och få lite mer info (och vart närmaste ligger från Bollnäs)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jaguar I-Pace
Du kan ju fundera på hur många existerande Jaguarägare, som är intresserade av dragkrok, så tror jag du har svaret därJerker skrev:...och hur blir det med dragkrok? Nån som vet?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Mm... Fast som jag lärt mig när jag vistats på detta forum så är här en massa bilentusiaster, och ändå hör jag önskemålet om dragkrok så ofta. Det verkar som att en stor del av S-ägarna skulle velat ha en dragkrok. Jag tycker ändå inte att frågan är så dum. Dessutom, som det alltid är så här i början av elbilseran, att när ett märka bara har en vettig elbil borde den ha det mesta, i synnerhet till det prislapp som denna säkert kommer att få.HelectriC skrev:Du kan ju fundera på hur många existerande Jaguarägare, som är intresserade av dragkrok, så tror jag du har svaret därJerker skrev:...och hur blir det med dragkrok? Nån som vet?
Re: Jaguar I-Pace
Det är inte så vanligt som man kan tro, åtminstone globalt sett. Endast 18% av Model 3 köparna vill ex ha dragkrok enligt model3tracker.
Såg förresten videon med testet, riktigt imponerad av i-Pace. Tycker dom har fått till en jävligt snygg bil, ingen lång motorhuv (nya XC90) som inte fyller någon funktion annat än att man låtsas ha en stor V8 under huven, istället en framflyttad förarposition samt kort motorhuv/front för att få bättre utrymmen invändigt. Enligt Jaguar samma som klassen ovanför storleksmässigt. Som det ska vara med elbilar, och samma som man har gjort i Model 3.
Jag får mer lite större rallybils känsla än SUV designmässigt. Model Y får gärna anamma något liknande.
Såg förresten videon med testet, riktigt imponerad av i-Pace. Tycker dom har fått till en jävligt snygg bil, ingen lång motorhuv (nya XC90) som inte fyller någon funktion annat än att man låtsas ha en stor V8 under huven, istället en framflyttad förarposition samt kort motorhuv/front för att få bättre utrymmen invändigt. Enligt Jaguar samma som klassen ovanför storleksmässigt. Som det ska vara med elbilar, och samma som man har gjort i Model 3.
Jag får mer lite större rallybils känsla än SUV designmässigt. Model Y får gärna anamma något liknande.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Jaguar ägs av indier. Indier som köper Jaguar har absolut inget behov av dragkrok. Jaguar kommer från UK och tillverkas där. Britter som kör Jaguar har nog ett lika litet intresse av dragkrok som indiern med privatchaufför. Jag tror definitivt inte det kommer. Möjligen på en eldriven Land Rover, om det kommer.Jerker skrev:Mm... Fast som jag lärt mig när jag vistats på detta forum så är här en massa bilentusiaster, och ändå hör jag önskemålet om dragkrok så ofta. Det verkar som att en stor del av S-ägarna skulle velat ha en dragkrok. Jag tycker ändå inte att frågan är så dum. Dessutom, som det alltid är så här i början av elbilseran, att när ett märka bara har en vettig elbil borde den ha det mesta, i synnerhet till det prislapp som denna säkert kommer att få.HelectriC skrev:Du kan ju fundera på hur många existerande Jaguarägare, som är intresserade av dragkrok, så tror jag du har svaret därJerker skrev:...och hur blir det med dragkrok? Nån som vet?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Fast i-Pace ska väl vara en SUV, åtminstone enligt Jaguar själva. Och F-Pace har dragkrok. Så jag skulle nog inte utesluta att det kommer som ett tillval.HelectriC skrev:Jaguar ägs av indier. Indier som köper Jaguar har absolut inget behov av dragkrok. Jaguar kommer från UK och tillverkas där. Britter som kör Jaguar har nog ett lika litet intresse av dragkrok som indiern med privatchaufför. Jag tror definitivt inte det kommer. Möjligen på en eldriven Land Rover, om det kommer.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Har F-pace drag? Det visste jag inte. Ok, då lär det nog monteras på I-pace också.Laban skrev:Fast i-Pace ska väl vara en SUV, åtminstone enligt Jaguar själva. Och F-Pace har dragkrok. Så jag skulle nog inte utesluta att det kommer som ett tillval.HelectriC skrev:Jaguar ägs av indier. Indier som köper Jaguar har absolut inget behov av dragkrok. Jaguar kommer från UK och tillverkas där. Britter som kör Jaguar har nog ett lika litet intresse av dragkrok som indiern med privatchaufför. Jag tror definitivt inte det kommer. Möjligen på en eldriven Land Rover, om det kommer.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Det ska bli intressant att se en mer exakt specifikation på pris och prestanda när det börjar närma sig. Det är onekligen en rätt snygg bil (till skillnad från i3:an) och lite mer distinkt än en Tesla.
Model S85D -15, "Voltaire"
Re: Jaguar I-Pace
Första elbilen utanför Teslas värld som väcker ha-begär hos mig. Blir sannerligen intressant att se prislapp och deras lösning för snabb (eller långsam?) laddning.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Jaguar I-Pace
Jag äger lite aktier i några så kallade förhoppnings bolag, om något av dessa bolag rusar får det nog bli Jaguaren. Riktigt läcker
nöjd med min Ampera tillsvidare
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
Den verkar riktigt, riktigt najs. Det ska bli sjukt intressant att se om Jaguar får till nåt färdigt som känns lika attraktivt.Jojje167 skrev:
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Jaguar I-Pace
I videon hävdar man att det ska vara väldigt nära det slutgiltiga resultatet. Se ex ca 1:40 in "what we didn't want to do is to promise something that we couldn't deliver..", det var iofs en fråga om inredningen men svaret bör väl även gälla utsidan. Får också det intrycket när han pratar med designern för de utvändiga delarna, dvs, att detta är väldigt nära den färdiga bilen. Nytt designspråk osv..danni skrev:Den verkar riktigt, riktigt najs. Det ska bli sjukt intressant att se om Jaguar får till nåt färdigt som känns lika attraktivt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Lite ändringar lär väl komma, mittensätet bak ser inte särskilt bekvämt ut... Skulle det inte vara ett säte där är det inte så bra att ha nackstöd som skymmer sikten.Laban skrev:I videon hävdar man att det ska vara väldigt nära det slutgiltiga resultatet. Se ex ca 1:40 in "what we didn't want to do is to promise something that we couldn't deliver..", det var iofs en fråga om inredningen men svaret bör väl även gälla utsidan. Får också det intrycket när han pratar med designern för de utvändiga delarna, dvs, att detta är väldigt nära den färdiga bilen. Nytt designspråk osv..danni skrev:Den verkar riktigt, riktigt najs. Det ska bli sjukt intressant att se om Jaguar får till nåt färdigt som känns lika attraktivt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Jaguar I-Pace
Personligen skulle jag nog också föredra fällbara säten bak. Plats för skidor och annat. Men det blir väl gissningsvis något mer i stil med F-pace i slutändanSvenssons skrev:Lite ändringar lär väl komma, mittensätet bak ser inte särskilt bekvämt ut... Skulle det inte vara ett säte där är det inte så bra att ha nackstöd som skymmer sikten.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Specs på konceptversionen:
http://insideevs.com/jaguar-i-pace-the- ... e-streets/0-60 mph in ~4 seconds
AWD, 400 hp total and 516 lb-ft of torque (two 200 hp electric motors)
220+ mile / 350 km all-electric range
liquid-cooled 90 kWh battery with cells from LG Chem
23-inch wheels (pretty standard fare for a concept vehicle)
drag coefficient of 0.29
at least 50 kW DC fast charging with CCS Combo
Heat pump
class-leading regen – up to 150 kW
5 seats
length: 184 inches, width: 74.4
Model S85D -15, "Voltaire"
Re: Jaguar I-Pace
Anar en trend med kortare motorhuvar. Bra. Känns vettigt.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Jaguar I-Pace
Givet att man får plats med (minst) en bakåtvänd bilbarnstol kommer den här bli en perfekt andrabil efter X:en.
Har även kikat på nya e-golf, men tvivlar starkt på att bilbarnstol/-ar får plats i baksäte eller framsäte??
Eller så får bokningen av Model 3 ligga kvar och så kör jag på en snikvariant med "enbart" autonomisk körning
Har även kikat på nya e-golf, men tvivlar starkt på att bilbarnstol/-ar får plats i baksäte eller framsäte??
Eller så får bokningen av Model 3 ligga kvar och så kör jag på en snikvariant med "enbart" autonomisk körning
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Inga problem med bilbarnstol bak i eGolfen, problemet kommer för den som sitter framförJohnalm skrev:Givet att man får plats med (minst) en bakåtvänd bilbarnstol kommer den här bli en perfekt andrabil efter X:en.
Har även kikat på nya e-golf, men tvivlar starkt på att bilbarnstol/-ar får plats i baksäte eller framsäte??
Eller så får bokningen av Model 3 ligga kvar och så kör jag på en snikvariant med "enbart" autonomisk körning
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Håller med. Dessutom är det snygga bilar också, Model 3, I-Pace. En V 90/XC 90 motorhuv på en elbil är bara korkat, och i mina ögon inte snyggt när man vet att det inte fyller någon funktion.MSO skrev:Anar en trend med kortare motorhuvar. Bra. Känns vettigt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Haha! Tack för tipsetHelectriC skrev:Inga problem med bilbarnstol bak i eGolfen, problemet kommer för den som sitter framförJohnalm skrev:Givet att man får plats med (minst) en bakåtvänd bilbarnstol kommer den här bli en perfekt andrabil efter X:en.
Har även kikat på nya e-golf, men tvivlar starkt på att bilbarnstol/-ar får plats i baksäte eller framsäte??
Eller så får bokningen av Model 3 ligga kvar och så kör jag på en snikvariant med "enbart" autonomisk körning
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Cd på 0,29... Kommer gå åt lite i höga farter.
X ligger väl nedåt 0,24?
X ligger väl nedåt 0,24?
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Jaguar I-Pace
Problemet är väl att en kortare bil inte kan ha en mer sedan liknande form som Model X och samtidigt bibehållet lastutrymme, huvudutrymme bak och hatchback lucka. Och med det följer ett högre Cd. Men den är 1.56 m hög jämfört med Model X som är 1.68m, så jag tror inte det behöver vara ett jätteproblem. När den också har ett 90 kWh batteri.MSO skrev:Cd på 0,29... Kommer gå åt lite i höga farter.
X ligger väl nedåt 0,24?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Den trenden har väl pågått ett tag nu...MSO skrev:Anar en trend med kortare motorhuvar. Bra. Känns vettigt.