Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av danni »

jonas skrev:
Provkörde Nya Jaguar I-Pace igår, Måste säga att jag blev positivt överraskad.

Den jag provade, HSE, hade SOC 90% vid provtillfället. Den kändes betydligt piggare än min S85. Det som främst skilde var att responsen på fart/ broms och ratt var omedelbar. Jag har inte tänkt på det tidigare men när jag satte mig i Teslan efteråt kändes den som en stor pråm i jämförelse. Mjuk och sävlig ratt som man kan veva på utan att hamna vid sidan av vägen en fartpedal som gör att man kan åka lugnt och skönt i trafiken utan att passagerarna blev oroliga.

Jaggan å andra sidan kändes lite mer som ett vilddjur, jaguar kanske ;-).

Försäljaren lovade att bilen levereras med 1-fas men kommer att bli uppgraderad till 3-fas utan extra kostnad på befintlig bil när detta kommer i kvartal 2, 2019.
Appen i telefonen skulle ha schemalagd värme och kyla, något Tesla saknar. Man kunde slå av på laddning men inte ändra laddström enligt säljaren.
Bilen var inte lika rymlig men mycket mer ombonad.
Dragkrok 750kg.

För ovanlighetens skull var det en väl påläst säljare jämfört med de jag är van att prata med. Hedin bil Linköping var butiken.
Lustigt, jag tyckte tvärtom vad gällde gas och broms. Jag tyckte att gasresponsen var fördröjd, ojämn och tveksam, inte alls lika direkt som min Tesla, och jag tyckte dessutom att bromsverkan var lite ojämn och svårdoserad. Däremot styr den väldigt villigt och smidigt, definitivt, och betedde sig förvånansvärt fint när man pressar lite. Men jag upplevde den verkligen inte som ett vilddjur.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av TiborBlomhall »

Danni, skillnaden är att du har en P100D... medan Jonas en S85.

Det är skillnad på Tesla och Tesla!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19570
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

Precis, den vanliga S85:an är snudd på seg, i början tyckte jag att den var "ok" men jäkligt seg i starten iaf, numera känns
den ännu segare när man jämfört med P85D mfl.
I princip måste man ta en 4-hjuls-driven för att få bra kvickhet, bortsett från P85 som är jäkligt rolig den också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av jonas »

danni skrev:

Lustigt, jag tyckte tvärtom vad gällde gas och broms. Jag tyckte att gasresponsen var fördröjd, ojämn och tveksam, inte alls lika direkt som min Tesla, och jag tyckte dessutom att bromsverkan var lite ojämn och svårdoserad. Däremot styr den väldigt villigt och smidigt, definitivt, och betedde sig förvånansvärt fint när man pressar lite. Men jag upplevde den verkligen inte som ett vilddjur.
Kan det vara en senare mjukvara jag åkte med?

De hade precis uppdaterat bilen, men som Tibor säger det är rätt stor skillnad på din och min bil i övrigt.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av danni »

TiborBlomhall skrev:
Danni, skillnaden är att du har en P100D... medan Jonas en S85.

Det är skillnad på Tesla och Tesla!
Jo, tack, jag vet 8-) Men jag har ju kört i stort sett alla Teslas modeller, och jag hade fram till nyligen en 85D. Den tveksamheten jag upplevde i I-Pace tycker jag inte att jag upplevt i någon Tesla. Sen är väl I-Pace raskare än en 85:a när den väl kommer igång, och ungefär lika snabb som en 85D skulle jag säga. Men just den här tveksamheten, den här lilla fördröjningen som jag upplevde både vid gaspådrag och när jag lättade upp, den låg som ett filter på hela upplevelsen och gjorde att jag inte alls upplevde bilen som lika direkt som en Tesla. Såhär skrev jag i den recension jag gjorde precis efter att ha kört:

"Drivlinan är däremot en akilleshäl för mig, som är van vid att köra Tesla. Den är inte alls lika direkt som Teslas drivlina. Där finns ständigt en viss fördröjning. Med gasen ordentligt i botten så skjutsar bilen på ordentligt, men vi får aldrig riktigt den här smäll-i-ryggen-känslan som en Tesla ger. Jag upplever en distinkt tveksamhet när bilen ska rulla iväg från stillastående, och samma tveksamhet inträder också när vi växlar mellan acceleration och retardation. Det här kan vara något som Jaguar lagt in i mjukvaran för att de vill undvika den ryckighet som kan komma om vi behandlar gaspedalen ovarsamt i en Tesla, men mer troligt handlar det om skillnader i motorerna och kraftöverföringen."
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Teslabjörn reagerade på fördröjningen också i ett test.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av danni »

Verdi skrev:
Teslabjörn reagerade på fördröjningen också i ett test.
Intressant. Du minns inte vilken video?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av helix »

danni skrev:
Verdi skrev:
Teslabjörn reagerade på fördröjningen också i ett test.
Intressant. Du minns inte vilken video?
Han har kommenterat det vid ganska många olika tillfällen i sina i-Pace videos.

Här är ett exempel. Kika från 1:45 ungefär
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av danni »

helix skrev:
danni skrev:
Verdi skrev:
Teslabjörn reagerade på fördröjningen också i ett test.
Intressant. Du minns inte vilken video?
Han har kommenterat det vid ganska många olika tillfällen i sina i-Pace videos.

Här är ett exempel. Kika från 1:45 ungefär
Ah, ja, precis! Exakt det är vad jag upplevde, att det kommer fördröjningar och tveksamheter, särskilt när man startar från stillastående eller när man växlar mellan gas och regen. Otroligt störigt om man är van vid helt momentan gasrespons.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av MaLund13 »

Här är ett till exempel, hoppa fram till 16.50

Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Jag brukar inte titta så mycket på Teslabjörn men den jag såg var när han fått låna en I-Pace en sen lördagskväll i Hafjell och han skulle testa förbrukning i 90 km/h eller vad det var.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Tesla Björn har ju också en P-Modell. Det är kanske därför han reagerade. Jag har visserligen inte kört I-Pace men jag upplever att min 90D som extremt seg jämfört med P-modellerna. Lite som om man drar i ett gummiband. Det är kanske fel att använda ordet sävlig, men det där explosiva som P-modellerna har - alltså även gamla P85 - saknar den helt. Jag har inget emot det, tvärtom, i en P-modell kan jag lätt bli åksjuk. Jag är nog för klent byggd för det. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av jonas »

Med tanke på hur ni har upplevt tvekan, skulle jag nästan tro att detta är omprogrammerat på den bil jag körde, alternativt är att min Tesla har väldigt stor fördröjning.
Jag har provkört en 85D också och den är mycket rappare från start än min men väl uppe i hastighet är skillnaden liten.

Jag upplevde nog 85D och I-pace som mer lika.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av danni »

mati skrev:
Tesla Björn har ju också en P-Modell. Det är kanske därför han reagerade. Jag har visserligen inte kört I-Pace men jag upplever att min 90D som extremt seg jämfört med P-modellerna. Lite som om man drar i ett gummiband. Det är kanske fel att använda ordet sävlig, men det där explosiva som P-modellerna har - alltså även gamla P85 - saknar den helt. Jag har inget emot det, tvärtom, i en P-modell kan jag lätt bli åksjuk. Jag är nog för klent byggd för det. ;)
jonas skrev:
Med tanke på hur ni har upplevt tvekan, skulle jag nästan tro att detta är omprogrammerat på den bil jag körde, alternativt är att min Tesla har väldigt stor fördröjning.
Jag har provkört en 85D också och den är mycket rappare från start än min men väl uppe i hastighet är skillnaden liten.

Jag upplevde nog 85D och I-pace som mer lika.
Kan svara er bägge på samma gång... Ja, det är jättestor skillnad på en 85D/90D och en P100D i hur stark responsen är. Men det är inte riktigt samma sak heller. Det här problemet handlar inte om hur stark responsen är, utan när den kommer. Det finns en tvekan, en fördröjning, där det inte händer något alls först på I-Pace. På en 85D/90D händer det ändå något direkt även om det inte händer lika mycket som på en P-modell.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av bylund »

Lite som låtsasmotorljudet, så att övergången från förbränningsmotor inte ska vara för svår att hantera?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av hed »

bylund skrev:
Lite som låtsasmotorljudet, så att övergången från förbränningsmotor inte ska vara för svår att hantera?
Det är för att elbilar är fullkomligt livsfarliga när de susar fram helt tysta och folk inte hör dem. I Norge dör ju runt 28.000 människor per dag pga att elbilar är så tysta. True story.
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av evilirish »

hed skrev:
bylund skrev:
Lite som låtsasmotorljudet, så att övergången från förbränningsmotor inte ska vara för svår att hantera?
Det är för att elbilar är fullkomligt livsfarliga när de susar fram helt tysta och folk inte hör dem. I Norge dör ju runt 28.000 människor per dag pga att elbilar är så tysta. True story.
Jag hörde att det var 100.000!
danielalmestal
Inlägg: 39
Blev medlem: 01 okt 2017 12:15

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av danielalmestal »

Dör människor för att elbilar är tysta eller för att de inte orkar vrida på huvudet och titta efter om det kommer någon? :-)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av bylund »

Nu menade jag i o f s det fejkade ljudet i I-Pace som är riktat till dem som sitter i kupén. Så att föraren ska förstå att den kör bil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

evilirish skrev:
hed skrev:
bylund skrev:
Lite som låtsasmotorljudet, så att övergången från förbränningsmotor inte ska vara för svår att hantera?
Det är för att elbilar är fullkomligt livsfarliga när de susar fram helt tysta och folk inte hör dem. I Norge dör ju runt 28.000 människor per dag pga att elbilar är så tysta. True story.
Jag hörde att det var 100.000!
Norges befolkning är väl i stort sett helt utraderad pga alla livsfarliga elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av hed »

evilirish skrev:
hed skrev:
bylund skrev:
Lite som låtsasmotorljudet, så att övergången från förbränningsmotor inte ska vara för svår att hantera?
Det är för att elbilar är fullkomligt livsfarliga när de susar fram helt tysta och folk inte hör dem. I Norge dör ju runt 28.000 människor per dag pga att elbilar är så tysta. True story.
Jag hörde att det var 100.000!
100.000?? Herregud, min polare sa att det var 28.000. Men 100.000...
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19570
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
evilirish skrev:
hed skrev:
bylund skrev:
Lite som låtsasmotorljudet, så att övergången från förbränningsmotor inte ska vara för svår att hantera?
Det är för att elbilar är fullkomligt livsfarliga när de susar fram helt tysta och folk inte hör dem. I Norge dör ju runt 28.000 människor per dag pga att elbilar är så tysta. True story.
Jag hörde att det var 100.000!
Norges befolkning är väl i stort sett helt utraderad pga alla livsfarliga elbilar.
Japp det var ju när elnätet kollapsade som samhället gick under...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
evilirish skrev:
hed skrev:
bylund skrev:
Lite som låtsasmotorljudet, så att övergången från förbränningsmotor inte ska vara för svår att hantera?
Det är för att elbilar är fullkomligt livsfarliga när de susar fram helt tysta och folk inte hör dem. I Norge dör ju runt 28.000 människor per dag pga att elbilar är så tysta. True story.
Jag hörde att det var 100.000!
Norges befolkning är väl i stort sett helt utraderad pga alla livsfarliga elbilar.
Japp det var ju när elnätet kollapsade som samhället gick under...
Konstigt att de fortfarande vill köpa upp alla svenska elbilar. Det måste vara en gigantisk konspiration allting.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av evilirish »

mati skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
evilirish skrev:
hed skrev:
Det är för att elbilar är fullkomligt livsfarliga när de susar fram helt tysta och folk inte hör dem. I Norge dör ju runt 28.000 människor per dag pga att elbilar är så tysta. True story.
Jag hörde att det var 100.000!
Norges befolkning är väl i stort sett helt utraderad pga alla livsfarliga elbilar.
Japp det var ju när elnätet kollapsade som samhället gick under...
Konstigt att de fortfarande vill köpa upp alla svenska elbilar. Det måste vara en gigantisk konspiration allting.
Jag börjat misstänka att det är oljefonden som köper upp dem och gräver ner dem i gigantiska "land-fills". Sounds legit!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Det är i stort sett bara jag kvar här. Men å andra sidan så reserverar jag ju bilar för en hel befolkning också :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar