Min revisor skulle godkännamati skrev:Jag får nog lägga 10 papp på en reservation. Det kostar ju inget liksom. Med tanke på att jag har en Model 3-reservation trots att jag inte tänker köpa en så kan jag väl lika bra lägga några slantar på en Jagga. Den är klart intressant.
Är det nån som vet om man kan göra det på företaget?
Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
Do it. Har som sagt tre reservationer totaltmati skrev:Jag får nog lägga 10 papp på en reservation. Det kostar ju inget liksom. Med tanke på att jag har en Model 3-reservation trots att jag inte tänker köpa en så kan jag väl lika bra lägga några slantar på en Jagga. Den är klart intressant.
Är det nån som vet om man kan göra det på företaget?
Men varför göra det på företaget, "det kostar ju inget" som du precis konstaterade...
Om det blir sanning av både 750 kkr prislapp och SUCs så är plötsligt i-Pace stor favorit över trean som nästa bilköp för mig!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Lite samma här, inte för att jag sett model 3 på riktigt än men jag har ju sett hur Tesla funkat några år nu (not so good) så Jagga med SuC ligger sjukt bra till här iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jaguar I-Pace
Det är sant. Jag tänkte mer så att man kanske måste köpa bilen privat om man lägger en privat reservation. Och jag vill ju leasa på företaget såklart.Legato skrev:Men varför göra det på företaget, "det kostar ju inget" som du precis konstaterade...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Registrera ditt företag som köande men betala från privat konto. De vet ju inte från vilket konto pengarna kommer och du behöver ju inte ta upp kostnaden i bokföringen om du betalat köavgiften privat.mati skrev:Det är sant. Jag tänkte mer så att man kanske måste köpa bilen privat om man lägger en privat reservation. Och jag vill ju leasa på företaget såklart.Legato skrev:Men varför göra det på företaget, "det kostar ju inget" som du precis konstaterade...
Sen om du köper bilen så betalar ditt företag bilen och du får tillbaka insatsen privat.
Re: Jaguar I-Pace
Med model 3 så visste jag att pengarna skulle vara låsta i 2 år varför inte använda företagets oskattade pengar?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
Lite information från en som var på visningen i Oslo igår:
Det var lite nye fakta å få ut av dette (utover det som allerede er ute f.eks her), men kjekt å få sett bilen live. Den virket for meg som en lavere og mer kupé-formet bil enn på bildene (som nok prøver å forsterke et SUV-inntrykk). Høyden utvendig er nok noe under 160 cm.
Noen ting jeg plukket opp, som ikke nødvendigvis er 100% korrekte:
Visningsbilen er ikke fra førproduksjon, men et rent konseptbilbygg. Utvendig er den veldig nær produksjonsmodellen, men drivverket er ikke representativt (men den kan kjøre….bortsett fra at den har en SW-feil som gjør at den for tiden må dyttes).
Innvendig blir det en del endringer, men hovedsaklig praktiske ting som setebelter, splittet og nedfellbart baksete. Baksetet blir 3-seter, men med fokus på at de to ytterplassene er best mulig. Beinplass bak blir veldig bra. Skulderlinjen bak er veldig høy, men det var ikke mulig å prøvesitte for å se hvordan utsynet til siden blir.
Det var ikke noen innvendig blending av glasstaket, men dette er nok noe som må på plass.
Høyde under åpen bakluke var veldig lav (ca 160 cm), får håpe dette blir bedre på produksjonsmodell
Det blir mulighet for takstativ, mest sannsynlig med rails. Skiboks og sykler skal ikke være noe problem
Visningsbilen var helt flat under (bortsett fra fire festekroker som nok er for å spenne den fast under transport)
Det er en liten frunk foran (ca 50L), men mindre enn størrelsen på snuten gir inntrykk av da mye av plassen er tatt av en gjennomføringskanal for luftstrømmen over bilen.
Baggasjerom bak er stort (530L), men den skrå bakluken gir noen begrensninger
Batteri blir 36 moduler med 12 pouch-celler, men ikke offentlig om dette blir et 400V eller 800V-system.
Ombordlader for AC blir bare 32A 1-fase (7.2kW). Holder normalt til daglig, men jeg hadde håpet på kraftigere (11-22kW) for å være en bedre reserve ved utfall eller kø på hurtiglader. En del nettleverandører tillater ikke 32A 1-fase, så da må man i praksis opp med et 22kW-punkt hjemme, for å kunne lade med 7.2kW.
Pris blir i området 700k+ NOK, og med tre forskjellige utstyrspakker til Norge (ukjent pris). Det blir relativ godt utvalg i utvendige farger (10+ ??).
Hjul blir mindre enn 23" (som på visningsbilen), hintet var å se mer mot hva som leveres på F-pace (20-22")
Levering fra siste halvdel av 2018, og med håp om å ha ryddet unna reservasjonskøen en gang litt inn i 2019, Produksjonen kan til en viss grad oppskaleres ved å redusere produksjonen av andre biler Jaguar har reservert kapasitet for hos Magna (som ingen helt ville bekrefte var produksjonssted, selv om CEO i Jaguar allerede har gått ut med dette)
Det var lite nye fakta å få ut av dette (utover det som allerede er ute f.eks her), men kjekt å få sett bilen live. Den virket for meg som en lavere og mer kupé-formet bil enn på bildene (som nok prøver å forsterke et SUV-inntrykk). Høyden utvendig er nok noe under 160 cm.
Noen ting jeg plukket opp, som ikke nødvendigvis er 100% korrekte:
Visningsbilen er ikke fra førproduksjon, men et rent konseptbilbygg. Utvendig er den veldig nær produksjonsmodellen, men drivverket er ikke representativt (men den kan kjøre….bortsett fra at den har en SW-feil som gjør at den for tiden må dyttes).
Innvendig blir det en del endringer, men hovedsaklig praktiske ting som setebelter, splittet og nedfellbart baksete. Baksetet blir 3-seter, men med fokus på at de to ytterplassene er best mulig. Beinplass bak blir veldig bra. Skulderlinjen bak er veldig høy, men det var ikke mulig å prøvesitte for å se hvordan utsynet til siden blir.
Det var ikke noen innvendig blending av glasstaket, men dette er nok noe som må på plass.
Høyde under åpen bakluke var veldig lav (ca 160 cm), får håpe dette blir bedre på produksjonsmodell
Det blir mulighet for takstativ, mest sannsynlig med rails. Skiboks og sykler skal ikke være noe problem
Visningsbilen var helt flat under (bortsett fra fire festekroker som nok er for å spenne den fast under transport)
Det er en liten frunk foran (ca 50L), men mindre enn størrelsen på snuten gir inntrykk av da mye av plassen er tatt av en gjennomføringskanal for luftstrømmen over bilen.
Baggasjerom bak er stort (530L), men den skrå bakluken gir noen begrensninger
Batteri blir 36 moduler med 12 pouch-celler, men ikke offentlig om dette blir et 400V eller 800V-system.
Ombordlader for AC blir bare 32A 1-fase (7.2kW). Holder normalt til daglig, men jeg hadde håpet på kraftigere (11-22kW) for å være en bedre reserve ved utfall eller kø på hurtiglader. En del nettleverandører tillater ikke 32A 1-fase, så da må man i praksis opp med et 22kW-punkt hjemme, for å kunne lade med 7.2kW.
Pris blir i området 700k+ NOK, og med tre forskjellige utstyrspakker til Norge (ukjent pris). Det blir relativ godt utvalg i utvendige farger (10+ ??).
Hjul blir mindre enn 23" (som på visningsbilen), hintet var å se mer mot hva som leveres på F-pace (20-22")
Levering fra siste halvdel av 2018, og med håp om å ha ryddet unna reservasjonskøen en gang litt inn i 2019, Produksjonen kan til en viss grad oppskaleres ved å redusere produksjonen av andre biler Jaguar har reservert kapasitet for hos Magna (som ingen helt ville bekrefte var produksjonssted, selv om CEO i Jaguar allerede har gått ut med dette)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Jag har som sagt en (ny) jagga parallellt med Teslan och om det är en bättre kvalitetsupplevelse du efterfrågar så skulle jag som sagt hålla mig borta från Jaguar.Bjelke skrev:Lite samma här, inte för att jag sett model 3 på riktigt än men jag har ju sett hur Tesla funkat några år nu (not so good) så Jagga med SuC ligger sjukt bra till här iaf
Vackra och kul bilar, men kvalitetsintrycket imponerar inte imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Nej visst, men återigen det handlar om några hundralappar i kostnad, så känns som en ickefråga.Smutt skrev:Med model 3 så visste jag att pengarna skulle vara låsta i 2 år varför inte använda företagets oskattade pengar?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Smutt skrev:Med model 3 så visste jag att pengarna skulle vara låsta i 2 år varför inte använda företagets oskattade pengar?
Får man ett ordentligt kvitto så är det ju lugnt det med. Men om man vill undvika att krångla till det och inte behöver pengarna privat så kan man göra som jag beskrev också.
Re: Jaguar I-Pace
Intressant info! Får ju verkligen hoppas de löser bakluckan, det skulle man ju störa sig på dagligen annars. Bra med möjlighet till takbox, men tråkigt att hemmaladdning blir så pass långsam kombinerat med 90 kWh batteri.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Laddning på en fas är inte alls bra för hemmaladdningen. Troligen vill man inte belasta en fas med mer än runt 13A om man har 16A i huvudsäkring och då får man bara ladda i 3kW eller ca 1,5 mil i timmen om det är enfas. Spelar inte så stor roll att bilen kan ta 32A när man ska ladda hemma.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Jaguar I-Pace
Då verkar Recharges uppgifter om priset vara fel, 700k i Norge gör ju att den kommer en bra bit över Model S.
Re: Jaguar I-Pace
Okej... I'm out.Svenssons skrev:Laddning på en fas är inte alls bra för hemmaladdningen.
3-fas är en deal breaker för mig iaf.
Re: Jaguar I-Pace
Ja, där instämmer jag.Mysman skrev:Okej... I'm out.Svenssons skrev:Laddning på en fas är inte alls bra för hemmaladdningen.
3-fas är en deal breaker för mig iaf.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Me 2mati skrev:Ja, där instämmer jag.Mysman skrev:Okej... I'm out.Svenssons skrev:Laddning på en fas är inte alls bra för hemmaladdningen.
3-fas är en deal breaker för mig iaf.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jaguar I-Pace
Det fanns ju nån tråd som visade nån tysk burk för att skapa enfas av trefas för att ladda Roadstern hittar den inte nu dock
Re: Jaguar I-Pace
Någon som har sett bilen i verklighet? och kan uttala sig om designen? Tycker den är riktigt läcker i vissa vinklar men inte helt hundra totalt sett!
Re: Jaguar I-Pace
http://evtun.com utvecklar en variant, som tar två faser (och ger 240 V! ut) som crowdfunding https://www.indiegogo.com/projects/acce ... electric#/ - dock med flexible goal, alltså får projektet alltid pengarna oavsett hur mycket som samlas in. Kan kanske bli något.bullen skrev:Det fanns ju nån tråd som visade nån tysk burk för att skapa enfas av trefas för att ladda Roadstern hittar den inte nu dock
Elbilist sedan 2014
Re: Jaguar I-Pace
Finns ju ingen produktionsklar bil ännu, men kanske är det någon här som sett prototypen på visningen i Norge?chol skrev:Någon som har sett bilen i verklighet? och kan uttala sig om designen? Tycker den är riktigt läcker i vissa vinklar men inte helt hundra totalt sett!
Blev mycket förvånad igår när jag läste att Jaguar gått ut med att endast 35 svenskar lagt sina 10k. När jag vet att jag är en av 35 och därmed kan få den bland de första i Sverige så blev man ju lite extra sugen
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Jag var väldigt nära att lägga en reservation när jag trodde att den skulle kosta som en F-Pace, innan jag förstod att det var som en motsvarande F-Pace, dvs 800k+ istället för 500k.
Model S85D -15, "Voltaire"
Re: Jaguar I-Pace
Jag har ju varit lite skeptisk till I-Pace om den inte får tillgång till Teslas SuC (vilket varken är bekräftat eller ej vid denna tidspunkt). Men efter att ha kört i Tyskland de senaste dagarna, så vet jag inte om man behöver vara så rädd egentligen. Vid de flesta SuC finns även ett antal (ofta 3-5) CCS/Chademo kombinerade stolpar. Självklart behöver dessa uppgraderas till mer än 50kW, men det borde inte ta allt för lång tid. Tyskland verkar ha kommit betydligt längre när det gäller att ha flera laddpunkter på samma ställe och inte bara tillåta att 1 bil laddar per gång.
Sen är det kul att tyskarna är så extremt inne på fossilterminologi att man använder uttrycket "tanka" när man refererar till ladda Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Elektrotankstellen
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Håller med om att Chademo/CCS-nätverket håller byggas ut i rask takt. Hastigheten är OK men inte bra idag men det håller på att uppdateras. Största nackdelen är väl dock att det oftast inte är mer än 1 max 2 laddare på varje plats. Detta behöver också fixas så att det är många fler laddare per station.
Tyskarna verkar återanvända skyltarna för bensinstationer till elladdning. Det verkar fungera eftersom de med avgasbilar inte behöver lära sig något nytt, de vet ju redan att man inte ska parkera på bensinstationen...
Tyskarna verkar återanvända skyltarna för bensinstationer till elladdning. Det verkar fungera eftersom de med avgasbilar inte behöver lära sig något nytt, de vet ju redan att man inte ska parkera på bensinstationen...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.