Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Smutt »

mati skrev:
Jag får nog lägga 10 papp på en reservation. Det kostar ju inget liksom. Med tanke på att jag har en Model 3-reservation trots att jag inte tänker köpa en så kan jag väl lika bra lägga några slantar på en Jagga. Den är klart intressant.
Är det nån som vet om man kan göra det på företaget?
Min revisor skulle godkänna
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Jag får nog lägga 10 papp på en reservation. Det kostar ju inget liksom. Med tanke på att jag har en Model 3-reservation trots att jag inte tänker köpa en så kan jag väl lika bra lägga några slantar på en Jagga. Den är klart intressant.
Är det nån som vet om man kan göra det på företaget?
Do it. Har som sagt tre reservationer totalt :D

Men varför göra det på företaget, "det kostar ju inget" som du precis konstaterade...

Om det blir sanning av både 750 kkr prislapp och SUCs så är plötsligt i-Pace stor favorit över trean som nästa bilköp för mig!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

Lite samma här, inte för att jag sett model 3 på riktigt än men jag har ju sett hur Tesla funkat några år nu (not so good) så Jagga med SuC ligger sjukt bra till här iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Men varför göra det på företaget, "det kostar ju inget" som du precis konstaterade...
Det är sant. Jag tänkte mer så att man kanske måste köpa bilen privat om man lägger en privat reservation. Och jag vill ju leasa på företaget såklart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Legato skrev:
Men varför göra det på företaget, "det kostar ju inget" som du precis konstaterade...
Det är sant. Jag tänkte mer så att man kanske måste köpa bilen privat om man lägger en privat reservation. Och jag vill ju leasa på företaget såklart.
Registrera ditt företag som köande men betala från privat konto. De vet ju inte från vilket konto pengarna kommer och du behöver ju inte ta upp kostnaden i bokföringen om du betalat köavgiften privat.

Sen om du köper bilen så betalar ditt företag bilen och du får tillbaka insatsen privat.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Smutt »

Med model 3 så visste jag att pengarna skulle vara låsta i 2 år varför inte använda företagets oskattade pengar?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Lite information från en som var på visningen i Oslo igår:

Det var lite nye fakta å få ut av dette (utover det som allerede er ute f.eks her), men kjekt å få sett bilen live. Den virket for meg som en lavere og mer kupé-formet bil enn på bildene (som nok prøver å forsterke et SUV-inntrykk). Høyden utvendig er nok noe under 160 cm.

Noen ting jeg plukket opp, som ikke nødvendigvis er 100% korrekte:
Visningsbilen er ikke fra førproduksjon, men et rent konseptbilbygg. Utvendig er den veldig nær produksjonsmodellen, men drivverket er ikke representativt (men den kan kjøre….bortsett fra at den har en SW-feil som gjør at den for tiden må dyttes).
Innvendig blir det en del endringer, men hovedsaklig praktiske ting som setebelter, splittet og nedfellbart baksete. Baksetet blir 3-seter, men med fokus på at de to ytterplassene er best mulig. Beinplass bak blir veldig bra. Skulderlinjen bak er veldig høy, men det var ikke mulig å prøvesitte for å se hvordan utsynet til siden blir.
Det var ikke noen innvendig blending av glasstaket, men dette er nok noe som må på plass.
Høyde under åpen bakluke var veldig lav (ca 160 cm), får håpe dette blir bedre på produksjonsmodell
Det blir mulighet for takstativ, mest sannsynlig med rails. Skiboks og sykler skal ikke være noe problem
Visningsbilen var helt flat under (bortsett fra fire festekroker som nok er for å spenne den fast under transport)
Det er en liten frunk foran (ca 50L), men mindre enn størrelsen på snuten gir inntrykk av da mye av plassen er tatt av en gjennomføringskanal for luftstrømmen over bilen.
Baggasjerom bak er stort (530L), men den skrå bakluken gir noen begrensninger
Batteri blir 36 moduler med 12 pouch-celler, men ikke offentlig om dette blir et 400V eller 800V-system.
Ombordlader for AC blir bare 32A 1-fase (7.2kW). Holder normalt til daglig, men jeg hadde håpet på kraftigere (11-22kW) for å være en bedre reserve ved utfall eller kø på hurtiglader. En del nettleverandører tillater ikke 32A 1-fase, så da må man i praksis opp med et 22kW-punkt hjemme, for å kunne lade med 7.2kW.
Pris blir i området 700k+ NOK, og med tre forskjellige utstyrspakker til Norge (ukjent pris). Det blir relativ godt utvalg i utvendige farger (10+ ??).
Hjul blir mindre enn 23" (som på visningsbilen), hintet var å se mer mot hva som leveres på F-pace (20-22")
Levering fra siste halvdel av 2018, og med håp om å ha ryddet unna reservasjonskøen en gang litt inn i 2019, Produksjonen kan til en viss grad oppskaleres ved å redusere produksjonen av andre biler Jaguar har reservert kapasitet for hos Magna (som ingen helt ville bekrefte var produksjonssted, selv om CEO i Jaguar allerede har gått ut med dette)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
Lite samma här, inte för att jag sett model 3 på riktigt än men jag har ju sett hur Tesla funkat några år nu (not so good) så Jagga med SuC ligger sjukt bra till här iaf :)
Jag har som sagt en (ny) jagga parallellt med Teslan och om det är en bättre kvalitetsupplevelse du efterfrågar så skulle jag som sagt hålla mig borta från Jaguar.

Vackra och kul bilar, men kvalitetsintrycket imponerar inte imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Smutt skrev:
Med model 3 så visste jag att pengarna skulle vara låsta i 2 år varför inte använda företagets oskattade pengar?
Nej visst, men återigen det handlar om några hundralappar i kostnad, så känns som en ickefråga.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
Med model 3 så visste jag att pengarna skulle vara låsta i 2 år varför inte använda företagets oskattade pengar?

Får man ett ordentligt kvitto så är det ju lugnt det med. Men om man vill undvika att krångla till det och inte behöver pengarna privat så kan man göra som jag beskrev också. :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Intressant info! Får ju verkligen hoppas de löser bakluckan, det skulle man ju störa sig på dagligen annars. Bra med möjlighet till takbox, men tråkigt att hemmaladdning blir så pass långsam kombinerat med 90 kWh batteri.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Svenssons »

Laddning på en fas är inte alls bra för hemmaladdningen. Troligen vill man inte belasta en fas med mer än runt 13A om man har 16A i huvudsäkring och då får man bara ladda i 3kW eller ca 1,5 mil i timmen om det är enfas. Spelar inte så stor roll att bilen kan ta 32A när man ska ladda hemma.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

Då verkar Recharges uppgifter om priset vara fel, 700k i Norge gör ju att den kommer en bra bit över Model S.
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Mysman »

Svenssons skrev:
Laddning på en fas är inte alls bra för hemmaladdningen.
Okej... I'm out.

3-fas är en deal breaker för mig iaf.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av mati »

Mysman skrev:
Svenssons skrev:
Laddning på en fas är inte alls bra för hemmaladdningen.
Okej... I'm out.

3-fas är en deal breaker för mig iaf.
Ja, där instämmer jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Mysman skrev:
Svenssons skrev:
Laddning på en fas är inte alls bra för hemmaladdningen.
Okej... I'm out.

3-fas är en deal breaker för mig iaf.
Ja, där instämmer jag.
Me 2 :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av bullen »

Det fanns ju nån tråd som visade nån tysk burk för att skapa enfas av trefas för att ladda Roadstern hittar den inte nu dock
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av bullen »

chol
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 mar 2015 07:07

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av chol »

Någon som har sett bilen i verklighet? och kan uttala sig om designen? Tycker den är riktigt läcker i vissa vinklar men inte helt hundra totalt sett!
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1557
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Klintan »

bullen skrev:
Det fanns ju nån tråd som visade nån tysk burk för att skapa enfas av trefas för att ladda Roadstern hittar den inte nu dock
http://evtun.com utvecklar en variant, som tar två faser (och ger 240 V! ut) som crowdfunding https://www.indiegogo.com/projects/acce ... electric#/ - dock med flexible goal, alltså får projektet alltid pengarna oavsett hur mycket som samlas in. Kan kanske bli något.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

chol skrev:
Någon som har sett bilen i verklighet? och kan uttala sig om designen? Tycker den är riktigt läcker i vissa vinklar men inte helt hundra totalt sett!
Finns ju ingen produktionsklar bil ännu, men kanske är det någon här som sett prototypen på visningen i Norge?

Blev mycket förvånad igår när jag läste att Jaguar gått ut med att endast 35 svenskar lagt sina 10k. När jag vet att jag är en av 35 och därmed kan få den bland de första i Sverige så blev man ju lite extra sugen ;-)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Seregon »

Jag var väldigt nära att lägga en reservation när jag trodde att den skulle kosta som en F-Pace, innan jag förstod att det var som en motsvarande F-Pace, dvs 800k+ istället för 500k.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Jag har ju varit lite skeptisk till I-Pace om den inte får tillgång till Teslas SuC (vilket varken är bekräftat eller ej vid denna tidspunkt). Men efter att ha kört i Tyskland de senaste dagarna, så vet jag inte om man behöver vara så rädd egentligen. Vid de flesta SuC finns även ett antal (ofta 3-5) CCS/Chademo kombinerade stolpar. Självklart behöver dessa uppgraderas till mer än 50kW, men det borde inte ta allt för lång tid. Tyskland verkar ha kommit betydligt längre när det gäller att ha flera laddpunkter på samma ställe och inte bara tillåta att 1 bil laddar per gång.
20170726_103724.jpg
Sen är det kul att tyskarna är så extremt inne på fossilterminologi att man använder uttrycket "tanka" när man refererar till ladda :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Elektrotankstellen :lol:
20170726_223359.jpg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Svenssons »

Håller med om att Chademo/CCS-nätverket håller byggas ut i rask takt. Hastigheten är OK men inte bra idag men det håller på att uppdateras. Största nackdelen är väl dock att det oftast inte är mer än 1 max 2 laddare på varje plats. Detta behöver också fixas så att det är många fler laddare per station.

Tyskarna verkar återanvända skyltarna för bensinstationer till elladdning. Det verkar fungera eftersom de med avgasbilar inte behöver lära sig något nytt, de vet ju redan att man inte ska parkera på bensinstationen...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar