Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
Jag provkörde I-pace nu i helgen, på ett event där Jaguar var med.
Förvånande nog har de ganska korta leveranstider, de pratade om tre månader för basversionen. Det förvånade mig! De har tydligen ”bokat” 2000 bilar till norden, varav de flesta hamnar i Norge.
Jag gillade den, framförallt inredningen är väldigt, väldigt lyckad med solid känsla. Den känns genomarbetad.
Hur den rent körmässigt står sig mot Tesla vet jag inte, jag har kört den alldeles för lite för att våga uttala mig men överlag imponerade I-pace. Säljaren lovade 50 mils räckvidd på pappret och 30 i verkligheten.
Förvånande nog har de ganska korta leveranstider, de pratade om tre månader för basversionen. Det förvånade mig! De har tydligen ”bokat” 2000 bilar till norden, varav de flesta hamnar i Norge.
Jag gillade den, framförallt inredningen är väldigt, väldigt lyckad med solid känsla. Den känns genomarbetad.
Hur den rent körmässigt står sig mot Tesla vet jag inte, jag har kört den alldeles för lite för att våga uttala mig men överlag imponerade I-pace. Säljaren lovade 50 mils räckvidd på pappret och 30 i verkligheten.
Re: Jaguar I-Pace
Den är verkligen riktigt rolig att köra, snäppet roligare än min Model S tom tycker jag! Håller med om att inredningen är snygg men jag tycker den är för plottrig. Jag tycker utsidan är klart finare än insidan.JonasAnd skrev:Jag provkörde I-pace nu i helgen, på ett event där Jaguar var med.
Förvånande nog har de ganska korta leveranstider, de pratade om tre månader för basversionen. Det förvånade mig! De har tydligen ”bokat” 2000 bilar till norden, varav de flesta hamnar i Norge.
Jag gillade den, framförallt inredningen är väldigt, väldigt lyckad med solid känsla. Den känns genomarbetad.
Hur den rent körmässigt står sig mot Tesla vet jag inte, jag har kört den alldeles för lite för att våga uttala mig men överlag imponerade I-pace. Säljaren lovade 50 mils räckvidd på pappret och 30 i verkligheten.
För mig är det laddningen som gör denna bil otänkbar just nu. Lyckas Ionity expandera enligt plan så skulle den kännas aktuell om ett par år imo. "Problemet" är väl att Model Y då ligger nära med troligen en avsevärt lägre prislapp för en bil i samma storlek.
Förvånansvärt snabb leverans! Sa det något om huruvida 3-fasladdning är på gång eller ej?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Det stämmer väl tyvärr med senaste testet där den klarade 31 mil, 65% mot "utlovat" enligt WLTP. Även om man räknar låt säga 82 kWh användbara så blir det 2.65 kWh/mil.JonasAnd skrev:Hur den rent körmässigt står sig mot Tesla vet jag inte, jag har kört den alldeles för lite för att våga uttala mig men överlag imponerade I-pace. Säljaren lovade 50 mils räckvidd på pappret och 30 i verkligheten.
Kan det verkligen vara så illa ? i-Pace är trots allt inte en speciellt högbyggd bil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Men de finns ju numera någn laddare som klarar dra ström från 2 faser och "slå" samman strömmen till en fas laddare. De är ju inte 3 fas men jag tycker nog de är tillräckligt bra.. Visst något dyrare utrustning men ganska lite pengar i förhållande till bilen.Legato skrev:
Förvånansvärt snabb leverans! Sa det något om huruvida 3-fasladdning är på gång eller ej?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Jaguar I-Pace
Det är väl för hemmabruk, inte att ta med sig? För mig är överlägset största problemet bristen på snabbladdare, tre-fasen är i grunden ett ganska litet problem men kombinerat med frånvaron av snabbladdare är det bökigt imo.chaffis75 skrev:Men de finns ju numera någn laddare som klarar dra ström från 2 faser och "slå" samman strömmen till en fas laddare. De är ju inte 3 fas men jag tycker nog de är tillräckligt bra.. Visst något dyrare utrustning men ganska lite pengar i förhållande till bilen.Legato skrev:
Förvånansvärt snabb leverans! Sa det något om huruvida 3-fasladdning är på gång eller ej?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Ja de är ju helt rätt, de blir väl bara 3 kW ut på en 11kw stolpe? Samtidigt kör man nog oftast DC laddning när man är på lång resa. Men absolut håller jag med om detta de är en brist även om den biten inte vore show stopper för mig nu när man kan ha en tvåfas till enfas laddare hemma.Legato skrev:Det är väl för hemmabruk, inte att ta med sig? För mig är överlägset största problemet bristen på snabbladdare, tre-fasen är i grunden ett ganska litet problem men kombinerat med frånvaron av snabbladdare är det bökigt imo.chaffis75 skrev:Men de finns ju numera någn laddare som klarar dra ström från 2 faser och "slå" samman strömmen till en fas laddare. De är ju inte 3 fas men jag tycker nog de är tillräckligt bra.. Visst något dyrare utrustning men ganska lite pengar i förhållande till bilen.Legato skrev:
Förvånansvärt snabb leverans! Sa det något om huruvida 3-fasladdning är på gång eller ej?
Ganska konstigt de saknas på en så pass dyr bil egentligen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Jaguar I-Pace
Ja det borde ju bli det. Och 7 kW på 22 kw stolpe. Jag har laddat på typ 2-stolpar rätt mycket med Teslan, trots att man har tillgång till ett så stort och snabbt nätverk. När man är på långresa gör jag detta ofta när man är ute och käkar middag tex. Hade jag inte haft tillgång till ett bra snabbladdarnätverk som Teslas så föreställer jag mig att jag hade laddat ännu oftare på typ 2 stolpar och då är det ju trist när det går så pass långsamt.chaffis75 skrev:Ja de är ju helt rätt, de blir väl bara 3 kW ut på en 11kw stolpe? Samtidigt kör man nog oftast DC laddning när man är på lång resa. Men absolut håller jag med om detta de är en brist även om den biten inte vore show stopper för mig nu när man kan ha en tvåfas till enfas laddare hemma.Legato skrev:Det är väl för hemmabruk, inte att ta med sig? För mig är överlägset största problemet bristen på snabbladdare, tre-fasen är i grunden ett ganska litet problem men kombinerat med frånvaron av snabbladdare är det bökigt imo.chaffis75 skrev:Men de finns ju numera någn laddare som klarar dra ström från 2 faser och "slå" samman strömmen till en fas laddare. De är ju inte 3 fas men jag tycker nog de är tillräckligt bra.. Visst något dyrare utrustning men ganska lite pengar i förhållande till bilen.Legato skrev:
Förvånansvärt snabb leverans! Sa det något om huruvida 3-fasladdning är på gång eller ej?
Ganska konstigt de saknas på en så pass dyr bil egentligen.
Gissar är att det saknas för att norrmän och engelsmän inte har någon större nytta av det, antar att det blir de största marknaderna för i-Pace, men det är ju tråkigt för svenska aspiranter på bilen helt klart.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Samtidigt har du ett tätare med CCS laddare än SuC laddare.Legato skrev:
Ja det borde ju bli det. Och 7 kW på 22 kw stolpe. Jag har laddat på typ 2-stolpar rätt mycket med Teslan, trots att man har tillgång till ett så stort och snabbt nätverk. När man är på långresa gör jag detta ofta när man är ute och käkar middag tex. Hade jag inte haft tillgång till ett bra snabbladdarnätverk som Teslas så föreställer jag mig att jag hade laddat ännu oftare på typ 2 stolpar och då är det ju trist när det går så pass långsamt.
Gissar är att det saknas för att norrmän och engelsmän inte har någon större nytta av det, antar att det blir de största marknaderna för i-Pace, men det är ju tråkigt för svenska aspiranter på bilen helt klart.
Norrmännenr ju glada för att åka till Sverige men så tänkte kanske inte jaguar. England är kanske mer isolerat och har inte nytta av 3 fas..
Hur är de i övriga Europa, har de trefas I de flesta andra länder?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Jaguar I-Pace
Nja, Teslor kan ju ladda på Chademo också vilket väl finns tillsammans med nästan alla CCS:er. Dessutom är ju SUCs överlägsna i tillförlitlighet eftersom det oftast är minst 8 stolpar.chaffis75 skrev:Samtidigt har du ett tätare med CCS laddare än SuC laddare.Legato skrev:
Ja det borde ju bli det. Och 7 kW på 22 kw stolpe. Jag har laddat på typ 2-stolpar rätt mycket med Teslan, trots att man har tillgång till ett så stort och snabbt nätverk. När man är på långresa gör jag detta ofta när man är ute och käkar middag tex. Hade jag inte haft tillgång till ett bra snabbladdarnätverk som Teslas så föreställer jag mig att jag hade laddat ännu oftare på typ 2 stolpar och då är det ju trist när det går så pass långsamt.
Gissar är att det saknas för att norrmän och engelsmän inte har någon större nytta av det, antar att det blir de största marknaderna för i-Pace, men det är ju tråkigt för svenska aspiranter på bilen helt klart.
Norrmännenr ju glada för att åka till Sverige men så tänkte kanske inte jaguar. England är kanske mer isolerat och har inte nytta av 3 fas..
Hur är de i övriga Europa, har de trefas I de flesta andra länder?
Har dålig koll på Europas elnät i övrigt, men min "killgissning" är att de flesta har trefas. Norge är ju i princip ensamma med sitt system om jag förstått det rätt (någon påstod att det typ bara är Albanien som har samma).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Ja, det är nog så att de flesta har 3-fas, men i vissa länder kör man 1-fas till hushåll.
Re: Jaguar I-Pace
Intressant om förbrukning för I-pace och Tesla.
https://www.linkedin.com/pulse/highwayt ... -noordsij/
https://www.linkedin.com/pulse/highwayt ... -noordsij/
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Jaguar I-Pace
provkörde iPace idag och är positivt överraskad. "Autopiloten" fungerade egentligen ganska bra, man behöver hålla minst en hand på ratten, men det var tillräckligt att ha en hand vilande på knät på samma sätt som jag ändå har i Teslan. Ingen större skillnad.
HUD, riktigt trevligt
Ventilation i stolarna, jippie!
Tvungen att koppla mobilen via kabel för att kunna använda Android Auto, Spotify etc, bläää!
Tvungen att ha tvilling-SIM-kort för att kunna få sanntidstrafikuppdateringar, bläää!
Väghållning, mycket bra, gungar inte lika mycket som Model X, nästan på nivå med Model S (jag körde en ipace med 20" och luftfjädring)
Stolarna, nja, inte helt perfekt sittställning, jag tyckte det var några kanter/sömmar som skavde eller var konstigt placerade. Teslas premiumstolar är mer behagliga.
Panoramatak, luftigt, men väldigt tråkigt att det inte kan öppnas!
Det omtalade fakemotorljudet, ganska kul faktiskt. Jag var väldigt negativ till detta initialt, men efter att ha testat det, så gillar jag det faktiskt. Kan stängas av, så ingen dealbreaker för någon.
snabbt summerat, helt enkelt
HUD, riktigt trevligt
Ventilation i stolarna, jippie!
Tvungen att koppla mobilen via kabel för att kunna använda Android Auto, Spotify etc, bläää!
Tvungen att ha tvilling-SIM-kort för att kunna få sanntidstrafikuppdateringar, bläää!
Väghållning, mycket bra, gungar inte lika mycket som Model X, nästan på nivå med Model S (jag körde en ipace med 20" och luftfjädring)
Stolarna, nja, inte helt perfekt sittställning, jag tyckte det var några kanter/sömmar som skavde eller var konstigt placerade. Teslas premiumstolar är mer behagliga.
Panoramatak, luftigt, men väldigt tråkigt att det inte kan öppnas!
Det omtalade fakemotorljudet, ganska kul faktiskt. Jag var väldigt negativ till detta initialt, men efter att ha testat det, så gillar jag det faktiskt. Kan stängas av, så ingen dealbreaker för någon.
snabbt summerat, helt enkelt
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
22" fälgar på Jaguaren och 19" på Model S och 20" på Model X. Det gör stor skillnad även om nötterna som gjorde testet bara tror att det är bredden på däcken som spelar roll. Kan nån som orkar gå in och tala om för dem vad som händer om man sätter 22" på en X?oscfor skrev:Intressant om förbrukning för I-pace och Tesla.
https://www.linkedin.com/pulse/highwayt ... -noordsij/
Re: Jaguar I-Pace
Säker på det? Bra om de fixat det men tidigare kunde det inte stängas av, bara justeras i intensitet.. Kan stängas av, så ingen dealbreaker för någon
snabbt summerat, helt enkelt
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
den lägsta nivån var knappt hörbar, så jag anser det i stort sett som att stänga av.Legato skrev:Säker på det? Bra om de fixat det men tidigare kunde det inte stängas av, bara justeras i intensitet.. Kan stängas av, så ingen dealbreaker för någon
snabbt summerat, helt enkelt
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Problemet är att kör man i Dynamic-läge så är den väldigt påtaglig även på lägsta nivån. Personligen skulle jag alltid köra en i-pace i Dynamic läge, det är ju då den är riktigt kul och matchar/slår Model S.HelectriC skrev:den lägsta nivån var knappt hörbar, så jag anser det i stort sett som att stänga av.Legato skrev:Säker på det? Bra om de fixat det men tidigare kunde det inte stängas av, bara justeras i intensitet.. Kan stängas av, så ingen dealbreaker för någon
snabbt summerat, helt enkelt
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Om ca 1-2h kommer han sända live. Han får låna den ca 1h. Han live sänder från #ladetour på sin live kanal just nu.
Mickep skrev:Väntar Tesla Björns test.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Jaguar I-Pace
Med 22" på Model X så skjuter förbrukningen upp! Jag har som jag sagt tidigare exakt samma förbrukning vinter som sommar. Detta beror inte på att jag kör helt utan klimatanläggning och batterivärmning på vintern utan att jag kör med 19" på vinterhjulen.Verdi skrev:22" fälgar på Jaguaren och 19" på Model S och 20" på Model X. Det gör stor skillnad även om nötterna som gjorde testet bara tror att det är bredden på däcken som spelar roll. Kan nån som orkar gå in och tala om för dem vad som händer om man sätter 22" på en X?oscfor skrev:Intressant om förbrukning för I-pace och Tesla.
https://www.linkedin.com/pulse/highwayt ... -noordsij/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Jaguar I-Pace
Teslabjörns första test av förbrukningen..
Han väntar på den nya mjukvaran som skall hjälpa till, i mitten av september kommer det "riktiga" testet.
Han väntar på den nya mjukvaran som skall hjälpa till, i mitten av september kommer det "riktiga" testet.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
Det där är konceptbilen, helt annan interiör, ofärdig drivlina, annan exteriör.gammal video
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Räckvidden verkar vara helt ok. Jaguar har kört från London till Bryssel på en laddning. Inklusive att de körde igenom Eurotunneln genom en servicetunnel.
Re: Jaguar I-Pace
De fem milen i tunneln gick nog i låg hastighet så där var nog energikonsumtionen riktigt låg.