Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
Det är standardinställningen. Man måste slå om en dupswitch för att ställa om till legacy så att det i princip bara är Tesla som kan ladda
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Jaguar I-Pace
Så om man har 2WC rätt inställda och inkopplade så kan man låta en I-pace och en Tesla dela på 3*10amp eller blir det nåt krångel pga att I-Pace bara använder 2faser?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
Ok! Är det uppenbart vilken switch det är när man tar av skalet eller måste man fördjupa sig i manualen?Svenssons skrev:Det är standardinställningen. Man måste slå om en dupswitch för att ställa om till legacy så att det i princip bara är Tesla som kan ladda
Re: Jaguar I-Pace
Inte uppenbart utan det blir att kolla upp i manualen. Lättast är att låta den vara på standardinställningen så att alla kan ladda.johan_w skrev:Ok! Är det uppenbart vilken switch det är när man tar av skalet eller måste man fördjupa sig i manualen?Svenssons skrev:Det är standardinställningen. Man måste slå om en dupswitch för att ställa om till legacy så att det i princip bara är Tesla som kan ladda
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Jaguar I-Pace
Tesla WC lastbalanserar inte mellan faserna. I-Pace använder bara en fas. På den fasen delar den strömmen med Teslan. De andra två faserna, som bara Teslan använder, blir tyvärr också lidande, dvs strömmen halveras där också. Om du alltså har ställt in mastern till max 10A (6,9kW) så får Teslan 3×5A (3,5kW) och I-Pacen får 1×5A (1,2kW). Ingen höjdare alltså.Smutt skrev:Så om man har 2WC rätt inställda och inkopplade så kan man låta en I-pace och en Tesla dela på 3*10amp eller blir det nåt krångel pga att I-Pace bara använder 2faser?
I det här fallet är det nästan bättre att koppla in två laddboxar parallellt utan lastbalansering. Och så får man se till att koppla in den ena bara på en fas, för I-Pace, och den andra på de resterande två faserna. Teslan kan ju utan problem laddas på två faser.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Tack för bra svarmati skrev:Tesla WC lastbalanserar inte mellan faserna. I-Pace använder bara en fas. På den fasen delar den strömmen med Teslan. De andra två faserna, som bara Teslan använder, blir tyvärr också lidande, dvs strömmen halveras där också. Om du alltså har ställt in mastern till max 10A (6,9kW) så får Teslan 3×5A (3,5kW) och I-Pacen får 1×5A (1,2kW). Ingen höjdare alltså.Smutt skrev:Så om man har 2WC rätt inställda och inkopplade så kan man låta en I-pace och en Tesla dela på 3*10amp eller blir det nåt krångel pga att I-Pace bara använder 2faser?
I det här fallet är det nästan bättre att koppla in två laddboxar parallellt utan lastbalansering. Och så får man se till att koppla in den ena bara på en fas, för I-Pace, och den andra på de resterande två faserna. Teslan kan ju utan problem laddas på två faser.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
Min landade nästan exakt på en miljon. Spännandefrippan skrev:
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Jaguar I-Pace
Vad få val det gick att göra i den svenska konfiguratorn Det går ju tex inte att välja performancestolar, HUD, exteriört kolfiberpaket mm. Eller ens färg på inredningen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- nicklasandersson
- Teslaägare
- Inlägg: 426
- Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
- Ort: Linköping
Jaguar I-Pace
Jag kunde välja hud, glastak, 4-zons klimatanläggning och performancepaket (med kolfiber). Valde inte allt men min bil landade på 950’
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
Re: Jaguar I-Pace
Jag ser nu att det går att välja fler grejer till SE än till HSE trots att inte allt ingår i HSE. Konstigt!nicklasandersson skrev:Jag kunde välja hud, glastak, 4-zons klimatanläggning och performancepaket (med kolfiber). Valde inte allt men min bil landade på 950’
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- nicklasandersson
- Teslaägare
- Inlägg: 426
- Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
- Ort: Linköping
Re: Jaguar I-Pace
Aha, det förklarar det. Jag valde en SE som utgångsmodell.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
Re: Jaguar I-Pace
Intressant om i-Pace "gasrespons" i TV:s artikel. Frugans i3 är är ju likadan, att kraften gradvis byggs upp till skillnad från Teslan där allt är på en gång. Uppskattar helt klart responsen i Tesla bättre (även om jag tyckte att den var helt ok i i3:an innan Teslan köptes).
Re: Jaguar I-Pace
Som Danni pratar om i kommentarerna handlar det förmodligen om skillnaden i karaktär på en asynkromaskin och en PM-maskin. Sen har ju I-pacen väldigt mycket mer effekt och moment än en i3, så den lär fortfarande uppfattas som väldigt kvick ur startgroparna jämfört med en ICE. Bara en PHEV är ju väldigt mycket mer "på" än en ICE vid samma systemeffekt.erbo73 skrev:Intressant om i-Pace "gasrespons" i TV:s artikel. Frugans i3 är är ju likadan, att kraften gradvis byggs upp till skillnad från Teslan där allt är på en gång. Uppskattar helt klart responsen i Tesla bättre (även om jag tyckte att den var helt ok i i3:an innan Teslan köptes).
Re: Jaguar I-Pace
Ser man på accelerationstestet mellan Model X och i-Pace ser det inte ut att vara någon skillnad vid startögonblicket. Vad det nu är värt med tanke på att det är Jaguars eget test.Geni87 skrev:Som Danni pratar om i kommentarerna handlar det förmodligen om skillnaden i karaktär på en asynkromaskin och en PM-maskin. Sen har ju I-pacen väldigt mycket mer effekt och moment än en i3, så den lär fortfarande uppfattas som väldigt kvick ur startgroparna jämfört med en ICE. Bara en PHEV är ju väldigt mycket mer "på" än en ICE vid samma systemeffekt.
Oavsett tror jag inte att det är någon skillnad i karaktär mellan motorerna i sig. Visst, om en AC och PM motor har samma märkeffekt och en tål 20% överlast under en kort period så blir det förstås skillnad i karaktär. Men det viktiga är väl i så fall storlek + vikt på de två motorerna. Model 3 motorn är ex vad jag förstår väldigt liten, mindre än den främre motorn i S/X.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Menar du att Jaguar skulle ha skruvat ner effekten på Teslan i testet, eller varför skulle det inte vara värt något?Laban skrev:Ser man på accelerationstestet mellan Model X och i-Pace ser det inte ut att vara någon skillnad vid startögonblicket. Vad det nu är värt med tanke på att det är Jaguars eget test.Geni87 skrev:Som Danni pratar om i kommentarerna handlar det förmodligen om skillnaden i karaktär på en asynkromaskin och en PM-maskin. Sen har ju I-pacen väldigt mycket mer effekt och moment än en i3, så den lär fortfarande uppfattas som väldigt kvick ur startgroparna jämfört med en ICE. Bara en PHEV är ju väldigt mycket mer "på" än en ICE vid samma systemeffekt.
Oavsett tror jag inte att det är någon skillnad i karaktär mellan motorerna i sig. Visst, om en AC och PM motor har samma märkeffekt och en tål 20% överlast under en kort period så blir det förstås skillnad i karaktär. Men det viktiga är väl i så fall storlek + vikt på de två motorerna. Model 3 motorn är ex vad jag förstår väldigt liten, mindre än den främre motorn i S/X.
Hänger inte alls med varför motorns fysiska storlek och vikt skulle spela roll för karaktären i drivlinan? Förresten, båda är AC-motorer.
Re: Jaguar I-Pace
Nej, men det är svårt att avgöra någon eventuell skillnad i karaktär, ex lite hårdare acceleration från 0-10 km/h och dylikt, från videon.Geni87 skrev:Menar du att Jaguar skulle ha skruvat ner effekten på Teslan i testet, eller varför skulle det inte vara värt något?
Menar bara att en eventuell jämförelse mellan två typer av motorer måste ta hänsyn till alla parametrar. Storlek, vikt, pris, effektivitet. Så utan att vara någon expert så tror jag att eventuella skillnader i karaktär på drivlinan handlar till 99% om mjukvara/design.Hänger inte alls med varför motorns fysiska storlek och vikt skulle spela roll för karaktären i drivlinan?
Den gängse förkortningen haltar lite jaFörresten, båda är AC-motorer.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Jaguar I-Pace
Det är absolut svårt att avgöra någon skillnad i karaktär från videon, men det hade nog gällt oavsett vem som gjorde videon. Bilarna är ju ganska jämnbördiga i acceleration redan på pappret. Vore väldigt intressant att provköra båda två precis efter varandra för att jämföra skillnad i karaktär. Även hur Model 3 känns jämfört med S/X, då den också har en annan motordesign.Laban skrev:Nej, men det är svårt att avgöra någon eventuell skillnad i karaktär, ex lite hårdare acceleration från 0-10 km/h och dylikt, från videon.Geni87 skrev:Menar du att Jaguar skulle ha skruvat ner effekten på Teslan i testet, eller varför skulle det inte vara värt något?
Menar bara att en eventuell jämförelse mellan två typer av motorer måste ta hänsyn till alla parametrar. Storlek, vikt, pris, effektivitet. Så utan att vara någon expert så tror jag att eventuella skillnader i karaktär på drivlinan handlar till 99% om mjukvara/design.Hänger inte alls med varför motorns fysiska storlek och vikt skulle spela roll för karaktären i drivlinan?
Den gängse förkortningen haltar lite jaFörresten, båda är AC-motorer.
Det kan också handla om hårdvara/mjukvara i invertrarna, men det är omöjligt att jämföra när så lite är känt.
Re: Jaguar I-Pace
Det fina med begränsningen är ju att grejerna håller bättre och att körningen blir mjukare.erbo73 skrev:Intressant om i-Pace "gasrespons" i TV:s artikel. Frugans i3 är är ju likadan, att kraften gradvis byggs upp till skillnad från Teslan där allt är på en gång. Uppskattar helt klart responsen i Tesla bättre (även om jag tyckte att den var helt ok i i3:an innan Teslan köptes).
Re: Jaguar I-Pace
Hej,
Då det verkar finnas många insatta personer här så passar jag på att flika in med en fråga.
Min pendling är ungefär 22 mil per dag, varav en stor del på motorväg. Vissa dagar uppåt 30mil. Jag har inte möjlighet till laddning dagtid. Jag är inte hemma mer än 11 timmar en "vanlig" natt.
Jag bor i villa, med en huvudsäkring på 20A (som jag tror mig kunna få höjd till 25A), men det skall ju räcka till värmepump och allt annat i huset också.
När jag räknar på det här (och vill ha marginal för vinterdagar, åska, hagel och drivis) så känns det som att jag inte kommer att hinna ladda under natten det jag förbrukat under dagen, med tanke på begränsningen som enfas-laddaren i I-pace skulle ge mig.
Just nu är min beräkning att jag skulle göra av med omkring 46kWh en vanlig dag, men med 1-fas 16A och 11 timmar laddning enbart hinna ladda 35kWh på natten. Det gör att fredagen blir tuff....
Som jag ser det skulle jag ha tre alternativ för att lösa detta:
1. Köp inte en I-pace, utan istället t.ex. en Tesla S, som har trefasladdare.
2. Planera in stopp vid en 50kW snabbladdare 1-2 ggr i veckan för att "ladda ifatt". Jag passerar en sådan varje dag.
3. Skaffa en alternativ laddlösning hemma.
T.ex. en sådan här: http://www.hresol.com.au/downloads/985- ... 2011kW.pdf
Eller en sådan här: http://setec-power.se/produkt/10kw-css- ... r-laddare/
Bägge är DC-laddare (CSS) med omkring 10-11kW i laddning, och kan matas från trefas.
Den första ser ju snygg ut, men jag har inte sett något pris, och vet inte ens om den går att beställa idag.
Den andra har ju svenskt pris, men har som jag förstår det en fläkt som låter, och jag vet inte hur den skulle må i en carport året runt.
Men nu mina frågor:
* Tänker jag rätt runt förbrukning/laddning, eller har jag gjort några stora grodor?
* Är det möjligt att använda en DC-laddare som hemma-laddare, är det på något sett negativt för batterihälsan, och kommer den att gå att styra som förväntat (när den skall ladda, när den skall vara färdig, förvärmning av bil och batterier osv)?
* Finns det något ytterligare alternativ?
Tacksam för all feedback!
Då det verkar finnas många insatta personer här så passar jag på att flika in med en fråga.
Min pendling är ungefär 22 mil per dag, varav en stor del på motorväg. Vissa dagar uppåt 30mil. Jag har inte möjlighet till laddning dagtid. Jag är inte hemma mer än 11 timmar en "vanlig" natt.
Jag bor i villa, med en huvudsäkring på 20A (som jag tror mig kunna få höjd till 25A), men det skall ju räcka till värmepump och allt annat i huset också.
När jag räknar på det här (och vill ha marginal för vinterdagar, åska, hagel och drivis) så känns det som att jag inte kommer att hinna ladda under natten det jag förbrukat under dagen, med tanke på begränsningen som enfas-laddaren i I-pace skulle ge mig.
Just nu är min beräkning att jag skulle göra av med omkring 46kWh en vanlig dag, men med 1-fas 16A och 11 timmar laddning enbart hinna ladda 35kWh på natten. Det gör att fredagen blir tuff....
Som jag ser det skulle jag ha tre alternativ för att lösa detta:
1. Köp inte en I-pace, utan istället t.ex. en Tesla S, som har trefasladdare.
2. Planera in stopp vid en 50kW snabbladdare 1-2 ggr i veckan för att "ladda ifatt". Jag passerar en sådan varje dag.
3. Skaffa en alternativ laddlösning hemma.
T.ex. en sådan här: http://www.hresol.com.au/downloads/985- ... 2011kW.pdf
Eller en sådan här: http://setec-power.se/produkt/10kw-css- ... r-laddare/
Bägge är DC-laddare (CSS) med omkring 10-11kW i laddning, och kan matas från trefas.
Den första ser ju snygg ut, men jag har inte sett något pris, och vet inte ens om den går att beställa idag.
Den andra har ju svenskt pris, men har som jag förstår det en fläkt som låter, och jag vet inte hur den skulle må i en carport året runt.
Men nu mina frågor:
* Tänker jag rätt runt förbrukning/laddning, eller har jag gjort några stora grodor?
* Är det möjligt att använda en DC-laddare som hemma-laddare, är det på något sett negativt för batterihälsan, och kommer den att gå att styra som förväntat (när den skall ladda, när den skall vara färdig, förvärmning av bil och batterier osv)?
* Finns det något ytterligare alternativ?
Tacksam för all feedback!
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Re: Jaguar I-Pace
När jag bara hade Leafen (klara också bara 1fas) så ställde jag laddboxen på 20A trots att jag bara har 20A huvudsäkring. Värmepump, VV-beredare, kyl/frys gick på de andra två faserna så den var typ bara belastad när man drog igång spisen. Peppar peppar så höll det i 2 år utan smälld säkring. Nu laddade jag bara sisådär 20kWh per natt så den var på timer efter midnatt, gjorde att jag lugnt kunde använda spisen till kvällsmat.
Tips är att kolla upp hur ditt proppskåp ser ut, har du tur är där en fas som är "ledig".
Tips är att kolla upp hur ditt proppskåp ser ut, har du tur är där en fas som är "ledig".
Re: Jaguar I-Pace
En Tesla borde vara en enklare lösning. Med tanke på i-Pace är en helt ny modell är det ju sannolikt att den kan ha en del barnsjukdomar, vilket ju en del Teslor också har... Även om mina två fungerar finfint.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---