Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av bylund »

Många har ju betalat extra för dubelladdare och halvannanladdare tull sin Tesla. Så några tusen extra skulle det nog finnas de som betalar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Jerker »

Det kan inte vara dyrt med 3-fasladdare. Sono Sion, som ska kosta SEK 210000, får CCS med 3-fas AC. Om det blir 11 eller 22 kW är inte bestämt än.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10323
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

TiborBlomhall skrev:
.

Samma sak med förstagångsköparen, hon vet heller inte att hon borde efterfråga trefasladdning.
Helt riktigt... Läser man lite i de olika Facebookgrupperna inser man snabbt också att folk som inte äger elbilar har väldigt svårt att ta in den gigantiska fördelen det är att ha tillgång till Teslas nätverk av SuperChargers. De flesta verkar på fullt allvar tro att det fungerar lika bra med CCS/Chademo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10323
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

I Sverige tror jag i princip varenda köpare är beredd att betala det lilla påslag det skulle innebära med trefas.

Som vanligt kostar det dock pengar att bygga olika versioner av en bil, och genom att efterfrågan framförallt är på "enfasmarknader" så behöver det inte varit fel av Jaguar att skippa trefasen. Gissningsvis säljer de den relativt lilla produktionen ändå.

Lite lustigt dock, precis när jag skrev detta inlägg så fick jag svar från Jan-Erik Berggren på Expressen/Allt om Bilar. Mailade honom då jag tyckte hans artikel med rubriken "Jaguars nya elbil I-Pace krossar Tesla Model X" var väldigt missvisande. Han påstår nu att "Bilens projektledare" sagt att "3-fas är på gång". Gissar att han har lika dålig koll på det som det övriga han skrev, men lite intressant iaf ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av erbo73 »

TiborBlomhall skrev:
Ländernas elsystem spelar in. Varken i England eller största marknaden Norge har folk trefas hemma.

Sen att trefasladdare kostar tre gånger så mycket som enfasladdare kan vara ett tungt motargument.

Och jag skulle till och med dryfta mig påstå att de som bygger sina första elbilar inte förstår vidden av problemet. Se till exempel BMW i3 som först hade enfasladdare. Nu efter några år har de insett och bytt till trefasladdare.

Samma sak med förstagångsköparen, hon vet heller inte att hon borde efterfråga trefasladdning.
Håller med. När jag köpte min första elbil hade jag ingen aning om exakt hur viktigt det är med 3-fasladdare. Det blev en i3 och att den var utrustad med 3-fas har varit väldigt bra (dock för biltypen ingen deal breaker). Insåg dock då att bil med större batteri MÅSTE ha 3-fasladdare.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av iAkita »

Jag fattar verkligen inte hur ni som skriver att det är viktigare med trefasladdning med ett stort batteri än med ett litet tänker. Det är ju självklart precis tvärt om, ju större batteri desto mindre behov av trefasaddning!

Om man kör 10-15 mil under dagen nu under vintern med någon av den första generationens elbilar med 20-30 kWh batterier, och sen ska köra 10-15 mil till under eftermiddagen-kvällen, då räcker det inte långt med enfas kan jag lova. Batteriet kommer vara i princip tomt när man kommer hem och det blir inte många mils räckvidd man hinner ladda upp på ett par timmars enfasladdning. Med ett batteri på 90 kWh behöver man inte ens ladda innan man ger sig iväg igen.

Vad tusan spelar det för roll om bilen inte hinner ladda till 100% varje morgon? Det är väl inte många som dagligen har ett behov av 90 tillgängliga kWh? Och skulle det verkligen vara en katastrof om man hade med sig 15 kWh färre ut på vägen på en långresa för att bilen inte hunnit ladda upp till 100%? Ni får det ju att låta som en Model X/S75 är helt omöjligt att ge sig ut på långresa med eftersom den har några kWh mindre än Model X/S100.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10323
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

iAkita skrev:
Jag fattar verkligen inte hur ni som skriver att det är viktigare med trefasladdning med ett stort batteri än med ett litet tänker. Det är ju självklart precis tvärt om, ju större batteri desto mindre behov av trefasaddning!

Om man kör 10-15 mil under dagen nu under vintern med någon av den första generationens elbilar med 20-30 kWh batterier, och sen ska köra 10-15 mil till under eftermiddagen-kvällen, då räcker det inte långt med enfas kan jag lova. Batteriet kommer vara i princip tomt när man kommer hem och det blir inte många mils räckvidd man hinner ladda upp på ett par timmars enfasladdning. Med ett batteri på 90 kWh behöver man inte ens ladda innan man ger sig iväg igen.

Vad tusan spelar det för roll om bilen inte hinner ladda till 100% varje morgon? Det är väl inte många som dagligen har ett behov av 90 tillgängliga kWh? Och skulle det verkligen vara en katastrof om man hade med sig 15 kWh färre ut på vägen på en långresa för att bilen inte hunnit ladda upp till 100%? Ni får det ju att låta som en Model X/S75 är helt omöjligt att ge sig ut på långresa med eftersom den har några kWh mindre än Model X/S100.
Är det någon som skrivit att det är viktigare med trefasladdning med ett stort batteri?

Min åsikt är (som jag skrivit tidigare) att frånvaron av laddnätverk samt den faktiska laddhastigheten på långfärd på ca 45 kW är ett mycket större problem än frånvaron av trefasladdning. Att inte ha trefasladdning är ju dock ett betydligt större problem när man inte har tillgång till laddnätverk och snabbare laddning. När du bara kan ladda 45 kW på resan så är ju det sista man vill att börja med tex 15 kWh mindre i batteriet som du skriver om tycker jag. När man är beroende av andra laddare än Teslas SUCs på långfärd så hade det i mitt tycke varit en väldigt bra backup att kunna ladda 11-22 kW på typ 2 laddare också.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av bjelkeman »

Jag tycker trefas laddning är viktigt för mig. Varför?

- Jag betalar effektavgift varje månad (eller vad det heter) för toppen, mätt i ampere, som jag tar ut på någon fas. Trefas 5 A, är billigare än enfas 16 A.

- Skall jag ladda bilen fullt från 10% över natten, det händer, så går det med trefas. Med enfas så hinner jag inte.

- Enfasladdning när det är riktigt kallt tar väldigt lång tid att komma igång.

- Ibland kommer det lite oplanerat att jag ska någonstans, när bilen är halvfull, då är det bra att kunna dra upp till 16 A trefas. (Kniper det bor jag nära Bredden/InfraCity, men det gör inte alla)

Enfas till ett 75 kWh batteri? Nej tack.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av iAkita »

Legato skrev:
Är det någon som skrivit att det är viktigare med trefasladdning med ett stort batteri?
Flera stycken, både i denna och andra trådar. Bläddra tillbaka så ser du.
Legato skrev:
Min åsikt är (som jag skrivit tidigare) att frånvaron av laddnätverk samt den faktiska laddhastigheten på långfärd på ca 45 kW är ett mycket större problem än frånvaron av trefasladdning. Att inte ha trefasladdning är ju dock ett betydligt större problem när man inte har tillgång till laddnätverk och snabbare laddning. När du bara kan ladda 45 kW på resan så är ju det sista man vill att börja med tex 15 kWh mindre i batteriet som du skriver om tycker jag. När man är beroende av andra laddare än Teslas SUCs på långfärd så hade det i mitt tycke varit en väldigt bra backup att kunna ladda 11-22 kW på typ 2 laddare också.
Fast 15 kWh laddar man ju på 15-20 minuter redan i dagsläget, och det lär väl vara standard även på superchargers när alla Model 3 kommer ut på vägarna och man får börja räkna med att samtliga platser kommer vara upptagna. Det innebär ju enbart att man får göra första stoppet 15-20 minuter tidigare än annars, därefter gör det ingen skillnad. Men självklart håller jag med om att kombinationen stort batteri, 3-fasladdning snabbladdning är det bästa, men då får man också räkna med att det kostar. Att avfärda en bil med ett 90 kWh batteri och laddhastighet på upp till 100 kW ENBART för att den saknar 3-fasladdning och kanske "bara" har 75 kWh tillgängligt vissa morgnar känns jättekonstigt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10323
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

iAkita skrev:
Legato skrev:
Är det någon som skrivit att det är viktigare med trefasladdning med ett stort batteri?
Flera stycken, både i denna och andra trådar. Bläddra tillbaka så ser du.
Legato skrev:
Min åsikt är (som jag skrivit tidigare) att frånvaron av laddnätverk samt den faktiska laddhastigheten på långfärd på ca 45 kW är ett mycket större problem än frånvaron av trefasladdning. Att inte ha trefasladdning är ju dock ett betydligt större problem när man inte har tillgång till laddnätverk och snabbare laddning. När du bara kan ladda 45 kW på resan så är ju det sista man vill att börja med tex 15 kWh mindre i batteriet som du skriver om tycker jag. När man är beroende av andra laddare än Teslas SUCs på långfärd så hade det i mitt tycke varit en väldigt bra backup att kunna ladda 11-22 kW på typ 2 laddare också.
Fast 15 kWh laddar man ju på 15-20 minuter redan i dagsläget, och det lär väl vara standard även på superchargers när alla Model 3 kommer ut på vägarna och man får börja räkna med att samtliga platser kommer vara upptagna. Det innebär ju enbart att man får göra första stoppet 15-20 minuter tidigare än annars, därefter gör det ingen skillnad. Men självklart håller jag med om att kombinationen stort batteri, 3-fasladdning snabbladdning är det bästa, men då får man också räkna med att det kostar. Att avfärda en bil med ett 90 kWh batteri och laddhastighet på upp till 100 kW ENBART för att den saknar 3-fasladdning och kanske "bara" har 75 kWh tillgängligt vissa morgnar känns jättekonstigt.
OK ang att några tyckt det är viktigare med trefas med stort batteri. Konstigt håller jag med om.

15 kWh tar ju snarare 20-25 minuter när du laddar med 45 kW. Inga 25 minuter extra jag skulle vilja ha när man måste ladda runt 1,5 timme varje gång...

Att samtliga platser plötsligt skulle vara upptagna som regel pga Model 3 tror jag inte på. Tesla utökar ju snabbt antalet platser och det dröjer fortfarande länge till M3 levererats i stora volymer. I dagsläget är det ju extremt ovanligt att SUCs är fulla, undantaget UV... Även vid full SUC får man ju klart högre "peak"-hastighet än 45 kW.

Laddhastigheten idag är ju inte 100 kW, den är 45 kW. Hade det funnits ordentligt med laddare som faktiskt laddar med 100 kW så hade den absolut varit intressant, men det lär ju dröja ca 3 år till. Då kommer alternativen också se helt annorlunda ut, så det är rätt svårt att gissa idag hur bra den står sig då. Gissningsvis har vi då Model Y till salu för neråt halva priset...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Det kan inte vara dyrt med 3-fasladdare. Sono Sion, som ska kosta SEK 210000, får CCS med 3-fas AC. Om det blir 11 eller 22 kW är inte bestämt än.
Skillnaden mellan en enfas-likriktare och en trefas-likriktare är nästan löjligt liten, däremot så är själva laddaren dyrare
om man antar att den har större effekt (fast inga enorma summor då heller om man ser till vad delarna kostar).
Jämför man då två skapligt lika varianter så lär det ju bli enfas på 32A och trefas på 16A och där är inte skillnaden i
effekt speciellt stor och alltså skulle dom kosta ungefär lika mycket att tillverka, jämför man däremot en enfas-laddare
på på 16A och en trefas på 16A så blir skillnaden lite större (men långt ifrån tredubbla priset).
Hur som haver så är det ändå bara korkat att inte erbjuda oss det.

Vill man krångla till det så kan man ju såklart ha en enfasladdare som man sedan tar tre stycken likadana av när man
bygger en trefas-variant och då blir det självklar dyrare...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Beigler »

Jag var förbi Jaguar i Danderyd idag och tog mig en titt på bilen.

Jag har aldrig suttit i en Jaguar förut och var lite nyfiken på om finishen skiljer sig så fantastiskt mycket från en Tesla. Visst, det är skillnad, men jag skulle inte säga att den på något sätt gör att Jaguaren överglänser alla andra lyxigheter som X-en har. (Sköna säten bak, självstängande förardörr, fwd (ja, jag älskar dem, de är sjuukt praktiska när man har småbarn i barnstol) osv)

I övrigt känns det helt klart löjligt att jämföra X med I-pace. Lite som att jämföra Volvo XC90 med en V50 bara för att båda har bensinmotor och dragkrok. Den har medelmåttigt bagage bak och i princip inget alls där fram. Kort och gott en mycket mindre bil.

Den kanske är en bra bil för de med behov av mindre utrymme än vad X har. Men när man skjuter så fel med reklamen blir åtminstone jag bara besviken och osugen när man ser den i verkligheten. Dumt enligt mig.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av bylund »

Även jag var förbi Danderyd idag, och är förvånad att alla jämför med Model X. Den är klart närmre Model S, även t o m mindre än den.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10323
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

bylund skrev:
Även jag var förbi Danderyd idag, och är förvånad att alla jämför med Model X. Den är klart närmre Model S, även t o m mindre än den.
Den är tom kortare än Model 3 ;)

Jag håller helt med om att den ej kan jämföras med Model X. Men samtidigt är det ganska smart av Jaguar att så det fröet... Det är som att BMW skulle lansera en ny X3a som en "Q7 dödare". Alla hade bara skrattat och förstått det orimliga, men pga frånvaron av elektriska SUVs så verkar strategin funka för Jaguar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av nek0 »

HelectriC skrev:
nek0 skrev:
nek0 skrev:
HelectriC skrev:
Det måste ju finnas en anledning till att så få elbilar har 3-fas. Det måste ju ha nåt med konstruktionen av elsystemet att göra antar jag. Hade det varit som att montera 18 istället för 17 tums hjul, så hade det ju inte varit nåt problem, men det är ju uppenbarligen det.
Anledningen är att ingen vill sälja elbilar.. Alla har elbilar i sortimentet bara för att de måste. Tesla har elbilar som få kan köpa och de andra har elbilar som få vill ha
Nej, det köper jag inte. Möjligtvis Fiat e500 och MB B electric, men de övriga är nog i allra högsta grad intresserade av att sälja sina elbilar. Leaf och eGolf tex är både populära och säljer bra. Jaguar gör ju ingen hemlighet av att de verkligen satsar på elektriskt och säger öppet att det är framtiden för Jaguar.
Jo bilarna är populära men tillgången äe obefintlig. Bara Tesla har lite batterier. Väntetiden för en Vw Golf dirsel är max 3 månader . Vad ärr väntetiden för en el Golf?
Det är ju två olika problem, tillgång på batteriet och viljan att sälja. Oavsett så känner jag inte det hör hemma i denna tråd. Du får skapa en ny om du vill diskutera det vidare.[/quote]
Var det jag som började prata om anledningen?
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Beigler »

Legato skrev:

Den är tom kortare än Model 3 ;)

Jag håller helt med om att den ej kan jämföras med Model X. Men samtidigt är det ganska smart av Jaguar att så det fröet... Det är som att BMW skulle lansera en ny X3a som en "Q7 dödare". Alla hade bara skrattat och förstått det orimliga, men pga frånvaron av elektriska SUVs så verkar strategin funka för Jaguar.
Jag är tveksam om strategin funkar. Att det blir en snackis är inte det viktigaste i längden. Att sälja bilar är det som räknas.

Just nu tror jag att de lockar fel kunder till bilhallarna och de egentliga köparna stannar hemma då de tror att bilen är för stor.

Men men, framtiden lär utvisa. Det viktiga och vad som är positivt, oavsett om laddaren är fel etc, är att detta är ett till rent elbilsalternativ.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av nek0 »

vigge50 skrev:
nek0 skrev:
HelectriC skrev:
nek0 skrev:
HelectriC skrev:
Det måste ju finnas en anledning till att så få elbilar har 3-fas. Det måste ju ha nåt med konstruktionen av elsystemet att göra antar jag. Hade det varit som att montera 18 istället för 17 tums hjul, så hade det ju inte varit nåt problem, men det är ju uppenbarligen det.
Anledningen är att ingen vill sälja elbilar.. Alla har elbilar i sortimentet bara för att de måste. Tesla har elbilar som få kan köpa och de andra har elbilar som få vill ha
Jo bilarna är populära men tillgången äe obefintlig. Bara Tesla har lite batterier. Väntetiden för en Vw Golf dirsel är max 3 månader . Vad ärr väntetiden för en el Golf?
Om Volkswagen inte satsat alls på elbilar så hade nog knappast tidigare i vintras gått ut och sagt att de skulle dubbla produktionen väll?

https://electrek.co/2017/12/27/vw-doubl ... ng-demand/
vigge50 jag tror att du missförstått mig. Alla satsar ju på elbilar, men ingen har tillräckligt med bilar för försäljning och därför har vi bilar som få kan köpa eller bilar som få vill köpa. Därför har vi bilar med kort räckvidd, långsam laddning ingen dragkrok jättelång leveranstid och mycket annat negativt. Om några år när alla hunnit med utvecklingen och batteri fabriker kommer vi att ha elbilar som de flesta kan och vill köpa. De är på gång var så säker men just nu är det ganska tunt.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

nek0 skrev:
vigge50 skrev:
nek0 skrev:
Jo bilarna är populära men tillgången äe obefintlig. Bara Tesla har lite batterier. Väntetiden för en Vw Golf dirsel är max 3 månader . Vad ärr väntetiden för en el Golf?
Om Volkswagen inte satsat alls på elbilar så hade nog knappast tidigare i vintras gått ut och sagt att de skulle dubbla produktionen väll?

https://electrek.co/2017/12/27/vw-doubl ... ng-demand/
vigge50 jag tror att du missförstått mig. Alla satsar ju på elbilar, men ingen har tillräckligt med bilar för försäljning och därför har vi bilar som få kan köpa eller bilar som få vill köpa. Därför har vi bilar med kort räckvidd, långsam laddning ingen dragkrok jättelång leveranstid och mycket annat negativt. Om några år när alla hunnit med utvecklingen och batteri fabriker kommer vi att ha elbilar som de flesta kan och vill köpa. De är på gång var så säker men just nu är det ganska tunt.
Men är den låga tillgången på elbilarna verkligen för att tillverkarna inte vill sälja elbilar eller är det för att det missbedömde efterfrågan? Jag har sätt gamla kvartalsrapporter från Tesla där de trodde Model X hade en potential till 15-20 000 bilar per år, förra året sålde de nästan 50 000 Model X. Tesla har själv sagt att de fick skruva upp planerna för Model 3 produktionen för att efterfrågan var större än vad de trodde, betyder de enligt din definition att Tesla inte vill sälja elbilar?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av nek0 »

vigge50 skrev:
nek0 skrev:
vigge50 skrev:
nek0 skrev:
Jo bilarna är populära men tillgången äe obefintlig. Bara Tesla har lite batterier. Väntetiden för en Vw Golf dirsel är max 3 månader . Vad ärr väntetiden för en el Golf?
Om Volkswagen inte satsat alls på elbilar så hade nog knappast tidigare i vintras gått ut och sagt att de skulle dubbla produktionen väll?

https://electrek.co/2017/12/27/vw-doubl ... ng-demand/
vigge50 jag tror att du missförstått mig. Alla satsar ju på elbilar, men ingen har tillräckligt med bilar för försäljning och därför har vi bilar som få kan köpa eller bilar som få vill köpa. Därför har vi bilar med kort räckvidd, långsam laddning ingen dragkrok jättelång leveranstid och mycket annat negativt. Om några år när alla hunnit med utvecklingen och batteri fabriker kommer vi att ha elbilar som de flesta kan och vill köpa. De är på gång var så säker men just nu är det ganska tunt.
Men är den låga tillgången på elbilarna verkligen för att tillverkarna inte vill sälja elbilar eller är det för att det missbedömde efterfrågan? Jag har sätt gamla kvartalsrapporter från Tesla där de trodde Model X hade en potential till 15-20 000 bilar per år, förra året sålde de nästan 50 000 Model X. Tesla har själv sagt att de fick skruva upp planerna för Model 3 produktionen för att efterfrågan var större än vad de trodde, betyder de enligt din definition att Tesla inte vill sälja elbilar?
Tesla vill sälja bilar men som jag skrev innan få kan köpa en så dyr bil. Mercedes hade en elektrisk B klass var är den? Hyundai ser att man kan sälja hur många som helst IONIQ och ändå planerar 18600 st Kona. Läste någonstans att bara i Norge 15000 personer väntar på Hyundai Kona.
Jag tror inte på sagan om missbedömningen . För mig är det medvetet.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

nek0 skrev:
Jag tror inte på sagan om missbedömningen . För mig är det medvetet.
Med tanke på att Model 3 fick 400k reservationer så kan man tycka att de borde vara väldigt medvetna om att efterfrågan finns där. Men frågan är väl om batterierna finns där.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av LarsL »

erbo73 skrev:

Håller med. När jag köpte min första elbil hade jag ingen aning om exakt hur viktigt det är med 3-fasladdare. Det blev en i3 och att den var utrustad med 3-fas har varit väldigt bra (dock för biltypen ingen deal breaker). Insåg dock då att bil med större batteri MÅSTE ha 3-fasladdare.
För mig var det precis tvärtom. Innan jag köpte Leafen så trodde jag att 3-fas laddning var nödvändigt för att bilen skulle funka i vardagen. Nu efter två år inser jag att man klarar sig galant med 1-fas 10A trots dagliga resor på 7 mil.
Jag skulle alltså inte betala typ 10000kr extra för att få 3-fas laddning på Leafen.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av lator »

LarsL skrev:
erbo73 skrev:

Håller med. När jag köpte min första elbil hade jag ingen aning om exakt hur viktigt det är med 3-fasladdare. Det blev en i3 och att den var utrustad med 3-fas har varit väldigt bra (dock för biltypen ingen deal breaker). Insåg dock då att bil med större batteri MÅSTE ha 3-fasladdare.
För mig var det precis tvärtom. Innan jag köpte Leafen så trodde jag att 3-fas laddning var nödvändigt för att bilen skulle funka i vardagen. Nu efter två år inser jag att man klarar sig galant med 1-fas 10A trots dagliga resor på 7 mil.
Jag skulle alltså inte betala typ 10000kr extra för att få 3-fas laddning på Leafen.
Det är ju helt beroende på räckvidden och ditt körschema men helt klart är det positivt med trefas om något oförutsett skulle inträffa eller om man som jag har 6 mil in till stan och behöver ladda men inte nödvändigtvis på en snabladdare... Dessutom så är det ju lättare att balansera lasten när man delar den på tre faser.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Henrik Torphammar »

lator skrev:
Dessutom så är det ju lättare att balansera lasten när man delar den på tre faser.
Det är också individuellt. Min värmepump är 1fas. ja, alla mina förbrukare är 1fas. 3fas hade inte hjälp mig i den bemärkelsen men fortfarande kunnat ladda 3ggr så fort om jag vill huttra i ett kallt och nedsläckt hus haha.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Jerker »

Jag har en luft-vattenvärmepump på en fas, en stödjande elpatron på en och varmvattenberedare på en. Jag har 16A in i huset och kan utan problem ladda på 8A 3-fas och få 5,5 kW. Om det är panik och jag bara måste ha så snabb laddning som möjligt på kort tid (händer lite då och då) kan jag stänga av värmen och VVB och köra 11 kW in i bilen. Då hinner jag få rätt många mil på en timme. Det funkar även på vintern när det är kallt. Övriga förbrukare som lampor, kyl o frys m.m. gör inte att säkringen går.

Jag vill inte ha en bil med bara 1-fas AC. Jag hade inte greppat de här sakerna innan jag bestämde mig för att leasa en Zoe. Det stod mellan den och en Leaf, men Renault var den enda som just då erbjöd privatleasing. Jag har haft mycket mer användning av snabbare hemmaladdning än snabb landsvägsladdning, men CCS hade ju varit att föredra, det förstår jag idag.
IMG_20180311_153048.jpg
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av jpetters »

Tittade på I-Pace idag på Genève bilmässa. Trevlig bilen men gillade inte den djupa instrumentbrädan och satt lite trångt med höger ben mot mittkonsolen.
Den är ju som många påpekat mycket mindre än Model X. Mer som en Golf i kupén. Men vill man ha en schysst andrabil med AWD och range är den inte fel alls.
Den blir intressant att se vad den verkliga rangen är med de saftiga 22" hjulen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Skriv svar