Jag har aldrig varit så pigg efter en långresa som nu med Teslan. Många säger att det är autopiloten. Det kan det inte vara eftersom jag inte har haft autopilot i min tidigare bil. En del säger att det är avsaknad av brummande motorljud och det kan vara en del av förklaringen. Huvudorsaken tror jag är att man är tvungen att ta lite små pauser då och då. En liten bensträckare, en liten promenad runt kvarteret eller bara lite stretching. Avkopplande och bra för kroppen. Jag tycker nästan att laddpauserna är det bästa med elbilsresandet.
Ja, avsaknaden av en massa onödiga ljud, som t.ex. motorljudet är definitivt nåt som gör resan trevligare! Jag märker stor skillnad när jag sätter mig i hustruns fossil som är i samma storleksklass.
Motorljud hör man väldigt lite vid långfärdskörning. Det tror jag vi kan avskriva.
Jag tror det beror delvis på pauserna men den främsta anledningen är väl att man kör betydligt långsammare och lugnare för att inte sabba räckvidden.
Motorljud hör man väldigt lite vid långfärdskörning. Det tror jag vi kan avskriva.
Det beror nog på modell. Kia är inget premiummärke, direkt, och man hör definitivt motorljud vid motorvägsfart i den. Inte så konstigt när det är en 1,2 liters motor.
Motorljud hör man väldigt lite vid långfärdskörning. Det tror jag vi kan avskriva.
Det beror nog på modell. Kia är inget premiummärke, direkt, och man hör definitivt motorljud vid motorvägsfart i den. Inte så konstigt när det är en 1,2 liters motor.
Finns det alltså nån Kia som är i samma storleksklass som en Model S?
Motorljud hör man väldigt lite vid långfärdskörning. Det tror jag vi kan avskriva.
Det beror nog på modell. Kia är inget premiummärke, direkt, och man hör definitivt motorljud vid motorvägsfart i den. Inte så konstigt när det är en 1,2 liters motor.
Finns det alltså nån Kia som är i samma storleksklass som en Model S?
Jag har aldrig varit så pigg efter en långresa som nu med Teslan. Många säger att det är autopiloten. Det kan det inte vara eftersom jag inte har haft autopilot i min tidigare bil. En del säger att det är avsaknad av brummande motorljud och det kan vara en del av förklaringen. Huvudorsaken tror jag är att man är tvungen att ta lite små pauser då och då. En liten bensträckare, en liten promenad runt kvarteret eller bara lite stretching. Avkopplande och bra för kroppen. Jag tycker nästan att laddpauserna är det bästa med elbilsresandet.
Ja, avsaknaden av en massa onödiga ljud, som t.ex. motorljudet är definitivt nåt som gör resan trevligare! Jag märker stor skillnad när jag sätter mig i hustruns fossil som är i samma storleksklass.
Motorljud hör man väldigt lite vid långfärdskörning. Det tror jag vi kan avskriva.
Jag tror det beror delvis på pauserna men den främsta anledningen är väl att man kör betydligt långsammare och lugnare för att inte sabba räckvidden.
Jag kör med samma tempo med elbil som med fossilbil. Bryr mig inte om räckvidden eftersom jag vet att den räcker till och blir över. Alla stopp jag gör hade jag behövt göra ändå pga toa, mat, bensträckare etc. Jag känner inte att jag sumpar någon extra tid på laddning trots att jag inte håller nere hastigheten.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag läste relativt nyligen om en forskningsrapport som konstaterade att det är vibrationerna som fossilmotorer orsakar som gör att man blir trött av att köra/åka bil. Jag tror att det är förklaringen mellan skillnaden i trötthet/pigghet mellan el- och fossilbil. Sen hjälper säkert AP till också då man faktiskt inte behöver koncentrera sig på samma sätt (så länge du använder den på rätt vägar ).
Jag läste relativt nyligen om en forskningsrapport som konstaterade att det är vibrationerna som fossilmotorer orsakar som gör att man blir trött av att köra/åka bil. Jag tror att det är förklaringen mellan skillnaden i trötthet/pigghet mellan el- och fossilbil. Sen hjälper säkert AP till också då man faktiskt inte behöver koncentrera sig på samma sätt (så länge du använder den på rätt vägar ).
Jo, det är ju egentligen rätt logiskt; Barn somnar ju väldigt lätt i bil.
Jag läste relativt nyligen om en forskningsrapport som konstaterade att det är vibrationerna som fossilmotorer orsakar som gör att man blir trött av att köra/åka bil. Jag tror att det är förklaringen mellan skillnaden i trötthet/pigghet mellan el- och fossilbil. Sen hjälper säkert AP till också då man faktiskt inte behöver koncentrera sig på samma sätt (så länge du använder den på rätt vägar ).
Jo, det är ju egentligen rätt logiskt; Barn somnar ju väldigt lätt i bil.
För att inte tala om i båten. Motorn på konstant varvtal och så gungar det lite lagom. Blir trött bara jag skriver om det ...
Jag läste relativt nyligen om en forskningsrapport som konstaterade att det är vibrationerna som fossilmotorer orsakar som gör att man blir trött av att köra/åka bil. Jag tror att det är förklaringen mellan skillnaden i trötthet/pigghet mellan el- och fossilbil. Sen hjälper säkert AP till också då man faktiskt inte behöver koncentrera sig på samma sätt (så länge du använder den på rätt vägar ).
Jo, det är ju egentligen rätt logiskt; Barn somnar ju väldigt lätt i bil.
För att inte tala om i båten. Motorn på konstant varvtal och så gungar det lite lagom. Blir trött bara jag skriver om det ...
Jag kör inte ett dugg långsammare med Teslan än med tidigare dieselbilar. Snarare tvärtom. När det gäller körd maxhastighet är svaret enkelt, jag har aldrig tidigare haft en bil som gick så fort.
Rent generellt har jag med de gamla ice-bilarna alltid försökt att hålla förbrukningen nere, helt enkelt för att slippa tanka så ofta och för miljöns skull såklart. Med Teslan finns inte de tankarna. Jag vet att batteriet räcker med god marginal. Det dåliga miljösamvetet tillhör det förflutna. Det är bara köra.
Angående motorljud. Jo, man hör motorljudet. Jag har hört det i alla (diesel) bilar jag haft. Skönt att slippa dånandet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Men hur skall föräldrarna som har barn som har svårt att somna göra när de köper elbil och inte längre kan slänga in barnen i den vibrerande bilen. (här kanske de kommer komma en vibrator till bilen "go to sleep mode". jag menar det finns massagestolar... hmm? kommer nog finnas en marknad så länge det finns desperata föräldrar.
Jag kom på en sak när jag funderade på supercharging till I-Pace eller inte. Var sitter laddluckan? Det går ju inte att använda superchargers om inte laddluckan sitter så att man faktiskt klarar att parkera och sträcka ut laddsladden (man får nästan utgå från de superchargers som är mest begränsande och det torde vara de man måste backa in mot och där själva laddsladden är monterad bakom bilen. Övriga lösningar; vid sidan, drive past etc gör det enklare, men detta är också en minoritet av alla laddare). Jag kollade videon på den röda, som flera journalister har kört och det ser ut som luckan sitter under höger ytterbackspegel. Detta är inte idealt, men om man tar med i beräkningen att Jaggan har väldigt kort överhäng fram, så skulle det faktiskt kunna vara möjligt att köra in mot en Supercharger. Hade luckan varit på vänster sida som tex Volvo och BMW har, så går det inte. Hade överhänget varit som på tex F-Pace, så hade det inte heller gått. Därför finns det fortfarande en praktisk möjlighet att det skulle fungera. Glad att jag inte insåg en omöjlighet, då hade allt hopp varit borta
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
En sak som Tesla har en stor fördel med är såklart erfarenhet av hur deras drivlinor fungerar och de kan vara värt mycket men man ska inte glömma att Jaguar faktiskt är med i Formula e. Detta har gett de en hel del erfarenhet och även ger en positiv bild mot kunderna att när de väl släpper I-Pace så har de använt elektriska drivlinor på toppnivå och borde därmed ha fått en hel del erfarenhet.
Fick precis inbjudan till visning av I-Pacen i Oslo den 19 eller 20 juni. Även föredrag av I-Pace designer Julian Thomson. Inte helt idealt för mig med Oslo just då hade ju varit grymt kul, men attans tror det blir svårt. Nån annan som ska? Ska tydligen vara enda visningen i Skandinavien innan lansering.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fick precis inbjudan till visning av I-Pacen i Oslo den 19 eller 20 juni. Även föredrag av I-Pace designer Julian Thomson. Inte helt idealt för mig med Oslo just då hade ju varit grymt kul, men attans tror det blir svårt. Nån annan som ska? Ska tydligen vara enda visningen i Skandinavien innan lansering.
Oj, det vore kul. Har ej fått inbjudan dock (om den ej ligger i posten idag förstås). Skumt, har både reserverat samt äger en Jaguar i dagsläget.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fick precis inbjudan till visning av I-Pacen i Oslo den 19 eller 20 juni. Även föredrag av I-Pace designer Julian Thomson. Inte helt idealt för mig med Oslo just då hade ju varit grymt kul, men attans tror det blir svårt. Nån annan som ska? Ska tydligen vara enda visningen i Skandinavien innan lansering.
Oj, det vore kul. Har ej fått inbjudan dock (om den ej ligger i posten idag förstås). Skumt, har både reserverat samt äger en Jaguar i dagsläget.
Kom på email till mig.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Synd bara att den blir en konkurrent till S/X och inte 3. Utseendemässigt hade jag nog valt den före 3, men det finns inte på kartan att jag skulle ha råd med den med den uppskattade prisbilden.
Ganska många som verkar få rätt angående prisbilden om den stämmer skapligt vill säga
Minns inte vad jag gissade på men det var nog däromkring iaf
Kanske jag hade hoppats på lite lägre för basmodellen men det ser ju iaf inte totalt vansinnigt ut...
Ganska många som verkar få rätt angående prisbilden om den stämmer skapligt vill säga
Minns inte vad jag gissade på men det var nog däromkring iaf
Kanske jag hade hoppats på lite lägre för basmodellen men det ser ju iaf inte totalt vansinnigt ut...
Ja, det blir bra, ca 600' i Norge
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ganska många som verkar få rätt angående prisbilden om den stämmer skapligt vill säga
Minns inte vad jag gissade på men det var nog däromkring iaf
Kanske jag hade hoppats på lite lägre för basmodellen men det ser ju iaf inte totalt vansinnigt ut...
Hehe mmm borde bli ganska exakt i mitten av mitt 550-900k intervall Svårt att gissa fel bara man gör intervallet tillräckligt stort
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Nu vet jag att de inte går att jämföra exakt men i Tyskland börjar Model S(med de speciella paketet) på 78 770 euro och Model X börjar på 96 750 euro. Om Tesla och Jaguar har samma förhållande i priser så bör de svenska priset alltså hamna på 850-900 tusen kronor.
Nu vet jag att de inte går att jämföra exakt men i Tyskland börjar Model S(med de speciella paketet) på 78 770 euro och Model X börjar på 96 750 euro. Om Tesla och Jaguar har samma förhållande i priser så bör de svenska priset alltså hamna på 850-900 tusen kronor.
Jag skummade bara artikeln men det stod väl under 80k. Visst det kan ju vara 79.990 men jag tänker snarare någonstans 75-80k. Men du har nog rätt det blir nog över mitten på intervallet oavsett.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021