Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
Jag laddar mest i Arboga har alldrig haft problem där, bara en gång i Toftaholm
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Dom i Tyskland används helt enkelt knapptHelectriC skrev:Jag håller med om situationen i Sverige, jag förstår inte helt varför SuC och Chademo/CCS är så dåligt i Sverige. Jag har varje gång här i Tyskland fått runt 110kW en bra stund in i laddningen, men i Sverige låga effekter som du beskriver. Kan vi för en gångs skull säga "se på Tyskland" på något elbilsrelaterat det måste ju vara första gången dom ligger i framkant.Bjelke skrev:Som SuC-nätverket är numera så är det ofta ingen större skillnad i effekt, jag vet inte hur jä...la ofta man får nöja sig med effekt under 45kW (som dessutom fladdrar upp och ner osv) och att hålla på att
flytta bilen mellan olika stolpar för att hitta en som funkar som den ska tar oxo tid och är ett onödigt meck
Och på det så går ju faktiskt effekten ner efter ett tag ändå (lite olika beroende på vilken modell man har).
Och så har vi såklart läget då man måste dela laddeffekten med en annan bil...
Största skillnaden blir ju såklart om man kommer in på en perfekt fungerande SuC med superlåg Soc och bara laddar typ 20-30 minuter.
Jag har sagt det flera ggr nu, men om inte SuC funkar bättre så är det ingen megaskillnad mot CCS/CHAdeMO förutom antalet stolpar per plats...........
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Det beror nog enbart på slitage/taskigt underhåll för alla har funkat perfekt längre tillbaks... Jag var helt själv i Krokom nyligen men funkade ändå inte, samma sak i Väsby i våras tex...bat skrev:Problemet med SuCarna måste ju vara pga matningen till stationerna. Är ju samma Tesla utrustning som sitter runt om i världen. Eller om det är någon konfiguration som görs annorlunda i Sverige?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jaguar I-Pace
Jag har haft problem med att den inte laddade and en gång, annars har jag de fåtal gånger jag laddat fått maxhastighet runt 100kW. Säker på att det inte är något med bilen?
Re: Jaguar I-Pace
Själv får jag alltid 100kW+ på SuC när jag laddar efter att ha kört längre väg som t.ex. Löddeköping i tisdags och Kristianstad förra veckan. Har jag inte kört särskilt långt så får jag dock bara mellan runt 30-70kW. Chademo ligger dock oftast på bättre platser för mig än SuC. Orsaken till detta är nog att de ligger på många fler platser. Det är egentligen bara SuC i Kristianstad och Tindered som ligger på bra platser för mig när det gäller södra Sverige.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Jaguar I-Pace
Nya rykten om SUC-tillgång för i-Pace:
http://insideevs.com/tesla-jaguar-partnership-works/
Det skulle ju verkligen göra stor skillnad! För min del räcker det nog dock inte riktigt ändå. Om priset landar över 800k och det stämmer att man inte kan ladda med trefas hemma så blir det nog en Model 3 ändå.
http://insideevs.com/tesla-jaguar-partnership-works/
Det skulle ju verkligen göra stor skillnad! För min del räcker det nog dock inte riktigt ändå. Om priset landar över 800k och det stämmer att man inte kan ladda med trefas hemma så blir det nog en Model 3 ändå.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Ganska säker iaf, flera som har samma problem på samma stolpar och på andra får jag fullt krämapkungen skrev:Jag har haft problem med att den inte laddade and en gång, annars har jag de fåtal gånger jag laddat fått maxhastighet runt 100kW. Säker på att det inte är något med bilen?
Dessutom tittade dom extra noga på kontakten senast jag var in på SC Väsby (pga att den laddade knepigt hemma
vilket berodde på UMC:n som byttes)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jaguar I-Pace
Lite intervjuer med en av dom ansvariga bakom bilen. Mycket lovande trots att det inte verkar bli nåt drag..
https://www.forbes.com/sites/bertelschm ... c756117d94
Verkar mer som CCS 120 än Tesla SC dock
https://www.forbes.com/sites/bertelschm ... c756117d94
Verkar mer som CCS 120 än Tesla SC dock
Re: Jaguar I-Pace
Fick precis mail från Jaguar ang utrustning. Verkar som de vill veta vad de som reserverat köplats har för preferenser. Tror kanske dom har läst en del på forum där det går heta debatter om HUD, dragkrok etc.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Tycker tyvärr att dom har glömt några viktiga punkter, som snabbladdning inkl översikt av dessa i bilens infotainmentsystem, OTA-uppdateringar m.fl.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Förhoppningsvis ser de dessa punkter som självklara men de hade då kunnat fråga om hastigheten på snabbladdningen (50 kW, 120kW eller 300kW) t.ex.HelectriC skrev:Tycker tyvärr att dom har glömt några viktiga punkter, som snabbladdning inkl översikt av dessa i bilens infotainmentsystem, OTA-uppdateringar m.fl.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Jaguar I-Pace
Ja, man skulle kunna tro att det är självklart, men en grej som keyless är ju ändå mer basic, varför ta med det i undersökningen då? Let the conspiracy ideas beginSvenssons skrev:Förhoppningsvis ser de dessa punkter som självklara men de hade då kunnat fråga om hastigheten på snabbladdningen (50 kW, 120kW eller 300kW) t.ex.HelectriC skrev:Tycker tyvärr att dom har glömt några viktiga punkter, som snabbladdning inkl översikt av dessa i bilens infotainmentsystem, OTA-uppdateringar m.fl.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Alla kanske inte vill ha en bil som är lätt att knycka med signalförlängning.HelectriC skrev:... men en grej som keyless är ju ändå mer basic, varför ta med det i undersökningen då?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Jaguar I-Pace
Jag bockade i dragkrok. Enbart dragkrok. På alla tre sidor. De måste börja förstå att en elbil inte är nån slags leksak som inte behöver vara lika användbar som en bensinbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Jag har egentligen inte ens något behov av dragkrok men bockade ändå i det på samtliga sidor. Enbart för att vara solidarisk.
Model S85D -15, "Voltaire"
Re: Jaguar I-Pace
Tesla verkar inte vara själva med att få mer reservationer än man hinner med, Jaguar har nu över 25 000 reservationer av I Pace och den planerade produktionstakten är 10-15 000 per år. Även om alla kanske inte väljer att köpa den så har Jaguar nu valt att inte visa upp den i Frankfurt då de inte vill att den ska dra på sig mer uppmärksamhet.
http://europe.autonews.com/article/2017 ... 09811/1172
http://europe.autonews.com/article/2017 ... 09811/1172
Re: Jaguar I-Pace
Som jag citerade i artikeltråden:vigge50 skrev:Tesla verkar inte vara själva med att få mer reservationer än man hinner med, Jaguar har nu över 25 000 reservationer av I Pace och den planerade produktionstakten är 10-15 000 per år. Även om alla kanske inte väljer att köpa den så har Jaguar nu valt att inte visa upp den i Frankfurt då de inte vill att den ska dra på sig mer uppmärksamhet.
http://europe.autonews.com/article/2017 ... 09811/1172
– Hittills i år är runt fyra procent av alla nyköpta bilar eldrivna eller laddhybrider. Om tio år kanske det är 30 procent. Fortare än så går det inte, säger Robert Collin.
Det verkar som om "folk" inte bryr sig om Collin....
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Jaguar I-Pace
Jag tror inte det ens kommer vara i närheten av alla som köper. Rimligtvis har många (likt jag) köpt den extremt billiga optionen för möjligheten att få bilen tidigt om den överraskar positivt. För mig finns det dock tre dealbreakers just nu som alla tre verkar besannas tyvärr:vigge50 skrev:Tesla verkar inte vara själva med att få mer reservationer än man hinner med, Jaguar har nu över 25 000 reservationer av I Pace och den planerade produktionstakten är 10-15 000 per år. Även om alla kanske inte väljer att köpa den så har Jaguar nu valt att inte visa upp den i Frankfurt då de inte vill att den ska dra på sig mer uppmärksamhet.
http://europe.autonews.com/article/2017 ... 09811/1172
1.) Ingen trefasladdning.
2.) Inget laddnätverk.
3.) Pris över 800k med ok utrustning.
Skulle nog kunna acceptera en av ovanstående om allt övrigt blir riktigt bra, men det ser inte så ljust ut imo.
Tråkigt som tusan att de inte pushar den, det är som vanligt man vill ha reklampelaren men den får inte kannabilisera på de gamla fossilarna med högre marginaler
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Man undrar ju om denna bil ens existerar ännu mer än i ett exemplar. Men det gör de nog. Dock så har ingen fått testa den ännu, på riktigt.
Hittar:
http://www.autoexpress.co.uk/jaguar/i-p ... 017-review
Och bara två timmar...
"He promises an NEDC range of just over 300 miles from the 90kWh lithium-ion battery pack, and a recharge time of only two hours from a 50kW DC point"
Hittar:
http://www.autoexpress.co.uk/jaguar/i-p ... 017-review
Och bara två timmar...
"He promises an NEDC range of just over 300 miles from the 90kWh lithium-ion battery pack, and a recharge time of only two hours from a 50kW DC point"
MYLR-24
Re: Jaguar I-Pace
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
Tyvärr fick man inte gå in i bilen på Frankfurt-mässan men några utsidebilder blev det ändå... (Bilen stod tyvärr lite trångt dock)
https://www.car.info/sv-se/spot/207680
https://www.car.info/sv-se/spot/207680
Driver sajten Car.info
Re: Jaguar I-Pace
Tyvärr så har Jaguar eller Land Rover ingen annan ren elbil under utveckling för tillfället
https://insideevs.com/jaguar-i-pace-pla ... -more-evs/
https://insideevs.com/jaguar-i-pace-pla ... -more-evs/
Re: Jaguar I-Pace
Har inte orkat läsa igenom hela tråden än så detta kanske redan är känt, men har noterat att många efterfrågar trefasladdning i hemmet - med rätta. Snubblade på detta inlägg i forumet på http://www.i-paceforum.com
Kanske kan vara intressant information.
Kanske kan vara intressant information.
Re: Jaguar I-Pace
Intressant! Så om han har rätt så ska man alltså förvänta sig försenad lansering med troligen tillgång till trefas-laddning...Geni87 skrev:Har inte orkat läsa igenom hela tråden än så detta kanske redan är känt, men har noterat att många efterfrågar trefasladdning i hemmet - med rätta. Snubblade på detta inlägg i forumet på http://www.i-paceforum.com
Kanske kan vara intressant information.
Det blir spännande att se om M3 eller i-Pace kommer först till Sverige. Nu känns det som M3 blev favorit på det området igen...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021