Ah, ok, så styrning av laddaren blir då direkt mot boxen - bilen kan alltså inte styra en laddare via CCS-protokollet? Här inser jag att jag har en del att lära mig om!Geni87 skrev:En DC-laddare för hemmabruk bör kunna vara en bra lösning, som har diskuterats tidigare i tråden. Batteriet laddas ju alltid med DC oavsett, så skillnaden ligger egentligen bara i vart omvandlingen AC->DC sker, antingen i bilens inbyggda ombordladdare eller utanför bilen. Ska inte ha någon betydelse för batterihälsan. När det gäller styrning av laddaren och sånt kan det säkert skilja sig beroende på vilken tillverkare det är av boxen, men jag har svårt att se att de inte erbjuder någon lösning för det.
Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Re: Jaguar I-Pace
CCS-gränsnittet innefattar ju kommunikation mellan bilen och laddaren så de kan kommunicera, det måste de kunna göra för att uppfylla lagkrav - bilen måste kunna säga till laddaren att avbryta om bilen upptäcker något problem. Jag vet inte exakt hur det skulle fungera i en DC-laddare för hemmabruk, men prata med varandra kan de.jak skrev:Ah, ok, så styrning av laddaren blir då direkt mot boxen - bilen kan alltså inte styra en laddare via CCS-protokollet? Här inser jag att jag har en del att lära mig om!Geni87 skrev:En DC-laddare för hemmabruk bör kunna vara en bra lösning, som har diskuterats tidigare i tråden. Batteriet laddas ju alltid med DC oavsett, så skillnaden ligger egentligen bara i vart omvandlingen AC->DC sker, antingen i bilens inbyggda ombordladdare eller utanför bilen. Ska inte ha någon betydelse för batterihälsan. När det gäller styrning av laddaren och sånt kan det säkert skilja sig beroende på vilken tillverkare det är av boxen, men jag har svårt att se att de inte erbjuder någon lösning för det.
Re: Jaguar I-Pace
Precis vad man vill ha - en bil som snackar skit med en laddare hela natten! Men det får dom väl göra så länge dom inte stör min skönhetssömn!Geni87 skrev:CCS-gränsnittet innefattar ju kommunikation mellan bilen och laddaren så de kan kommunicera, det måste de kunna göra för att uppfylla lagkrav - bilen måste kunna säga till laddaren att avbryta om bilen upptäcker något problem. Jag vet inte exakt hur det skulle fungera i en DC-laddare för hemmabruk, men prata med varandra kan de.jak skrev:Ah, ok, så styrning av laddaren blir då direkt mot boxen - bilen kan alltså inte styra en laddare via CCS-protokollet? Här inser jag att jag har en del att lära mig om!Geni87 skrev:En DC-laddare för hemmabruk bör kunna vara en bra lösning, som har diskuterats tidigare i tråden. Batteriet laddas ju alltid med DC oavsett, så skillnaden ligger egentligen bara i vart omvandlingen AC->DC sker, antingen i bilens inbyggda ombordladdare eller utanför bilen. Ska inte ha någon betydelse för batterihälsan. När det gäller styrning av laddaren och sånt kan det säkert skilja sig beroende på vilken tillverkare det är av boxen, men jag har svårt att se att de inte erbjuder någon lösning för det.
Men då blir det kanske så att man i bilens app (för jag har för mig att det skall finnas en sådan till I-pace) ställer in när den skall vara varm osv, medan man till laddaren/boxen ställer in eventuella tider som den skall ladda (eller inte ladda).
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Re: Jaguar I-Pace
Tack. Det skulle bli min första elbil/laddbara bil, och jag är väl en sådan person som vill *förstå" och inte bara lita på vad som sägs i säljmaterial innan jag kliver in i något som ändå kommer vara en central del för att få min vardag att fungera.erbo73 skrev:Måste bara säga att du låter väldigt insatt i problematiken med i-pace. Många kommer att köpa den enbart på utseende och sen inse att den inte tillnärmelsevis fungerar lika bra i vardagen som en Tesla. Kommer bli många i-pace rätt snabbt på andrahandsmarknaden!
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Re: Jaguar I-Pace
I laddaren ställer du bara in hur mycket ström den får ta från centralen, allt annat ställer du in i bilen eller appenjak skrev:Precis vad man vill ha - en bil som snackar skit med en laddare hela natten! Men det får dom väl göra så länge dom inte stör min skönhetssömn!Geni87 skrev:CCS-gränsnittet innefattar ju kommunikation mellan bilen och laddaren så de kan kommunicera, det måste de kunna göra för att uppfylla lagkrav - bilen måste kunna säga till laddaren att avbryta om bilen upptäcker något problem. Jag vet inte exakt hur det skulle fungera i en DC-laddare för hemmabruk, men prata med varandra kan de.jak skrev:Ah, ok, så styrning av laddaren blir då direkt mot boxen - bilen kan alltså inte styra en laddare via CCS-protokollet? Här inser jag att jag har en del att lära mig om!Geni87 skrev:En DC-laddare för hemmabruk bör kunna vara en bra lösning, som har diskuterats tidigare i tråden. Batteriet laddas ju alltid med DC oavsett, så skillnaden ligger egentligen bara i vart omvandlingen AC->DC sker, antingen i bilens inbyggda ombordladdare eller utanför bilen. Ska inte ha någon betydelse för batterihälsan. När det gäller styrning av laddaren och sånt kan det säkert skilja sig beroende på vilken tillverkare det är av boxen, men jag har svårt att se att de inte erbjuder någon lösning för det.
Men då blir det kanske så att man i bilens app (för jag har för mig att det skall finnas en sådan till I-pace) ställer in när den skall vara varm osv, medan man till laddaren/boxen ställer in eventuella tider som den skall ladda (eller inte ladda).
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
Om du höjer till 25amp köper en Tesla WC och rensar en fas så kan du ladda 5750wjak skrev:Hej,
Då det verkar finnas många insatta personer här så passar jag på att flika in med en fråga.
Min pendling är ungefär 22 mil per dag, varav en stor del på motorväg. Vissa dagar uppåt 30mil. Jag har inte möjlighet till laddning dagtid. Jag är inte hemma mer än 11 timmar en "vanlig" natt.
Jag bor i villa, med en huvudsäkring på 20A (som jag tror mig kunna få höjd till 25A), men det skall ju räcka till värmepump och allt annat i huset också.
När jag räknar på det här (och vill ha marginal för vinterdagar, åska, hagel och drivis) så känns det som att jag inte kommer att hinna ladda under natten det jag förbrukat under dagen, med tanke på begränsningen som enfas-laddaren i I-pace skulle ge mig.
Just nu är min beräkning att jag skulle göra av med omkring 46kWh en vanlig dag, men med 1-fas 16A och 11 timmar laddning enbart hinna ladda 35kWh på natten. Det gör att fredagen blir tuff....
Som jag ser det skulle jag ha tre alternativ för att lösa detta:
1. Köp inte en I-pace, utan istället t.ex. en Tesla S, som har trefasladdare.
2. Planera in stopp vid en 50kW snabbladdare 1-2 ggr i veckan för att "ladda ifatt". Jag passerar en sådan varje dag.
3. Skaffa en alternativ laddlösning hemma.
T.ex. en sådan här: http://www.hresol.com.au/downloads/985- ... 2011kW.pdf
Eller en sådan här: http://setec-power.se/produkt/10kw-css- ... r-laddare/
Bägge är DC-laddare (CSS) med omkring 10-11kW i laddning, och kan matas från trefas.
Den första ser ju snygg ut, men jag har inte sett något pris, och vet inte ens om den går att beställa idag.
Den andra har ju svenskt pris, men har som jag förstår det en fläkt som låter, och jag vet inte hur den skulle må i en carport året runt.
Men nu mina frågor:
* Tänker jag rätt runt förbrukning/laddning, eller har jag gjort några stora grodor?
* Är det möjligt att använda en DC-laddare som hemma-laddare, är det på något sett negativt för batterihälsan, och kommer den att gå att styra som förväntat (när den skall ladda, när den skall vara färdig, förvärmning av bil och batterier osv)?
* Finns det något ytterligare alternativ?
Tacksam för all feedback!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
Japp, det är jag med på, och med den effekten skulle jag hinna "ladda ifatt" under natten.Smutt skrev:Om du höjer till 25amp köper en Tesla WC och rensar en fas så kan du ladda 5750w
Men jag kollade snabbt nu, och min bergvärmepump är 3-fas, så jag tror inte att det kommer vara möjligt att frigöra alla 25A på en fas hos mig. Det är därför jag räknat med att jag inte klarar mer än 16A. Men jag får fortsätta att inventera förbrukning per fas och se hur mycket jag skulle kunna frigöra.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Re: Jaguar I-Pace
En pump kan ju inte dra så mycket det luriga är om du även har en elpatro, men har du tur så går den att köra på 2faser och då har du ca 5000Wjak skrev:Japp, det är jag med på, och med den effekten skulle jag hinna "ladda ifatt" under natten.Smutt skrev:Om du höjer till 25amp köper en Tesla WC och rensar en fas så kan du ladda 5750w
Men jag kollade snabbt nu, och min bergvärmepump är 3-fas, så jag tror inte att det kommer vara möjligt att frigöra alla 25A på en fas hos mig. Det är därför jag räknat med att jag inte klarar mer än 16A. Men jag får fortsätta att inventera förbrukning per fas och se hur mycket jag skulle kunna frigöra.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
En laddare med effektvakt kanske vore en god idé. Det har pratats om en sån här på forumet.. Vad hette den?
Det är inte så att nått av ställena du ofta åker till har destinationsladdare nära där du kan parkera? Kan du det nån gång i veckan kanske det blir lättare?
Det är inte så att nått av ställena du ofta åker till har destinationsladdare nära där du kan parkera? Kan du det nån gång i veckan kanske det blir lättare?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Jaguar I-Pace
Precis! Kontakta tillverarkaren av pumpen och kolla om det inte går att koppla den på två faser. Det kan mycket möjligt vara så att systemet består av olika 1-faskomponenter som man valt att lägga på olika faser för att det ska fungera att använda i alla fastigheter, även de med bara 16A mätarsäkring.Smutt skrev:En pump kan ju inte dra så mycket det luriga är om du även har en elpatro, men har du tur så går den att köra på 2faser och då har du ca 5000Wjak skrev:Japp, det är jag med på, och med den effekten skulle jag hinna "ladda ifatt" under natten.Smutt skrev:Om du höjer till 25amp köper en Tesla WC och rensar en fas så kan du ladda 5750w
Men jag kollade snabbt nu, och min bergvärmepump är 3-fas, så jag tror inte att det kommer vara möjligt att frigöra alla 25A på en fas hos mig. Det är därför jag räknat med att jag inte klarar mer än 16A. Men jag får fortsätta att inventera förbrukning per fas och se hur mycket jag skulle kunna frigöra.
Re: Jaguar I-Pace
Det finns laddboxar som transformerar 2 faser till 1 fas, så istället för 32A på en fas kan du lägga 16A på två. Boxen kostar 13000kr och är berättigad till bidrag.
Om jag förstått rätt så omvandlar boxen de 400V mellan två faser till 240V vilket bilen kan acceptera som 1-fas.
Om jag förstått rätt så omvandlar boxen de 400V mellan två faser till 240V vilket bilen kan acceptera som 1-fas.
Re: Jaguar I-Pace
Låter intressant! Har du någon länk eller annan info?LarsL skrev:Det finns laddboxar som transformerar 2 faser till 1 fas, så istället för 32A på en fas kan du lägga 16A på två. Boxen kostar 13000kr och är berättigad till bidrag.
Om jag förstått rätt så omvandlar boxen de 400V mellan två faser till 240V vilket bilen kan acceptera som 1-fas.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Re: Jaguar I-Pace
Hittar bara denna just nu.jak skrev:Låter intressant! Har du någon länk eller annan info?LarsL skrev:Det finns laddboxar som transformerar 2 faser till 1 fas, så istället för 32A på en fas kan du lägga 16A på två. Boxen kostar 13000kr och är berättigad till bidrag.
Om jag förstått rätt så omvandlar boxen de 400V mellan två faser till 240V vilket bilen kan acceptera som 1-fas.
http://pureelectric.se/laddbox/
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
Den här finns också: http://sundrive.hemsida24.se/store/p/0/ ... 32a-535779LarsL skrev:Hittar bara denna just nu.jak skrev:Låter intressant! Har du någon länk eller annan info?LarsL skrev:Det finns laddboxar som transformerar 2 faser till 1 fas, så istället för 32A på en fas kan du lägga 16A på två. Boxen kostar 13000kr och är berättigad till bidrag.
Om jag förstått rätt så omvandlar boxen de 400V mellan två faser till 240V vilket bilen kan acceptera som 1-fas.
http://pureelectric.se/laddbox/
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Jaguar I-Pace
Tack Danni och LarsL - mycket intressant. Nu blir det att räkna lite på hur mycket jag ta plocka ut från två av faserna så kanske det hela löser sig!
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Re: Jaguar I-Pace
Ja eller räkna åt andra hållet, hur mycket behöver du?
Tex
22mil x 2,4kWh = 52,8kWh.
Säg att du kan ladda i 10 timmar (förmodligen mer)
så får du 52,8kWh / 10h =5,28kW.
5,28kW / 240V = 22A,
vilket borde bli 11A per fas (om jag fattat rätt).
Tex
22mil x 2,4kWh = 52,8kWh.
Säg att du kan ladda i 10 timmar (förmodligen mer)
så får du 52,8kWh / 10h =5,28kW.
5,28kW / 240V = 22A,
vilket borde bli 11A per fas (om jag fattat rätt).
Re: Jaguar I-Pace
Går ju även att sätta laddboxen bakom en belastningsskador om man vill. Då stänger laddningen ner om elpatronen i värmepumpen går igång samtidigt som man steker en falukorv.
https://www.elbutik.se/product.html/bel ... eldon-vasa
https://www.elbutik.se/product.html/bel ... eldon-vasa
Re: Jaguar I-Pace
Personligen hade jag valt en WC om det är möjligt den andra lösningen känns overkill
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Jaguar I-Pace
Det verkar som modellen från PureElectric också höjer spänningen, så den levererar 250V till bilen, vilket förändrar kalkylen något. Men med den lösningen så hinner jag ladda ifatt under natten utan problem.LarsL skrev:Ja eller räkna åt andra hållet, hur mycket behöver du?
Tex
22mil x 2,4kWh = 52,8kWh.
Säg att du kan ladda i 10 timmar (förmodligen mer)
så får du 52,8kWh / 10h =5,28kW.
5,28kW / 240V = 22A,
vilket borde bli 11A per fas (om jag fattat rätt).
Så det jag behöver räkna på är mer hur jag skall säkerställa fördelningen mellan faserna, så jag har de 11A tillgängligt på de två faserna som behövs.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Re: Jaguar I-Pace
Det verkar som rätt sätt att tänka, tack! (förutom att en belastningsvakt verkar bättre än belastningsskador! )LarsL skrev:Går ju även att sätta laddboxen bakom en belastningsskador om man vill. Då stänger laddningen ner om elpatronen i värmepumpen går igång samtidigt som man steker en falukorv.
https://www.elbutik.se/product.html/bel ... eldon-vasa
redigerat: När jag läser på PureElectric-modellen så säger dom:
Betyder det att belastnignsvakten är inbyggd, eller att den är förberedd för kopplas till en sådan? Om någon råkar veta svaret här så är jag tacksam, annars tar jag det vid kontakt med bolaget!Laddboxen har en lastavkännare det vill säga när hushållet förbrukar mycket el (te.x bastun, värmepump, köks ugnen os.v är påslagna) så känner boxen av den högre belastningen på ditt hushåll och ser då till att inte säkringen går.
Senast redigerad av jak, redigerad totalt 1 gånger.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Re: Jaguar I-Pace
Nu har jag nog varit här på forumet för lite för att hänga med! WC= Wall Charger? Är det alltså det jag länkade till i mitt första inlägg - en DC-laddare som man har på väggen (och inte i bilen)?Smutt skrev:Personligen hade jag valt en WC om det är möjligt den andra lösningen känns overkill
Till skillnad då från en laddbox (?) som "bara" levererar ström/spänning till bilens inbyggda laddare?
Fast nu när jag läser på sida från Pureelectric så kallas den både för "laddbox" och "laddare".
/Förvirrad
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Re: Jaguar I-Pace
En WC, WallCharger, är bara ett glorifierat vägguttag. Det ger alltså AC och bilen kommer använda den inbyggda laddaren.
Samma gäller för de här transformatorerna, de använder också den inbyggda laddaren i bilen. Fast de möjliggör att använda två faser istället för en.
Samma gäller för de här transformatorerna, de använder också den inbyggda laddaren i bilen. Fast de möjliggör att använda två faser istället för en.
Re: Jaguar I-Pace
Tack, då är jag med på banan igen!LarsL skrev:En WC, WallCharger, är bara ett glorifierat vägguttag. Det ger alltså AC och bilen kommer använda den inbyggda laddaren.
Samma gäller för de här transformatorerna, de använder också den inbyggda laddaren i bilen. Fast de möjliggör att använda två faser istället för en.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Som texten är formulerad där så ska den vara inbyggd (eller följa med leveransen även om den fysiskt sitter utanför)...jak skrev:Det verkar som rätt sätt att tänka, tack! (förutom att en belastningsvakt verkar bättre än belastningsskador! )LarsL skrev:Går ju även att sätta laddboxen bakom en belastningsskador om man vill. Då stänger laddningen ner om elpatronen i värmepumpen går igång samtidigt som man steker en falukorv.
https://www.elbutik.se/product.html/bel ... eldon-vasa
redigerat: När jag läser på PureElectric-modellen så säger dom:
Betyder det att belastnignsvakten är inbyggd, eller att den är förberedd för kopplas till en sådan? Om någon råkar veta svaret här så är jag tacksam, annars tar jag det vid kontakt med bolaget!Laddboxen har en lastavkännare det vill säga när hushållet förbrukar mycket el (te.x bastun, värmepump, köks ugnen os.v är påslagna) så känner boxen av den högre belastningen på ditt hushåll och ser då till att inte säkringen går.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jaguar I-Pace
Är det inte smartare att ha lastbakten vid inkommande ledning? Det är ju liksom den som ska mätas och det är nära till proppen som leder ut strömmen till laddaren.
Men det är klart vill man inte bara stänga ner utan justera laddnivån då är det smartare att ha den i laddboxen.
Men det är klart vill man inte bara stänga ner utan justera laddnivån då är det smartare att ha den i laddboxen.