Sida 60 av 79

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 06 nov 2018 11:20
av Laban
HelectriC skrev:
har inte hunnit köra så långt ännu, men min vardagskörning ligger på samma förbrukning som med Teslan och 21" dvs ca 230wh/km, så inget negativt där. I och med att ipace har större batteri än min MS 75D, så borde ju räckvidden vara längre. Återigen så känns det som en höna av en fjäder. Inget nytt, move on.
Vilken medelhastighet pratar vi om ?

Vi har 80 km/h väg 2 mil in till Luleå, sedan några km stadstrafik på det. Jag brukar ligga 90-100 km/h på landsvägsdelen och medelhastigheten hamnar ändå bara på just över 50 km/h. Där borde i-Pace klara sig bra om vi förutsätter att högt Cd är det stora problemet i testerna ifråga som har varit konstant hastighet, 90+ km/h.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 06 nov 2018 13:14
av Geni87
Laban skrev:
HelectriC skrev:
har inte hunnit köra så långt ännu, men min vardagskörning ligger på samma förbrukning som med Teslan och 21" dvs ca 230wh/km, så inget negativt där. I och med att ipace har större batteri än min MS 75D, så borde ju räckvidden vara längre. Återigen så känns det som en höna av en fjäder. Inget nytt, move on.
Vilken medelhastighet pratar vi om ?

Vi har 80 km/h väg 2 mil in till Luleå, sedan några km stadstrafik på det. Jag brukar ligga 90-100 km/h på landsvägsdelen och medelhastigheten hamnar ändå bara på just över 50 km/h. Där borde i-Pace klara sig bra om vi förutsätter att högt Cd är det stora problemet i testerna ifråga som har varit konstant hastighet, 90+ km/h.
Om man kollar på EPA-siffrorna för city och highway så ser man att för I-pace blir räckvidden längre i stan, medans den blir längre på motorväg för MX. Så ett högre luftmotstånd bör vara det största "problemet" för I-pace. Sen framgår det ju inte vilken fälgstorlek osv bilarna certades med, men man kanske kan anta att det är standard?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 06 nov 2018 19:46
av HelectriC
Min vardagskörning består av ca 50km med hälften ”motorväg” med 80kmh och hälften småvägar 30-50kmh. Startar i stort sett alltid med kallt batteri och det hinner aldrig bli tempererat under de korta turer jag kör. Men förutsättningarna är identiska för båda bilarna. Finns några kilometer motorväg runt Oslo med högre hastighet, men här gäller 80 :lol:

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 07 nov 2018 21:34
av HelectriC
Har nu kört en del med ipacen och jag måste säga att den är jäkligt skön att köra. Väghållning och ”fasthet” i chassit är bättre än i Teslan. Hade det inte varit för det urusla infotainmentsystemet, så hade man ju kunnat tänka sig att behålla kärran :D
En smart funktion som borde gå att implementera i Teslan via OTA är smart klimatanläggning, där man kan välja att enbart värma/kyla förarplatsen. När man är själv i bilen så går det åt mindre energi, vilket är bra :)

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 07 nov 2018 22:44
av NEO
Kul att du är nöjd! Tycker färgen var riktigt fin, men jag tycker handtagen påminner om en design 30 år tillbaka i tiden. Smart idé med att enbart värma upp förarplatsen, lika smart som Teslas funktion att enbart öppna förarhandtaget om så vill.

PS: Jag trodde alla motorvägar var + 110 i Norge? Eller har jag blivit Oslofierad :lol:

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 07 nov 2018 22:52
av TeslaTissel
vigge50 skrev:
Jaguar svarar på kritiken angående den höga förbrukningen hos EPA.

https://cleantechnica.com/2018/11/05/ja ... fficiency/
Kanske detta klipp ger några svar, publicerades i kväll.


Re: Jaguar I-Pace

Postat: 08 nov 2018 20:29
av HelectriC
MDurante skrev:
Kul att du är nöjd! Tycker färgen var riktigt fin, men jag tycker handtagen påminner om en design 30 år tillbaka i tiden. Smart idé med att enbart värma upp förarplatsen, lika smart som Teslas funktion att enbart öppna förarhandtaget om så vill.

PS: Jag trodde alla motorvägar var + 110 i Norge? Eller har jag blivit Oslofierad :lol:
nix, max 80 här :cry:
Ganska nice med tidsinställd förvärmning också. Att inte Tesla har det vid denna tid är rent ut sagt skamligt.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 08 nov 2018 20:43
av Verdi
HelectriC skrev:
MDurante skrev:
Kul att du är nöjd! Tycker färgen var riktigt fin, men jag tycker handtagen påminner om en design 30 år tillbaka i tiden. Smart idé med att enbart värma upp förarplatsen, lika smart som Teslas funktion att enbart öppna förarhandtaget om så vill.

PS: Jag trodde alla motorvägar var + 110 i Norge? Eller har jag blivit Oslofierad :lol:
nix, max 80 här :cry:
Ganska nice med tidsinställd förvärmning också. Att inte Tesla har det vid denna tid är rent ut sagt skamligt.
TeslaFi fixar det. Och mycket annat. Lifetime map är jättekul att titta på t ex. Battery report och annan statistik också. Skaffa!

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 nov 2018 07:03
av mati
HelectriC skrev:
Ganska nice med tidsinställd förvärmning också. Att inte Tesla har det vid denna tid är rent ut sagt skamligt.
Men det är ju inget nytt egentligen. Du har ju samma funktion i e-Golfen, och den har ju även finessen att bara värma förarsidan när man sitter själv i bilen. Ioniq har det också.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 nov 2018 07:23
av HelectriC
mati skrev:
HelectriC skrev:
Ganska nice med tidsinställd förvärmning också. Att inte Tesla har det vid denna tid är rent ut sagt skamligt.
Men det är ju inget nytt egentligen. Du har ju samma funktion i e-Golfen, och den har ju även finessen att bara värma förarsidan när man sitter själv i bilen. Ioniq har det också.
Ja, jag har inte sagt att det är nytt. Har också tidsinställd förvärmning på eGolfen, men hur stor nytta har JAG av det när det är min fru som kör den?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 nov 2018 07:47
av chaffis75
HelectriC skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
Ganska nice med tidsinställd förvärmning också. Att inte Tesla har det vid denna tid är rent ut sagt skamligt.
Men det är ju inget nytt egentligen. Du har ju samma funktion i e-Golfen, och den har ju även finessen att bara värma förarsidan när man sitter själv i bilen. Ioniq har det också.
Ja, jag har inte sagt att det är nytt. Har också tidsinställd förvärmning på eGolfen, men hur stor nytta har JAG av det när det är min fru som kör den?
Elon har ju twittrat att han vill ha förslag på features, kanske dags för en tweet till Elon?

Jag minns när jag var liten säg mitten på 1980-talet kanske, där hade kompisens pappa en timer på sin Volvo 240 så att han kunde förvärma kupen med en diesel värmare... Kanske inte så miljö vänligt men featurn som så har några år på nacken :D :ugeek:

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 nov 2018 08:08
av miksch
HelectriC skrev:
Har nu kört en del med ipacen och jag måste säga att den är jäkligt skön att köra. Väghållning och ”fasthet” i chassit är bättre än i Teslan. Hade det inte varit för det urusla infotainmentsystemet, så hade man ju kunnat tänka sig att behålla kärran :D
En smart funktion som borde gå att implementera i Teslan via OTA är smart klimatanläggning, där man kan välja att enbart värma/kyla förarplatsen. När man är själv i bilen så går det åt mindre energi, vilket är bra :)
Det går jo å sette forskjellige temperaturer på fører/passasjer-side. Hold inn temp litt tid, og du får anledning å skille tempinnstillingen. Hold inne lenge igjen, og du kan koble de sammen.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 nov 2018 08:30
av blincoln
Snygg bil! Om du vill hjälpa ABRP att justera förbrukningsmodellen för iPace så är du mer än välkommen! http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 57#p279050

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 nov 2018 08:39
av Verdi
Som sagt. För 50 USD om år så får man tillgång till detta. Och mycket mer. :)

Jag har valt att köra HVAC en timme och sen stänga av den ifall man inte kört iväg med den som man tänkt. Så att man inte glömmer bort det om man t ex är ledig eller sjuk en dag. Teslan stänger ju inte av värmen själv numera vilket är lite märkligt. Eller finns det en inställning?

Finns schedulering på i3:an också men bara tre olika tider. Funkar ju bra om man börjar och slutar på jobbet exakt samma tid varje dag men för min fru som har lite oregelbundna tider blir det inte riktigt bra.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 nov 2018 09:06
av HelectriC
miksch skrev:
HelectriC skrev:
Har nu kört en del med ipacen och jag måste säga att den är jäkligt skön att köra. Väghållning och ”fasthet” i chassit är bättre än i Teslan. Hade det inte varit för det urusla infotainmentsystemet, så hade man ju kunnat tänka sig att behålla kärran :D
En smart funktion som borde gå att implementera i Teslan via OTA är smart klimatanläggning, där man kan välja att enbart värma/kyla förarplatsen. När man är själv i bilen så går det åt mindre energi, vilket är bra :)
Det går jo å sette forskjellige temperaturer på fører/passasjer-side. Hold inn temp litt tid, og du får anledning å skille tempinnstillingen. Hold inne lenge igjen, og du kan koble de sammen.
Menar du vanlig 2-zons klimatanläggning? Det är inte samma sak. Här pratar vi om att stänga av allt utom det som värmer/kyler föraren, dvs passagerare och baksätet. Inte bara sänka eller höja temperaturen olika på vänster och höger sida.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 nov 2018 09:07
av HelectriC
Verdi skrev:
Som sagt. För 50 USD om år så får man tillgång till detta. Och mycket mer. :)

Jag har valt att köra HVAC en timme och sen stänga av den ifall man inte kört iväg med den som man tänkt. Så att man inte glömmer bort det om man t ex är ledig eller sjuk en dag. Teslan stänger ju inte av värmen själv numera vilket är lite märkligt. Eller finns det en inställning?

Finns schedulering på i3:an också men bara tre olika tider. Funkar ju bra om man börjar och slutar på jobbet exakt samma tid varje dag men för min fru som har lite oregelbundna tider blir det inte riktigt bra.
Jag är inte så väldigt intresserad av att lämna ut nyckeln (dvs lösenordet till MyTesla) till min bil till en oberoende app/site. Det känns inte tillräckligt säkert för mig.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 nov 2018 11:21
av Jeppe_E
chaffis75 skrev:

Jag minns när jag var liten säg mitten på 1980-talet kanske, där hade kompisens pappa en timer på sin Volvo 240 så att han kunde förvärma kupen med en diesel värmare... Kanske inte så miljö vänligt men featurn som så har några år på nacken :D :ugeek:

Kanske inte då, men nu är det. Jag kör tidur på min XC60 när det är kallt. Varm kupe + effektivare förbränning ger en positiv miljöeffekt jämfört med den halvlitern som värmaren dricker.

Men, miljövänligast är förstås att jag byter till en elbil, vilket skall ske inom 1-2 år.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 nov 2018 16:48
av Foluke
Jeppe_E skrev:
chaffis75 skrev:

Jag minns när jag var liten säg mitten på 1980-talet kanske, där hade kompisens pappa en timer på sin Volvo 240 så att han kunde förvärma kupen med en diesel värmare... Kanske inte så miljö vänligt men featurn som så har några år på nacken :D :ugeek:

Kanske inte då, men nu är det. Jag kör tidur på min XC60 när det är kallt. Varm kupe + effektivare förbränning ger en positiv miljöeffekt jämfört med den halvlitern som värmaren dricker.

Men, miljövänligast är förstås att jag byter till en elbil, vilket skall ske inom 1-2 år.
Förstår inte behovet av timer på Teslans värme när man startar värmen i bilen med appen och temperaturen stiger med nästan 5 grader per minut! Ingen tid att passa. Sätt på värmen, tag på rocken och gå ut till bilen som är drägligt varm. Om du skall avfrostning rutor så sätt på värmen vid kaffet! :x

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 nov 2018 17:26
av HelectriC
Foluke skrev:
Jeppe_E skrev:
chaffis75 skrev:

Jag minns när jag var liten säg mitten på 1980-talet kanske, där hade kompisens pappa en timer på sin Volvo 240 så att han kunde förvärma kupen med en diesel värmare... Kanske inte så miljö vänligt men featurn som så har några år på nacken :D :ugeek:

Kanske inte då, men nu är det. Jag kör tidur på min XC60 när det är kallt. Varm kupe + effektivare förbränning ger en positiv miljöeffekt jämfört med den halvlitern som värmaren dricker.

Men, miljövänligast är förstås att jag byter till en elbil, vilket skall ske inom 1-2 år.
Förstår inte behovet av timer på Teslans värme när man startar värmen i bilen med appen och temperaturen stiger med nästan 5 grader per minut! Ingen tid att passa. Sätt på värmen, tag på rocken och gå ut till bilen som är drägligt varm. Om du skall avfrostning rutor så sätt på värmen vid kaffet! :x

Oj, så arg :shock:
Det är ganska ofta jag glömmer manuell förvärmning i Teslan och kommer ut ”shoot, glömde det igen! In i kall bil!”

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 nov 2018 18:39
av Svenssons
Schemalagd start av värmen vore smutt men hittils har jag klarat mig bra med att starta värmen en kvart innan. Har än så länge inte börjat använda jacka eller långärmat. Det är dock inte särskilt kallt ute ännu så ifall man skulle missa vore det rätt surt. Slumpfunktionen som finns idag har jag inte testat på länge, har den blivit bättre?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 nov 2018 21:05
av HelectriC
Svenssons skrev:
Schemalagd start av värmen vore smutt men hittils har jag klarat mig bra med att starta värmen en kvart innan. Har än så länge inte börjat använda jacka eller långärmat. Det är dock inte särskilt kallt ute ännu så ifall man skulle missa vore det rätt surt. Slumpfunktionen som finns idag har jag inte testat på länge, har den blivit bättre?
Du kan inte få något svar på det eftersom ingen använder den funktionen :lol:

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 nov 2018 21:14
av Kraftverksdoktorn
Problemet med att starta via appen är att man blir internetberoende. När bilen är rejält isig så vill man ha förvärmningen oavsett om internet mm fungerar.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 nov 2018 22:22
av Foluke
HelectriC skrev:
Foluke skrev:
Jeppe_E skrev:
chaffis75 skrev:

Jag minns när jag var liten säg mitten på 1980-talet kanske, där hade kompisens pappa en timer på sin Volvo 240 så att han kunde förvärma kupen med en diesel värmare... Kanske inte så miljö vänligt men featurn som så har några år på nacken :D :ugeek:

Kanske inte då, men nu är det. Jag kör tidur på min XC60 när det är kallt. Varm kupe + effektivare förbränning ger en positiv miljöeffekt jämfört med den halvlitern som värmaren dricker.

Men, miljövänligast är förstås att jag byter till en elbil, vilket skall ske inom 1-2 år.
Förstår inte behovet av timer på Teslans värme när man startar värmen i bilen med appen och temperaturen stiger med nästan 5 grader per minut! Ingen tid att passa. Sätt på värmen, tag på rocken och gå ut till bilen som är drägligt varm. Om du skall avfrostning rutor så sätt på värmen vid kaffet! :x

Oj, så arg :shock:
Det är ganska ofta jag glömmer manuell förvärmning i Teslan och kommer ut ”shoot, glömde det igen! In i kall bil!”
Inte arg! Det råkade bli fel symbol. :D
Tips: sätt en timer (påminnelse) på din telefon att du skall värma bilen! Då behöver du inte blanda in modifiering från fabriken. "Själv är bästa dräng" sägs det.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 09 nov 2018 22:54
av HelectriC
Foluke skrev:
HelectriC skrev:
Foluke skrev:
Jeppe_E skrev:
chaffis75 skrev:

Jag minns när jag var liten säg mitten på 1980-talet kanske, där hade kompisens pappa en timer på sin Volvo 240 så att han kunde förvärma kupen med en diesel värmare... Kanske inte så miljö vänligt men featurn som så har några år på nacken :D :ugeek:

Kanske inte då, men nu är det. Jag kör tidur på min XC60 när det är kallt. Varm kupe + effektivare förbränning ger en positiv miljöeffekt jämfört med den halvlitern som värmaren dricker.

Men, miljövänligast är förstås att jag byter till en elbil, vilket skall ske inom 1-2 år.
Förstår inte behovet av timer på Teslans värme när man startar värmen i bilen med appen och temperaturen stiger med nästan 5 grader per minut! Ingen tid att passa. Sätt på värmen, tag på rocken och gå ut till bilen som är drägligt varm. Om du skall avfrostning rutor så sätt på värmen vid kaffet! :x

Oj, så arg :shock:
Det är ganska ofta jag glömmer manuell förvärmning i Teslan och kommer ut ”shoot, glömde det igen! In i kall bil!”
Inte arg! Det råkade bli fel symbol. :D
Tips: sätt en timer (påminnelse) på din telefon att du skall värma bilen! Då behöver du inte blanda in modifiering från fabriken. "Själv är bästa dräng" sägs det.
Så får man se till att ha påminnelse för påminnelsen också :D

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 11 nov 2018 14:21
av vigge50
I-Pace stod för 8,7% av Jaguars totala försäljning under oktober månad, hur högt kommer de nå de kommande månaderna?

https://insideevs.com/1200-jaguar-i-pace-sold-october/