Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Geni87 » 11 jan 2019 13:46

Jeppe_E skrev:
Bjelke skrev:
Jeppe_E skrev:
boreno skrev:
joel80 skrev:Han hade dock haft lite problem... Hade stått o väntat ett tag och tydligen varit borta från laddaren och när han kom tillbaka hade den stängt av... Han hade precis startat om den och hade strax över 50% SoC. Stod en timme kvar till fullt.. Brukar det inte också stå hur långt de e kvar till 80%?


Det är väl ungefär min erfarenhet av att använda snabbladdare med Chademo. Drygt hälften av gångerna avbryts laddningen av olika skäl. Min bedömning är att huvudorsaken alltid ligger i mjuk/hårdvarukonstruktionen i laddstationen.



Okej, så när man laddar en Tesla utanför SuC och det inte fungerar så är det laddarens fel, men om det är en Jaguar man laddar, så är det bilens fel? :lol:

(Alltså baserat på att Jaguaren får ta mycket skit allmänt, inte från dig eftersom du verkar vara betydligt mer sansad :))

Jag tolkar det som att han menar att det inte var bilens fel, utan laddarens... oavsett bilmärke alltså.


Det är klart att Boreno menar det, jag bara raljerar lite :) (inte över Boreno, utan mer allmänt)


Ja det är ju ett välkänt faktum att I-pace har problem med DC-laddning. :roll:
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 19 nov 2017 14:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Ptesla » 11 jan 2019 13:47

joel80 skrev:Jag har bara snabbladdat min bil 6-7 gånger än så länge men ingen gång har det avbrutits.
Inte heller de få gångerna jag snabbladdat vår E-NV200 har det varit några sånna problem.

Kollegan hade för nästan 3 år sen lite problem med sin i3:a som avbröt laddning, det var tydligen ett problem hos BMW som hade massa tekniker som åkte runt och probladdade. Dom fick ordning på problemet så senaste åren har kollegan i allafall inte gnällt. :D


Jag har laddat min i3 94ah årsmodell 2017 en hel del på 50 kw CCS-laddare (mestadels Clever) och aldrig haft problem med att laddningen avbryts.
--
Beställt Model 3 LR AWD, svart, 19", svart interiör och EAP.

Använd gärna min referral-kod peder89808 och få 6 månaders gratis supercharging när du beställer din Tesla: https://ts.la/peder89808
Ptesla
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 dec 2018 12:37
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare boreno » 11 jan 2019 14:59

Geni87 skrev:Ja det är ju ett välkänt faktum att I-pace har problem med DC-laddning. :roll:


Jag avsåg en poäng angående DC-laddare i allmänhet (exkl. Tesla Superchargers), något off-topic eftersom det inte har enbart med Jaguar's bil att göra vilket jag ber om ursäkt för.

Min analys efter alla år av användning med olika bilar är att DC-laddarna (Obs!, Chademo) är mycket instabila, med laddning som avbryts både med och utan automatisk omstart. Som jag skev tidigare är det nära nog hälften av laddtillfällena som uppvisar problem av den typen.

Jag kan spekulera i flera anledningar till detta. Min bästa gissning är dock att eftersom dessa är byggda för att fungera med flera olika bilar så finns det en hel del specialfall i mjukvaran då laddaren tar det säkra före det osäkra och ger upp. Om det är på det sättet så är det inte så konstigt att vissa upplever mer problem än andra, och att olika bilar (även av samma modell) fungerar olika bra vid olika tillfällen.

Teslas Superchargers, som bara har 3 bilar som de måste fungera perfekt med, har automatisk hantering av felsituationer där den vanligaste metoden är att starta om laddningen (ny handskakning etc.), något jag ofta ser hända när en Tesla laddar på SuC.

Därmed inte sagt att det *bara* är laddarna som har problem, det tror inte jag. Det är säkert så att det finns designfel både i laddarna och bilarna. Min poäng är ju just att det antagligen är något oprecist att säga att det är I-Pace som har problem med snabbladdning.
Dementor är en Model S 90D Aug 2016 | Midnight silver metallic | Panoramatak | Svart skinnklädsel | Kolfiberdekor | Luftfjädring | Svart alcantarainnertak | Köldpaket | Autopilot | Hi-Fi paket | Premiumpaket | 21" grå turbinhjul
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
 
Inlägg: 564
Blev medlem: 02 dec 2015 08:37
Ort: Stockholm

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Geni87 » 11 jan 2019 15:27

boreno skrev:
Geni87 skrev:Ja det är ju ett välkänt faktum att I-pace har problem med DC-laddning. :roll:


Jag avsåg en poäng angående DC-laddare i allmänhet (exkl. Tesla Superchargers), något off-topic eftersom det inte har enbart med Jaguar's bil att göra vilket jag ber om ursäkt för.

Min analys efter alla år av användning med olika bilar är att DC-laddarna (Obs!, Chademo) är mycket instabila, med laddning som avbryts både med och utan automatisk omstart. Som jag skev tidigare är det nära nog hälften av laddtillfällena som uppvisar problem av den typen.

Jag kan spekulera i flera anledningar till detta. Min bästa gissning är dock att eftersom dessa är byggda för att fungera med flera olika bilar så finns det en hel del specialfall i mjukvaran då laddaren tar det säkra före det osäkra och ger upp. Om det är på det sättet så är det inte så konstigt att vissa upplever mer problem än andra, och att olika bilar (även av samma modell) fungerar olika bra vid olika tillfällen.

Teslas Superchargers, som bara har 3 bilar som de måste fungera perfekt med, har automatisk hantering av felsituationer där den vanligaste metoden är att starta om laddningen (ny handskakning etc.), något jag ofta ser hända när en Tesla laddar på SuC.

Därmed inte sagt att det *bara* är laddarna som har problem, det tror inte jag. Det är säkert så att det finns designfel både i laddarna och bilarna. Min poäng är ju just att det antagligen är något oprecist att säga att det är I-Pace som har problem med snabbladdning.


Mitt inlägg var inte riktat som kritik mot dig. :) Utan mer bara som Jeppe också konstaterade att folk var snabba med att hävda att I-pace har stora problem med snabbladdning, när det skulle kunna vara laddstationerna som är bovarna, precis som du också är inne på. :)
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 19 nov 2017 14:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav joel80 » 11 jan 2019 17:04

Ptesla skrev:
joel80 skrev:Jag har bara snabbladdat min bil 6-7 gånger än så länge men ingen gång har det avbrutits.
Inte heller de få gångerna jag snabbladdat vår E-NV200 har det varit några sånna problem.

Kollegan hade för nästan 3 år sen lite problem med sin i3:a som avbröt laddning, det var tydligen ett problem hos BMW som hade massa tekniker som åkte runt och probladdade. Dom fick ordning på problemet så senaste åren har kollegan i allafall inte gnällt. :D


Jag har laddat min i3 94ah årsmodell 2017 en hel del på 50 kw CCS-laddare (mestadels Clever) och aldrig haft problem med att laddningen avbryts.
Kollegan har en 2016. Dom hade skapligt stora problem då i början (Han fick den mars 2016) men efter typ ett halvår försvann det. Jag vet inte om kollegan fick nån uppdatering. Jag tror (killgissar) att BMW skötte det med de ladd-leverantörer det strulade med.. Var väl nått handslag eller nått som inte stämde kanske.
**********************************************************************
Driving - Nissan Leaf2 40kwh
Vlog Electric Swede: https://www.youtube.com/ElectricSwede
joel80
 
Inlägg: 2203
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare Tars » 11 jan 2019 18:27

Ptesla skrev:
joel80 skrev:Jag har bara snabbladdat min bil 6-7 gånger än så länge men ingen gång har det avbrutits.
Inte heller de få gångerna jag snabbladdat vår E-NV200 har det varit några sånna problem.

Kollegan hade för nästan 3 år sen lite problem med sin i3:a som avbröt laddning, det var tydligen ett problem hos BMW som hade massa tekniker som åkte runt och probladdade. Dom fick ordning på problemet så senaste åren har kollegan i allafall inte gnällt. :D


Jag har laddat min i3 94ah årsmodell 2017 en hel del på 50 kw CCS-laddare (mestadels Clever) och aldrig haft problem med att laddningen avbryts.


Har varit med om ett avbrott i norrtälje med min i3:a.
Annars har det fungerat fint fint.
-15 Model s P85D+ SÅLD
-15 Model s 70D SÅLD
-16 Model x 90D SÅLD
-16 Model s 90D SÅLD
-16 Model x P90DL SÅLD
-16 Model s P100DL SÅLD
-15 Model s P85DL+ SÅLD
-16 Model X P90DL SÅLD
-15 Model s P85D+
-16 BMW i3 94 Ah Rex
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
 
Inlägg: 4044
Blev medlem: 22 feb 2015 12:59
Ort: Märsta

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 11 jan 2019 20:45

Hade extremt svårt att ladda från Fortums Chademo för ett par åt sedan, laddningen startade snällt för att strax stoppa igen. Kundtjänst kliade sig i huvudet, men kunde inte hjälpa till först. Sedan visade sig att jag behövde byta betalsätt, mitt gamla kort hade gått ut, men det förstod ingen av oss först.
Såå, det kan vara andra saker än laddare och bil det är fel på...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Model3LR » 14 jan 2019 12:22

Har provkört I-Pace och blev extremt besviken på utrymmet i bilen samt infotainmentsystemet och mittkonsollens reglage i övrigt.

Är 190cm lång och satt väldigt tight. Den vassa kanten på mittkonsollen skavde emot högerknät och det var knappt någon plats alls mellan knäet och instrumentpanelen.

Infotainmentsystemet var väldigt invecklat och låångsamt. Säljaren upplyste mig att det var ca 1 sekunds fördröjning på den nedre skärmen och reglagen där, så att jag inte skulle tro att något var fel och trycka fler gånger. :roll: :lol:


Beställning är lagd på Model 3 LR Dual Motor. Osedd, men jag tror det blir bra ändå. ;)
Model3LR
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 jan 2019 12:08

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Geni87 » 14 jan 2019 13:05

Model3LR skrev:Har provkört I-Pace och blev extremt besviken på utrymmet i bilen samt infotainmentsystemet och mittkonsollens reglage i övrigt.

Är 190cm lång och satt väldigt tight. Den vassa kanten på mittkonsollen skavde emot högerknät och det var knappt någon plats alls mellan knäet och instrumentpanelen.

Infotainmentsystemet var väldigt invecklat och låångsamt. Säljaren upplyste mig att det var ca 1 sekunds fördröjning på den nedre skärmen och reglagen där, så att jag inte skulle tro att något var fel och trycka fler gånger. :roll: :lol:


Beställning är lagd på Model 3 LR Dual Motor. Osedd, men jag tror det blir bra ändå. ;)


Infotainmentsystemet är verkligen dåligt I-pace vilket tyvärr drar ner upplevelsen av en annars härlig bil. Tycker att drivlinan är riktigt trevlig, om än lite törstig men det kan man nog inte klandra drivlinan för. :)
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 19 nov 2017 14:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 14 jan 2019 13:27

Model3LR skrev:Har provkört I-Pace och blev extremt besviken på utrymmet i bilen samt infotainmentsystemet och mittkonsollens reglage i övrigt.

Är 190cm lång och satt väldigt tight. Den vassa kanten på mittkonsollen skavde emot högerknät och det var knappt någon plats alls mellan knäet och instrumentpanelen.

Infotainmentsystemet var väldigt invecklat och låångsamt. Säljaren upplyste mig att det var ca 1 sekunds fördröjning på den nedre skärmen och reglagen där, så att jag inte skulle tro att något var fel och trycka fler gånger. :roll: :lol:


Beställning är lagd på Model 3 LR Dual Motor. Osedd, men jag tror det blir bra ändå. ;)


Om du slår i knät på konsolen i en I-Pace ska du kanske provsitta en Model 3 ändå. Jag måste sitta så pass långt bak i 3an för att inte slå knät i hörnet av skärmen att platsen bakom mig blir väldigt begränsad (dvs jag kan inte sitta bekvämt bakom mig själv som i en S).
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 942
Blev medlem: 17 feb 2018 10:16

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster