Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Håller med (inte så svårt med det utgångsläget men iaf)LarsL skrev:Snyggare än nuvarande.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Haha, ja det var kanske inte rätt formulerat från min sida. Menade egentligen bara att formen ser lite tveksam ut. Jag tycker det ser mer ut som en Nissan Note än Murano som man nämner i artikeln. Men förhoppningsvis har jag fel:mati skrev:ja tänk om den inte är kamouflread och den faktiskt ska se ut sådär.
Kontrar med en mer positiv bild från deras Sway koncept:
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Det rycker inte i baguetten direkt när man ser den. Samma gäller Bolten.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Jag tycker nuvarande har sin charm ändåLarsL skrev:Snyggare än nuvarande.
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Pratade med en Nissan handlare idag, han gissade på att Leaf2 får 40 resp. 60kwh batteri.
Det går inte längre att privat leasa en Leaf, och det går inte heller att förlänga sitt leasingavtal, tills Leaf2 kommer.
Och lansering i september är det som gäller.
Det går inte längre att privat leasa en Leaf, och det går inte heller att förlänga sitt leasingavtal, tills Leaf2 kommer.
Och lansering i september är det som gäller.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Nissan har ju haft/har väldigt bra erbjudande på sistone. De har sålt jäkla många Leaf det senaste halvåret. Antagligen rensar de i lagret så att de inte sitter med en massa bilar på lager när den nya släpps.
Vad kan den nya gå för tro i Sverige? Samma pris som nuvarande? Mer? Mindre?. Priset att klå just nu är väl Zoe? Som med nya batteriet kostar 260000 visserligen då med batterihyra. Jag tänker mig en Leaf med 40kwh batteri för runt 300000 och den med 60kwh går för runt 350000.
Vad kan den nya gå för tro i Sverige? Samma pris som nuvarande? Mer? Mindre?. Priset att klå just nu är väl Zoe? Som med nya batteriet kostar 260000 visserligen då med batterihyra. Jag tänker mig en Leaf med 40kwh batteri för runt 300000 och den med 60kwh går för runt 350000.
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Med en dåres envishet undrar jag helt stilla: Kan man få drag till den?
Så länge den frågan besvaras med ett nej så återstår bara Tesla model 3.
Så länge den frågan besvaras med ett nej så återstår bara Tesla model 3.
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Renault Zoe går numera att köpa med batteri och om du ska ha 41 kWh batteri så kostar den 324 900 så om det inte är mycket annat som skilljer så borde den ligga där omkring.Vasp skrev:Nissan har ju haft/har väldigt bra erbjudande på sistone. De har sålt jäkla många Leaf det senaste halvåret. Antagligen rensar de i lagret så att de inte sitter med en massa bilar på lager när den nya släpps.
Vad kan den nya gå för tro i Sverige? Samma pris som nuvarande? Mer? Mindre?. Priset att klå just nu är väl Zoe? Som med nya batteriet kostar 260000 visserligen då med batterihyra. Jag tänker mig en Leaf med 40kwh batteri för runt 300000 och den med 60kwh går för runt 350000.
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Citat från första inlägget i denna tråd.Vasp skrev:Nissan har ju haft/har väldigt bra erbjudande på sistone. De har sålt jäkla många Leaf det senaste halvåret. Antagligen rensar de i lagret så att de inte sitter med en massa bilar på lager när den nya släpps.
Vad kan den nya gå för tro i Sverige? Samma pris som nuvarande? Mer? Mindre?. Priset att klå just nu är väl Zoe? Som med nya batteriet kostar 260000 visserligen då med batterihyra. Jag tänker mig en Leaf med 40kwh batteri för runt 300000 och den med 60kwh går för runt 350000.
"Om priset blir runt 230.000kr minus 40.000kr, hamnar den på 190.000kr ut till kund."
Tveksamt att den blir så billig i Sverige dock, men en prissänkning mot Leaf1 vore inte fel.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Med Leaf har ju aldrig kontantpriset varit det som lockat. Skulle de släppa Leaf 2 med 40kWh till dagens leasingnivåer så har vi en vinnare. Men vi vet naturligtvis inte om de fortsätter med den strategin över huvudtaget.
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Leaf kommer att presentera två varianter 48kWh och en med 60 kWh batteri. Visning i september
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Oj 48kWh? Det hade jag inte hört.
Är det säkert att det blir en 60kWh? Har hört rykten åt båda håll.
Är det säkert att det blir en 60kWh? Har hört rykten åt båda håll.
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Låter som att några har lite orealistiska förväntningar om man tror på prissänkning, och framförallt några större sänkningar. Men vore fantastiskt om 40kwh batteriet kommer till samma pris som dagens 24kwh.
Vist det kommer bli fler bilar på marknaden som slåss om det, men vem förutom Tesla och Nissan kommer kunna leverera några större mängder?
Och i Jämförelse med Zoen så är väl Leafen rymligare och "värd" ett lite högre pris?
Vist det kommer bli fler bilar på marknaden som slåss om det, men vem förutom Tesla och Nissan kommer kunna leverera några större mängder?
Och i Jämförelse med Zoen så är väl Leafen rymligare och "värd" ett lite högre pris?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Tänk om de sänker priset drastiskt på en 24 kWh variant? Det hade ju kunnat bli en storsäljare.FredrikR skrev:Låter som att några har lite orealistiska förväntningar om man tror på prissänkning, och framförallt några större sänkningar. Men vore fantastiskt om 40kwh batteriet kommer till samma pris som dagens 24kwh.
...
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Den är säkert tänkt att försvinna helt från sortimentet. Men vist vore det en idé att ha en så billig variant som möjligt i sortimentet. Funkar ju alldeles utmärkt pendlingsbil för många.Torkel skrev:Tänk om de sänker priset drastiskt på en 24 kWh variant? Det hade ju kunnat bli en storsäljare.FredrikR skrev:Låter som att några har lite orealistiska förväntningar om man tror på prissänkning, och framförallt några större sänkningar. Men vore fantastiskt om 40kwh batteriet kommer till samma pris som dagens 24kwh.
...
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Speciellt om det samtidigt blir möjligt att byta upp sig i batteristorlek om man skulle behöva/vilja det senare (tex när den sälj vidare tex).FredrikR skrev:Den är säkert tänkt att försvinna helt från sortimentet. Men vist vore det en idé att ha en så billig variant som möjligt i sortimentet. Funkar ju alldeles utmärkt pendlingsbil för många.Torkel skrev:Tänk om de sänker priset drastiskt på en 24 kWh variant? Det hade ju kunnat bli en storsäljare.FredrikR skrev:Låter som att några har lite orealistiska förväntningar om man tror på prissänkning, och framförallt några större sänkningar. Men vore fantastiskt om 40kwh batteriet kommer till samma pris som dagens 24kwh.
...
Vore jag dom skulle jag iaf titta på möjligheten till att ha två st 24-batterier, då blir det enkelt att sälja båda varianterna och även köpa till ett extra batteri om man har en bil med bara ett 24-batteri i osv
Det skulle tex förklara varför det ryktas om en 48-variant
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Om man kan bedöma en bil på framlysena tycker jag det ser lovande ut!LarsL skrev:Smygtitt på nya Leaf.
http://insideevs.com/nissan-releases-fi ... -new-leaf/
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Vad det blir för batteri storlekar är absolut inte klart än. De som på påstår annat gissar bara eller läst gissningar och tror på dem som fakta.
Själv tror jag på 40kwh till hösten och kanske till samma pris som dagens 24a, skulle vara fett. Hoppas verkligen på 150kw laddning också. Tror att 60kwh kommer året efter.
Själv tror jag på 40kwh till hösten och kanske till samma pris som dagens 24a, skulle vara fett. Hoppas verkligen på 150kw laddning också. Tror att 60kwh kommer året efter.
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Enligt Tibors artikel idag så säger senaste ryktet att nästa Nissan Leaf som presenteras till hösten endast kommer ha 40 kWh och inte 60 som Bolt och kansk Model 3. Det återstår att se om ryktet stämmer men om så är fallet så kanske Nissan kan konkurrera med ett betydligt lägre pris?
http://teslaclubsweden.se/nya-nissan-leaf-2/
http://teslaclubsweden.se/nya-nissan-leaf-2/
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Trevligt nog ser den inte ut som en påse stryk längre, iaf inte ur den där vinkeln (förutsatt att bilden stämmer).
Model S85D -15, "Voltaire"
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Lite tråkigt om de inte blir 60 batteri också... Jag skulle dock kunna tänka mig att man kanske bara lanserar ett 40 batteri nu men att man ganska snart lägger till ett 60 batteri också så man kan välja.
Helt ärligt så beror ju storleken på batteri vad man ska ha bilen till. Vi har dagens leaf med ett 24 batteri trots att vi kunde köpt ett 30 men vi såg hellre en lägra kostnad då detta är vår andra bil som ändå sällan kommer köras mer per dag än vad 24 batteriet klara.
Ja den som lever få se, ska bli spännande i september och se vad de lanserar.
Helt ärligt så beror ju storleken på batteri vad man ska ha bilen till. Vi har dagens leaf med ett 24 batteri trots att vi kunde köpt ett 30 men vi såg hellre en lägra kostnad då detta är vår andra bil som ändå sällan kommer köras mer per dag än vad 24 batteriet klara.
Ja den som lever få se, ska bli spännande i september och se vad de lanserar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
Hade den funnits med det här nya batteriet när jag köpte min för snart 4 år sedan så hade jag nog inte haft en Tesla idag tex.
Eller så hade det iaf tagit längre innan jag köpt en Tesla kanske.
Eller så hade det iaf tagit längre innan jag köpt en Tesla kanske.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?
chaffis75 skrev:Lite tråkigt om de inte blir 60 batteri också... Jag skulle dock kunna tänka mig att man kanske bara lanserar ett 40 batteri nu men att man ganska snart lägger till ett 60 batteri också så man kan välja.
Helt ärligt så beror ju storleken på batteri vad man ska ha bilen till. Vi har dagens leaf med ett 24 batteri trots att vi kunde köpt ett 30 men vi såg hellre en lägra kostnad då detta är vår andra bil som ändå sällan kommer köras mer per dag än vad 24 batteriet klara.
Ja den som lever få se, ska bli spännande i september och se vad de lanserar.
Exakt. På en "andrabil" som Leaf får anses vara så finns det ju oftast inga större krav på att man ska komma så mycket längre än 10-15 mil. Att då släpa runt på en överkapacitet på över 100% kan ju inte vara ett särskilt smart sätt att hantera jordens resurser. Att bygga batterier är väl en trång sektor nu och framöver?
Jag tycker debatten kring räckvidd tar alldeles för stor plats i debatten kring elbilar. Berättade för några kollegor på lunchen att jag har en i3. Första frågan är "jaha, och hur långt kommer du med den då?". Andra frågan är "Och om alla ska köra elbil, var ska all el komma från?". Jag försökte förklara bäst jag kunde men vissa vill verkligen inte förstå. De sitter så fast i invanda tankemönster att polletten liksom inte ramlar ned.
För mig är det i så fall viktigare med ett utbyggt snabbladdarnät och snabbare laddtider. Jag valde 75D då de dagar per år en 90D skulle göra avsevärd skillnad skulle kunna räknas på min ena hands fingrar. Största orsaken till att välja 90D vore för mig den snabbare accelerationen. Men det räckte inte heller som motivation.