eskil71 skrev:Håller med om att det är värt de extra hundringarna. Har en 24 idag och önskar det lilla extra. Når ca 10mil på vintern oxå.
Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
I helgen provade vi en Leaf och började räkna på det... Vi kom ganska snabbt fram till att med en 24 KW batteri så går vi i princip break even på denna bil jämfört med att Leasa en Peugot 208 och då får man inte glömma att Peugoten är på 3 år leasing, Nissan bara på 2år.
Ni som har en Leaf med 24 KW batteri, är detta er enda bil eller har ni ofta en bil till. Det är ju så lyxigt att vi kommer ha denna som andra bil (om de blir affär) och då räknar vi med att 24KW borde räcka eller vad tror ni?
Kan säga att först var vi helt inne på 30KW men med tanke på att vi ska ha de som andra bil och den kommer vara begränsad till 1500 mil/år så kommer vi troligen ändå inte köra den några långa sträckor.
Frun som kommer ha bilen mest kör normalt ca 2,5 mil till jobbet(i kanten på malmö) plus kanske in i centrum efter jobb ibland. Som jag ser de så är där gott om marginal även på ett 24KW batteri.
Laddning, säljaren var lite dålig på denna biten, hur laddar ni hemma? Som jag förstår det så är det enfas men vad klarar den sladd man får med? Är de ok att köra med den sladden eller bör man skaffa en laddbox? Vilken laddbox kan rekommenderas i sådan fall? Jag vill gärna att den laddboxen även klara ladda en Modell3 med 3 fas. Just nu är jag huvudsakligen inne på vanlig shuko (mm hur stavas det) laddning.
Något annat vi bör tänka på? Jag har hela tiden varit inne på att modell3 ska bli vår första elbil och ska då ersätta vår förstabil och har därför aldrig läst på jättemycket om Leaf.
För mig känns de som en ganska säker affär med tanke på att de "bara" är 2 år vi binder oss på.
Oj de blev ett långt inlägg, hoppas de finns lite svar här bland Leaf ägare och elbilsägare.