Elbilen - den okomplicerade körglädjen

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Elbilen - den okomplicerade körglädjen

Inlägg av Jerker »

Vi Bilägare testade BMW i3, Nissan Leaf och Hyundai Ioniq i förra numret. I slutkommentaren skrev en av testpersonerna detta:
Efter två veckor med eldrift kändes det föråldrat att gå tillbaka till min dieselautomat igen. Körningen blev plötsligt ryck, bullrig, oharmonisk. Elbilarnas största fördel är den okomplicerade körglädjen.
Vet inte om jag håller med om att det är den största fördelen, men håller annars med honom om upplevelsen av att växla mellan elbil och fossilbil. Kör ju ibland hustruns manuella bensinare och har haft automater som lånebilar ett par gånger när min Zoe varit på verkstad och det är verkligen en slående skillnad! Just automatbilar som man förr upplevde som fantastiskt bekväma att köra är ju fruktansvärt ryckiga i jämförelse med en elbil.

F.ö. var det väl Ioniqen som tog hem totalsegern i testkörningen.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Elbilen - den okomplicerade körglädjen

Inlägg av StefL »

Det stämmer att Ioniq blev testvinnare bland de tre. Leaf upplevdes av testarna som föråldrad jämfört med både i3 och Ionic, och slutsatsen var något i stil med att även om Ioniq kanske inte är en helt 100%-ig ersättare till en fossilbil så är det nu i alla fall väldigt nära.

Vi Bilägare har ju tidigare haft en i3 REX i sitt långteststall (man köper in 5 bilar varje år som man kör 3-4000 mil med under året, vissa behålls längre) och nu konstaterade man att med det större batteriet är det liten anledning att köpa REX då den fördyrar bilen med netto ca 70000 (50' högre pris och bara 20' i supermiljöbilspremie).
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Verdi

Re: Elbilen - den okomplicerade körglädjen

Inlägg av Verdi »

StefL skrev:
Vi Bilägare har ju tidigare haft en i3 REX i sitt långteststall (man köper in 5 bilar varje år som man kör 3-4000 mil med under året, vissa behålls längre) och nu konstaterade man att med det större batteriet är det liten anledning att köpa REX då den fördyrar bilen med netto ca 70000 (50' högre pris och bara 20' i supermiljöbilspremie).
Det beror ju på vad man ska ha den till. Ska man bara köra 2-3 mil till jobbet så gick det ju bra med lilla batteriet också. Jag skulle hellre ta lilla batteriet + REX än stora batteriet utan. Oftast räcker lilla batteriet till. När det inte gör det så ska man oftast åka så långt att det stora batteriet inte heller räcker till.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilen - den okomplicerade körglädjen

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
StefL skrev:
Vi Bilägare har ju tidigare haft en i3 REX i sitt långteststall (man köper in 5 bilar varje år som man kör 3-4000 mil med under året, vissa behålls längre) och nu konstaterade man att med det större batteriet är det liten anledning att köpa REX då den fördyrar bilen med netto ca 70000 (50' högre pris och bara 20' i supermiljöbilspremie).
Det beror ju på vad man ska ha den till. Ska man bara köra 2-3 mil till jobbet så gick det ju bra med lilla batteriet också. Jag skulle hellre ta lilla batteriet + REX än stora batteriet utan. Oftast räcker lilla batteriet till. När det inte gör det så ska man oftast åka så långt att det stora batteriet inte heller räcker till.
Det beror mycket riktigt på, men jag köper bara en ren elbil utan bensinmotor. Vi funderar på att skaffa en i3, men om det visar sig att den rena elbilen inte fungerar (antagligen så gör den inte det) så blir det ingen i3. Att köpa en i3 med REX finns inte på tapeten. Det är ingen elbil, det är en hybrid, och man vill ju komma bort från bensindriften. Om vi inte redan hade haft en elbil så hade det varit en annan femma, men i och med att man kört bensinfritt i ett år känns det bara fel. Då är det faktiskt bättre att vänta nåt år till. Sen kan man förhoppningsvis skaffa en riktig elbil, kanske Model 3 eller Leaf 2 eller vad det nu blir.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar