Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Moderator: Redaktion
Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Som de flesta säkert vet har jag testkört en massa olika elbilar. Nu på sistone har jag kört i3an 33kWh, Ioniq och nu sisst, Zoe 40 kWh. Rätt imponerad faktiskt! Min känsla är att den nya Zoen R400 drar klart mindre än den gamla Q210 som jag kört förut, speciellt i högre hastigheter. Zoen har runt 40 kWh tillgängligt. Om ni vill se videon så klicka in er här:
Annars kan jag dra lite snabba data:
Snabb motorväg - 229 Wh/km - 175 km räckvidd
Försiktigare motorväg - 175 Wh/km - 230 km räckvidd
Snabb motorväg innebär 90-125km/h hastighet, snitt cirka 110km/h
Försiktigare motorväg innebär 80-110km/h hastighet, snitt cirka 95km/h
Klart imponerande och långresor går ändå ganska bra att göra. Jag körde 260km och laddade från 30 till 65 % i Eskilstuna i 45min. Det är definitivt segt att vänta så länge men det funkar faktiskt så, så länge som man inte ska åka längre än 30 mil så är inte laddning en så stor del av resan iaf.
Annars kan jag dra lite snabba data:
Snabb motorväg - 229 Wh/km - 175 km räckvidd
Försiktigare motorväg - 175 Wh/km - 230 km räckvidd
Snabb motorväg innebär 90-125km/h hastighet, snitt cirka 110km/h
Försiktigare motorväg innebär 80-110km/h hastighet, snitt cirka 95km/h
Klart imponerande och långresor går ändå ganska bra att göra. Jag körde 260km och laddade från 30 till 65 % i Eskilstuna i 45min. Det är definitivt segt att vänta så länge men det funkar faktiskt så, så länge som man inte ska åka längre än 30 mil så är inte laddning en så stor del av resan iaf.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Jamen där ser man! Jag vet inte hur många gånger jag kommenterat i detta forum att dina påståenden om att Zoe förbrukar 260-280 Wh/km i lite högre hastigheter inte är rimligt, utan måste bero på att det är något fel på bilen du kört. Kul att du äntligen fått uppleva Zoe som den ska fungera! Visst konsumerar den ca 15% mer än Ionic vid höga farter, men om man jämför den med elbilar som lanserades vid samma tid eller något år senare så är det en helt ok konsumtion. I synnerhet om man betänker att Zoe är känslig för kyla och man kommer bortåt 50% längre när temperaturen överstiger 10 grader.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Kollade lite på videon och du säger att du inte vet vad "Sparad energi" är. Det är alltså regenererad energi. Brukar aldrig bli särskilt mycket eftersom regenereringen är väldigt svag på Zoe.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Zoe har inte svagare regenerering än vad andra elbilar på marknaden har. Vad har du fått det ifrån? En del tror att Zoe inte regenererar särskilt mycket eftersom ”motorbromsen” är svagare än hos en del andra elbilar, men det stämmer inte. Renault har valt att ha en svag regenerering när man släpper på gasen och istället ha en steglös regenereringsstyrka när man trycker på bromsen. Det är ett väldigt sofistikerat system som årtervinner minst lika mycket som vad någon annan elbil på marknaden gör.Jerker skrev:Kollade lite på videon och du säger att du inte vet vad "Sparad energi" är. Det är alltså regenererad energi. Brukar aldrig bli särskilt mycket eftersom regenereringen är väldigt svag på Zoe.
Det finns en anledning till att Zoe har trummor bak – du använder i princip aldrig bakbromsarna eftersom den bromskraft du upplever när du trycker på bromspedalen består av regenerering, inte fysisk friktion mellan bromsbelägg och skivor/trummor. Folk blir imponerade av att till exempel Ionic har paddlar vid ratten som medger tre olika regenereringsnivåer, men vad är det som är imponerande med det när Zoe har steglös regenerering som styrs av pedalen till vänster om effektregulatorn?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Jo, jag vet att det fungerar så, men det imponerar inte särskilt på mig. Jag hade hellre haft en kraftigare regenerering, för jag gillar principen med att slippa flytta foten till bromsen utom i speciella fall.iAkita skrev:Zoe har inte svagare regenerering än vad andra elbilar på marknaden har. Vad har du fått det ifrån? En del tror att Zoe inte regenererar särskilt mycket eftersom ”motorbromsen” är svagare än hos en del andra elbilar, men det stämmer inte. Renault har valt att ha en svag regenerering när man släpper på gasen och istället ha en steglös regenereringsstyrka när man trycker på bromsen. Det är ett väldigt sofistikerat system som årtervinner minst lika mycket som vad någon annan elbil på marknaden gör.Jerker skrev:Kollade lite på videon och du säger att du inte vet vad "Sparad energi" är. Det är alltså regenererad energi. Brukar aldrig bli särskilt mycket eftersom regenereringen är väldigt svag på Zoe.
Det finns en anledning till att Zoe har trummor bak – du använder i princip aldrig bakbromsarna eftersom den bromskraft du upplever när du trycker på bromspedalen består av regenerering, inte fysisk friktion mellan bromsbelägg och skivor/trummor. Folk blir imponerade av att till exempel Ionic har paddlar vid ratten som medger tre olika regenereringsnivåer, men vad är det som är imponerande med det när Zoe har steglös regenerering som styrs av pedalen till vänster om effektregulatorn?
Men hur som helst, hur ekonomiskt jag än kör så lyckas jag inte få särskilt mycket regenererat, och det är en stor besvikelse. Man gör ett stort nummer av det med elbilar, men i praktiken betyder det inte särskilt mycket.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
För mig som kör mycket (dock i Tesla) i fjällvärlden har regenereringen en märkbar betydelse för räckvidden. Får laddat ett par mil extra vid körningen nerför fjällen i bästa fall. Det kompenserar i det närmaste helt för den ökning av förbrukningen som följer av uppförsbacken upp på fjället.
/70D
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
För energiåtervinning:
Regenereringen gör bara nytta då du egentligen behövt använda bromsen. Ner för backar till exempel. I aktiv stop start trafik i stad. Istället för att konvertera rörelseenergin till värme i bromsarna återvinner du lite till batteriet.
På långresa på motorväg där luftmotståndet kan bromsa bilen i de flesta situationer gör regenereringen ingen större nytta.
För bekvämlighet:
Klart det är bekvämt med one pedal drivning.
Regenereringen gör bara nytta då du egentligen behövt använda bromsen. Ner för backar till exempel. I aktiv stop start trafik i stad. Istället för att konvertera rörelseenergin till värme i bromsarna återvinner du lite till batteriet.
På långresa på motorväg där luftmotståndet kan bromsa bilen i de flesta situationer gör regenereringen ingen större nytta.
För bekvämlighet:
Klart det är bekvämt med one pedal drivning.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Vi har lånat hem en Zoe just nu. En riktigt fin och rolig bil. Men jag är ruskigt besviken över den höga förbrukningen. Sambon körde 15 mil igår till och från jobbet. Lugn landsvägskörning utan ett enda stopp. Hon snålkörde efter alla konstens regler, snittade på 65km/h och hade ändå bara 4 mil återstående räckvidd när hon kom hem. Alltså 19 mil total räckvidd. Det var 5 gradigt på morgonen, +10 på hemvägen, torrt och soligt. Förbrukningen låg på drygt 2kWh/mil.
Om man har så lite marginal till och med under så trevliga förhållanden så är det bara att konstatera att Zoe inte fungerar för oss. Det var jäkligt tråkigt.
PS: Teslan låg på knappt 1.8kWh/mil under samma förhållanden dagen innan. Totalt orimligt att den lilla Zoen förbrukar så mycket mer.
Om man har så lite marginal till och med under så trevliga förhållanden så är det bara att konstatera att Zoe inte fungerar för oss. Det var jäkligt tråkigt.
PS: Teslan låg på knappt 1.8kWh/mil under samma förhållanden dagen innan. Totalt orimligt att den lilla Zoen förbrukar så mycket mer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Ja, Zoe har extremt hög förbrukning. Där har de misslyckats totalt, alternativt har de enbart tänkt Zoe som en stadsbil.mati skrev:Vi har lånat hem en Zoe just nu. En riktigt fin och rolig bil. Men jag är ruskigt besviken över den höga förbrukningen. Sambon körde 15 mil igår till och från jobbet. Lugn landsvägskörning utan ett enda stopp. Hon snålkörde efter alla konstens regler, snittade på 65km/h och hade ändå bara 4 mil återstående räckvidd när hon kom hem. Alltså 19 mil total räckvidd. Det var 5 gradigt på morgonen, +10 på hemvägen, torrt och soligt. Förbrukningen låg på drygt 2kWh/mil.
Om man har så lite marginal till och med under så trevliga förhållanden så är det bara att konstatera att Zoe inte fungerar för oss. Det var jäkligt tråkigt.
PS: Teslan låg på knappt 1.8kWh/mil under samma förhållanden dagen innan. Totalt orimligt att den lilla Zoen förbrukar så mycket mer.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Okej, men allvarligt. Mindre än 20 mil med en snitthastighet på 65km/h. Vart nånstans går all den energin? Det är ju mindre än halva NEDC räckvidden. Jag hade förväntat mig 25-30 mil när man kör så sakta. Hur klarar du dig öht, du som har det lilla batteriet?Jerker skrev:Ja, Zoe har extremt hög förbrukning. Där har de misslyckats totalt, alternativt har de enbart tänkt Zoe som en stadsbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Zoe är väl en stadsbil lika väl som alla andra bilar i den klassen ? Polo, Clio osv.mati skrev:Okej, men allvarligt. Mindre än 20 mil med en snitthastighet på 65km/h. Vart nånstans går all den energin? Det är ju mindre än halva NEDC räckvidden. Jag hade förväntat mig 25-30 mil när man kör så sakta. Hur klarar du dig öht, du som har det lilla batteriet?Jerker skrev:Ja, Zoe har extremt hög förbrukning. Där har de misslyckats totalt, alternativt har de enbart tänkt Zoe som en stadsbil.
Annars är det väl de fysikaliska lagarna som gäller, högt Cd på 0.29 vs 0.24 för Model S. Sen är den ~10 cm högre. Jämför med Ionic som har samma Cd som Model S och är ungefär lika hög.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Det låter jättekonstigt! Jag pendlar 6 mil varje dag. 40-45% på 100-väg, lika mycket på 80-väg och resten i stadstrafik. Jag ligger normalt 5-10 km över hastighetsgränsen på 100 och 80-vägarna. Det ger den här tiden på året en förbrukning på mellan 1,55-1,65 kWh/10 km (vid temperaturer mellan 5-10 grader). Betydligt bättre än en Leaf, och ca 10% sämre än en Ionic på samma sträcka.mati skrev:Vi har lånat hem en Zoe just nu. En riktigt fin och rolig bil. Men jag är ruskigt besviken över den höga förbrukningen. Sambon körde 15 mil igår till och från jobbet. Lugn landsvägskörning utan ett enda stopp. Hon snålkörde efter alla konstens regler, snittade på 65km/h och hade ändå bara 4 mil återstående räckvidd när hon kom hem. Alltså 19 mil total räckvidd. Det var 5 gradigt på morgonen, +10 på hemvägen, torrt och soligt. Förbrukningen låg på drygt 2kWh/mil.
Om man har så lite marginal till och med under så trevliga förhållanden så är det bara att konstatera att Zoe inte fungerar för oss. Det var jäkligt tråkigt.
PS: Teslan låg på knappt 1.8kWh/mil under samma förhållanden dagen innan. Totalt orimligt att den lilla Zoen förbrukar så mycket mer.
Normalt är Zoe verkligen i sitt rätta element och har sin ”sweetspot” vid landsvägskörning i hastigheter mellan 70-80 km/h. Jag har kört 19 mil i min Zoe med 22kWh batteri under sådana förhållanden (och en temp på runt 20 grader). En förbrukning på bortåt 2 kWh/10 km vid landsvägskörning låter med andra ord jätteskumt, nästan som om något är fel.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 2 gång.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Va, vad baserar du det på? Kör du inte Zoe själv och vad har du för förbrukning till exempel vid landsvägskörning som det var frågan om här? Min Zoe drar i princip ingenting vid hastigheter mellan 70-80 km/h. Det är först när man närmar sig hastigheter kring 110 km/h eller mer som förbrukningen skenar iväg, men även då stannar den normalt runt 2 kWh/10 km. Zoe är mycket snålare än Leaf och bara ca 10-15% energihungrigare än Ionic, lite beroende på hastighet.Jerker skrev:Ja, Zoe har extremt hög förbrukning. Där har de misslyckats totalt, alternativt har de enbart tänkt Zoe som en stadsbil.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Dubblet på inlägg ovan borttagen.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Ja, det låter väldigt lite, även för en Zoe. Men snitthastigheten som man får i bilens dator är ett väldigt bedrägligt mått. Den räknar in tiden även då bilen står still med motorn påslagen.mati skrev:Okej, men allvarligt. Mindre än 20 mil med en snitthastighet på 65km/h. Vart nånstans går all den energin? Det är ju mindre än halva NEDC räckvidden. Jag hade förväntat mig 25-30 mil när man kör så sakta. Hur klarar du dig öht, du som har det lilla batteriet?Jerker skrev:Ja, Zoe har extremt hög förbrukning. Där har de misslyckats totalt, alternativt har de enbart tänkt Zoe som en stadsbil.
Så fort man kör över 90 så drar den väldigt mycket. Kalla batterier gör sitt, blött väglag, snömodd etc. bidrar och motvind. Jag har inga som helst problem att komma upp i momentanförbrukning på 3-3,5 kWh/mil med Zoen så här års om jag kör motorväg.
En normal dag på vintern så lämnar jag hemmet med fullt batteri, kör 2 mil i farter på 90-100, sen framme vid jobbet. Om jag väljer att köra till stan - ytterligare 1,5 mil - efter jobbet och sen hem på motorväg och köra 110 i 2,5 mil plus ytterligare 1 mil i 90-100 på landsväg så är räckvidden som regel nere på 10-15 km när jag är hemma.
När det är -5 till 0 grader brukar gissometern säga att jag har 85-90 km tillgängligt vid fullt batteri. Är det som nu, 0-5 grader, så har jag 10-11 mils räckvidd. Alltså, detta om jag kör "vårdslöst". Om jag kör varsamt, aldrig över 80, så kommer jag kanske 12-13 mil när det är minusgrader. På sommarn kommer jag 20 mil med försiktigt körning. Jag känner en som tills nu kört q210 - som alltså har 210 km enligt NEDC - som flera gånger kört 22-24 mil på en laddning och oftast klarar han 18-20 mil. Han brukar ligga med farthållaren inställd på 78 km/h.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Det var ungefär en sådan förbrukning jag hade förväntat mig, inte runt 2 eller mer. När jag körde själv höll jag en hastighet runt 80km/h och förbrukningen låg runt 2,2kWh/mil!iAkita skrev:Det ger den här tiden på året en förbrukning på mellan 1,55-1,65 kWh/10 km (vid temperaturer mellan 5-10 grader). Betydligt bättre än en Leaf, och ca 10% sämre än en Ionic på samma sträcka.
En snitthastighet på 65 som sambon höll är verkligen långsamt. Det kan omöjligt vara rätt att den lilla bilen drar med snålkörning mer än vad Teslan gör när man kör normalt. Hade den inte visat förbrukningen så hade jag trott att de har gett mig en Zoe med lilla batteriet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Det är däcktrycksvarnare så det kan man inte missa.12man skrev:däcktryck?
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Ja, men värdet stämmer nog. Sambon körde utan att stanna, och det tog henne ca 1 timme och 15 minuter att köra 75 km hem från jobbet. Det stämmer alltså ganska bra. I vanliga fall, med bensinbilen, tar det knappt en timme. Hon körde alltså extremt försiktigt med Zoen.Jerker skrev:Ja, det låter väldigt lite, även för en Zoe. Men snitthastigheten som man får i bilens dator är ett väldigt bedrägligt mått. Den räknar in tiden även då bilen står still med motorn påslagen.
Det var inte heller regnigt eller så. Vägen var torr och fin. Det blåste visserligen motvind på vägen ner, men det borde man ju ha fått tillbaka på hemvägen. Dessutom var det mycket varmare på hemvägen. Men guess-o-metern visade ingen större skillnad i förbrukning mellan morgon och kväll. Enligt henne så ökade förbrukningen till och med något på hemvägen. Trots medvind och högre temperatur. Mycket skumt.
Förresten, är det normalt att Zoe ger ifrån sig ett fruktansvärt irriterande högfrekvent ljud när man laddar? Det var bara jag som hörde det, både sambon och grannen hörde inget. Men både jag med mina späda öron och hundarna gjorde det.
Angående däcktryck så varnar bilen hela tiden att man ska kolla trycket. Det är 3,5 bar på alla hjul. Känns mycket, men det ska ju iaf inte påverka förbrukningen negativt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Du måste ju be dem skaffa fram en annan Zoe så att ni kan jämföra. Det låter ju helt orimligt med dessa siffror... Har inte Apkungen testat den nya Zoe/41 och fått resultat som var riktigt bra?mati skrev:Det var ungefär en sådan förbrukning jag hade förväntat mig, inte runt 2 eller mer. När jag körde själv höll jag en hastighet runt 80km/h och förbrukningen låg runt 2,2kWh/mil!iAkita skrev:Det ger den här tiden på året en förbrukning på mellan 1,55-1,65 kWh/10 km (vid temperaturer mellan 5-10 grader). Betydligt bättre än en Leaf, och ca 10% sämre än en Ionic på samma sträcka.
En snitthastighet på 65 som sambon höll är verkligen långsamt. Det kan omöjligt vara rätt att den lilla bilen drar med snålkörning mer än vad Teslan gör när man kör normalt. Hade den inte visat förbrukningen så hade jag trott att de har gett mig en Zoe med lilla batteriet.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Ja, det är normalt. Ju högre effekt desto högre ljud.mati skrev:Förresten, är det normalt att Zoe ger ifrån sig ett fruktansvärt irriterande högfrekvent ljud när man laddar? Det var bara jag som hörde det, både sambon och grannen hörde inget. Men både jag med mina späda öron och hundarna gjorde det.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Menar du att den varnar nu? Det beror isåfall på att de inte registrerat vinterhjulen(?) i bilens dator. Men den nya ska iaf ha plats för 2 uppsättningar hjul. Den gamla får man programmera om både höst och vår när man byter hjul.mati skrev:Angående däcktryck så varnar bilen hela tiden att man ska kolla trycket. Det är 3,5 bar på alla hjul. Känns mycket, men det ska ju iaf inte påverka förbrukningen negativt.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Ja den varnar hela tiden. Verkstan vet inte vad man gör åt det säger de.Jerker skrev:Menar du att den varnar nu? Det beror isåfall på att de inte registrerat vinterhjulen(?) i bilens dator. Men den nya ska iaf ha plats för 2 uppsättningar hjul. Den gamla får man programmera om både höst och vår när man byter hjul.mati skrev:Angående däcktryck så varnar bilen hela tiden att man ska kolla trycket. Det är 3,5 bar på alla hjul. Känns mycket, men det ska ju iaf inte påverka förbrukningen negativt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Tar ett nytt grepp på detta inlägg nu när jag vet att bilen inte kördes snabbare än 70-80: Då låter det verkligen konstigt och det borde inte alls vara så. Under de förutsättningar som rådde borde momentanförbrukningen ha legat runt 1,2. Sommartid med lite medvind har jag kunna ligga och köra 90 km/h och ha en förbrukning på 0,7-0,8.mati skrev:Vi har lånat hem en Zoe just nu. En riktigt fin och rolig bil. Men jag är ruskigt besviken över den höga förbrukningen. Sambon körde 15 mil igår till och från jobbet. Lugn landsvägskörning utan ett enda stopp. Hon snålkörde efter alla konstens regler, snittade på 65km/h och hade ändå bara 4 mil återstående räckvidd när hon kom hem. Alltså 19 mil total räckvidd. Det var 5 gradigt på morgonen, +10 på hemvägen, torrt och soligt. Förbrukningen låg på drygt 2kWh/mil.
Om man har så lite marginal till och med under så trevliga förhållanden så är det bara att konstatera att Zoe inte fungerar för oss. Det var jäkligt tråkigt.
PS: Teslan låg på knappt 1.8kWh/mil under samma förhållanden dagen innan. Totalt orimligt att den lilla Zoen förbrukar så mycket mer.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Det förvånar mig inte ett dugg! De ska alltså använda diagnostikdatorn och gå in och lägga till hjulen så att varningen försvinner. Tyvärr är det en hel del som försäljare och tekniker inte vet om Zoen...mati skrev:Ja den varnar hela tiden. Verkstan vet inte vad man gör åt det säger de.Jerker skrev:Menar du att den varnar nu? Det beror isåfall på att de inte registrerat vinterhjulen(?) i bilens dator. Men den nya ska iaf ha plats för 2 uppsättningar hjul. Den gamla får man programmera om både höst och vår när man byter hjul.mati skrev:Angående däcktryck så varnar bilen hela tiden att man ska kolla trycket. Det är 3,5 bar på alla hjul. Känns mycket, men det ska ju iaf inte påverka förbrukningen negativt.