Hur man gör för att köra slippa vägtull i Norge
Moderator: Redaktion
Hur man gör för att köra slippa vägtull i Norge
Om man vill slippa betala vägtull i Norge så måste man skaffa en transponder ("brikke") och registrera ett avgiftsfritt avtal. Gör så här:
1. Registrera dig hos ett vägtullsföretag, t ex Fjellinjen som sköter vägtullarna runt Oslo. De skickar en transponder med post även till Sverige (andra företag kanske också gör det, det vet jag inte, men jag har sett andra instruktioner om att man måste hämta upp brickan någonstans). Jag fick hem min bricka på fyra arbetsdagar.
2. När du har fått numret på din transponder/autopass, skicka ett meddelande via "Min side" med autopassnummer, registreringsnummer och bilmodell, och säg att du inte ska betala avgifter för att bilen är en elbil. Ladda också upp en inskanning av registreringsbeviset så att de kan se att det är en elbil.
3. Betala fakturan på 200 NOK som är depositionen för transpondern.
Transpondern ska även fungera på Svinesundsbron, Öresundsbron, bältbroarna i Danmark och några ställen i Tyskland (dessa är inte avgiftsfria, du får en faktura från Fjellinjen i så fall). Det kan betyda att om du har en transponder för någon av dessa kanske du kan registrera dig som avgiftsfri i Norge på annat sätt än ovan.
1. Registrera dig hos ett vägtullsföretag, t ex Fjellinjen som sköter vägtullarna runt Oslo. De skickar en transponder med post även till Sverige (andra företag kanske också gör det, det vet jag inte, men jag har sett andra instruktioner om att man måste hämta upp brickan någonstans). Jag fick hem min bricka på fyra arbetsdagar.
2. När du har fått numret på din transponder/autopass, skicka ett meddelande via "Min side" med autopassnummer, registreringsnummer och bilmodell, och säg att du inte ska betala avgifter för att bilen är en elbil. Ladda också upp en inskanning av registreringsbeviset så att de kan se att det är en elbil.
3. Betala fakturan på 200 NOK som är depositionen för transpondern.
Transpondern ska även fungera på Svinesundsbron, Öresundsbron, bältbroarna i Danmark och några ställen i Tyskland (dessa är inte avgiftsfria, du får en faktura från Fjellinjen i så fall). Det kan betyda att om du har en transponder för någon av dessa kanske du kan registrera dig som avgiftsfri i Norge på annat sätt än ovan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Hur man gör för att köra slippa vägtull i Norge
Tvivlar på att det gäller för Öresundsbron. Vore toppen iof. 

Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Jag förstår det som att transpondern gäller för Öresundsbron, inte avgiftsfriheten. Kör du på Öresundsbron kan du alltså köra utan att stanna, men du får en faktura på passeringarna från Fjellinjen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ja det är riktigt. Transpondern gäller också på Öresundsbron. Avgiftsfriheten gäller bara i norska bomstationer, dock inte den på Svinesundsbron.bylund skrev:Jag förstår det som att transpondern gäller för Öresundsbron, inte avgiftsfriheten.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Är det någon här som både har en transponder från öresundsbron och en från något av de norska företagen som sköter bompengen/tullavgiften i Norge? Tex fremtrind/Autosync..
Jag har ett konto på öresundsbron också och nu har vissa betalningar från Norge dykt upp där, samtidigt som jag får en faktura på tullavgiften från fremtrind.
Det känns som att jag blir dubbelfakturerad..
Jag har inte med mig transpondern från öresundsbron, men där har man ju även registrerat regnummer, så det kommer kanske det hållet?
Jag har ett konto på öresundsbron också och nu har vissa betalningar från Norge dykt upp där, samtidigt som jag får en faktura på tullavgiften från fremtrind.
Det känns som att jag blir dubbelfakturerad..
Jag har inte med mig transpondern från öresundsbron, men där har man ju även registrerat regnummer, så det kommer kanske det hållet?
- Gustafsson
- Teslaägare
Du borde kunna gå in på typ mina sidor hos bägge och kolla vad det står där. Kundtjänsterna verkar funka bra (varit i kontakt med både öresund och fremtind).
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
Helt avgiftsfritt blir det ju inte i Norge. Man får bra rabatt på de flesta stationerna däremot. Kanske gratis på några fåtal stationer.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Har dom inte trappat ned rabatterna bompeng, parkering etc för elbilar i Norge? Jag hade för mig att det var i princip avvecklat?Melon Must skrev: ↑30 sep 2024 16:47Helt avgiftsfritt blir det ju inte i Norge. Man får bra rabatt på de flesta stationerna däremot. Kanske gratis på några fåtal stationer.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Tråden som återuppväcktes är alltså från 2014, och då för 10 år sedan stämde informationen.Melon Must skrev: ↑30 sep 2024 16:47Helt avgiftsfritt blir det ju inte i Norge. Man får bra rabatt på de flesta stationerna däremot. Kanske gratis på några fåtal stationer.
- Gustafsson
- Teslaägare
Ja subventionerna har minskat. Det är inte gratis på alla vägsträckor längre, men billigt jfrt med ICE. Även färjor har blivit dyrare på senare år.
Men vägtullarna är en liten kostnad om man åker elbil.
Men vägtullarna är en liten kostnad om man åker elbil.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16