Tåg och dess energiförbrukning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Inläggav Teslaägare Verdi » 21 apr 2017 16:50

MSO skrev:
bylund skrev:
LarsL skrev:Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.

Inte helt sant vad gäller Tesla dock 8-)

Nej. Det finns fasen ett problem där. Det är lätt att man kör mer helt enkelt. Jag drog upp till Norefjell över dagen för att åka lite skidor i förrgår tex (från Gbg). 2x41 mil. Själv i bilen.
Det hade jag ju aldrig gjort med fossilaren... :geek:


Varför inte? Tar du dig själv på så stort allvar? Då kan man ju sluta leva helt. Det är ju absolut mest klimatsmart. :)
Model S 75D Midnight Silver, Soltak, Köldpaket, AP2, ljusbruna premiumsäten http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 1217
Blev medlem: 06 dec 2016 16:30
Ort: Uppsala

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Inläggav Teslaägare bjelkeman » 21 apr 2017 17:16

Kan vara flera anledningar: dyrare milkostnad, tråkigt/drygt att köra, tröttsamt utan autopilot. Finns säkert flera bra anledningar.
Model S 75D. Bokad Model 3. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening.
Har kvar referralkoder med gratis Supercharger, skicka PM om du behöver en.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
 
Inlägg: 912
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Inläggav Teslaägare bylund » 21 apr 2017 18:47

Verdi skrev:
mati skrev:
bylund skrev:Enligt SJ:s siffror gör de av med 70-80 Wh/km per person. Det ska tolkas som vid snittbelägning. Så det blir ungefär detsamma som med tre personer i en Tesla.

Det är en mycket intressant beräkning. Det trodde jag faktiskt inte att det är så "lönsamt" att åka bil. Och då pratar vi väl elektriska tåg antar jag? Det finns ju massor med dieseldrivna tåg kvar iom att många (de flesta?) av de mindre sträckorna på landsbygden inte är elektrifierade.



Finns det dieseldrivna lok i passagerartrafik i Sverige?

På mindre linjer, t ex inlandsbanan går det några nattåg vintertid till skidorter.

Sedan finns det en del länstrafik med rälsbussar, men de är strikt talat inte lok.

Inget av dessa lär nog hamna i SJ:s statistik dock.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 5860
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Sundbyberg

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Inläggav Teslaägare mati » 21 apr 2017 21:15

Verdi skrev:
mati skrev:
bylund skrev:Enligt SJ:s siffror gör de av med 70-80 Wh/km per person. Det ska tolkas som vid snittbelägning. Så det blir ungefär detsamma som med tre personer i en Tesla.

Det är en mycket intressant beräkning. Det trodde jag faktiskt inte att det är så "lönsamt" att åka bil. Och då pratar vi väl elektriska tåg antar jag? Det finns ju massor med dieseldrivna tåg kvar iom att många (de flesta?) av de mindre sträckorna på landsbygden inte är elektrifierade.



Finns det dieseldrivna lok i passagerartrafik i Sverige?

Jajamän. Från Mariestad till Göteborg tex går Kinnekulletåget. Ett tåg som har sett sina bästa dagar strax efter vikingatiden. Det är Västtrafik, inte SJ. Det finns många som vill att sträckan elektrifieras, eftersom det är navelsträngen för ett mycket stort antal pendlare som jobbar i Göteborg. Spåret är totalt utslitet och tåget får oftast inte köra fortare än 50km/h. Men trafikverket vill inte lägga pengar på det.
Model S P85 (såld)
Model S 90D | lev 2017-03-27 | Deep Blue Metallic
e-Golf beställd med leverans våren 2018, avbokat Model 3
Gratis och fossilfri energi för alltid med 14kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 5121
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Inläggav Torkel » 21 apr 2017 21:39

mati skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:
bylund skrev:Enligt SJ:s siffror gör de av med 70-80 Wh/km per person. Det ska tolkas som vid snittbelägning. Så det blir ungefär detsamma som med tre personer i en Tesla.

Det är en mycket intressant beräkning. Det trodde jag faktiskt inte att det är så "lönsamt" att åka bil. Och då pratar vi väl elektriska tåg antar jag? Det finns ju massor med dieseldrivna tåg kvar iom att många (de flesta?) av de mindre sträckorna på landsbygden inte är elektrifierade.



Finns det dieseldrivna lok i passagerartrafik i Sverige?

Jajamän. Från Mariestad till Göteborg tex går Kinnekulletåget. Ett tåg som har sett sina bästa dagar strax efter vikingatiden. Det är Västtrafik, inte SJ. Det finns många som vill att sträckan elektrifieras, eftersom det är navelsträngen för ett mycket stort antal pendlare som jobbar i Göteborg. Spåret är totalt utslitet och tåget får oftast inte köra fortare än 50km/h. Men trafikverket vill inte lägga pengar på det.



Men det är ju så mysigt att ta tåget!

Till Lidköping går det iaf lika fort som att köra bil... Om man tar någon av de 6 avgångarna på vardagar... och det inte är någon försening... och om man vill till Lidköpings resecentrum från Göteborgs central. :)
Användarvisningsbild
Torkel
 
Inlägg: 391
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Inläggav Teslaägare Bjelke » 21 apr 2017 21:45

Strax utanför Ockelbo har dom ett gammalt smalspårigt tåg som kör några km, tror det tom att det är koldrivet :lol:
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få 9000kr i rabatt och fri Supercharging
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 6767
Blev medlem: 24 mar 2015 13:27
Ort: Bollnäs

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Inläggav Teslaägare mati » 21 apr 2017 21:57

Torkel skrev:Men det är ju så mysigt att ta tåget!

Till Lidköping går det iaf lika fort som att köra bil... Om man tar någon av de 6 avgångarna på vardagar... och det inte är någon försening... och om man vill till Lidköpings resecentrum från Göteborgs central. :)

Ja, jag vet. Jättemysigt. Sambon tvingades åka med just Kinnekulletåget under en tid när hon jobbade i Göteborg. Det var rena helvetet. En gång hade de inte tömt toaletterna och helt enkelt låst dörren så att dasset inte gick att använda. Och så går tågjäveln bara i 50 km/h. 3 timmar utan toalett med en orolig mage. Trevligt. En annan gång fungerade inte värmen och det var typ -10 grader ute. Och inne. Mysigt.
Sen ändrades tidtabellen så att tåget gick 17:05 från Göteborg. Alltså noll chans för en människa med vanliga arbetstider att hinna med tåget såvida man inte jobbar på centralstationen. Då började hon veckopendla. :x
Model S P85 (såld)
Model S 90D | lev 2017-03-27 | Deep Blue Metallic
e-Golf beställd med leverans våren 2018, avbokat Model 3
Gratis och fossilfri energi för alltid med 14kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 5121
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Inläggav Teslaägare Svenssons » 21 apr 2017 22:17

Verdi skrev:Finns det dieseldrivna lok i passagerartrafik i Sverige?


Jag har Kustpilen som granne ca 20 meter från huset:

http://www.jarnvag.net/vagnguide/y2

http://www.jarnvag.net/banguide/linkoping-kalmar
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 5419
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59
Ort: Kalmar

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Inläggav Teslaägare Anders77 » 22 apr 2017 07:31

Verdi skrev:
Anders77 skrev:
zyax skrev:
LarsL skrev:Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.


Det är precis detta som MP och andra bilförstörare inte förstått. Folk kommer inte gå eller cykla den första eller sista biten för att komma fram. I Sverige går det inte att tvinga folk till ett val, man måste göra de självklara valen bättre. Därför kommer bilen att segra än mer i framtiden när man dessutom slipper köra.

Håller med dig helt där.

Som med miljöpremien nu Låta de som redan har bil skattas hårdare för att ge en liten bonus till de som köper ny elbil.

Istället för som oss i C vilja göra det dyrare att köpa ny fossilbil och ge de pengarna som premie till de som köper ny elbil.

Skall man förändra folks beteende måste man göra det dåliga valet oattraktivt och det bra valet attraktivt.

X90D



Så fattiga människor på landsbygden ska sponsra inköp av Tesla-bilar i miljonklassen? Alltså, fy fan.

Säg att du är en ensamstående mamma som bor 3 mil utanför Sveg. Du kör en 10 år gammal Volvo V70 eftersom den är billig, rymlig och säker då du har 3 barn.

Ska hon då betala straffskatt för att ni/vi som har gott ställt och bor centralt i Sverige ska ha råd med en Tesla?

Det är ju helt fel att beskatta äldre bilar. De finns ju redan. Deras utsläpp för tillverkning har redan skrivits av och de körs antagligen inte så långt per år i snitt heller. De bilar som körs allra mesta är bilar är under 3 år gamla. Förmåns- och tjänstebilar ofta. Det är ju de som ska förmås välja elbilar så att de så småningom sipprar ner till den ensamma mamman utanför Sveg. Men ska hon ha råd i framtiden ska hon inte skattas ihjäl nu....

Ja redan befintliga bilar som rullar på vägarna idag blir beskattade.

Läs om det här. http://www.expressen.se/motor/bilnyhete ... s-av-alla/

X90D
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Tåg och dess energiförbrukning

Inläggav Teslaägare hanty » 22 apr 2017 07:47

Verdi skrev:
Anders77 skrev:
zyax skrev:
LarsL skrev:Den stora fördelen med bilen är ju att den bara körs när det behövs och dit det behövs.


Det är precis detta som MP och andra bilförstörare inte förstått. Folk kommer inte gå eller cykla den första eller sista biten för att komma fram. I Sverige går det inte att tvinga folk till ett val, man måste göra de självklara valen bättre. Därför kommer bilen att segra än mer i framtiden när man dessutom slipper köra.

Håller med dig helt där.

Som med miljöpremien nu Låta de som redan har bil skattas hårdare för att ge en liten bonus till de som köper ny elbil.

Istället för som oss i C vilja göra det dyrare att köpa ny fossilbil och ge de pengarna som premie till de som köper ny elbil.

Skall man förändra folks beteende måste man göra det dåliga valet oattraktivt och det bra valet attraktivt.

X90D



Så fattiga människor på landsbygden ska sponsra inköp av Tesla-bilar i miljonklassen? Alltså, fy fan.

Säg att du är en ensamstående mamma som bor 3 mil utanför Sveg. Du kör en 10 år gammal Volvo V70 eftersom den är billig, rymlig och säker då du har 3 barn.

Ska hon då betala straffskatt för att ni/vi som har gott ställt och bor centralt i Sverige ska ha råd med en Tesla?

Det är ju helt fel att beskatta äldre bilar. De finns ju redan. Deras utsläpp för tillverkning har redan skrivits av och de körs antagligen inte så långt per år i snitt heller. De bilar som körs allra mesta är bilar är under 3 år gamla. Förmåns- och tjänstebilar ofta. Det är ju de som ska förmås välja elbilar så att de så småningom sipprar ner till den ensamma mamman utanför Sveg. Men ska hon ha råd i framtiden ska hon inte skattas ihjäl nu....

Det pågår ju två parallella diskussioner i tråden men vill bara kommentera ovanstående:
Det torde vara uppenbart för de flesta att höjtinköpspriset på fosilbilarna och sänkt på supermiljöbilar styr inköp mot dessa (se på Norge). Elbilar har ju redan mycket lägre rörliga driftskostnader. En Tesla Model S 75 kostar idag ungefär lika mycket som Volvo XC60/BMW520 eller motsvarande som tjänstebil över 3 år ( ca3000 mil årligen) om man beaktar brutto/ nettokostnader. Varför leasas dessa fossiler fortfarande i stor utsträckning som tjänstebilar när det finns bättre alternativ? Inköpspriset torde vara en avgörande faktor. Andra faktorer som bristfällig ladinfrastruktur för lägenhetsboende, fördommar/okunskap om elbilar spelar förstås in.
Varför lägger regeringen då ett förslag med en fördelningsprofil motsatt deras vanliga politik ( jag tror inte socialdemokrater är så korkade att dom inte inser det orimliga i att belasta ägare till gamla bilar med en extra skatt)?
Svaret torde vara industripolitik enligt devisen från Gyllenhammars tid " det som är bra för Volvo är bra för Sverige". Tack vare Volvo (och tidigare Saab) har vi ingen "straffskatt" på bilar (jämför med Danmark och Norge ca 200%- Norges exceptionella subventioner av elbilar härrör ju från den tiden då man där försökte få igång en elbilsproduktion, Danmark trappar ju redan ner sin skattesubvention av elbilar av budgetskäl).
Vidare är våra tjänstebilsregler designade efter Volvos modellutbud med lyxbilstillägg strax över priset på Volvos volymmodeller i tjänstebilssegmentet, man lyckas tom göra miljömontret Volvo XC90 hybrid hyfsat förmånlig som tjänstebil. Att Tesla är så extremt förmånlig som tjänstebil är nog bara en "olycklig omständighet" som lagstiftarna inte lyckats "åtgärda". Skulle många fler välja Tesla framför Volvo som tjänstebil funnes nog en risk för kreativa lagförslag ( likt Tyskland som begränsade miljöbilssubventionen till strax under Teslas billigaste modell - Teslas motdrag var ju S60)
Vi lär således inte få några vettiga elbilsincitament innan Volvo kommit på banan.
Är det så smart? Kina avancerar snabbt på den inhemska elbilsmarknaden, tillverkar även så billiga solel utrustning att EU infört importreglering för att skydda inhems produktion. Västeuropa riskerar ett hamna på efterkälken! Sätt tummen i ögat på Volvo med bra elbilssubventionen och tvinga dem att skynda på elbilsitvecklingen innan det är försent!
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
 
Inlägg: 150
Blev medlem: 12 mar 2014 21:49
Ort: Borås

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: tias, Verdi och 3 gäster