Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i eluttag?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt

Inlägg av themax »

Off Grid Byggaren skrev:
Funderar på hur jag ska göra för att få elbilsförare att inte stoppa i laddkontakten i 230 Volt Schucko motorvärmaruttag?

Tanken är att sätta upp nya boxar med typ 2 laddning i kallgarage, men ICE-bilarna vill kunna ha kvar motorvärmaruttagen också.
Nu är jag ju lite påverkad av vårt egna projekt här, men när vi utredde alla möjliga alternativ (måste ha kvar motorvärmaruttag, ska ha typ-2-laddning, kunna fjärrstyras via webb/app och ha lastbalansering) så var det i stort sett bara Charge-Amps Halo som uppfyllde kraven. Finns förmodligen fler boxar nu än när jag kollade på alternativ för ett år sedan, men å andra sidan är Halo mycket snyggare än alla andra jag sett ...
IMG_2169.jpg
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt

Inlägg av apkungen »

Precis och om man sätter dit såna med färdig kabel så är det ingen som kommer orka koppla in e en schukko
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt

Inlägg av bylund »

apkungen skrev:
Precis och om man sätter dit såna med färdig kabel så är det ingen som kommer orka koppla in e en schukko
Alternativt har de inget annat val än att koppla in på schuko om de vill ladda, beroende på vilken kabel man sätter där.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt

Inlägg av e5m1r »

apkungen skrev:
Precis och om man sätter dit såna med färdig kabel så är det ingen som kommer orka koppla in e en schukko
Hela poängen med halo är att den har både sladd till elbil samt motorvärmaruttag i bottenBild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt

Inlägg av Herr X »

themax skrev:
...så var det i stort sett bara Charge-Amps Halo som uppfyllde kraven. Finns förmodligen fler boxar nu än när jag kollade på alternativ för ett år sedan, men å andra sidan är Halo mycket snyggare än alla andra jag sett ...
Kikade ni på ZapCharger Pro? De har hållit på länge och har en ganska färdig produkt.
Den tycker jag ser väldigt bra ut, har också lastbalansering och omfattande lösningar för uppkoppling och appstöd etc. Saknar dock inbyggt motorvärmaruttag.

http://www.zaptec.com/zapchargerpro

Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt

Inlägg av Off Grid Byggaren »

e5m1r skrev:
apkungen skrev:
Precis och om man sätter dit såna med färdig kabel så är det ingen som kommer orka koppla in e en schukko
Hela poängen med halo är att den har både sladd till elbil samt motorvärmaruttag i bottenBild
Kan Haloboxen lastbalansera motorvärmaruttaget också? Det borde väl isåfall funka så att det stängs av helt i kortare perioder?
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt

Inlägg av themax »

Herr X skrev:
themax skrev:
...så var det i stort sett bara Charge-Amps Halo som uppfyllde kraven. Finns förmodligen fler boxar nu än när jag kollade på alternativ för ett år sedan, men å andra sidan är Halo mycket snyggare än alla andra jag sett ...
Kikade ni på ZapCharger Pro? De har hållit på länge och har en ganska färdig produkt.
Den tycker jag ser väldigt bra ut, har också lastbalansering och omfattande lösningar för uppkoppling och appstöd etc. Saknar dock inbyggt motorvärmaruttag.

http://www.zaptec.com/zapchargerpro
Nej , de kände jag inte till. Men oss var ju kravet just motorvärmaruttag för att inte anläggningsbeslutet från 1986 skulle påverkas. Det stora problemet var dock inte att hitta boxar, utan ett företag som var intresserade av att lösa installationen av en sådan här stor lösning. De flesta säljer sin box till dig som privatperson eller företag och överlåter till dig att ordna med elektriker. Vi var intresserade av en helhetslösning.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt

Inlägg av themax »

Off Grid Byggaren skrev:
Kan Haloboxen lastbalansera motorvärmaruttaget också? Det borde väl isåfall funka så att det stängs av helt i kortare perioder?
Om bilen laddar så prioriteras det över schukouttaget. För rena elbilar är det ju inga problem, och pluginhybrider lär ju vara färdigladdade långt innan det är dags att slå på motorvärmaren när du laddar över natten.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Skriv svar