Nu är jag ju lite påverkad av vårt egna projekt här, men när vi utredde alla möjliga alternativ (måste ha kvar motorvärmaruttag, ska ha typ-2-laddning, kunna fjärrstyras via webb/app och ha lastbalansering) så var det i stort sett bara Charge-Amps Halo som uppfyllde kraven. Finns förmodligen fler boxar nu än när jag kollade på alternativ för ett år sedan, men å andra sidan är Halo mycket snyggare än alla andra jag sett ...Off Grid Byggaren skrev:Funderar på hur jag ska göra för att få elbilsförare att inte stoppa i laddkontakten i 230 Volt Schucko motorvärmaruttag?
Tanken är att sätta upp nya boxar med typ 2 laddning i kallgarage, men ICE-bilarna vill kunna ha kvar motorvärmaruttagen också.
Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i eluttag?
Moderator: Redaktion
Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt
Precis och om man sätter dit såna med färdig kabel så är det ingen som kommer orka koppla in e en schukko
Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt
Alternativt har de inget annat val än att koppla in på schuko om de vill ladda, beroende på vilken kabel man sätter där.apkungen skrev:Precis och om man sätter dit såna med färdig kabel så är det ingen som kommer orka koppla in e en schukko
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt
Hela poängen med halo är att den har både sladd till elbil samt motorvärmaruttag i bottenapkungen skrev:Precis och om man sätter dit såna med färdig kabel så är det ingen som kommer orka koppla in e en schukko
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt
Kikade ni på ZapCharger Pro? De har hållit på länge och har en ganska färdig produkt.themax skrev:...så var det i stort sett bara Charge-Amps Halo som uppfyllde kraven. Finns förmodligen fler boxar nu än när jag kollade på alternativ för ett år sedan, men å andra sidan är Halo mycket snyggare än alla andra jag sett ...
Den tycker jag ser väldigt bra ut, har också lastbalansering och omfattande lösningar för uppkoppling och appstöd etc. Saknar dock inbyggt motorvärmaruttag.
http://www.zaptec.com/zapchargerpro
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt
Kan Haloboxen lastbalansera motorvärmaruttaget också? Det borde väl isåfall funka så att det stängs av helt i kortare perioder?e5m1r skrev:Hela poängen med halo är att den har både sladd till elbil samt motorvärmaruttag i bottenapkungen skrev:Precis och om man sätter dit såna med färdig kabel så är det ingen som kommer orka koppla in e en schukko
Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt
Nej , de kände jag inte till. Men oss var ju kravet just motorvärmaruttag för att inte anläggningsbeslutet från 1986 skulle påverkas. Det stora problemet var dock inte att hitta boxar, utan ett företag som var intresserade av att lösa installationen av en sådan här stor lösning. De flesta säljer sin box till dig som privatperson eller företag och överlåter till dig att ordna med elektriker. Vi var intresserade av en helhetslösning.Herr X skrev:Kikade ni på ZapCharger Pro? De har hållit på länge och har en ganska färdig produkt.themax skrev:...så var det i stort sett bara Charge-Amps Halo som uppfyllde kraven. Finns förmodligen fler boxar nu än när jag kollade på alternativ för ett år sedan, men å andra sidan är Halo mycket snyggare än alla andra jag sett ...
Den tycker jag ser väldigt bra ut, har också lastbalansering och omfattande lösningar för uppkoppling och appstöd etc. Saknar dock inbyggt motorvärmaruttag.
http://www.zaptec.com/zapchargerpro
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt
Om bilen laddar så prioriteras det över schukouttaget. För rena elbilar är det ju inga problem, och pluginhybrider lär ju vara färdigladdade långt innan det är dags att slå på motorvärmaren när du laddar över natten.Off Grid Byggaren skrev:Kan Haloboxen lastbalansera motorvärmaruttaget också? Det borde väl isåfall funka så att det stängs av helt i kortare perioder?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.