"Priser" från TCS
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re:
Motala är hopplöst att ladda i. Finns typ 2 vid macdonalds. Har för mig att det planeras något, men inget användbart ännu.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re:
Min stad/kommun är helt kass på laddinfrastruktur. Vi har Superchargern och en Chademo/CCS/typ2 combo laddare uppe på ok/q8 Solbacken. Bra för genomfart trafik men inte för annat. Utöver det är det i princip helt tomt. Har sett att Skellefteå kraft har satt upp en dubbel typ2 ledstolpe på badhuset Eddahallens parkering. Men den tror jag inte är i drift än.
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 24 apr 2017 19:17
Re: "Priser" från TCS
Hela Västmanland är ganska uselt vad gäller laddplatser...mans71 skrev:Parkerade i Västerås nära centralstationen häromdagen. Uselt utbud med tanke på Västerås storlek.
Skickat från min E6653 via Tapatalk
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re:
Nackdelen med att titta på kommuner isf städer är att tex Stockholm består av ett stort antal kommuner.
Ska vi då titta på Danderyd, Ekerö, Järfälla mm kommuner för sig? Blir väldigt konstigt...
Ska vi då titta på Danderyd, Ekerö, Järfälla mm kommuner för sig? Blir väldigt konstigt...
Re: "Priser" från TCS
Varför då? De har egen ekonomi, de har i vissa fall egna energibolag de har olika politiska styren. Ser inte alls något konstigt med det.TiborBlomhall skrev:Nackdelen med att titta på kommuner isf städer är att tex Stockholm består av ett stort antal kommuner.
Ska vi då titta på Danderyd, Ekerö, Järfälla mm kommuner för sig? Blir väldigt konstigt...
I all annan rankning för kommuner kan man ranka varje enskild kommun. Så nej jag förstår inte ditt argument.
Svart X90D, bokat en M3.
Re:
Problemet med att ranka varje enskild kommun är just det att du måste kolla upp varje kommun, det är ett ganska omfattande arbete.Anders77 skrev:Varför då? De har egen ekonomi, de har i vissa fall egna energibolag de har olika politiska styren. Ser inte alls något konstigt med det.TiborBlomhall skrev:Nackdelen med att titta på kommuner isf städer är att tex Stockholm består av ett stort antal kommuner.
Ska vi då titta på Danderyd, Ekerö, Järfälla mm kommuner för sig? Blir väldigt konstigt...
I all annan rankning för kommuner kan man ranka varje enskild kommun. Så nej jag förstår inte ditt argument.
Re:
Skulle vara lite trevligt med ett positivt pris också. Kanske bästa förbättrats, eftersom bra elbilskommun inte finns än?
Att ge tex Lidel pris för bästa satsning känns lite konstigt eller? För vad är i så fall Teslas utbyggnad eller Clevers tex?
Att ge tex Lidel pris för bästa satsning känns lite konstigt eller? För vad är i så fall Teslas utbyggnad eller Clevers tex?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re:
Jag tycker att både en jumbo och ett spetspris behövs. Använt mig av Lidls laddaren Växjö, men även Växjö energi har gratis CHAdeMO. Kanon!
Clevers satsning är jätteviktig, men eftersom laddning där är så dyr så tycker jag att det inte ska ge lika mycket pluspoäng som de aktörer som tillhandahåller billigare el. Laddaren i Sveg har betytt mycket för många och är ett exempel på "små" men strategiskt viktiga insatser..
Clevers satsning är jätteviktig, men eftersom laddning där är så dyr så tycker jag att det inte ska ge lika mycket pluspoäng som de aktörer som tillhandahåller billigare el. Laddaren i Sveg har betytt mycket för många och är ett exempel på "små" men strategiskt viktiga insatser..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Re:
Helt rättHeiko skrev:Falkenberg bör ta platsen som sämsta stad.
De har enbart en laddstation inne på Stortorget som de dessutom tar betalt för och fungerar sisådär.
Hade inte Falkenberg haft supperchagern och Fortum och Clever laddarna vi Max/McDonalds så hade dom super kassa
Kolla in lilla byn Ullared som har bara 800 pers boende har över gratis 20st laddplatser och mer är på gång
Så det bättrar upp kommunen lite men riktigt kass stad på elbils laddning i centrum
Varberg och Halmstad är klart bättre på destionsladdning
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re:
Mitt i denna tråd kom jag att tänka på Laddguldet. Med priset Laddguldet premieras den kommun som ger bäst förutsättningar för elbilar. Därutöver utses årets Ladd-eldsjäl.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... et#p162680
Vi kan ju inte ha två olika Sveriges bästa elbilskommun. Men vi kan kanske ha ett pris som heter Sveriges bästa elbilsföretag?
Föreningen Elbil Sverige utser Årets elbil, Årets elbilsförare och Årets laddplats.
Det här med batterier och sånt har ju både en positiv och en negativ sida. Men jag tycker att allt runt elbilar ska vara positivt, iaf när man delar ut priser. Men "marknaden" för "bästa elbilssomething" är kanske mättad?
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... et#p162680
Vi kan ju inte ha två olika Sveriges bästa elbilskommun. Men vi kan kanske ha ett pris som heter Sveriges bästa elbilsföretag?
Föreningen Elbil Sverige utser Årets elbil, Årets elbilsförare och Årets laddplats.
Det här med batterier och sånt har ju både en positiv och en negativ sida. Men jag tycker att allt runt elbilar ska vara positivt, iaf när man delar ut priser. Men "marknaden" för "bästa elbilssomething" är kanske mättad?
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re:
Precis, det var deras priser som gav inspiration till att även ha en "piska" till morotspriserna.
Enligt det feedback jag har fått var det en ögonöppnare inte enbart för Norrköping utan även andra kommuner. Speciellt nyhetsinslaget på TV4 och artikeln i Elbilen i Sverige nådde väldigt många kommuner - och ingen vill vara värst nästa år.
Som vigge skrev är det ett hästjobb att undersöka Sveriges alla 290 kommuner. Speciellt när deras gränser inte visas i uppladdning.nu
Det var betydligt enklare att istället undersöka de 20 största städerna.
"Bästa elbilssatsning" tänkte jag skulle gå till andra än laddbolagen. Typ hotell, köpcentra, varuhus och liknande, såna som inte har elbilsladdning som primärt arbete utan som använder den för att locka kunder. Att Clever bygger massa laddstolpar är liksom deras jobb - men om typ "Nisses Lågprisland" har satt upp massa laddstolpar för att locka till sig kunder är inte lika självklart och bör belönas. Och kan tipsa andra hur man lockar köpstarka elbilskunder.
Bland städerna skulle vi kunna ha "bästa förbättring/insats" som Seregon föreslog. Det kommer liksom ur samma data, inget extrajobb för mig (och sånt brukar jag tycka om ). Och då kan vi hamna i paradoxen att Norrköping vinner båda. De har ju fördubblat antal laddställen nu och jag tror ingen annan stad har gjort det (inte kollat än dock) men jag tror att de ligger ändå sist även i år.
Jag tänkte köra sammanställningen i juni i år, alternativt i augusti. I fjol var det 1 juli men då är jag bortrest.
Enligt det feedback jag har fått var det en ögonöppnare inte enbart för Norrköping utan även andra kommuner. Speciellt nyhetsinslaget på TV4 och artikeln i Elbilen i Sverige nådde väldigt många kommuner - och ingen vill vara värst nästa år.
Som vigge skrev är det ett hästjobb att undersöka Sveriges alla 290 kommuner. Speciellt när deras gränser inte visas i uppladdning.nu
Det var betydligt enklare att istället undersöka de 20 största städerna.
"Bästa elbilssatsning" tänkte jag skulle gå till andra än laddbolagen. Typ hotell, köpcentra, varuhus och liknande, såna som inte har elbilsladdning som primärt arbete utan som använder den för att locka kunder. Att Clever bygger massa laddstolpar är liksom deras jobb - men om typ "Nisses Lågprisland" har satt upp massa laddstolpar för att locka till sig kunder är inte lika självklart och bör belönas. Och kan tipsa andra hur man lockar köpstarka elbilskunder.
Bland städerna skulle vi kunna ha "bästa förbättring/insats" som Seregon föreslog. Det kommer liksom ur samma data, inget extrajobb för mig (och sånt brukar jag tycka om ). Och då kan vi hamna i paradoxen att Norrköping vinner båda. De har ju fördubblat antal laddställen nu och jag tror ingen annan stad har gjort det (inte kollat än dock) men jag tror att de ligger ändå sist även i år.
Jag tänkte köra sammanställningen i juni i år, alternativt i augusti. I fjol var det 1 juli men då är jag bortrest.
Re: Re:
Halmstad é på g...TiborBlomhall skrev:De har ju fördubblat antal laddställen nu och jag tror ingen annan stad har gjort det (inte kollat än dock) men jag tror att de ligger ändå sist även i år.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 17#p167817
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re:
Om man tittar på lokala energibolag så kan man också få lite perspektiv på hur det satsas på olika orter. BTEA är ett positivt exempel och även Dala Energi tror jag att de heter...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Re:
Östenssons Livs i Skänninge är en kandidat. 4 st 22 kW vid en enkel matbutik i en liten ort!TiborBlomhall skrev:Typ hotell, köpcentra, varuhus och liknande, såna som inte har elbilsladdning som primärt arbete utan som använder den för att locka kunder.
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... eda975b83b
Re:
Bland småkommuner är Värnamo värt att titta närmare på. Det kommunala elbolaget Värnamo Energi har inte mindre än 11 st 22 kW + 5 st 7,4 kW laddstolpar fördelat på 6 platser. Dessutom finns i kommunen en Clever och en EON och så har Holmgrens bil 4 st 22 kW, en Chademo och en CCS! Det måste väl nästan vara nåt av ett rekord! Värnamo har 34000 invånare.
Re:
Jag tycker faktiskt att Husvärden i Krokslätts fabriker skulle kunna uppmärksammas. De har i sitt nybyggda parkeringshus satt upp 92 st Typ 2 ladduttag (med 3-fas 16A, kan vara lastbalanserade gissar jag). De har gjort de helt utan "egen vinning" eftersom de inte direkt behöver locka kunder eller besökare. Däremot har de satt upp en stark grönprofil på för sin fastighet. Jag är lite småstolt att jobba i deras lokaler kan jag säga
http://husvarden.se
http://husvarden.se
Re: Re:
Imponerande. Skrev de något om det på webbplatsen? Letade, men hittade inget.LarsL skrev:Jag tycker faktiskt att Husvärden i Krokslätts fabriker skulle kunna uppmärksammas. De har i sitt nybyggda parkeringshus satt upp 92 st Typ 2 ladduttag (med 3-fas 16A, kan vara lastbalanserade gissar jag). De har gjort de helt utan "egen vinning" eftersom de inte direkt behöver locka kunder eller besökare. Däremot har de satt upp en stark grönprofil på för sin fastighet. Jag är lite småstolt att jobba i deras lokaler kan jag säga
http://husvarden.se
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.