Hyundai Kona Electric
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Kona Electric
Blev att ställa sig i kö hos bilexpo på en kona. Magkänslan säger att man får vänta ett tag på en model 3 ändå.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Hyundai Kona Electric
Har varit påväg och åka och kolla på den men känner mig egentligen redan övertygad om att den blir för liten för oss.. I övrigt låter de som en supertrevlig bil som i övrigt troligen hade passat oss perfekt.frippan skrev:Blev att ställa sig i kö hos bilexpo på en kona. Magkänslan säger att man får vänta ett tag på en model 3 ändå.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona är säkert en jättebra bil, problemet är bara att Kia Niro 64kWh har samma drivlina och batteri, nästan samma räckvidd mm.chaffis75 skrev:Har varit påväg och åka och kolla på den men känner mig egentligen redan övertygad om att den blir för liten för oss.. I övrigt låter de som en supertrevlig bil som i övrigt troligen hade passat oss perfekt.frippan skrev:Blev att ställa sig i kö hos bilexpo på en kona. Magkänslan säger att man får vänta ett tag på en model 3 ändå.
Och nästan samma pris. Men ett nummer större.
Hyundai Kona, 332 liter bagageutrymme
Längd 418 cm
Kia Niro, 427 liter
Längd, 437cm
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hyundai Kona Electric
Går Kona att se i Sverige än? Jag har bara fått Nej av de bilhandlare jag kontaktat.
Re: Hyundai Kona Electric
Har inte hittat någon heller. Tror den bensinvarianten kommer senare i höst.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
-
- Teslaägare
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
- Ort: Skokloster
Re: Hyundai Kona Electric
Min bror är helt inriktad på Kona i princip enbart för att den har ventilerade stolar. Finns det någon annan elbil i Konans prisklass som har det?
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Re: Hyundai Kona Electric
Kia Niro får också det.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
-
- Teslaägare
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
- Ort: Skokloster
Re: Hyundai Kona Electric
najs, ska meddela honom det!
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Re: Hyundai Kona Electric
Kia Soul EV kan man få med ventilerade lädersäten, inte samma prisklass och räckvidd dock. (billigare och typ halva batteri storleken)kanylbullen skrev:Min bror är helt inriktad på Kona i princip enbart för att den har ventilerade stolar. Finns det någon annan elbil i Konans prisklass som har det?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Hyundai Kona Electric
Hyundai Ionic.kanylbullen skrev:Min bror är helt inriktad på Kona i princip enbart för att den har ventilerade stolar. Finns det någon annan elbil i Konans prisklass som har det?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Kona Electric
Kul! Den är registrerad hos Huyndai själva. Tillverkad i Thailand (?).
https://biluppgifter.se/fordon/YRW740
https://biluppgifter.se/fordon/YRW740
Re: Hyundai Kona Electric
Priset för Kona Elbil har kommit, intresserad av att. Köpa eller leasa en sådan, hör av dig via mail på flamur.sallahu@bilbyter.se
Pris från 359900
Skriv namn och telefonnr och om det är leasing eller köp som är intressant, så hör jag av mig, kommer att börja levereras från årsskiftet
MVH Flamur Sallahu bilbyter Linköping
Pris från 359900
Skriv namn och telefonnr och om det är leasing eller köp som är intressant, så hör jag av mig, kommer att börja levereras från årsskiftet
MVH Flamur Sallahu bilbyter Linköping
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hyundai Kona Electric
Är det innan bonusen?Zalman3 skrev:Priset för Kona Elbil har kommit, intresserad av att. Köpa eller leasa en sådan, hör av dig via mail på flamur.sallahu@bilbyter.se
Pris från 359900
Skriv namn och telefonnr och om det är leasing eller köp som är intressant, så hör jag av mig, kommer att börja levereras från årsskiftet
MVH Flamur Sallahu bilbyter Linköping
Re: Hyundai Kona Electric
Före, och för 39 kWh:vigge50 skrev:Är det innan bonusen?Zalman3 skrev:Priset för Kona Elbil har kommit, intresserad av att. Köpa eller leasa en sådan, hör av dig via mail på flamur.sallahu@bilbyter.se
Pris från 359900
Skriv namn och telefonnr och om det är leasing eller köp som är intressant, så hör jag av mig, kommer att börja levereras från årsskiftet
MVH Flamur Sallahu bilbyter Linköping
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Hyundai Kona Electric
Samtidigt pratas det om att 39kWh inte kommer till Sverige. Eller gällde det kanske bara Niro? Förvirring total som vanligt. Finns det officiella uppgifter på någonting?Jerker skrev:Före, och för 39 kWh:vigge50 skrev:Är det innan bonusen?Zalman3 skrev:Priset för Kona Elbil har kommit, intresserad av att. Köpa eller leasa en sådan, hör av dig via mail på flamur.sallahu@bilbyter.se
Pris från 359900
Skriv namn och telefonnr och om det är leasing eller köp som är intressant, så hör jag av mig, kommer att börja levereras från årsskiftet
MVH Flamur Sallahu bilbyter Linköping
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Hyundai Kona Electric
Man får ju verkligen hoppas att försäljaren Flamur Sallahu vet vad han talar om! Det finns onekligen en försäljare på Bilbyter i Linköping med det namnet, så det är ju bara att ringa och prata med honom:Henrik Torphammar skrev:Samtidigt pratas det om att 39kWh inte kommer till Sverige. Eller gällde det kanske bara Niro? Förvirring total som vanligt. Finns det officiella uppgifter på någonting?Jerker skrev:Före, och för 39 kWh:vigge50 skrev:Är det innan bonusen?Zalman3 skrev:Priset för Kona Elbil har kommit, intresserad av att. Köpa eller leasa en sådan, hör av dig via mail på flamur.sallahu@bilbyter.se
Pris från 359900
Skriv namn och telefonnr och om det är leasing eller köp som är intressant, så hör jag av mig, kommer att börja levereras från årsskiftet
MVH Flamur Sallahu bilbyter Linköping
https://hyundai.bilbyter.se/medarbetare/
Re: Hyundai Kona Electric
Konstigt om 39kWh kommer till Sverige när den inte kommer till Norge
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Kona Electric
Hyundai har fixat kontrakt för batterier med både LG Chem och SK Innovation för att öka tillgången. Dock så tycker jag detta uttalandet är märkligt från Hyundais europeiska chef
De säger också att de fortfarande inte gör vinst på elbilar men att de säljer för att förbättra varumärket.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-elsuven/
Så han förutsätter alltså att intresset inte kommer vara större för Kona än det var för Ioniq?Thomas Schmid skrev:Med den här ordernivån måste vi få tre gånger så många bilar från Korea för att minska kundernas väntetid från ett år till tre eller fyra månader
De säger också att de fortfarande inte gör vinst på elbilar men att de säljer för att förbättra varumärket.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-elsuven/
Re: Hyundai Kona Electric
Att de inte gör vinst beror nog på att Hyundai anses som en av de allra bästa i bilbranschen på ”skalfördelar”. Dvs att använda samma komponenter i många bilmodeller.
Skulle tro att en elbil, tex Kona trots allt innehåller allt för många ”unika” komponenter och, iförhållande till fossilbilarna, är väldigt små volymer.
Se hur det gick med den lovande Chevrolet Bolt/Ampera-E. Även där anges man gå back osv.
Så är nog ännu svårt att få ned slutpriset rejält utan subventioner.
Skulle nog tro att VW ligger bäst till framöver med sin ID-plattform. Som lär kunna ha stora skalfördelar när de kommer med flera modeller baserat på samma grundtänk och skalbara plattform. Är ändå väldigt skeptisk till att den släpps till något revolutionerande kundpris. Har de en trång sektor på tex batterier och får väldigt hög efterfrågan så varför ska de de då sälja den till klart lägre pris än marknaden lär vara beredd att betala?
De lär ju knappast ha kunnat undgå hur det ser ut med efterfrågan i tex Norge osv.
Samma sak med tex LRF-rabatten som nämns som ”självklar” att få av flera. I många såna avtal står olika modeller med olikar rabattsatser. Så rabattstrukturen på framtida rena elbilsmodeller kan nog se helt annorlunda ut i såna avtal. Särskilt om leverantören har brist och efterfrågan är hög.
Skulle tro att en elbil, tex Kona trots allt innehåller allt för många ”unika” komponenter och, iförhållande till fossilbilarna, är väldigt små volymer.
Se hur det gick med den lovande Chevrolet Bolt/Ampera-E. Även där anges man gå back osv.
Så är nog ännu svårt att få ned slutpriset rejält utan subventioner.
Skulle nog tro att VW ligger bäst till framöver med sin ID-plattform. Som lär kunna ha stora skalfördelar när de kommer med flera modeller baserat på samma grundtänk och skalbara plattform. Är ändå väldigt skeptisk till att den släpps till något revolutionerande kundpris. Har de en trång sektor på tex batterier och får väldigt hög efterfrågan så varför ska de de då sälja den till klart lägre pris än marknaden lär vara beredd att betala?
De lär ju knappast ha kunnat undgå hur det ser ut med efterfrågan i tex Norge osv.
Samma sak med tex LRF-rabatten som nämns som ”självklar” att få av flera. I många såna avtal står olika modeller med olikar rabattsatser. Så rabattstrukturen på framtida rena elbilsmodeller kan nog se helt annorlunda ut i såna avtal. Särskilt om leverantören har brist och efterfrågan är hög.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Hyundai Kona Electric
De första kundbeställda Hyundai Kona Electric kan komma till Sverige i slutet på januari enligt helt uppdaterad information från Hyundai till den handlare där jag beställt.frippan skrev:Man blev lite sugen i väntan på model 3, frågan är när det är leverans på konan?
Re: Hyundai Kona Electric
Att de inte gör vinst beror på att det är för låga volymer i dagsläget:Leo skrev:Att de inte gör vinst beror nog på att Hyundai anses som en av de allra bästa i bilbranschen på ”skalfördelar”. Dvs att använda samma komponenter i många bilmodeller.
Men löser man det ena problemet bör man väl då också lösa det andra, efterfrågan finns:"Vi tjänar pengar i Europa, men som för alla andra biltillverkare har vi utmaningen att vi inte tjänar pengar på elbilar", säger Thomas Schmid, och hänvisar till att det helt enkelt inte säljs tillräckligt många elbilar än.
Som det ser ut nu har Hyundai fått hela 7.000 beställningar på Kona Electric på den viktiga norska elbilsmarknaden. Det är dubbelt så många bilar som Hyundai sålde i Norge förra året.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Hyundai Kona Electric
Laban: Såg att jag var minst sagt otydligt i mitt inlägg!
Huyndai gör inte vinst pga vääääldigt låga volymer TROTS att de anses vara de som är en av de biltillverkare som är duktigast på skalfördelar =de är antagligen de som har bästa ”förutsättningarna” att kunna få till ett hyfsat pris ihop med låg volym och inte ens de får till lönsamheten som det är idag.
Biltillverkningsbranschen är en av de branscher med sämst marginaler (och överkapacitet i världen). Därför så många samarbetar på olika sätt för att få upp ”volymer” =skalfördelar. Dessutom måste även många bilmodeller produceras under många år för att på så sätt bli lönsamma och ”tjäna in” utvecklingskostnaderna.
Desto mindre volym, eller dyrare utvecklingskostnader, eller små marginaler (typ småbilar), eller mindre biltillverkare eller lägre pris som marknaden vill betala, desto längre måste en befintlig modell produceras innan nästa modell kommer. Där tex Volvo (som är väldigt liten i ett sådant här sammanhang) måste ha ovanligt långa produktlivscykler på sina bil modeller för att få till lönsamheten. (Pga att det alltså är väldigt dyrt att utveckla nya bilmodeller)
Så många biltillverkare sitter nog fast i ”produktlivscykler” där man enligt ”originalplanen” skulle ha levt med en befintlig modell ännu länge till för att börja ”skörda det man sått”.
Så det är inte så lätt att snabbt vända på skutan och byta till elbilar. Eller att snabbt få fram kunskap, pengar, underleverantörer.
Dvs jag tycker inte det är det minsta konstigt att ”ingen har möjlighet” att få fram en billig elbil, med lång räckvidd, som går att leverera OCH producera med vinst. Det är liksom helt logiskt. Allt annat är nog mest rent önsketänkande.
Den här omställningen som börjat de senaste 2-3åren hos biltillverkarna innebär att OM det ska finnas någon ”trovärdighet/realism” i det hela (därav min skeptiska inställning till Sono mitors, Uniti osv) så dröjer det ännu några år innan man lyckas ha såna önskade elbilar levererbara, i volym OCH med vinst. Tesla har ju liksom startat för 15år sen och hela tiden investerat i en och samma riktning. De har inget ”fossilbagage” (utveckling, fabriker, ingenjörer, nedplöjda utvecklingskostnader osv) med sig heller. Så även fast de hållit på så länge är det svårt med den beryktade 35”$ model 3 som ännu spökar. Visst de stora biltillverkarna har gigantiska ekonomiska muskler på ett sätt, men på ett annat sätt har de ju en ännu mer gigantisk ”ryggsäck” också som försvårar och indirekt bromsar!
Att presentera ”koncept” eller små volymer av olönsamma elbilar är alltså ganska snabbt gjort. Det är den riktigt stora verkliga omställningen till att kunna få ihop det med lönsamhet och verklig möjlighet att leverera volymer som tar tid och kostar gigantiska summor.
”Distuption” är nog alltid svårt för stora företag att hantera nästan oavsett hur tidigt uppvaknandet och insikten kommer.
Därav min slutsats att av de 2 befintliga biltillverkarna som har bäst förutsättningar att lyckas är det nog följande:
Huyndai/Kia pga sin suveräna förmåga med skalfördelar och relativt tidiga satsning på överkomliga elbilar med vettig räckvidd
VW med sin oerhörda satsning på ID och ett ”plattformstänk” som GER FÖRUTSÄTTNINGAR till låga utvecklingskostnader framöver för flera modeller, ambitioner att säkra batteritillgång, gigantisk volymtillverkare, mycket kommunikation utåt och utfästelser (ungefär som att man berättar om nyårslöftena så ökar pressen/chansen att de lyckas) dieselfrågan som säkert bidragit till omställningsviljan/möjligheter/krismedvetenheten internt att ändra fokus med ny inriktning.
Nissan må ha varit tidiga med Leaf som helt klart var en pionjär och en väldigt lyckad elbil för den tiden (2010) Men tyvärr som biltillverkare tror jag deras chanser framöver är klart lägre än de två ovan. Ungefär som det i musikbranschen pratas om ”one hit wonder”.
Huyndai gör inte vinst pga vääääldigt låga volymer TROTS att de anses vara de som är en av de biltillverkare som är duktigast på skalfördelar =de är antagligen de som har bästa ”förutsättningarna” att kunna få till ett hyfsat pris ihop med låg volym och inte ens de får till lönsamheten som det är idag.
Biltillverkningsbranschen är en av de branscher med sämst marginaler (och överkapacitet i världen). Därför så många samarbetar på olika sätt för att få upp ”volymer” =skalfördelar. Dessutom måste även många bilmodeller produceras under många år för att på så sätt bli lönsamma och ”tjäna in” utvecklingskostnaderna.
Desto mindre volym, eller dyrare utvecklingskostnader, eller små marginaler (typ småbilar), eller mindre biltillverkare eller lägre pris som marknaden vill betala, desto längre måste en befintlig modell produceras innan nästa modell kommer. Där tex Volvo (som är väldigt liten i ett sådant här sammanhang) måste ha ovanligt långa produktlivscykler på sina bil modeller för att få till lönsamheten. (Pga att det alltså är väldigt dyrt att utveckla nya bilmodeller)
Så många biltillverkare sitter nog fast i ”produktlivscykler” där man enligt ”originalplanen” skulle ha levt med en befintlig modell ännu länge till för att börja ”skörda det man sått”.
Så det är inte så lätt att snabbt vända på skutan och byta till elbilar. Eller att snabbt få fram kunskap, pengar, underleverantörer.
Dvs jag tycker inte det är det minsta konstigt att ”ingen har möjlighet” att få fram en billig elbil, med lång räckvidd, som går att leverera OCH producera med vinst. Det är liksom helt logiskt. Allt annat är nog mest rent önsketänkande.
Den här omställningen som börjat de senaste 2-3åren hos biltillverkarna innebär att OM det ska finnas någon ”trovärdighet/realism” i det hela (därav min skeptiska inställning till Sono mitors, Uniti osv) så dröjer det ännu några år innan man lyckas ha såna önskade elbilar levererbara, i volym OCH med vinst. Tesla har ju liksom startat för 15år sen och hela tiden investerat i en och samma riktning. De har inget ”fossilbagage” (utveckling, fabriker, ingenjörer, nedplöjda utvecklingskostnader osv) med sig heller. Så även fast de hållit på så länge är det svårt med den beryktade 35”$ model 3 som ännu spökar. Visst de stora biltillverkarna har gigantiska ekonomiska muskler på ett sätt, men på ett annat sätt har de ju en ännu mer gigantisk ”ryggsäck” också som försvårar och indirekt bromsar!
Att presentera ”koncept” eller små volymer av olönsamma elbilar är alltså ganska snabbt gjort. Det är den riktigt stora verkliga omställningen till att kunna få ihop det med lönsamhet och verklig möjlighet att leverera volymer som tar tid och kostar gigantiska summor.
”Distuption” är nog alltid svårt för stora företag att hantera nästan oavsett hur tidigt uppvaknandet och insikten kommer.
Därav min slutsats att av de 2 befintliga biltillverkarna som har bäst förutsättningar att lyckas är det nog följande:
Huyndai/Kia pga sin suveräna förmåga med skalfördelar och relativt tidiga satsning på överkomliga elbilar med vettig räckvidd
VW med sin oerhörda satsning på ID och ett ”plattformstänk” som GER FÖRUTSÄTTNINGAR till låga utvecklingskostnader framöver för flera modeller, ambitioner att säkra batteritillgång, gigantisk volymtillverkare, mycket kommunikation utåt och utfästelser (ungefär som att man berättar om nyårslöftena så ökar pressen/chansen att de lyckas) dieselfrågan som säkert bidragit till omställningsviljan/möjligheter/krismedvetenheten internt att ändra fokus med ny inriktning.
Nissan må ha varit tidiga med Leaf som helt klart var en pionjär och en väldigt lyckad elbil för den tiden (2010) Men tyvärr som biltillverkare tror jag deras chanser framöver är klart lägre än de två ovan. Ungefär som det i musikbranschen pratas om ”one hit wonder”.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Hyundai Kona Electric
Problemet är batterier, batterier och batterier. Så länge alla etablerade tillverkare förlitar sig på LG så kommer det inga priser som sticker ut från de andra. Ska vi se stora volymer till överkomligt pris så får vi förlita oss på kineserna (tex BYD) eller Tesla för det är de som gör det lite utanför boxen.