Låt oss strunta i om bilen har en eller tjugo ägare, var blir kostnaden för att köra en Kona EV jämfört med en vanlig Kona om vi kör 2000 mil om året i 20 år. Alltså, kan vi försöka räkna ut LCC(Life cycle cost) för båda bilarna?
Ganska meningslös uträkning, eftersom det föreligger ganska stor sannolikhet att båda bilarna är skrot efter 20 år
Men, om prisskillnaden mellan en fossilvariant och en elvariant är 150kkr efter bonussystemet, och båda bilarna är skrot efter 20 år, samt att vi för den sakens skull säger att service/reperation är samma.
Fossil
20 år vägskatt = 30000kr (1500kr/år?)
40000 mil á 12 kr (17 kr/liter x0,7) = 480000kr
Lånekostnad inkl ränta = 280000
Summa: 790.000 kr
Elbil
20 års vägskatt = 7200kr
40000 mil á 4 kr (uppskattat genomsnittspris) = 160000kr
Lånekostnad inkl ränta = 460000
Summa 630.000 kr
Nu är den vanliga Niro hybrid, kanske är det helt fel av mig att anta att de drar mindre än en vanlig fossil men det är tillräckligt för att vägskatten idag ska vara 360 kr, samma som elbilar.
Kollade på Kias hemsida för förbrukning och då har eNiro 1,59 kWh/mil och Niro drar 0,37 l/mil. Höjde vanliga Niros förbrukning till 0,4 och fick följande uträkning.
Drar jag upp Niros förbrukning till 0,5 så är det efter 11 år innan det blir jämt. Läggar man dock till de 18 000 kr du skrev extra i lånekostnad så tar det 12 år innan det är fördel för eNiro. För totalpriset över 20 år så är det förvisso 109 400 kr som skiljer men det verkar helt klart som att det tar lång tid att spara in mellanskillnaden även om vi räknar med 2000 mil vilket nog är mer än de flesta kör.
Låt oss strunta i om bilen har en eller tjugo ägare, var blir kostnaden för att köra en Kona EV jämfört med en vanlig Kona om vi kör 2000 mil om året i 20 år. Alltså, kan vi försöka räkna ut LCC(Life cycle cost) för båda bilarna?
Ganska meningslös uträkning, eftersom det föreligger ganska stor sannolikhet att båda bilarna är skrot efter 20 år
Men, om prisskillnaden mellan en fossilvariant och en elvariant är 150kkr efter bonussystemet, och båda bilarna är skrot efter 20 år, samt att vi för den sakens skull säger att service/reperation är samma.
Fossil
20 år vägskatt = 30000kr (1500kr/år?)
40000 mil á 12 kr (17 kr/liter x0,7) = 480000kr
Lånekostnad inkl ränta = 280000
Summa: 790.000 kr
Elbil
20 års vägskatt = 7200kr
40000 mil á 4 kr (uppskattat genomsnittspris) = 160000kr
Lånekostnad inkl ränta = 460000
Summa 630.000 kr
Nu är den vanliga Niro hybrid, kanske är det helt fel av mig att anta att de drar mindre än en vanlig fossil men det är tillräckligt för att vägskatten idag ska vara 360 kr, samma som elbilar.
Kollade på Kias hemsida för förbrukning och då har eNiro 1,59 kWh/mil och Niro drar 0,37 l/mil. Höjde vanliga Niros förbrukning till 0,4 och fick följande uträkning.
Niro vs eNiro.png
Drar jag upp Niros förbrukning till 0,5 så är det efter 11 år innan det blir jämt. Läggar man dock till de 18 000 kr du skrev extra i lånekostnad så tar det 12 år innan det är fördel för eNiro. För totalpriset över 20 år så är det förvisso 109 400 kr som skiljer men det verkar helt klart som att det tar lång tid att spara in mellanskillnaden även om vi räknar med 2000 mil vilket nog är mer än de flesta kör.
Fast nu gör du ju "standardfelet" och räknar 100% värdefall istället för att räkna faktiskt värdefall för en viss tidsperiod.
4-6 år tar det nog att "köra om" med den elektriska versionen om du räknar den faktiska TCOn beroende på körsträcka.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Och att bensinpriset inte stiger under perioden (eller elpriset men det är mycket lägre i förhållande så det ska mycket till innan det påverkar mer än bensinpriset)...
Bensinpriset kommer sjunka. Under en period kommer det (om det inte motas med ännu högre skatter) vara det lägsta på länge.
När efterfrågan på olja börjar minska kommer oljepriset rasa p.g.a överproduktion. Det kommer ganska snabbt bli olönsamt att t.ex utvinna ur oljesand.. Och länder med dyr arbetskraft kan få det besvärligt. (typ Norge.)
Fast det kan såklart bli lite dyrare innan den värsta krisen (för oljebolagen) sätter in.. Eller har det redan börjat dala?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Och att bensinpriset inte stiger under perioden (eller elpriset men det är mycket lägre i förhållande så det ska mycket till innan det påverkar mer än bensinpriset)...
Bensinpriset kommer sjunka. Under en period kommer det (om det inte motas med ännu högre skatter) vara det lägsta på länge.
När efterfrågan på olja börjar minska kommer oljepriset rasa p.g.a överproduktion. Det kommer ganska snabbt bli olönsamt att t.ex utvinna ur oljesand.. Och länder med dyr arbetskraft kan få det besvärligt. (typ Norge.)
Fast det kan såklart bli lite dyrare innan den värsta krisen (för oljebolagen) sätter in.. Eller har det redan börjat dala?
Bensinpriset är ju i stort sett bara skatt, så att se till råvarupriset ger i stort sett inget. Mer avgörande är nog vad en ny regering gör med skatten.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Momsen på den del som är primoduktionskostnaden har ju direkt koppling till oljepriset.
Snittpris 2018: Produktkostnad och bruttomarginal: 5,52 kronor/liter
Moms på bensinen*: 1,38 kronor
Energiskatt**: 3,87 kronor/liter
Koldioxidskatt**: 2,57 kronor/liter
Moms på skatten*: 1,61 kronor
Alltså den del som påverkas är 5.52+1.38=6.90kr. Så ändå nästan 50% av priset påverkas direkt av oljepriset.
Att vi nu har priser på under 14kr/litern på vissa mackar mot för runt 16kr i somras beror ju på att oljepriset gått ner.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Jag ska försöka lägga in något som har med Kona att göra om ca 2v när jag får min. Fick bekräftat igår att bilen nu har kommit till Norge.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nu är det nog inte så fasligt långt kvar till säljstart.
Det går att bygga sin Kona Electric på Hyundais hemsida. Efter att man har byggt går det att boka provkörning och i listan se vilka återförsäljare har Kona Electric (om det inte är så att de bara har listat alla Hyundaiåterförsäljare).
Dessutom registrerades det tydligen 42 st Kona Electric i Januari. Det luktar demobilar.
Hur är det med app till Kona Electric? Har något hört om det? Det finns ju ingen till de E-Niro som säljs nu. Har Hyundai kanske löst detta?
Nu är det nog inte så fasligt långt kvar till säljstart.
Det går att bygga sin Kona Electric på Hyundais hemsida. Efter att man har byggt går det att boka provkörning och i listan se vilka återförsäljare har Kona Electric (om det inte är så att de bara har listat alla Hyundaiåterförsäljare).
Dessutom registrerades det tydligen 42 st Kona Electric i Januari. Det luktar demobilar.
Hur är det med app till Kona Electric? Har något hört om det? Det finns ju ingen till de E-Niro som säljs nu. Har Hyundai kanske löst detta?
Nix, ingen app till Kona.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nu var dagen då Konan kom. Trevlig bil, väldigt bra förbrukning. Jag körde i sport och absolut inte lugnt. Hamnade då på 13kWh/100km. Det är hälften av min Tesla och nästan lika stora batterier
Men bilen för övrigt skiljer sig naturligtvis enormt mycket från en Tesla. Konan är ungefär lika stor som en golf, dock betydligt plastigare i inredningen. Ärligt talat förstår jag fortfarande inte helt vem kundgruppen är? Det måst ju vara folk som är rädda för att koppla in laddsladden för ofta. Bilen är alldeles för liten att ha som familjebil till långresor och om man inte ska åka på långresa, så är ju batteriet alldeles för stort. Vad är poängen med att släpa runt på ett så stort batteri när man har bilen till stadskörning och vardagskörning? Men men, det är bra det kommer fler elbilar på marknaden. Den har massa bra utrustning, ventilation i stolarna, rattvärme, adaptiv farthållare, induktiv mobilladdning och massa annat.
Nu ska den flippas
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ser mycket trevlig ut och imponerande förbrukning!
För det unga alternativt pensionerade paret eller den lilla familjen så duger den nog utmärkt både runt stan och på långfärd. Och tycker man batteriet är för stort finns det iaf i Sverige en 39kWh-variant med svagare motor. Jag skulle ändå välja det större batteriet, prisskillnaden är inte så stor och det passar bra med mitt pendlingsmönster. Skulle kunna ladda allt utom semesterturerna hemma.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Köper du nya bilar från Sverige och säljer dem i Norge eller?
Nej, jag är bara snabb med att reservera och drar fördel av de extrema leveranstiderna som är nu. Jag importerar inga bilar, då blir det bara massa jobb med garantier och sånt om nåt händer.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
En annons på Kona med lilla batteriet. Blir helt ok pris jämfört med en Leaf 40 tycker jag.
Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Lilla batteriet är nog tillräckligt stort för ganska många. Generellt så måste jag säga att Kona är en väldigt trevlig elbil. Jaguaren hade betydligt fler märkliga egenheter, som tog en stund att vänja sig vid (infotainmentsystem tex, som är mycket mer logiskt i Kona). Har kört Kona nu i en vecka och den är bra, helt enkelt! Inte alls samma premiumkänsla, som Tesla eller Jaguar, men det förväntar man ju inte heller av en Hyundai i den prisklassen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
En annons på Kona med lilla batteriet. Blir helt ok pris jämfört med en Leaf 40 tycker jag.
Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Lilla batteriet är nog tillräckligt stort för ganska många. Generellt så måste jag säga att Kona är en väldigt trevlig elbil. Jaguaren hade betydligt fler märkliga egenheter, som tog en stund att vänja sig vid (infotainmentsystem tex, som är mycket mer logiskt i Kona). Har kört Kona nu i en vecka och den är bra, helt enkelt! Inte alls samma premiumkänsla, som Tesla eller Jaguar, men det förväntar man ju inte heller av en Hyundai i den prisklassen.
Sånt där beteende är lite irriterande. Då gillar man bättre tesla so har en model utan rabett och förhandling. (den enda som är smolket i bägaren är att tesla är för dyr)
Sånt där beteende är lite irriterande. Då gillar man bättre tesla so har en model utan rabett och förhandling. (den enda som är smolket i bägaren är att tesla är för dyr)
Tillgång och efterfrågan fungerar ju så. Jag tycker det är rätt bra att handlarna höjer priset istället för att folk ska köpa på spekulation eller "ha tur". I Sverige är det så mycket rackarspel bakom kulisserna när det gäller populära modeller som det råder brist på. Ibland köper bilsäljare själv "bristbilar" genom bulvaner för att tjäna en hacka. Eller så blir det där vanliga om att den som har bäst kontakter och bästa munlädret som kapar åt sig gobitarna.
Jaha, så var Konan såld. Den var väldigt mycket enklare att sälja med förtjänst än iPacen. Det var en trevlig bil, hoppas köparen får mycket nöje.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jaha, så var Konan såld. Den var väldigt mycket enklare att sälja med förtjänst än iPacen. Det var en trevlig bil, hoppas köparen får mycket nöje.
Hur tycker du bagageutrymmet var på bilen?
Det gick att sänka golvet om man plockade ur frigolitinsatsen och då blev det ok storlek. Det är fortfarande på golfnivå+ så man ska inte jämföra med en Tesla eller Volvo V70.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14