Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av Anders77 »

Här har ni studien för er som orkar läsa den.

http://www.ivl.se/download/18.592228171 ... 5/C243.pdf

Värt att läsa kan vara slutsatsen där bland annat detta står skrivet.
"Based on the assessment of the posed questions, our conclusions are that the currently available
data are usually not transparent enough to draw detailed conclusions about the battery’s
production emissions. There is, regardless, a good indication of the total emissions from the
production, but this should be viewed in light of there being a small number of electric vehicles
being produced compared to the total number of vehicles. The potential effects of scale up are not
included in the assessments. Primary data for production, especially production of different pack
sizes, is therefore interesting for future work"
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av _TonyV »

En typisk svens studie, undrar hur mycket skattepengar denna mjölkade.. Sagt det förut, säger igen. Sluta med alla oklara utredningar och studier.
Det är inte raketforskning att förstå hur bra en BEV är för både global och först och främst lokal miljö.

Se till att svänga energi produktion mot CO2 neutralt, se till att bilarna går ladda på vägarna och se till att incitament finns för gemene man att köpa rätt bilar.
Om tillverkarna ändå går för vätgas så ja bygg ut den skiten ochså, markanden kommer tillslut ändå bestämma vad som 'flyger' eller inte.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av mati »

Håller med. Vad ska alla dessa studier egentligen tillföra? Och vad är slutsatsen? Ska vi fortsätta med bensin trots att vi redan vet att det är dåligt? Hur mycket bättre måste ett bättre alternativ vara för att kunna accepteras som ersättare för bensin?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av Jerka »

Vadå, det är väl jättebra att studierna faktiskt utförs så att man kan peka på hårda fakta när man debatterar mot fossilkramare istället för att bara tycka precis som de gör. Det är med tycka-utan-att-forska-metodiken man kommer fram till att elen inte räcker till för alla elbilar, att batterierna gör elbilarna till miljöbovar och att man måste ha en egen snabbladdare hemma.

Jag läste bara sammanfattningen men det jag tyckte var intressant är att energiåtgången i sig är en av batteritillverkningens största belastningar på miljön och att ju renare energimix i tillverkningslandet desto grönare blir batterierna. Det bådar gott inför Teslas Gigafactory och även Northvolts planer här i Sverige eller Finland.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av Teslaspolen »

Jerka skrev:
Vadå, det är väl jättebra att studierna faktiskt utförs så att man kan peka på hårda fakta när man debatterar mot fossilkramare istället för att bara tycka precis som de gör. Det är med tycka-utan-att-forska-metodiken man kommer fram till att elen inte räcker till för alla elbilar, att batterierna gör elbilarna till miljöbovar och att man måste ha en egen snabbladdare hemma.

Jag läste bara sammanfattningen men det jag tyckte var intressant är att energiåtgången i sig är en av batteritillverkningens största belastningar på miljön och att ju renare energimix i tillverkningslandet desto grönare blir batterierna. Det bådar gott inför Teslas Gigafactory och även Northvolts planer här i Sverige eller Finland.
Men felet är i att man antar att batteriet är slut och slängs på ett skrotupplag, inte återanvänds...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av mati »

...och att elen för batteritillverkning är fossil-el.

Det där med att slänga batterier har folk fått om bakfoten eftersom det är det de gör med sina gamla mobiltelefoner. Efter två år är batteriet slut och så slängs hela telefonen. Lätt att dra paralleller till elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av Jerka »

Fast det är ju tyvärr så idag. Litiumjonbatterier återvinns inte i någon större skala pga bristande ekonomi, och även om alla tror att det kommer bli så när volymerna ökar så är alla tekniska detaljer inte klara. Det är svårt att göra beräkningar på procent återvunnet material osv när återvinningen inte utförs idag.

Dessutom är detta en metastudie och kan inte dra några andra slutsatser än de som de ingående artiklarna har studerat. Men jag håller med om att det vore väldigt intressant med en studie som utgår från 100% förnybar energi vid tillverkning och kvalificerade antaganden vad gäller framtidens återvinningssystem.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av Anders77 »

Studier är alltid bra om de inte är för tydligt sponsrade av en sida i frågan. Men fakta behövs alltid utan fakta kan man inte ta rationella beslut.

Gällande återvinning säger de ju detta i denna studien.

b) What demands are placed on vehicle recycling today?
There are demands on end of life vehicle recycling as well as on battery recycling. The current
legislation does not ensure closed loop recycling of the crucial materials and only demand 50%
recycling. The battery directive is being revised.

c) How many of the lithium-ion batteries are recycled today and in what way?
There is currently a very low flow of lithium-ion batteries from vehicles, and the recycling that exist
is focused on incineration with pyrometallurgy.

d) What materials are economically and technically recoverable from the batteries today?
With pyrometallurgy only cobalt, nickel and copper can be extracted from the battery, and only in
their elemental form (not processed for batteries).

e) What recycling techniques are being developed today and what potential do they have to
reduce greenhouse gas emissions?
There are a number of technologies and combinations of technologies being developed.
Hydrometallurgy is close at hand, and can potentially extract more materials than pyrometallurgy,
although this is currently only done at small scale. Long term it will be necessary to extract the
materials in a more processed form in order to reduce the total impact of the battery.

f) How much of the production emissions can be allocated to the vehicle?
In the current situation the use in the vehicle is the only use, implying that all of the impact is
related to the vehicle life cycle. There is no second life market for batteries at present, and this looks
to be the case for the foreseeable future if there are not great efforts made to change the situation.

Vilket är iofs inte så konstigt heller, med tanke på hur få batteribilar som tagit sig till skroten genom åren. Tesla har gått ut med att de skall återvinna batterierna i så stor utsträckning som det går. Så jag är övertygad om att det kommer ske när volymerna på skroten är tillräckligt stora. Studien är väl dock mer tveksam till att det kommer ske, om jag tolkar dem rätt.
Svart X90D, bokat en M3.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av +46 »

Anders77 skrev:

f) How much of the production emissions can be allocated to the vehicle?
In the current situation the use in the vehicle is the only use, implying that all of the impact is
related to the vehicle life cycle. There is no second life market for batteries at present, and this looks
to be the case for the foreseeable future if there are not great efforts made to change the situation.
Jag tror att de drar förhastade slutsatser när de bedömer marknadspotentialen för "second life for batteries"
Finns redan idag en kommersiell pilotanläggning i Tyskland...

http://www.electricenergyonline.com/det ... ?ID=609967
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av Bjelke »

Dom konstaterar att dom inte har tillräckligt med fakta för några slutsatser, gör sedan en hel drös med
antaganden för att få komma fram till en slutsats,
Japp det funkar nog ... Eller inte.
Faktabaserat funkar, gissningslekar gör det inte.
Men som sagt, mjölka pengar har dom ju lyckats med iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av Anders77 »

Bjelke skrev:
Dom konstaterar att dom inte har tillräckligt med fakta för några slutsatser, gör sedan en hel drös med
antaganden för att få komma fram till en slutsats,
Japp det funkar nog ... Eller inte.
Faktabaserat funkar, gissningslekar gör det inte.
Men som sagt, mjölka pengar har dom ju lyckats med iaf...
Bra att vara forskare ibland. Enkla pengar och gratis media bara man tar några antaganden som journalisterna kan gilla.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av Kalle »

Elon twittrar
IMG_1500.PNG
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av Kalle »

Ett till elon tweet.
IMG_1501.PNG
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av Mysman »

Och vad medför en Dino-bil i utsläpp i tillverkningen? 0 och intet? Samma? Dubbla eller hälften?

Varför är inte detta med i jämförelsen? Det blir ju bara äpplen & päron detta.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av zyax »

Kalle skrev:
Ett till elon tweet.
Tänk om tillverkarna kunde sammanfatta hur mycket CO2 en snittbil kostade att tillverka istället för att någon ska räkna på hur worst-case scenario ser ut.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av mati »

Mysman skrev:
Läs denna...
Och ändå så utgår den jämförelsen inte ens ifrån att batterierna kan tillverkas CO2-neutralt. Om man får tro Elons tweet så är den gråa stapeln för elbilens produktion inom en snar framtid lägre än fossilbilens.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av Mysman »

Ja, och räknar man in även tillverkningen av bensinen (vilket man NATURLIGTVIS måste göra....) är det inte särskilt svårt.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av Teslalink »

5,4 liter per mil är naturligtvis enligt NEDC cykeln. Man behöver lägga på ca 43% på både blå stapeln (operation) och ljusbrunröda (Fuel production) för att få verklig förbrukning (https://www.spritmonitor.de/de/uebersic ... owerunit=2). Sedan är 16000 mil knappast en snittlivslängd på en sådan bil va?

Vid 7,73l/100km inkl. produktion av bränsle
1000 mil = 2,124 ton CO2
10000 mil = 21,24 ton CO2
16000 mil = 34 ton CO2
20000 mil = 42,5 ton CO2
30000 mil = 63,75 ton CO2
Model 3 LR AWD 19"
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av Svenssons »

De som är vana vid avgasbilar tror nog att energibäraren måste eldas upp. Det går ju inte åt lika mycket energi att återvinna batterier för att göra nya batterier än att köra med gruvbrytning för att få råvarorna. Dessutom så bygger beräkningarna på gamla uppgifter om hur mycket energi som det går åt för att producera batterier och dessutom med rätt smutsig elmix. Produktionen blir ju dock effektivare och med det både billigare och mindre energikrävande.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av tias »

Nu har Breitbart snappat upp "nyheten". Härligt att svenska skattepengar används så Sverige kan agera nyttig idiot åt fossilindustrin :roll:

https://twitter.com/elonmusk/status/877740365217882113
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av tias »

MIT:s analys av koldioxidutsläpp baserat på fordons hela livscykel.

http://carboncounter.com
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av tias »

Nu när man kommer behöva tillbringa midsommarhelgen med att förklara för alla ovetande hur saker och ting ligger till gjorde jag nedan punkter med avseende på studien. Stämmer dessa tycker ni? Finns det andra saker jag inte tänkt på?

* Antagit att batteritillverkning sker med 50-70% fossil energi och utgått från energitillgång vid "småskalig" batteritillverkning.
* Utgått från en väldigt stort batteristorlek på 100kWh för Tesla Model S.
* Inte tagit hänsyn till utsläppen för tillverkningen av de delar i fossilbilar som inte finns i en en elbil (tex avgassystem och motor).
* Inte räknat med utsläppen för tillverkning och frakt för de fossila bränslena.
* Tagit utsläppsvärden baserade på NEDC-körcykel vilka är alldeles för låga.
* Tagit genomsnittsutsläppen för nya svenska bilar. Borde varit för jämförbara bilar.
* Räknat med utsläpp för recycling, vilket inte fullt ut ska belasta bilen då batterierna går att använda i andra hand som stationär energilagring.
Senast redigerad av tias, redigerad totalt 1 gånger.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av Mickep »

Oavsett vad man tycker så finner jag att det är fel att påstå att de kommer med alternativa fakta, dvs lögner. Det är på gammal data allt bygger på och eftersom det är få elbilar som byggdes då så får varje bil ett högre värde, vilket är fullkomligt förståeligt.
Jag tycker förslaget att ha en energimärkning vore bra(precis som det är lag att det måste finnas på kylskåp och ex hus man köper) tycker även man borde koppla det till fordonsskatten. För att styra utvecklingen mot lägre energikonsumtion och att folk inte släpar runt på större batteri än vad de behöver.

Jag tycker dock inte att co2 är så intressant utan det är det som faktiskt är skadligt lokalt för hälsa och miljö som man borde jämföra mot. Ex no2
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Svenska studien som senaste artiklarna hänvisat till.

Inlägg av bylund »

Sålänge det drabbar alla kan man strunta i det? Bara det som drabbar lokalmiljön spelar roll?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar