E-golf eller i3 som andrabil?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: E-golf eller i3 som andrabil?

Inlägg av Smutt »

Torkel skrev:
LarsL skrev:
...

Volkswagen ger en väldigt dålig smak i min mun och jag skulle inte må bra av att köra en sådan tror jag. Det är inte okej att ljuga för mig punkt!
...
Håller egentligen med. Men diskvalificerar inte detta rätt många märken?

Volvo, VW, Audi, Renault, Mercedes, Jeep, Hyundai, Citroen, BMW, Mazda, Fiat, Ford, Peugeot och Nissan har alla haft (olagligt) smutsiga dieslar till försäljning enligt Wikipediaartikel om dieselgate.

Då är det bara Tesla, Kia och Opel kvar väl? :)
Jag köper bara Tesla
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: E-golf eller i3 som andrabil?

Inlägg av LarsL »

Torkel skrev:
LarsL skrev:
...

Volkswagen ger en väldigt dålig smak i min mun och jag skulle inte må bra av att köra en sådan tror jag. Det är inte okej att ljuga för mig punkt!
...
Håller egentligen med. Men diskvalificerar inte detta rätt många märken?

Volvo, VW, Audi, Renault, Mercedes, Jeep, Hyundai, Citroen, BMW, Mazda, Fiat, Ford, Peugeot och Nissan har alla haft (olagligt) smutsiga dieslar till försäljning enligt Wikipediaartikel om dieselgate.

Då är det bara Tesla, Kia och Opel kvar väl? :)
Volkswagen har fuskat de andra märkena har anpassat sig till testerna, det är en väsentlig skillnad. Jag vet att Volkswagen försöker genom lobbiister och nyttiga idioter att få det att framstå som att de inte gjort något värre än någon annan, men det har de.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: E-golf eller i3 som andrabil?

Inlägg av Legato »

Torkel skrev:
LarsL skrev:
...

Volkswagen ger en väldigt dålig smak i min mun och jag skulle inte må bra av att köra en sådan tror jag. Det är inte okej att ljuga för mig punkt!
...
Håller egentligen med. Men diskvalificerar inte detta rätt många märken?

Volvo, VW, Audi, Renault, Mercedes, Jeep, Hyundai, Citroen, BMW, Mazda, Fiat, Ford, Peugeot och Nissan har alla haft (olagligt) smutsiga dieslar till försäljning enligt Wikipediaartikel om dieselgate.

Då är det bara Tesla, Kia och Opel kvar väl? :)
Kia är ju ägt av Hyundai och Opel av PSA (Peugeot) så det blir bara Tesla kvar :-)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: E-golf eller i3 som andrabil?

Inlägg av Torkel »

LarsL skrev:

Volkswagen har fuskat de andra märkena har anpassat sig till testerna, det är en väsentlig skillnad. Jag vet att Volkswagen försöker genom lobbiister och nyttiga idioter att få det att framstå som att de inte gjort något värre än någon annan, men det har de.

Från Wikipediaartikeln:
Diesel emissions scandal skrev:
While Volkswagen's actions have significant precedents, the Center for Auto Safety's Clarence Ditlow said that Volkswagen "took it to another level of sophisticated deception we've never seen before."
Dessa föregångare som genom programmering låtit bilarna ge missvisande/oriktiga värden är enligt artikeln:
Volvo LV, Toyota, GM, Fiat, Honda, Ford, Chrysler.

Utöver dessa anklagas alltså Renault, Chrysler och Nissan av myndigheter för användandet av "defeat devices". I fallet Nissan kan man misstänka att det föreligger politik då det är sydkoreanska myndigheter som utreder.

Så jo. Det är väl som vanligt att tyskarna är duktiga på allt, även på att fuska.
Skriv svar