Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasperh
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 jul 2016 09:19

Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av jonasperh »

Det var ett inslag idag den 27:e med vinkningen att elbilar är miljöbovar där Robert Collin från Aftonbladet gick igenom för/nackdelar med elbilar. Han öppnade stark med att i princip kalla elbilar för en hypad "fluga". Låter lite som när Nokias vd dissade iphone:).

Hela inslaget var fullt av faktafel väldig vinklat av Collins uppenbara negativa inställning till elbilar. Jag skickade ett mail till nyhetsmorgon där jag påpekade faktafelen och tyckte att de skulle ha ett mer nyanserat inslag, får se om jag får nått svar.
Verdi

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Verdi »

Ja det verkar som om det kommer en samlad attack nu mot elbilarna. Varför alla samtidigt? Varför nu?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Jerker »

Sommar och nyhetstorka? De vill ha klickmagneter i sina sociala medier och vet att elbilsentusiaster alltid är på hugget! :?
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Toja »

Kanske sista chansen för alla fosilbrännar fanatiker.
Snart kommer Tesla M3


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av bonath »

Collins. Dubbdäck och fossila bränslen...

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Jerker »

Sen kommer samma motorjournalister att sitta där i TV-sofforna och oja sig över fossilkramare som inte fattat att det är elbil som är framtiden, allt utan att skämmas det minsta över att de vänt kappan efter vinden.
Verdi

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Verdi »

Toja skrev:
Kanske sista chansen för alla fosilbrännar fanatiker.
Snart kommer Tesla M3


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Missförstå mig rätt men Model 3 kommer nog inte innebära någon revolution i kombilandet Sverige. Går säkert bättre i andra länder där folk i större grad kör runt i sedaner. Dessutom kommer den säkert kosta över 500 tusen i Sverige efter moms, tull och annat.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av lator »

Verdi skrev:
Toja skrev:
Kanske sista chansen för alla fosilbrännar fanatiker.
Snart kommer Tesla M3


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Missförstå mig rätt men Model 3 kommer nog inte innebära någon revolution i kombilandet Sverige. Går säkert bättre i andra länder där folk i större grad kör runt i sedaner. Dessutom kommer den säkert kosta över 500 tusen i Sverige efter moms, tull och annat.
Som alla andra tillverkare får vi ju säga "från 350000 kr"... :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Sen kommer samma motorjournalister att sitta där i TV-sofforna och oja sig över fossilkramare som inte fattat att det är elbil som är framtiden, allt utan att skämmas det minsta över att de vänt kappan efter vinden.
Tids nog så... Men man kan ju hoppas att dom blir
totalt arbetslösa och utanför precis allt, det har dom
jobbat sig till... Sälja jordgubbar kanske är lagom, eller
städa toaletter...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Verdi »

bonath skrev:
Collins. Dubbdäck och fossila bränslen...

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Jo fast dubbdäck är faktiskt bättre än dubbfria på det mesta. Dubbfria är usla på blankis, sladdriga på bar asfalt och vattenplanar väldigt lätt.

Jag tror jag köper dubbfria till Teslan ändå av komfortskäl. Och så har vi ju dubbfria gator i Uppsala också.
Verdi

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Verdi »

lator skrev:
Verdi skrev:
Toja skrev:
Kanske sista chansen för alla fosilbrännar fanatiker.
Snart kommer Tesla M3


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Missförstå mig rätt men Model 3 kommer nog inte innebära någon revolution i kombilandet Sverige. Går säkert bättre i andra länder där folk i större grad kör runt i sedaner. Dessutom kommer den säkert kosta över 500 tusen i Sverige efter moms, tull och annat.
Som alla andra tillverkare får vi ju säga "från 350000 kr"... :mrgreen:
Det är väl utan 25% moms väl? Så från 437 500:- kan du få säga. :p
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av lator »

Verdi skrev:
lator skrev:
Verdi skrev:
Toja skrev:
Kanske sista chansen för alla fosilbrännar fanatiker.
Snart kommer Tesla M3


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Missförstå mig rätt men Model 3 kommer nog inte innebära någon revolution i kombilandet Sverige. Går säkert bättre i andra länder där folk i större grad kör runt i sedaner. Dessutom kommer den säkert kosta över 500 tusen i Sverige efter moms, tull och annat.
Som alla andra tillverkare får vi ju säga "från 350000 kr"... :mrgreen:
Det är väl utan 25% moms väl? Så från 437 500:- kan du få säga. :p
Nej då... Jag kan ju hävda att jag riktar mig till företagare och det vet ju alla att man ger pris utan moms till dessa... :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av _TonyV »

Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av strejf »

Man kan bara sucka och gå vidare.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av strejf »

Eller... när jag tänker efter kan man göra något åt saken också.

Jag skickade ett mail till tittarservice@tv4.se som löd så här:

Hej,

Robert Collin är uppenbarligen en stor motståndare till elbilar, därför bör ni ta in någon annan som visar på de verkliga fördelarna med elbilar. Miljön, säkerheten, prestandan med mera är bättre.

Jag tycker att ni ska ta in en elbilsexpert, exempelvis Tibor Blomhäll på teslaclubsweden.se.

De svarade:

Hej Johannes!

Tack för att du hör av dig till oss och delar med dig av dina synpunkter. Jag tar detta vidare till nyhetsmorgons redaktion.

Vänligen,

Isabelle
Kund-och tittarkontakt

Växel 08 459 40 00
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
jonasperh
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 jul 2016 09:19

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av jonasperh »

strejf skrev:
Eller... när jag tänker efter kan man göra något åt saken också.

Jag skickade ett mail till tittarservice@tv4.se som löd så här:

Hej,

Robert Collin är uppenbarligen en stor motståndare till elbilar, därför bör ni ta in någon annan som visar på de verkliga fördelarna med elbilar. Miljön, säkerheten, prestandan med mera är bättre.

Jag tycker att ni ska ta in en elbilsexpert, exempelvis Tibor Blomhäll på teslaclubsweden.se.

De svarade:

Hej Johannes!

Tack för att du hör av dig till oss och delar med dig av dina synpunkter. Jag tar detta vidare till nyhetsmorgons redaktion.

Vänligen,

Isabelle
Kund-och tittarkontakt

Växel 08 459 40 00
Vad bra. Jag skickade till nyhetsmorgon@tv4.se utan att få svar men var kankse bättre att skicka till tittarservice då:).
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av gellerstam »

BRA strejf och jonasperh!

Rätt väg att gå!

:)
Tesla Model Y
Verdi

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Verdi »

Ändå tycker man att en sån som Collin borde vara välinformerad och insatt. Det är just den attityd han har som jag är rädd kommer försena hela elbilsboomen. Gillar inte att generalisera men många äldre gubbar verkar ha otroligt svårt för elbilar. Det märker jag i trafiken med min i3 om inte annat. Nästan alltid när nån gör nåt aggressivt mot mig så är det än äldre man i en Volvo. Det är ju inte den typen som brukar köra onödigt aggressivt annars så jag kan inte tolka det på annat sätt än att de ogillar min kärra.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av joel80 »

Utfall från Volvogubbar mot dig är ju bara för att du kör BMW, dom har ingen aning om att du kör på el, dom förutsätter helt enkelt att du är ett svin i trafiken och ger igen för alla dom gånger dom blivit kapade av en BMW! ;) Haha...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Laban »

Att Collin skulle säga något vettigt i ämnet hade jag inte förväntat mig. Men varför inte ta med någon som har kunskaper om elbilar och låta personen ifråga bemöta dessa påståenden. Vad som händer med kolkraft vs vindkraft/solkraft globalt sett. Att morgondagens elbilar (mer humant prissatta) inte har 20 mils räckvidd utan 40+ mils räckvidd osv.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Daoops »

men absolut, alla elbilar är av ren aliminum byggt av energi från ett polskt kolkraftverk som enbart laddas från dieselverk i Kabul. Synd att elen inte bara hoppar in i batteriet på samma sätt som bensinen materialiserar sig i mackarna.

Är det rädsla för teknik och förändring som driver dom här vansinnesjournalisterna eller är dom äckligt hummermutade?
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Smutt »

Tyckte det var kul när han räknade upp platserna i Sverige där man behövde ren luft tydligen ska resten av landet tiga och förgiftas.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av LarsL »

Svårt att säga vad det är som får människor att hänga fast vid den gamla tekniken. Kanske beror det på att de känner sig trygga i det gamla? Men det finns ju fortfarande människor som är jägare och samlare och vägrar ta åt sig teknikutvecklingen jordbruk... så det kan dröja ett tag det här ;)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Jerker »

Ja, det där med att motståndet mot att ta till sig nytt är något som ligger djupt i människor. Jag är ju kantor (bl.a.) och jag minns när de kristna samfunden i Sverige kom med en ny gemensam (ekumenisk) psalmbok 1986. Då gavs det ut en massa material som hade funnits i utredningar osv. i samband med arbetet med den nya psalmboken. I det läste jag bl.a. denna anekdot:

Bakgrund: I Sverige kom den första psalmboken 1695, nästa utgåva 1819. Till den kom ett tillägg 1921. Sedan kom det en helt ny 1937 och därefter den ekumeniska 1986, den som fortfarande används.

Det hade alltså införts en ny psalmbok 1937 och det var så klart så att alla församlingar i Sverige genast skulle börja använda den nya psalmboken. Det är t.o.m. så att det på den tiden, då Svenska kyrkan var statskyrka så var det en lag som tvingade alla att gå över till det nya från en viss tidpunkt. Under kriget, 1942 tror jag, var det en s.k. biskopsvisitation i en landsortsförsamling i Växjö stift, alltså mörka Småland. När de firade gudstjänst så användes inte psalmboken 1937 som de borde ha gjort, utan den gamla från 1819. Efter gudstjänsten så frågade biskopen lite försynt om de inte hade funderat på att börja använda den nya psalmboken? Nej, svarade kyrkoherden, det hade de verkligen inte! Men de hade börjat att fundera på att ta i bruk tillägget från 1921...
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Jerka »

Jag kollade igenom hela nu. Måste bara få säga:

HAHHAHHAHAHAHAHAHAHAHAAH!!!!! :D :D

Det här är ju värt att spara för eftervärlden. Kommer blir ett sånt där klassiskt klipp i stil med Siewert Öholm och den livsfarliga hårdrocken. Karln har ju fel på varenda punkt och programledarna är helt aningslösa. Batteriet kostar koldioxid, bilarna måste göras i kompositmaterial, har dålig räckvidd, funkar inte på landet (varför de nu inte skulle göra det), dåligt andrahandsvärde (älskar jämförelsen med Iphone 3, som om en Nokia 3310 skulle ha så mycket bättre andrahandsvärde liksom) och så flyttar man bara utsläppen till kolkraftverk någon annanstans. Han prickade in så många myter att man nästan trodde han läst Tibors lista men bara rubrikerna.

Åh vad jag ser fram emot att se om det här klippet om 10 år när fossilbilarna är helt ute.
Skriv svar