Jag har precis tittat på en dokumentär på TV (Axess TV) om oljeberoendet och miljöpåverkan. Denna dokumentär gjordes före Parisavtalet, för det pratas om det som ett kommande möte som man hoppas på. Ja, produktionsår är 2015 ser jag nu på eftertexterna.
Det är rätt intressant, om man jämför med dokumentären Fossilbranschens sista strid. Tonen i den här är en helt annan och uppgiven. Man kommer ju fram till att vi måste ställa om till förnyelsebara energikällor, och man har som exempel Dubai och Masdar City som byggs på ett särskilt energisnålt sätt och som drivs av solenergi. Men de experter som uttalar sig hoppas på att man ska ta chansen och använda vinster från oljeindustrin till att investera i nya energislag tror ändå att det kommer att ta 20-25 år och kräver stora insatser från staterna med tvingande lagstiftning.
Det är fascinerande hur det kan vända så snabbt att nu är det plötsligt är de ekonomiska intressena som driver omställningen till förnybara energislag! Bara nåt år efter den dokumentären nådde solceller brytpunkten där de blev billigare än olja, och nu arbetas det febrilt för att bli oberoende av olja och kol på många ställen i världen!
Jag tror definitivt att det kommer att gå mycket fortare än 20-25 år!
Detta är också sånt som "vanligt folk" inte har en aning om!
Jag tror som du!
Jag tror dessutom att Elon Musk är orsaken till att det går i den rasande takt det faktiskt gör (även om inte "vanligt folk" fattat det än). Med Tesla så tvingar han andra aktörer att ta rygg för att inte hamna hopplöst efter. Och då tänker jag inte bara på el-bilar. Skulle tro att det jobbas frenetiskt med solceller och soltak på andra håll än på tesla just nu
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Var ett bra inlägg men verkar som vi kanske sänkte servern för honom. Jag kom först inte åt sidan och efter ett tag kom jag åt den men utan header-bild och bild på Model X. Nu verkar dock bilden på Model X vara tillbaka.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag tror dessutom att Elon Musk är orsaken till att det går i den rasande takt det faktiskt gör (även om inte "vanligt folk" fattat det än). Med Tesla så tvingar han andra aktörer att ta rygg för att inte hamna hopplöst efter. Och då tänker jag inte bara på el-bilar. Skulle tro att det jobbas frenetiskt med solceller och soltak på andra håll än på tesla just nu
Ligger nog mycket i det! Det är ju ofta så att det är enskilda individer som pga av olika orsaker får en väldigt stor inverkan på historien. Elon Musk är kanske en av dem!
Jag tror dessutom att Elon Musk är orsaken till att det går i den rasande takt det faktiskt gör (även om inte "vanligt folk" fattat det än). Med Tesla så tvingar han andra aktörer att ta rygg för att inte hamna hopplöst efter. Och då tänker jag inte bara på el-bilar. Skulle tro att det jobbas frenetiskt med solceller och soltak på andra håll än på tesla just nu
Hade det inte varit för Elon så hade nog historien upprepat sig.
Här kommer ett svar från Power Circle angående den högst felvinklade rapporten från IVT som i sin tur har gett upphov till alla felaktiga artiklar i svensk media:
Kan vara bra att hänvisa till denna vid kontakt med svensk media. Den tar upp de flesta av de felaktiga beräkningar som jag pekat på tidigare (ej här men på twitter)
Även Björn Ferry har skrivit ett svar som pekar på motsvarande felaktigheter:
OK så då skall man räkna med 50 kg CO2 per kWh. (ca 1/3 mot vad ivl framställde)
vilket innebär att ett batteri på 100 kwh ger 5 ton CO2 extra vid produktionen.
en riktig snål diesel ger 115 g/km (1,15 kg /mil = 4347 mil /1100 mil per år = 3.9 år.(det är alltså max, en halvering av worst case mot ivl) (källa: länken ovan) länken har ett tid på knappt 2 år.
har läst att den teoretiska kapaciteten är ca 3 ggr mot vad som är nu. Så att det finns rum för förbättring. Och iom att batterierna blir billigare så blir defacto energin som krävs mindre eftersom man kan räkna energin som en kostnad som delas på antal producerade)
skulle gärna att man kunde få en energideklaration på elbilarna som produceras. det tror jag kommer sporra utvecklingen och att man slipper sådana halvsanningar som ivl presenterade.
OK så då skall man räkna med 50 kg CO2 per kWh. (ca 1/3 mot vad ivl framställde)
vilket innebär att ett batteri på 100 kwh ger 5 ton CO2 extra vid produktionen.
en riktig snål diesel ger 115 g/km (1,15 kg /mil = 4347 mil /1100 mil per år = 3.9 år.(det är alltså max, en halvering av worst case mot ivl) (källa: länken ovan) länken har ett tid på knappt 2 år.
har läst att den teoretiska kapaciteten är ca 3 ggr mot vad som är nu. Så att det finns rum för förbättring. Och iom att batterierna blir billigare så blir defacto energin som krävs mindre eftersom man kan räkna energin som en kostnad som delas på antal producerade)
skulle gärna att man kunde få en energideklaration på elbilarna som produceras. det tror jag kommer sporra utvecklingen och att man slipper sådana halvsanningar som ivl presenterade.
5 Ton med svensk elmix ja. Lägre om man kör helt förnybart (som Tesla gör).
Kan också vara värt att nämna att detta är vid tillverkning av ett helt nytt batteri som inte är återvunnet.
Ca 80-85% av batteriet kan återvinnas och skapas till ett nytt vilket sänker det hela ännu mer.
Överhuvudtaget så går vi mot en framtid där vi behöver ställa om vårt tankesätt. När vi har 100% förnybar el i överflöd finns det ingen anledning längre att försöka "snåla" på elen som vi gör idag ur klimatsyfte.
När vi har helt förnybar energi är det tvärtom ok att slösa på energi till förmån för att spara in på råvaror.
Muran:
Solel är väl idag snäppet högre I co2-utsläpp per kwh än vad vi har i svensk energimixen?
Så även om Elon kör på enbart solceller kommer han inte riktigt ner till svensk elmix. Men nära.. Dock inte lägre.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Om jag inte minns fel så blir solceller klimatneutrala efter ca 2 år. Dvs efter två år har de tjänat in sin egen miljöpåverkan vid framställning. Den tiden kommer dessutom att gå ner eftersom mer och mer tillverkning sker med grön el (då vi har träffat vändpunkten där solel är billigare totalt sett än kolkraft).
Exempelvis: Första panelen tillverkad med 100% brunkol, andra panelen tillverkas med energi från den första + andel brunkol. Den tredje tillverkas med energi från de två första panelerna + ännu mindre andel brunkol.
Om jag inte minns fel så blir solceller klimatneutrala efter ca 2 år. Dvs efter två år har de tjänat in sin egen miljöpåverkan vid framställning. Den tiden kommer dessutom att gå ner eftersom mer och mer tillverkning sker med grön el (då vi har träffat vändpunkten där solel är billigare totalt sett än kolkraft).
Exempelvis: Första panelen tillverkad med 100% brunkol, andra panelen tillverkas med energi från den första + andel brunkol. Den tredje tillverkas med energi från de två första panelerna + ännu mindre andel brunkol.
Jo.. Siffrorna är olika beroende på var och hur dom tillverkas. Men jag kollar på jämförelser över livstid med t.ec vattenkraft, vindkraft och den kärnkraft vi har. Solel är ändå många gånger bättre än alla fossila alternativ, men verkar ha högst livscykelanalyssiffror av de fossil fria alternativen. Vilket alltså borde betyda att Elon inte kommer under svensk siffrorna då de jobbas ner mycket av vattenkraften t.ex.
Att det blir bra mkt bättre än hur dom räknat i undersökningen är det inget snack om, men viktigt att ta med produktionsutsläppen vid jämförelser. Jag tror det är framför allt brytning av jordartsmetaller som påverkar solceller. Men den ska väl elektrifieras så småningom den också.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Det är väl andra utsläpp att ta hänsyn till än fabrikens utsläpp? Som jag skrev.. brytningen av metaller och sånt är inte fossilfritt än.
Svårt att räkna på beroende på var och hur, men inga av de siffror jag sett på solceller har bättre co2/kwh än vår svenska elmix.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Läste just detta på DI.
"Ett fat olja konverterad till bensin ger ett utsläpp av koldioxid på 370 kilo"
Man får ut 119 liter bensin av ett fat olja läste jag på en annan sajt.
Bensin ger mer utsläpp än man tror. 3,11 kg per liter bensin bara för att få upp den i urhålet och konvertera till bensin.
Sen blir det några andra spillprodukter också.
Kan detta vara sant ?
S P85D -15 | röd | S 100D -18 | röd | 3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
How many gallons of gasoline and diesel fuel are made from one barrel of oil?
In 2016, refineries in the United States produced an average of about 20 gallons of motor gasoline and about 11 gallons of ultra-low sulfur distillate fuel oil (most of which is sold as diesel fuel and in several states as heating oil) from one 42-gallon barrel of crude oil.
Grovt räknat 76 liter bensin och 42 liter diesel av 160 liter olja. Det här ser annorlunda ut i Europa där man har optimerat mer för diesel, vilket man nu får "lida" för:
Stämde ganska bra då, dock missade jag att en annan biprodukt var bensin. Men detta var bara raff, det går ju åt en del att plocka upp den, transport, (raff), transport igen, tankningen osv