Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Daoops »

men absolut, alla elbilar är av ren aliminum byggt av energi från ett polskt kolkraftverk som enbart laddas från dieselverk i Kabul. Synd att elen inte bara hoppar in i batteriet på samma sätt som bensinen materialiserar sig i mackarna.

Är det rädsla för teknik och förändring som driver dom här vansinnesjournalisterna eller är dom äckligt hummermutade?
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Smutt »

Tyckte det var kul när han räknade upp platserna i Sverige där man behövde ren luft tydligen ska resten av landet tiga och förgiftas.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av LarsL »

Svårt att säga vad det är som får människor att hänga fast vid den gamla tekniken. Kanske beror det på att de känner sig trygga i det gamla? Men det finns ju fortfarande människor som är jägare och samlare och vägrar ta åt sig teknikutvecklingen jordbruk... så det kan dröja ett tag det här ;)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Jerker »

Ja, det där med att motståndet mot att ta till sig nytt är något som ligger djupt i människor. Jag är ju kantor (bl.a.) och jag minns när de kristna samfunden i Sverige kom med en ny gemensam (ekumenisk) psalmbok 1986. Då gavs det ut en massa material som hade funnits i utredningar osv. i samband med arbetet med den nya psalmboken. I det läste jag bl.a. denna anekdot:

Bakgrund: I Sverige kom den första psalmboken 1695, nästa utgåva 1819. Till den kom ett tillägg 1921. Sedan kom det en helt ny 1937 och därefter den ekumeniska 1986, den som fortfarande används.

Det hade alltså införts en ny psalmbok 1937 och det var så klart så att alla församlingar i Sverige genast skulle börja använda den nya psalmboken. Det är t.o.m. så att det på den tiden, då Svenska kyrkan var statskyrka så var det en lag som tvingade alla att gå över till det nya från en viss tidpunkt. Under kriget, 1942 tror jag, var det en s.k. biskopsvisitation i en landsortsförsamling i Växjö stift, alltså mörka Småland. När de firade gudstjänst så användes inte psalmboken 1937 som de borde ha gjort, utan den gamla från 1819. Efter gudstjänsten så frågade biskopen lite försynt om de inte hade funderat på att börja använda den nya psalmboken? Nej, svarade kyrkoherden, det hade de verkligen inte! Men de hade börjat att fundera på att ta i bruk tillägget från 1921...
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Jerka »

Jag kollade igenom hela nu. Måste bara få säga:

HAHHAHHAHAHAHAHAHAHAHAAH!!!!! :D :D

Det här är ju värt att spara för eftervärlden. Kommer blir ett sånt där klassiskt klipp i stil med Siewert Öholm och den livsfarliga hårdrocken. Karln har ju fel på varenda punkt och programledarna är helt aningslösa. Batteriet kostar koldioxid, bilarna måste göras i kompositmaterial, har dålig räckvidd, funkar inte på landet (varför de nu inte skulle göra det), dåligt andrahandsvärde (älskar jämförelsen med Iphone 3, som om en Nokia 3310 skulle ha så mycket bättre andrahandsvärde liksom) och så flyttar man bara utsläppen till kolkraftverk någon annanstans. Han prickade in så många myter att man nästan trodde han läst Tibors lista men bara rubrikerna.

Åh vad jag ser fram emot att se om det här klippet om 10 år när fossilbilarna är helt ute.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Bjelke »

Nåt liknande skrev jag för länge sedan, att vi borde samla/spara på alla klipp för att ha att skratta åt senare
(eller redan nu eg. men än roligare om några år sas)

Tror jag ska mynta ett eget uttryck,
"Vattnet rinner sakta uppför älven"
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Henrik Torphammar »

Han har rätt delvis givetvis. Men satingen vad insnöad han är i sina jämförelser. Man tankar dieselbilen så går den 100mil och elbilen bara 15mil, vem vill ha en sådan? Var finns laddstolpen mitt ute i skogen? osv. Han har ju missat grundbulten i det hela med att ladda över natten.

Jag personligen klarar mig utmärkt med en Leaf, i synnerhet nu när det finns CHAdeMO fasen i varenda buske. Nu är det inte svårt att åka (utmaningen är att studsa på gratisställena). Så det är väl en lysande framtid även för bilar med kort räckvidd. Väldigt få har mer än ett par mil enkel väg till affären och där laddar man ju fullt igen medan man köper mjölken.

Faktan han har om utsläpp, var de eldar kol osv kan jag inte, det låter jag inte kommentera men åter igen lustigt hur satans insnöad han är.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av HelectriC »

Jag tycker programledarna visar en viss skepsis till Collin, dom verkar mellan raderna tycka att han inte har alla gafflar i tändsticksasken :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av LarsL »

Henrik Torphammar skrev:
...
Faktan han har om utsläpp, var de eldar kol osv kan jag inte, det låter jag inte kommentera men åter igen lustigt hur satans insnöad han är.
Vi eldar ingen kol och ytterst lite i värmekraftverk. Här kan du följa produktionen Sverige. http://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/

Det är ju inte heller så att det är elbilens fel att det eldas med kol och olja. Elbilar går ju till skillnad emot fossilbilar att både köra på olja och vattenkraft eller kol för den delen också.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av mati »

Det kan ju också vara så att all den här massiva anti-elbilspropagandan som har drivits den senaste tiden slår helt fel. När folk som Collin & Co går så mycket till överdrift tror jag att många förstår att detta är just propaganda.
Min svärmor som inte vet någonting om elbilar överhuvudtaget berättade för mig att hon hade sett SVTs bidrag till detta ämne. Hon kunde inte bedöma sanningshalten i rapporteringen och hon hade inte heller någon faktabakgrund att luta sig mot, men hon kände ändå att det hela luktade lurt och att det måste vara spridning av alternativ fakta.
- Jag begrep med en gång att detta inte kan stämma, sade hon.

Hoppas att det finns fler oinsatta som ändå kan använda sin hjärna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av olarsson »

Collin börjar bli mer än lovligt senil. Jihdes minspel säger allt... :lol:
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av mati »

olarsson skrev:
Collin börjar bli mer än lovligt senil. Jihdes minspel säger allt... :lol:
Delar av inslaget verkar vara inspelade för flera år sedan. Såsom att elbilar kan bara köras 15 mil och sen finns inga laddstolpar där man kan ladda sin bil. Hahahaha. Just det.
Samtidigt säger han att utvecklingen går så fort med elbilar och att bensin- och dieselbilar inte längre utvecklas så snabbt.
Ähm, ja, han blir nog senil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Bonden Roger »

Känns som sverige kommer att hamna på efterkälken när det gäller elbil. Har kollat på en del interpellationsdebatter i riksdagen. Dom nämner aldrig elbil (i bästa fall hybrid). Skogsindustrin (är själv skogsägare) lobbar för att bygga förädlingsfabriker skog-bränsle. Vissa före detta politiker i sitter i dessa styrelser. Bonus/malus systemet för skogsindustrin ?? Jag hoppas att jag har fel.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Smutt »

Han var ju ennu mer fosil när han pratade om elbilar som kommer 10mil och när man ska sälja dom sitter man med svarte Petter
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av joel80 »

Roger, du har fel.. I allafall av vad jag kan bedöma. Jag jobbar med kommuner och landsting som kunder och följer (ofrivilligt!) många kommuners fullmäktigemöten. Jag tror det inte är nån av de ca 10 kommuner jag har koll på som inte haft elstolpar eller annat gällande elbilar uppe på agendan minst en gång senaste året. Vissa kommuner är snabbare med besluten... Men det diskuterar nu på de flesta håll.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 471
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av josve »

Tänk om man kunde få till en "debatt" mellan Collin och Tibor i direktsänd tv...

Skrämmande att man kan jobba som motorjournalist på en av Sveriges största tidningar och samtidigt vara så dåligt påläst (eller mutad).
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Smutt »

josve skrev:
Tänk om man kunde få till en "debatt" mellan Collin och Tibor i direktsänd tv...

Skrämmande att man kan jobba som motorjournalist på en av Sveriges största tidningar och samtidigt vara så dåligt påläst (eller mutad).
Tveksam till att nån vill muta gubben måste vara pengar i sjön
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Swede1 »

Stackars Robert verkar gammal och gaggig i inslaget. Bra för elbilar, visar att man hänger med om man har elbil. Robert tror det är en fluga, när det i själva verket är ett paradigm skifte i världens största näringslivs sektorer, fordon och energi.

http://www.di.se/nyheter/magnus-dagel-s ... v-elbilar/
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare
Inlägg: 438
Blev medlem: 28 apr 2015 16:45
Ort: Malmö

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av bladh »

Verdi skrev:
Ändå tycker man att en sån som Collin borde vara välinformerad och insatt. Det är just den attityd han har som jag är rädd kommer försena hela elbilsboomen. Gillar inte att generalisera men många äldre gubbar verkar ha otroligt svårt för elbilar. Det märker jag i trafiken med min i3 om inte annat. Nästan alltid när nån gör nåt aggressivt mot mig så är det än äldre man i en Volvo. Det är ju inte den typen som brukar köra onödigt aggressivt annars så jag kan inte tolka det på annat sätt än att de ogillar min kärra.
Instämmer gällande att Volvo-förare tycks ha något emot el-bilar. Dock inte bara äldre gubbar, även yngre gubbar har betett sig aggressivt mot mig i trafiken.
Konstigt!
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
Ort: Västerås

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Andreasson »

Jag skrev också ett mejl till Nyhetsmorgon och påpekade att deras inslag var lite väl pinsamt och att de behöver nyansera bilden av elbilar lite mer och inte bara redovisa "alternativa fakta"...

Jag fick svar i eftermiddags där de bara meddelade att de har vidaresänt mejlet till Nyhetsmorgons redaktion. Jag föreslog också att de ska bjuda in Peter Carlsson. Lite väl genomskinligt ifall alla föreslår Tibor...

Men jag tror att det vore bra om så många som möjligt kan kontakta dem, så att det blir lite tyngd. Då kanske de inser misstaget, och tar upp elbilar igen från någan annan synvinkel.
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Pontus »

Be dom bjuda in Tibor och prata om elbilar på riktigt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av bylund »

Vi pratar alltså om TV4 nyhetsmorgon, som blev utsedda till Årets Förvillare 2014 av Vetenskap och folkbildning. http://www.vof.se/blogg/arets-folkbilda ... lare-2014/

De har alltså historiskt sett inte haft några problem med att slira med fakta.
Årets förvillare 2014 är redaktionen för TV4 Nyhetsmorgon. De får utmärkelsen för att de vid en rad tillfällen släppt igenom pseudovetenskapliga och falska påståenden i programmet. De vilseledande inslagen har gällt bland annat psykologi, psykiatri, medicin och veterinärmedicin
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Vi pratar alltså om TV4 nyhetsmorgon, som blev utsedda till Årets Förvillare 2014 av Vetenskap och folkbildning. http://www.vof.se/blogg/arets-folkbilda ... lare-2014/

De har alltså historiskt sett inte haft några problem med att slira med fakta.
Årets förvillare 2014 är redaktionen för TV4 Nyhetsmorgon. De får utmärkelsen för att de vid en rad tillfällen släppt igenom pseudovetenskapliga och falska påståenden i programmet. De vilseledande inslagen har gällt bland annat psykologi, psykiatri, medicin och veterinärmedicin
Det förvånar mig inte det minsta. Samtidigt är VoF inte direkt kända för att själva köra faktakoll utan köper rakt av vad etablerade forskare påstår, trots bevisade jäv pga av forskning finansierad av privata ekonomiska intressen. Det var bl.a.därför som läkaren Annika Dahlqvist utsågs till årets förvillare 2009 när hon gav kostråd enligt LCHF. Senare fick hon upprättelse av socialstyrelsen som inte kunde se att hon gjort något fel utan att hennes kostråd överensstämde med vetenskap och beprövad erfarenhet (just det som är VoF:s ledord). Så jag håller inte VoF för att vara särskilt seriösa.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Niklas Z »

Jerker skrev:
bylund skrev:
Vi pratar alltså om TV4 nyhetsmorgon, som blev utsedda till Årets Förvillare 2014 av Vetenskap och folkbildning. http://www.vof.se/blogg/arets-folkbilda ... lare-2014/

De har alltså historiskt sett inte haft några problem med att slira med fakta.
Årets förvillare 2014 är redaktionen för TV4 Nyhetsmorgon. De får utmärkelsen för att de vid en rad tillfällen släppt igenom pseudovetenskapliga och falska påståenden i programmet. De vilseledande inslagen har gällt bland annat psykologi, psykiatri, medicin och veterinärmedicin
Det förvånar mig inte det minsta. Samtidigt är VoF inte direkt kända för att själva köra faktakoll utan köper rakt av vad etablerade forskare påstår, trots bevisade jäv pga av forskning finansierad av privata ekonomiska intressen. Det var bl.a.därför som läkaren Annika Dahlqvist utsågs till årets förvillare 2009 när hon gav kostråd enligt LCHF. Senare fick hon upprättelse av socialstyrelsen som inte kunde se att hon gjort något fel utan att hennes kostråd överensstämde med vetenskap och beprövad erfarenhet (just det som är VoF:s ledord). Så jag håller inte VoF för att vara särskilt seriösa.
Om jag minns rätt var det så att VoF gav henne förvillarpriset för att hon gjort grundlösa påståenden om kostens koppling till cancer. Var har socialstyrelsen gett henne upprättelse för det?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Inslag om elbilar i nyhetsmorgon på TV4

Inlägg av Jerker »

Niklas Z skrev:
Jerker skrev:
bylund skrev:
Vi pratar alltså om TV4 nyhetsmorgon, som blev utsedda till Årets Förvillare 2014 av Vetenskap och folkbildning. http://www.vof.se/blogg/arets-folkbilda ... lare-2014/

De har alltså historiskt sett inte haft några problem med att slira med fakta.
Årets förvillare 2014 är redaktionen för TV4 Nyhetsmorgon. De får utmärkelsen för att de vid en rad tillfällen släppt igenom pseudovetenskapliga och falska påståenden i programmet. De vilseledande inslagen har gällt bland annat psykologi, psykiatri, medicin och veterinärmedicin
Det förvånar mig inte det minsta. Samtidigt är VoF inte direkt kända för att själva köra faktakoll utan köper rakt av vad etablerade forskare påstår, trots bevisade jäv pga av forskning finansierad av privata ekonomiska intressen. Det var bl.a.därför som läkaren Annika Dahlqvist utsågs till årets förvillare 2009 när hon gav kostråd enligt LCHF. Senare fick hon upprättelse av socialstyrelsen som inte kunde se att hon gjort något fel utan att hennes kostråd överensstämde med vetenskap och beprövad erfarenhet (just det som är VoF:s ledord). Så jag håller inte VoF för att vara särskilt seriösa.
Om jag minns rätt var det så att VoF gav henne förvillarpriset för att hon gjort grundlösa påståenden om kostens koppling till cancer. Var har socialstyrelsen gett henne upprättelse för det?
Nej, det kan vara så, men kopplingen mellan kolhydrater och cancer påvisade nobelpristagaren Otto Warburg redan på 1930-talet, så det är inget kontroversiellt. Det är bara det att inget läkemedelsföretag ger forskningspengar till något som man inte kan göra läkemedel av. Ingen kan sälja kostrådet att man ska avstå från kolhydrater för att svälta ut cancer och tjäna pengar på det.
Skriv svar