Aftonbladet svänger!
Moderator: Redaktion
Re: Aftonbladet svänger!
Det borde rimligtvis gå ner. Som kolet:
Visserligen en spik 2016 man är nu på väg ner igen:
Ska vi gissa på att nerlagda projekt i ex Indien (pga billigare solcellsel) inte har gjort underverk för kolet..
Visserligen en spik 2016 man är nu på väg ner igen:
Ska vi gissa på att nerlagda projekt i ex Indien (pga billigare solcellsel) inte har gjort underverk för kolet..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Aftonbladet svänger!
Det är en intressant ide som jag har bollat ganska länge nu men för att vara effektivt så skulle det behövas en stor kedja som verkar över hela Sverige. Tanken på att öppna ett Elbilscenter här upp har jag haft några år nu men underlaget är antagligen lite magert då det är betydligt svårare att få sörlänningar att åka norrut än tvärtom...AGCF skrev:En bilhandlare som bara säljer elbilar. Elbilsspecialist. Med säljare som vet vad de säljer. Det skule vara en udda fågel
Så, frågan får väl skapa en ny tråd: Finns det någon/några finansiellt starka, miljövänliga, teknikintresserade, affärssinnade, entusiastiska och lite smått galna entreprenörer som skulle våga satsa på en ren Elbilskedja?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19570
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Aftonbladet svänger!
Frågan är väl snarare om man ens "får" sälja bilar från olika märken "tillsammans"? Dom har ju blivit smått sjuka i huvudet nuförtiden dom däringa biltillverkarnalator skrev:Det är en intressant ide som jag har bollat ganska länge nu men för att vara effektivt så skulle det behövas en stor kedja som verkar över hela Sverige. Tanken på att öppna ett Elbilscenter här upp har jag haft några år nu men underlaget är antagligen lite magert då det är betydligt svårare att få sörlänningar att åka norrut än tvärtom...AGCF skrev:En bilhandlare som bara säljer elbilar. Elbilsspecialist. Med säljare som vet vad de säljer. Det skule vara en udda fågel
Så, frågan får väl skapa en ny tråd: Finns det någon/några finansiellt starka, miljövänliga, teknikintresserade, affärssinnade, entusiastiska och lite smått galna entreprenörer som skulle våga satsa på en ren Elbilskedja?
Begagnat skulle funka såklart
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Aftonbladet svänger!
Då kör vi på begagnade då! Är gränsen 600 mil då eller???Bjelke skrev:Frågan är väl snarare om man ens "får" sälja bilar från olika märken "tillsammans"? Dom har ju blivit smått sjuka i huvudet nuförtiden dom däringa biltillverkarnalator skrev:Det är en intressant ide som jag har bollat ganska länge nu men för att vara effektivt så skulle det behövas en stor kedja som verkar över hela Sverige. Tanken på att öppna ett Elbilscenter här upp har jag haft några år nu men underlaget är antagligen lite magert då det är betydligt svårare att få sörlänningar att åka norrut än tvärtom...AGCF skrev:En bilhandlare som bara säljer elbilar. Elbilsspecialist. Med säljare som vet vad de säljer. Det skule vara en udda fågel
Så, frågan får väl skapa en ny tråd: Finns det någon/några finansiellt starka, miljövänliga, teknikintresserade, affärssinnade, entusiastiska och lite smått galna entreprenörer som skulle våga satsa på en ren Elbilskedja?
Begagnat skulle funka såklart
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Aftonbladet svänger!
Visst har totala konsumtionen av olja ökat men ju mer priset har stigit, ju mer har försöken till effektivare användning ökat. Branscher bolag ,med ineffektiv användning av olja har blivit mindre konkurrenskraftig och antingen tvingats ställa om eller slagits ut.Jerker skrev:Det där med oljepriset är en svår ekvation. Trots alla svängningar i priset så har efterfrågan alltid ökat. Det som kommer att hända nu när man installerar en massa solenergi jorden runt och folk börjar köpa elbilar är att efterfrågan kommer att sjunka. Vad det får för konsekvenser är det nog ingen som kan förutspå.
Bara att poppa popcorn och sätta sig på åskådarplats!
Mest tydligt kanske det var i och med 70-talskrisen och våra villapannor men även på bilarna märks det. Dagens reella förbrukning för bilarna är ju bra mycket mindre än vad äldre bilar har men nu verkar det inte vara så lätt att effektivisera avgasmotorer så mycket mer.
Längre tillbakablick på oljepriset:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Aftonbladet svänger!
Verkar redan finnas bilfirmor som har siktet inställd på miljöbilar. Undrar hur det ser ut i Norge? Där borde det ju finnas underlag. Problemet är nog att kunderna som byter till begagnad elbil antagligen vill byta in en fossil, som då måste säljas via andra kanaler. Nästa problem är nog hur/var man köper in de elbilar man vill sälja för att få snurr på det hela?
Är det däremot mer som ett center för "informations/omställningsåtgärd" för att snabba på övergången till elbilism så finns det kanske möjlighet att få det finansierat på något externt sätt.
Är någon intresserad att starta ett "elbilscenter" i Stockholm är jag ev intresserad att delta på något sätt. Vet att det här på forumet finns fler med samma tankar.
Är det däremot mer som ett center för "informations/omställningsåtgärd" för att snabba på övergången till elbilism så finns det kanske möjlighet att få det finansierat på något externt sätt.
Är någon intresserad att starta ett "elbilscenter" i Stockholm är jag ev intresserad att delta på något sätt. Vet att det här på forumet finns fler med samma tankar.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Aftonbladet svänger!
Tesla är amerikaner! De säljer bilar och en totallösning på samma gång. En vanlig mentalitet i USA är att köpa sig problemfrihet och det erbjuder Tesla - också! Den lata, tekniskt ointresserade köparen köper ett koncept. En funktion, en ytlighet, "jag betalar - ni fixar!"...Jerker skrev:Apropå det så kan man verkligen fundera över Teslas policy. Å ena sidan framhåller man vad lite service som krävs på en elbil. Å andra sidan tar de fruktansvärt mycket pengar för servicen. Å tredje sidan behöver man inte göra service för att garantierna ska gälla.Teslaspolen skrev:Jo, dom som säljer bilar med planen att tjäna pengar på service och reparation. Dom luras.
Hm...
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Re: Aftonbladet svänger!
Hur mycket får staten in pengar på bilskatter (bensin, diesel, osv) ?
Vad händer när det blir elbilar ?
Hur kommer Norge att göra ?
Vad händer när det blir elbilar ?
Hur kommer Norge att göra ?
Re: Aftonbladet svänger!
Angående politiker och vilja: den enda sanna viljan de allihopa har är att hitta på sätt att beskatta tamefanken precis vad som helst.mati skrev:...tills MP kommer på den sinnrika tanken att straffbeskatta elen som man laddar sin bil med.
Vi jobbar i motvind men vi får aldrig ge upp!
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Aftonbladet svänger!
Tycker ni är väl hårda mot Robert och bestrider mer hans person än vad han faktiskt sagt. Jag skulle inte använt hans ordval men tror det är väl optimistiskt att tro att hälften av bilförarna kör elbil om fem år. Även om elbilar utgör 100% av nybilsförsäljningen om 5år så krävs en rejält ökad nybilsförsäljning för att hälften ska köra elbil.
Tyvärr har jag svårt att se man når de volymerna på 5år. Det kommer nog ske en boom av nybilsförsäljning tack vare teknikskiftet men på kortare sikt tror jag tvärtom det kommer dala för att ingen vill köpa fosilbil och elbilar inte kommer kunna möta efterfrågan.
De flesta biltillverkare talar ju om 2-3år innan de alls har något att erbjuda och det är nog svårt att komma runt hur gärna de än vill i dagsläget.
Tyvärr har jag svårt att se man når de volymerna på 5år. Det kommer nog ske en boom av nybilsförsäljning tack vare teknikskiftet men på kortare sikt tror jag tvärtom det kommer dala för att ingen vill köpa fosilbil och elbilar inte kommer kunna möta efterfrågan.
De flesta biltillverkare talar ju om 2-3år innan de alls har något att erbjuda och det är nog svårt att komma runt hur gärna de än vill i dagsläget.
Re: Aftonbladet svänger!
Finns ju cirka 5 000 000 bilar registrerade i Sverige om jag inte minns fel. Säljs närmare 300 000 nya bilar/år senaste åren.
Om så ALLA köper nya elbilar så lär det ta ett bra tag innan alla FÖRARE kör elbilar oavsett vad man tycker eller önskar.
Visst kan politikerna beskatta fossila bilar/bränsle jättemycket men det lär knappast göra att närmare 5 miljoner bilar, nya som gamla skrotas bort (finns bara ca 33 000 laddbara elbilar i Sverige idag)
Därav att teknikskiftet lär ta längre än många tror och att dessa fossilbilar fortfarande ska servas på något sätt tills de skrotas.
Sen att attityden och politiska spelregler snabbt kan ändra på hur nybilsförsäljningen ser ut är liksom endast en del av kakan. Där då tjänstebilarna står för 60% av nybilsförsäljningen.
Om så ALLA köper nya elbilar så lär det ta ett bra tag innan alla FÖRARE kör elbilar oavsett vad man tycker eller önskar.
Visst kan politikerna beskatta fossila bilar/bränsle jättemycket men det lär knappast göra att närmare 5 miljoner bilar, nya som gamla skrotas bort (finns bara ca 33 000 laddbara elbilar i Sverige idag)
Därav att teknikskiftet lär ta längre än många tror och att dessa fossilbilar fortfarande ska servas på något sätt tills de skrotas.
Sen att attityden och politiska spelregler snabbt kan ändra på hur nybilsförsäljningen ser ut är liksom endast en del av kakan. Där då tjänstebilarna står för 60% av nybilsförsäljningen.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Aftonbladet svänger!
Någon som har funderat på att starta import av kinesiska elbilar? Jag har inte koll på typgodkännanden i EU. Men BYD har ju elbussar i trafik i EU. Det finns ju även kinesiska el-mopedbilar på Blocket.AGCF skrev:En bilhandlare som bara säljer elbilar. Elbilsspecialist. Med säljare som vet vad de säljer. Det skule vara en udda fågel
- jonsalgerier
- Teslaägare
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
- Ort: Knivsta
Re: Aftonbladet svänger!
Leo skrev:Finns ju cirka 5 000 000 bilar registrerade i Sverige om jag inte minns fel. Säljs närmare 300 000 nya bilar/år senaste åren.
Om så ALLA köper nya elbilar så lär det ta ett bra tag innan alla FÖRARE kör elbilar oavsett vad man tycker eller önskar.
Visst kan politikerna beskatta fossila bilar/bränsle jättemycket men det lär knappast göra att närmare 5 miljoner bilar, nya som gamla skrotas bort (finns bara ca 33 000 laddbara elbilar i Sverige idag)
Därav att teknikskiftet lär ta längre än många tror och att dessa fossilbilar fortfarande ska servas på något sätt tills de skritas.
Sen att attityden och politiska spelregler snabbt kan ändra på hur nybilsförsäljningen ser ut är liksom endast en del av kakan. Där då tjänstebilarna står för 60% av nybilsförsäljningen.
När jag sålde min diesel-volvo nyligen var det till en herre som specialiserat sig på att exportera svenska begagnade bilar till Ryssland. Han hade (enligt utsago) skickat ut 55 bilar på två månader och kände flera andra som gjorde samma sak så viss omställning sker (eftersom jag ersatte den med en Tesla). Sedan är det ju mest en förflyttning av problemet, men jag antar att Ryssland också kommer att införa ICE-restriktioner på sikt..
Re: Aftonbladet svänger!
Problemet är väl att de kinesiska elbilarna inte är billigare/bättre än elbilarna som redan finns här. Ex:Elbilisten skrev:Någon som har funderat på att starta import av kinesiska elbilar? Jag har inte koll på typgodkännanden i EU. Men BYD har ju elbussar i trafik i EU. Det finns ju även kinesiska el-mopedbilar på Blocket.
http://www.pveurope.eu/News/E-Mobility/ ... Wh-battery
50 000 € för 80 kWh kanske låter rätt ok, om det inte hade varit för:
https://www.autocar.co.uk/car-review/byd/e6
Vi pratar sub-Dacia kvalitet/materialval, med tveksam krocksäkerhet.The e6 is slightly smaller than a Land Rover Freelander, with a similar elevated driving position and a similar level of cabin luxury, except its colours, materials and surfaces are unlikely to suit Europe’s private buyers.
Inside it has a comprehensive, almost overcomplicated, centrally mounted info screen, but is simple to drive with a central drive selector and two pedals: go and stop. The biggest drawback — apart from the inexplicably scary £47,000 price — is the small and shallow boot: it’s hard to imagine four occupants’ airport luggage fitting into it.
Acceleration is leisurely, but the car cruises well, with little wind noise. Sadly, this silence reveals whirrs and buzzes and some odd creaking noises at the extremities of lock that wouldn’t suit UK private buyers.
In fact, to suit a UK environment, the car will need wholesale re-tuning of its power steering and spring and damper rates, which allow far too much pitch and bounce. The steering is quick, but lacks the feel we’re used to.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Aftonbladet svänger!
Måste väl vara moderna och köra hårt på en webbaffär? Svenskar är ju galna i webbshopping, och så är ju Tesla-modellen riktigt modern. Kan ju inte sätta ribban efter gamla modeller.Leo skrev:Verkar redan finnas bilfirmor som har siktet inställd på miljöbilar. Undrar hur det ser ut i Norge? Där borde det ju finnas underlag. Problemet är nog att kunderna som byter till begagnad elbil antagligen vill byta in en fossil, som då måste säljas via andra kanaler. Nästa problem är nog hur/var man köper in de elbilar man vill sälja för att få snurr på det hela?
Är det däremot mer som ett center för "informations/omställningsåtgärd" för att snabba på övergången till elbilism så finns det kanske möjlighet att få det finansierat på något externt sätt.
Är någon intresserad att starta ett "elbilscenter" i Stockholm är jag ev intresserad att delta på något sätt. Vet att det här på forumet finns fler med samma tankar.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Aftonbladet svänger!
Kan ju vara en vettig idé. Fast man måste ju hantera hårdvaran också vilket ju verkar innebära vissa problem, även för Tesla...Teslaspolen skrev:Måste väl vara moderna och köra hårt på en webbaffär? Svenskar är ju galna i webbshopping, och så är ju Tesla-modellen riktigt modern. Kan ju inte sätta ribban efter gamla modeller.Leo skrev:Verkar redan finnas bilfirmor som har siktet inställd på miljöbilar. Undrar hur det ser ut i Norge? Där borde det ju finnas underlag. Problemet är nog att kunderna som byter till begagnad elbil antagligen vill byta in en fossil, som då måste säljas via andra kanaler. Nästa problem är nog hur/var man köper in de elbilar man vill sälja för att få snurr på det hela?
Är det däremot mer som ett center för "informations/omställningsåtgärd" för att snabba på övergången till elbilism så finns det kanske möjlighet att få det finansierat på något externt sätt.
Är någon intresserad att starta ett "elbilscenter" i Stockholm är jag ev intresserad att delta på något sätt. Vet att det här på forumet finns fler med samma tankar.
Sen ingår nog att man måste låta folk provköra också... Virtuellt???
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Aftonbladet svänger!
Hur fort bilar byts ut nu har nog lite med hur fort de byts när omställningen kommer. Innan platt-tv gjorde sitt genombrott bytte folk gv va 15:e år eller så. Men ändå gick övergången till platt-tv betydligt fortare. På bara 5 år gick min fina tjock-tv från premium till värdelös, den gick inte ens ge bort till välgörenhet.
Om vi hamnar i ett läge där en fossilbil, oavsett ålder, är lika dyr i drift som en elbil är i inköp/avskrivning så sker ju stega till el direkt. Det är väldigt få som fortsätter att köra runt i en härk när de för samma pengar kan åka i en ny bil.
Jag är just nu mest nervös att bli sittande med svarte-Peter i form av min dueselbil. Hoppas verkligen att Model 3 hinner komma i tid.
"Stenåldern tog inte slut för att det tog slut på sten"
Om vi hamnar i ett läge där en fossilbil, oavsett ålder, är lika dyr i drift som en elbil är i inköp/avskrivning så sker ju stega till el direkt. Det är väldigt få som fortsätter att köra runt i en härk när de för samma pengar kan åka i en ny bil.
Jag är just nu mest nervös att bli sittande med svarte-Peter i form av min dueselbil. Hoppas verkligen att Model 3 hinner komma i tid.
"Stenåldern tog inte slut för att det tog slut på sten"
Re: Aftonbladet svänger!
Jag har också funderat på det där. Hur stor skillnad gör det att bilar representerar så mycket mer kapital än en platt-TV eller en mobiltelefon? Det måste ju trots allt innebära att en övergång inte kan gå riktigt lika fort när det gäller bilar. Men just skräcken att bli sittande med en osäljbar bil kanske gör att de som ändå alltid köper nya bilar kan vara de som byter till elbil först. Ibland dem som alltid köper begagnade bilar så blir det tvärtom så att de får tillgång till billigare bilar.
Hm... en komplicerad ekvation som är svår att skissa på. Ska bli intressant att se hur det blir!
Hm... en komplicerad ekvation som är svår att skissa på. Ska bli intressant att se hur det blir!