Innan jag börjar ringa runt så tänkte jag kolla här då det säkert finns någon som provkört nyligen.
Jag känner att jag behöver utforska deras laneassist och adaptiva farthållare ytterligare.
Ioniq provkörd för andra gången - fokus på lane assist
Moderator: Redaktion
Ioniq provkörd för andra gången - fokus på lane assist
Senast redigerad av dstr, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Var kan man provköra en Ioniq idag - i Stockholm?
Svarar mig själv - Bilia Haga Norra.
Återkommer med rapport.
Återkommer med rapport.
Re: Var kan man provköra en Ioniq idag - i Stockholm?
Hört att man ska ta det lugnt i kurvorna så kör försiktigt
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Var kan man provköra en Ioniq idag - i Stockholm?
Yepp. Det var där jag körde. Ser fram emot rapportdstr skrev:Svarar mig själv - Bilia Haga Norra.
Återkommer med rapport.
Re: Var kan man provköra en Ioniq idag - i Stockholm?
Vid första provkörningen, precis när den kom, så låg fokus på hur den skulle fungera för oss som andrabil. 3 barn fick plats i baksätet och den såg ju ok ut.
Jag tangerade en tråd på facecbook med en reseskildring från någon som kört Stockholm - Piteå i en Ioniq och där kom lane assist på tal. Jag visste inte ens att Ioniqen hade det, så jag blev tvungen att prova - samt uppleva adaptiva farthållaren.
Farthållaren duger inte riktigt för köande i Stockholm. Visst, den fungerar ner till 0km/h, men står man still mer än någon sekund så krävs det manuell handpåläggning för att komma igång igen. Uselt i långsamma Stockholmsköer. Avståndshållandet kändes inte helt 100 heller. När bilar kastade sig in framför så bromsade den väldigt långsamt, till den grad att man fick vara beredd på att gripa in själv. I 50km/h så kom jag till ett rödljus där bilarna stod still. Det hanterade den inte. Alldeles för nära så börjar anti collission skrika och jag fick hjälpa till att panikbromsa. Här bromsar Teslan in mycket tidigare och mjukare.
Lane assist - ptja, den fanns där. Man kunde släppa ratten några sekunder, inte "några mil" som man är van vid. Det som var riktigt irriterande (vilket iofs kanske är en vanesak) var att när man hade funktionen aktiverad så hjälpte den till när den såg linjer att följa, studsandes mellan linjerna. När linjerna försvann så slutade den - men när den hittade linjer igen så började den hjälpa till igen, utan att man aktiverat något igen. Lane assist fungerade inte i lägre farter heller. Jag är osäker på om den inte såg tillräckligt med linjer eller om den helt enkelt stänger av vid en viss hastighet.
Jag tangerade en tråd på facecbook med en reseskildring från någon som kört Stockholm - Piteå i en Ioniq och där kom lane assist på tal. Jag visste inte ens att Ioniqen hade det, så jag blev tvungen att prova - samt uppleva adaptiva farthållaren.
Farthållaren duger inte riktigt för köande i Stockholm. Visst, den fungerar ner till 0km/h, men står man still mer än någon sekund så krävs det manuell handpåläggning för att komma igång igen. Uselt i långsamma Stockholmsköer. Avståndshållandet kändes inte helt 100 heller. När bilar kastade sig in framför så bromsade den väldigt långsamt, till den grad att man fick vara beredd på att gripa in själv. I 50km/h så kom jag till ett rödljus där bilarna stod still. Det hanterade den inte. Alldeles för nära så börjar anti collission skrika och jag fick hjälpa till att panikbromsa. Här bromsar Teslan in mycket tidigare och mjukare.
Lane assist - ptja, den fanns där. Man kunde släppa ratten några sekunder, inte "några mil" som man är van vid. Det som var riktigt irriterande (vilket iofs kanske är en vanesak) var att när man hade funktionen aktiverad så hjälpte den till när den såg linjer att följa, studsandes mellan linjerna. När linjerna försvann så slutade den - men när den hittade linjer igen så började den hjälpa till igen, utan att man aktiverat något igen. Lane assist fungerade inte i lägre farter heller. Jag är osäker på om den inte såg tillräckligt med linjer eller om den helt enkelt stänger av vid en viss hastighet.
Re: Ioniq provkörd för andra gången - fokus på lane assist
Verkar som lane assist fungerar ungefär som på merca c350e som jag körde för någon vecka sedan. Inte mycket till hjälp egentligen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ioniq provkörd för andra gången - fokus på lane assist
Några saker från första provkörningen står dock fortfarande fast - det är en rekordelig bil. Inte "plastig" som Zoe/Leaf och man åker riktigt bra/bekvämt i den. Framförallt att 3 ungar får plats i baksätet.
Backkameran har bättre/tydligare linjer än Teslan (att den fortfarande är så usel?!)
Det blir spännande att se Hyundais pris- och batteristrategi när Model 3 dyker upp på bred front.
Backkameran har bättre/tydligare linjer än Teslan (att den fortfarande är så usel?!)
Det blir spännande att se Hyundais pris- och batteristrategi när Model 3 dyker upp på bred front.