Det är redigerarna som sätter rubrikerna i tidningarna och inte författarna/ journalisterna/insändarna. Helt skruvat enligt min uppfattning!Leo skrev:Det som "stör mig" lite är rubriken:
"-Sanningen om elbilar är obekväm"
En "clickbait" också eftersom allt om elbilar skapar intresse idag där många som bara läser rubriken säkert kopplar ihop det med annan gravt felaktig/vinklad rapportering i media.
Sen har man trots allt med många andra "vinklingar/påståenden" i attikeln också som smutskastar elbilar åter igen.
DI ledare 9 augusti
Moderator: Redaktion
Re: DI ledare 9 augusti
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: DI ledare 9 augusti
Artikeln i sig är väl inte så jäkla skruvad, men som ni varit inne på är det ju överdriven. Man jämför fel också när man räknar fram riktiga värden för en speciell partikelsort och jämför denna med utsläpp enligt standard från dieselbilar t ex. Varför man inte visar på alla partiklar och utsläpp och jämför dessa vet ju inte den som läser. Att det finns saker kvar att jobba med tycker jag däremot är helt riktigt att belysa.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: DI ledare 9 augusti
Så vi ska fortsätta med fossilbilar då? Det är lite som att påstå att vi ska fortsätta med häst och vagn för att bilar också låter, även om de är betydligt tystare än hästar på stengator.
- bjornlilja
- Teslaägare
- Inlägg: 159
- Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: DI ledare 9 augusti
Nu var det ju inte riktigt en hundradel av utsläppen, hela poängen var ju att fler dör av utsläpp ej relaterade till själva drivmedlet?TiborBlomhall skrev:"Visst, en hundradel av fossilbilarnas utsläpp men inte noll, så de är jättefarliga! Ojojojj!"
Styrkan hos den vise är väl att se både det onda och det goda i varje ting och göra det bästa av situationen. Dvs föredra elbil framför fosilbil men inse att det inte löser allt
Re: DI ledare 9 augusti
Däckslitage står för en mindre del av de aerosoler som skapas av människan, fler och skadligare skapas vid förbränning av bränslen.bjornlilja skrev:Nu var det ju inte riktigt en hundradel av utsläppen, hela poängen var ju att fler dör av utsläpp ej relaterade till själva drivmedlet?TiborBlomhall skrev:"Visst, en hundradel av fossilbilarnas utsläpp men inte noll, så de är jättefarliga! Ojojojj!"
Styrkan hos den vise är väl att se både det onda och det goda i varje ting och göra det bästa av situationen. Dvs föredra elbil framför fosilbil men inse att det inte löser allt
Däckslitage är inte något unikt för elbilar och det lär inte vara särskilt mycket mer utsläpp av partiklar från däck från elbilar än från fossilbilar, visst gör tyngd och vridmoment att det kan skapas mer men samtidigt fungerar antispinn mycket bättre på elbilar vilket lär minska slitaget och utsläppen. Dessutom så står slitage från bromsskivor för en del av utsläppen och där kommer avgasbilar släppa ut mer än elbilar eftersom elbilar inte sliter lika mycket på bromsarna.
De eventuellt ökade utsläppen av aerosoler från elbilar lär vara försumbara jämfört med avgasbilar plus att avgasbilar även släpper ut en rad andra saker i stadsmiljön som inte elbilar släpper ut.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: DI ledare 9 augusti
Det finns en jäkla massa utsläpp i storstäder som vi förhoppningsvis kan minska, tror man enkelt kan komma upp i en
lista på typ 20 stora utsläppskällor (förutom transporter alltså)... Det är ju en massa som typ aldrig nämns,
tex storkök, mindre industrier/verksamheter, fastighetsuppvärmning/renoveringar/ventilation, byggen, renhållning mm...
Fast transporter står nog för enorma mängder och är "enklast" att komma åt kanske...
lista på typ 20 stora utsläppskällor (förutom transporter alltså)... Det är ju en massa som typ aldrig nämns,
tex storkök, mindre industrier/verksamheter, fastighetsuppvärmning/renoveringar/ventilation, byggen, renhållning mm...
Fast transporter står nog för enorma mängder och är "enklast" att komma åt kanske...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: DI ledare 9 augusti
Ett annat utsläpp som det inte pratas om särskilt mycket är ljudutsläppen från alla explosionsmotorer. Skulle dessa försvinna skulle det vara en mycket bättre miljö i staden och man skulle kunna höra elbilar utan särskild artificiellt ljud på dessa.Bjelke skrev:Det finns en jäkla massa utsläpp i storstäder som vi förhoppningsvis kan minska, tror man enkelt kan komma upp i en
lista på typ 20 stora utsläppskällor (förutom transporter alltså)... Det är ju en massa som typ aldrig nämns,
tex storkök, mindre industrier/verksamheter, fastighetsuppvärmning/renoveringar/ventilation, byggen, renhållning mm...
Fast transporter står nog för enorma mängder och är "enklast" att komma åt kanske...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: DI ledare 9 augusti
När elbilar står still släpper de ofta ut elbilister, och närvaron av elbilister kan orsaka dåligt samvete och/eller frustration hos människor som ännu inte haft möjlighet att byta till elbil.
- bjornlilja
- Teslaägare
- Inlägg: 159
- Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: DI ledare 9 augusti
Entusiasmen över elbilar och framtiden i det här forumet är fantastisk, det känns synd om det går förlorat i frustrerat försvar mot diesellobbyn och människor som inte delar vår entusiasm.
Re: DI ledare 9 augusti
Det är i och för sig sant att elbilar inte löser alla problem. De löser inte trängseln, de löser inte trafikolyckorna och de löser inte däckbullret eller däckpartiklarna. De gör heller inte hela vår elförsörjning koldioxidneutral.
Men de löser faktiskt lokala utsläpp av kväveoxider, kolmonoxid, oförbrända kolväten och andra giftiga gaser som dödar tusentals människor varje år. De löser motorbuller, de löser problemet med oljespill som orsakar stora miljöskador, de löser beroendet av skurkstater för att få tag i bränsle och de skapar förutsättningar för en helt klimatneutral värld på sikt. Autonoma bilar kan eventuellt minska trafikolyckorna drastiskt i framtiden. De skulle också kunna innebära en större rörelsefrihet för handikappade, äldre och andra som inte kan köra bil själva.
Elbilarna innebär totalt sett en enorm förbättring på alla plan och att då avfärda dem med att de inte löser alla problem är rent fånigt. De är inte hela lösningen, men de är en nödvändig och förbannat stor del av lösningen.
Men de löser faktiskt lokala utsläpp av kväveoxider, kolmonoxid, oförbrända kolväten och andra giftiga gaser som dödar tusentals människor varje år. De löser motorbuller, de löser problemet med oljespill som orsakar stora miljöskador, de löser beroendet av skurkstater för att få tag i bränsle och de skapar förutsättningar för en helt klimatneutral värld på sikt. Autonoma bilar kan eventuellt minska trafikolyckorna drastiskt i framtiden. De skulle också kunna innebära en större rörelsefrihet för handikappade, äldre och andra som inte kan köra bil själva.
Elbilarna innebär totalt sett en enorm förbättring på alla plan och att då avfärda dem med att de inte löser alla problem är rent fånigt. De är inte hela lösningen, men de är en nödvändig och förbannat stor del av lösningen.
- bjornlilja
- Teslaägare
- Inlägg: 159
- Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: DI ledare 9 augusti
Det är väl ingen här, eller i DI:s ledare, eller i den hänvisade artikeln och rapporten, som avfärdar elbilar? De innebär ju en helt fantastisk förbättring, men gud förbjude den som påpekar några brister.Jerka skrev:Elbilarna innebär totalt sett en enorm förbättring på alla plan och att då avfärda dem med att de inte löser alla problem är rent fånigt. De är inte hela lösningen, men de är en nödvändig och förbannat stor del av lösningen.
Det är jättetråkigt med intressen som vill fälla elbilar hellre än att vara sakliga, men bara i den här tråden hittar vi väl exempel på exakt samma beteende
Re: DI ledare 9 augusti
Nej, det är sant i det här fallet. Artikeln är relativt saklig och det enda jag egentligen inte håller med om är att det sällan skulle pratas om elbilarnas miljöproblem som litiumtillgången till exempel. Jag tycker det vevas i varenda debattartikel.
Jag tror en del av irritationen kommer av att problemen med elbilar - som finns och är värda både att diskuteras och tas på allvar - ofta används för att driva tesen att elbilar är lika illa som fossilbilar. Efter att ha sett det hundra gånger blir man så trött på det att man blir intolerant och aggressiv mot meningsmotståndare istället för att se den minoritet som faktiskt kommer med vettiga invändningar och frågeställningar. Jag vet att det är så för mig i alla fall.
Jag tror en del av irritationen kommer av att problemen med elbilar - som finns och är värda både att diskuteras och tas på allvar - ofta används för att driva tesen att elbilar är lika illa som fossilbilar. Efter att ha sett det hundra gånger blir man så trött på det att man blir intolerant och aggressiv mot meningsmotståndare istället för att se den minoritet som faktiskt kommer med vettiga invändningar och frågeställningar. Jag vet att det är så för mig i alla fall.
- bjornlilja
- Teslaägare
- Inlägg: 159
- Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: DI ledare 9 augusti
Jag håller verkligen med dig, det är frustrerande och man blir lätt förbannad
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: DI ledare 9 augusti
Säkert finns det en hel del som vill driva tesen som du beskriver, men jag tror det finns åtminstone en till faktor som påverkar.Jerka skrev:Jag tror en del av irritationen kommer av att problemen med elbilar - som finns och är värda både att diskuteras och tas på allvar - ofta används för att driva tesen att elbilar är lika illa som fossilbilar. Efter att ha sett det hundra gånger blir man så trött på det att man blir intolerant och aggressiv mot meningsmotståndare istället för att se den minoritet som faktiskt kommer med vettiga invändningar och frågeställningar. Jag vet att det är så för mig i alla fall.
Vårt mänskliga tänkande, liksom vårt vardagliga språk, tenderar att fungera binärt. Vi arbetar ofta med "antingen-eller-begrepp", t ex miljövänlig – miljövidrig, farlig – säker och kallt – varmt och så vidare. Det fungerar bra så länge vi arbetar med fenomen (eller variabler om man så vill) som är binära. Tyvärr så vimlar det av fenomen som inte har den karaktären och då leder det binära tänkandet oss lätt fel. Ofta är fenomenen gradvisa (eller kontinuerliga numeriska variabler) och då behövs ett annat sätt att tänka, men det fordrar mer ansträngning och oftast även utbildning av något lämpligt slag.
Jag tror det är en delförklaring till varför det för många är så svårt att hantera miljöfrågor.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: DI ledare 9 augusti
Svart-vitt tänkande kännetecknar människan. Antingen så är nånting bra eller så är det dåligt. Media och debattartiklar förstärker detta tankesätt. En nyanserad bild som belyser alla aspekter får man sällan från en och samma källa. Vill man få en bredare bild av verkligheten måste man ta till sig information från olika håll och det är inte många som gör det. Dessutom kräver det en viss intellektuell insats och förmågan att eventuellt kunna och vilja revidera sin uppfattning. De flesta fungerar tyvärr inte så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: DI ledare 9 augusti
Av vad jag minns så släpper inte däcken ut så mycket själv utan de river upp mycket som redan ligger på marken, partiklar som mycket kommer från förbränningsmotorbilar. Om alla bilar var elbilar skulle de släppa ut mindre från däcken. Gjorde inte tibor en artikel om detta också förut?
En annan grej som släpper ut mer än man tror är alla öppna spisar och kakelugnar som folk eldar i.
En annan grej som släpper ut mer än man tror är alla öppna spisar och kakelugnar som folk eldar i.