Jag har för mig att det är klubbat ett beslut sen något år om "automatiskt årlig återkommande" skattehöjning varje årsskifte på bensin/diesel?
Därför skatten gått upp senaste årsskiftena. Genom att det är en "automatisk uppräkning" slipper man få onödig debatt/diskussion jämfört med om man behövt ta nya beslut varje år.
Låga/sjunkande råoljepriser har sen "maskerat" den här skattehöjningen så den inte märkts så mycket på bränslepriset.
Har rört sig om mellan 45-60öre/L inklusive moms.
Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Moderator: Redaktion
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Av vad jag läst mig till kommer vi se en "oljekris" igen rätt snart. Det räcker med att efterfrågan bara minskat med ett fåtal procent så dyker priset.
Den här artikeln tror på en "oljekris" inom 5-6 år p.g.a elbilarna.
https://www.bloomberg.com/features/2016-ev-oil-crisis/
We found that electric vehicles could displace oil demand of 2 million barrels a day as early as 2023. That would create a glut of oil equivalent to what triggered the 2014 oil crisis.
Dom räknar med en ökning på ca 60% ökad försäljning av elbilar per år.
Finns väl en chans att det snart börjar öka ännu snabbare?
Den här artikeln tror på en "oljekris" inom 5-6 år p.g.a elbilarna.
https://www.bloomberg.com/features/2016-ev-oil-crisis/
We found that electric vehicles could displace oil demand of 2 million barrels a day as early as 2023. That would create a glut of oil equivalent to what triggered the 2014 oil crisis.
Dom räknar med en ökning på ca 60% ökad försäljning av elbilar per år.
Finns väl en chans att det snart börjar öka ännu snabbare?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Nej, det är den ännu inte. Och här är tre orsaker varför.
1. Det är fortfarande för omständligt att ladda. Många kan ladda hemma, men det gäller dessvärre inte alla. Ni som läste resereportaget med Zoen häromdagen fick, om ni inte redan visste, inblick i vilken planering och flexibilitet samt tålamod som detta kan kräva för tillfället.
2. De är för dyra för gemene man.
3. Det är inte bara omständligt med laddning, det finns dessutom alltför få publika ställen att ladda på, och där det finns börjar det bli underkapacitet.
För vissa elbilar är en eller i bästa fall två av dessa punkter inte ett problem, men ingen klarar av att passera alla tre. När första bilen kommer, som klarar av alla tre punkterna, så tror jag att vi kan säga att det finns en elbil för gemene man. Tror att vi är där om ett par år.
1. Det är fortfarande för omständligt att ladda. Många kan ladda hemma, men det gäller dessvärre inte alla. Ni som läste resereportaget med Zoen häromdagen fick, om ni inte redan visste, inblick i vilken planering och flexibilitet samt tålamod som detta kan kräva för tillfället.
2. De är för dyra för gemene man.
3. Det är inte bara omständligt med laddning, det finns dessutom alltför få publika ställen att ladda på, och där det finns börjar det bli underkapacitet.
För vissa elbilar är en eller i bästa fall två av dessa punkter inte ett problem, men ingen klarar av att passera alla tre. När första bilen kommer, som klarar av alla tre punkterna, så tror jag att vi kan säga att det finns en elbil för gemene man. Tror att vi är där om ett par år.
Model S 90D -2017 Titanium
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Än så länge finns det också för liten produktionskapacitet för elbilar. Elbilen kommer inte att kunna kallas för en bil för gemene man så länge produktionen av elbilar uppgår till någon enstaka procent av den totala bilproduktionen.
Mer investeringar i elbils- och batteriproduktion måste m a o till, men det går i alla fall åt rätt håll.
Mer investeringar i elbils- och batteriproduktion måste m a o till, men det går i alla fall åt rätt håll.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Ja, elen är ungefär lika hårt beskattad som bensin idag. Sen är ju en bensinbil ineffektiv så skatten blir högre per mil men det är ju inte elbilens felSmutt skrev:Den är hårt beskattad idag och går oljan upp så går allt upp så i det lägget är nog elen fredad men inte ölentehjimos skrev:Då beskattas elen iställetSmutt skrev:Om oljan tar ett skutt uppåt säg 40kr lit bensin o diesel så kan nog alla tänka sig elbil
Uppräkningen av skatten gäller den bara bensin eller är det en energiskatt?
Re: Handen på hjärtat - Elbilen, något för gemene man idag?
Det har nämnts flera gånger i tråden men jag tycker absolut att elbilen funkar som ersättare för majoriteten av svenskarna om de har möjlighet till hemmaladdning. Det sista anser jag är det som skiljer "smooth sailing" från att man måste vara entusiast och jaga laddning i veckorna.
Jag har själv ingen hemmaladdning idag eller laddning vid jobbet. Det tog mer av krafterna i början då jag blev nervis så fort bilen gick under 50%. Klarar mig en vecka+ på en laddning till 90%. Just nu har bilen 35% kvar vilket kan låta lite men jag har fortfarande mer räckvidd än en fulladdad leaf
Jag får snart tillgång till hemmaladdning och även om det går utan skulle jag inte rekommendera någon att skaffa en elbil utan möjlighet att plugga in hemma.
Jag har själv ingen hemmaladdning idag eller laddning vid jobbet. Det tog mer av krafterna i början då jag blev nervis så fort bilen gick under 50%. Klarar mig en vecka+ på en laddning till 90%. Just nu har bilen 35% kvar vilket kan låta lite men jag har fortfarande mer räckvidd än en fulladdad leaf
Jag får snart tillgång till hemmaladdning och även om det går utan skulle jag inte rekommendera någon att skaffa en elbil utan möjlighet att plugga in hemma.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22