Varför inte en elcab
Moderator: Redaktion
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Varför inte en elcab
Med andra ord totalt ointressant.
Jag skulle tro att den fiktiva eldrivlinan kom in sent i projektet, långt efter att den fiktiva kardantunneln redan var klar...
Jag skulle tro att den fiktiva eldrivlinan kom in sent i projektet, långt efter att den fiktiva kardantunneln redan var klar...
Re: Varför inte en elcab
Och den ofiktiva grillen...ovelundkvist skrev:Med andra ord totalt ointressant.
Jag skulle tro att den fiktiva eldrivlinan kom in sent i projektet, långt efter att den fiktiva kardantunneln redan var klar...
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Varför inte en elcab
Kardantunnel verkar ju extremt konstigt. Men grill kan ju användas för att kyla batterier som i i-Pace. Stänger den dessutom när kylning ej behövs (som I-Pace) så känns det rätt smart?Svenssons skrev:Lite förvånad att Mercedes tror att det krävs frontgrill och kardantunnel på en elbil. Visst kan grillen kanske vara kvar pga utseendet men kardantunnel kan ju användas till något mycket bättre.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Varför inte en elcab
Såg videon först nu, de där ledslangarna var ju bara för mycket! Ser ut som att ett barn som ska bygga något futuristiskt till en maskerad har fått ta pappas gamla trasiga ledbelysning och leka lite!
Re: Varför inte en elcab
Ser ingen kardantunnel. Däremot finns det ett armstöd mellan sätena och ett plaströr (?) fram till instrumentpanelen. Utrymmet på golvet är öppet mellan förare och passagerare.
Re: Varför inte en elcab
Vill. Ha.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Varför inte en elcab
Ser ju skitfet ut!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Varför inte en elcab
Utsidan är helt ok, men inredningen ser ut som ett krampaktigt försök till futuristisk design. När ska fossilbilsbranchen fatta att en elbil kan se ut som vilken bil som helst, men försedd med en bättre drivlina?!?
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Varför inte en elcab
Det visar dock lite tidens anda. Det skriker om bilen att från början tänkte de stoppa in nån monstermotor i den, typ rak tolva på åtta liter eller nåt.
Men sen såg de vart vindarna börjat blåsa och insåg att de får mer uppmärksamhet om de hävdar att bilen är en elbil. Så i panik fick de ändra i sista sekund.
Men sen såg de vart vindarna börjat blåsa och insåg att de får mer uppmärksamhet om de hävdar att bilen är en elbil. Så i panik fick de ändra i sista sekund.
Re: Varför inte en elcab
Bra analys!TiborBlomhall skrev:Det visar dock lite tidens anda. Det skriker om bilen att från början tänkte de stoppa in nån monstermotor i den, typ rak tolva på åtta liter eller nåt.
Men sen såg de vart vindarna börjat blåsa och insåg att de får mer uppmärksamhet om de hävdar att bilen är en elbil. Så i panik fick de ändra i sista sekund.
Re: Varför inte en elcab
... Och varvräknare som jag gissar att den ena runda saken i instrumentpanelen är brevid hastighetsmätaren.Svenssons skrev:Lite förvånad att Mercedes tror att det krävs frontgrill och kardantunnel på en elbil. Visst kan grillen kanske vara kvar pga utseendet men kardantunnel kan ju användas till något mycket bättre.
Re: Varför inte en elcab
Det må vara en efterhandsidé med elmotor, men det är helt rätt tänkt. Stora lyxbilar som Rolls-Royce, Bentley och Maybach passar egentligen perfekt för eldrift. Tysta motorer med enormt bottendrag är helt rätt för den här typen av bil. Att batterierna är dyra gör inget i tiomiljonersklassen, och att de väger några hundra kilo gör inte heller något i en 2,5-tonsbil. Varför inte slänga in 150-200 kWh? Ingen som har råd med en sån bil saknar heller garageplats, så laddningen går lätt att fixa, och tillgången på batterier är inget problem med så små volymer det rör sig om.
Givetvis blir just den här bilen aldrig verklighet, men jag tror det här segmentet kan vara ett av de första där bensinmotorn trängs ut helt.
Givetvis blir just den här bilen aldrig verklighet, men jag tror det här segmentet kan vara ett av de första där bensinmotorn trängs ut helt.