Faktiskt inget nytt. Hymer gjorde en elhusbil för 4-5 år sedan. Ett koncept precis som denna. Men värdelös även den.
Däremot håller man på med intressanta lösningar för elbilar och husvagn.
Har du mer information om det? Vad är det för intressanta lösningar?
Hur blir det med vikterna? Redan idag är det ju många som inte kan dra vagnen på B-kort. Jag har tagit B96 för att kunna dra vår vagn, men ska det till en massa extra batterier i vagnen kanske inte ens det räcker till?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Antingen om husbilen är GJORD för att att vara hemmabatteri den mesta av tiden. Kemin borde inte skilja, batteriet ska ju även användas vid kamping (speciellt i naturen) och borde då kunna optimeras för hushållsanvändning. Då får man ett redigt husbatteri när man är hemma, och när man inte är det så är förbrukningen hemma låg. Det saknas CCS och trefasladdning dock.
Alternativet för en mera traditionell variant är att man gör en plugin hybrid. Så kan husbilen laddas på kampingen och få bättre förbrukning på långresan, samt bonus med regen.
Det där är ju klockrent.. Jag vill ha ett 15kwh batteri i husvagnen som kan vara inkopplat hemma under tiden den står där. Och sen ge lite extra räckvidd när man är på resa samt ge ström under campingen.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Tänkte att vi kanske ska återuppta denna tråd efter Semi eventet. Om vi antar $75/kWh så blir det ~173 000 SEK ut till kund för ett 200 kWh batteri. Kollade lite på forum och det verkar som att en hyfsat stor husbil drar ca 1l/mil om man ligger ~90 km/h. Om vi antar att en eldriven ditto förbrukar 1/3 energimässigt så blir det 0.33*9.77 -> 3 kWh/mil. Vi säger 4 kWh för säkerhets skull. Det blir i så fall 50 mils räckvidd, med mersmak. Dessutom då 200+ kW laddning på det.
Behöver man mer än så ?
Priset på batterierna indikerar väl också att det inte är något större problem att gå upp till 200+ kWh vid behov.
Jag hade kunnat tänka mig att cirkulera runt i Europa med en dylik när ungarna flyttat ut. Fälla ut solpanelerna (motsvarande markis/tält) och leva off-grid när man står stilla.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Man skulle kunna fixa en sjuhelsikes husbil av en Tesla Semi!
Japp. Och inte bara det, eftersom man har kontroll på ekipaget bakom kan man göra det väldigt strömlinjeformat (slät botten, täckta hjul, tät anslutning till kåpa samtidigt som det knappast kommer väga några 39 ton inte). Det är not inte omöjligt med lugn och sansad körning och bortåt 100 mil i räckvidd . Om man håller sig till lite kortare distanser om dagen (typ20mil eller så) kan man säkert peta in tillräckligt med juice från ett vanligt trefasuttag för att det skall bli kompenserat på ett dygn.
Man skulle kunna fixa en sjuhelsikes husbil av en Tesla Semi!
Japp. Och inte bara det, eftersom man har kontroll på ekipaget bakom kan man göra det väldigt strömlinjeformat (slät botten, täckta hjul, tät anslutning till kåpa samtidigt som det knappast kommer väga några 39 ton inte). Det är not inte omöjligt med lugn och sansad körning och bortåt 100 mil i räckvidd . Om man håller sig till lite kortare distanser om dagen (typ20mil eller så) kan man säkert peta in tillräckligt med juice från ett vanligt trefasuttag för att det skall bli kompenserat på ett dygn.
En husbil skulle ju inte behöva i närheten av de prestanda som Semin har. Det skulle nog gå fint att bygga en prisvärd husbil med Tesla 3-komponenter.