Nya Nissan Leaf

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Nya Nissan Leaf

Inläggav Henrik Torphammar » 10 sep 2017 11:00

Zalman3 skrev:
Låt säga att man kan ladda i 150kw tills 50% av det 40kwh stora batteriet är fyllt, innan laddhastigheten minskas.
Det är halv tank på 8 minuter vilket är väldigt bra!
I teorin skulle full tank kunna uppnås på 16 minuter, men efter 80-90% fullt batteri brukar laddhastigheten sänkas rejält.
Men om batteriet i verkligheten är på 50kwh skulle man nästan kunna ladda fullt ända till 40kwh!
Full tank på 16 minuter!


Leaf30 på CHAdeMO laddar fortare 45-90% än 0-45% pga spänningen är så låg att gränsen vid 120A kickar in och drar ner effekten. Hade man kunnat släppa på 70kW 0-45 sedan hålla 47kW som dagens Leaf30 så är det ju en rejäl boost upp. 150kW känns inte aktuellt på något vis eftersom inte ens Tesla med vattenkylt 100kWh batteri är där på långa vägar än. Vad jag förstått kan man se nästan 120kW korta stunder om allt är rätt sen sjunker det ganska fort ner till en bra bit under 100kW. Right?

https://www.youtube.com/watch?v=qS3ulrEhLAg&t
Henrik Torphammar
 
Inlägg: 115
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inläggav Teslaspolen » 10 sep 2017 14:38

Leo skrev:Angående 6,6kW 1-fas laddare.

Publikt finns ju hyfsat många 22kW AC laddare. Dvs 3-fas 32A så där har man ju nytta av den.

Samma sak om man kommer till en "upptagen" snabbladdare (Chademo/CCS). Då finns ofta en 22kW AC sladd bredvid på samma laddstolpe som man kan använda samtidigt. Dock kanske laddhastigheten sjunker för den som står bredvid och snabbladdar (via en form av lastbalansering). Men det beror också på med vilken effekt matningen sker till själva laddstolpen.

Men för hemmabruk är 6,6kW 32A 1-fas i princip helt oanvändbart eftersom man då behöver 32A "ledigt" på en fas på huvudsäkringarna. Vilket knappast någon har, eller vill betala för.


Fungerar om man har en bil som följer EU standard. Dock vad vi vet än så länge så tönker Nissan vara krångliga och köra vidare på sina icke-standarder, dvs Typ-1 och CHAdeMO istället för en kombo Typ-2 och CCS.

Ibland sitter dock äldre laddare med bara CCS/CHAdeMO och sedan en Typ-2 uttagsstolpe bredvid. Då kan man ha med egen sladd och nytja en snabbare ombordsladdare.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 15 dec 2014 18:48

Re: Nya Nissan Leaf

Inläggav Teslaägare mati » 10 sep 2017 15:53

Henrik Torphammar skrev:... Vad jag förstått kan man se nästan 120kW korta stunder om allt är rätt sen sjunker det ganska fort ner till en bra bit under 100kW. Right?

Själv har jag aldrig någonsin kommit över 110kW. Däremot så är laddströmmen ganska stabil tills batteriet är fyllt till lite drygt 50%. Då börjar det sakta gå neråt. Tidigare bilar började minska strömmen redan runt 30% soc.
Model S P85 (såld)
Model S 90D | lev 2017-03-27 | Deep Blue Metallic
e-Golf beställd med leverans våren 2018
Gratis och fossilfri energi för alltid med 14kWp solceller
ICE-age is over
Användarvisningsbild
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 4967
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: Nya Nissan Leaf

Inläggav chaffis75 » 10 sep 2017 16:35

Teslaspolen skrev:
Fungerar om man har en bil som följer EU standard. Dock vad vi vet än så länge så tönker Nissan vara krångliga och köra vidare på sina icke-standarder, dvs Typ-1 och CHAdeMO istället för en kombo Typ-2 och CCS.

Ibland sitter dock äldre laddare med bara CCS/CHAdeMO och sedan en Typ-2 uttagsstolpe bredvid. Då kan man ha med egen sladd och nytja en snabbare ombordsladdare.

Jag har för mig man sett någonstans att de blir Typ2 uttag + chademo. Typ2 med CCS vore ju bäst men Typ 2 med chademo vid sidan är väl helt ok.

EDIT: dvs för Europa
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya Nissan Leaf

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 11 sep 2017 11:37

Prislistan kommer 2 oktober, då ska man tydligen också kunna beställa.
Får jag ge dig 8000kr i rabatt? http://ts.la/nilserik5507

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bokad modell 3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 589
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28

Re: Nya Nissan Leaf

Inläggav Teslaspolen » 11 sep 2017 11:45

chaffis75 skrev:
Teslaspolen skrev:
Fungerar om man har en bil som följer EU standard. Dock vad vi vet än så länge så tönker Nissan vara krångliga och köra vidare på sina icke-standarder, dvs Typ-1 och CHAdeMO istället för en kombo Typ-2 och CCS.

Ibland sitter dock äldre laddare med bara CCS/CHAdeMO och sedan en Typ-2 uttagsstolpe bredvid. Då kan man ha med egen sladd och nytja en snabbare ombordsladdare.

Jag har för mig man sett någonstans att de blir Typ2 uttag + chademo. Typ2 med CCS vore ju bäst men Typ 2 med chademo vid sidan är väl helt ok.

EDIT: dvs för Europa


Ja så passar den där Tesla passar idag med andra ord. Det får väl anses som Ok.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 15 dec 2014 18:48

Re: Nya Nissan Leaf

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 14 sep 2017 00:04

6,6kw laddare blir standard i Norge.

Nye NISSAN LEAF
Priser og spesifikasjoner

Innebygd lader, kW 6,6
Hurtiglader, kW 50
https://www.nissan-cdn.net/content/dam/ ... sliste.pdf
Får jag ge dig 8000kr i rabatt? http://ts.la/nilserik5507

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bokad modell 3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 589
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28

Re: Nya Nissan Leaf

Inläggav apkungen » 14 sep 2017 00:10

85or laddar nästan 120kW från 0-20 % SoC eller något sådant. De andra packen laddar långsammare.
Användarvisningsbild
apkungen
 
Inlägg: 2603
Blev medlem: 06 feb 2015 23:39
Ort: Stockholm

Re: Nya Nissan Leaf

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 14 sep 2017 10:55

apkungen skrev:85or laddar nästan 120kW från 0-20 % SoC eller något sådant. De andra packen laddar långsammare.

Det gör även den äldre 70D f.ö. Får ca 115-117 kW.
Blå Tesla S 70D-15|Svarta sköna textilsäten|AP1|Premiumpaket|Varm ratt
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 1321
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Föregående

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Zalman3 och 6 gäster